Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-18, 16:19
  #337
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Vad är ens poängen med att bli "upplyst"? Annat än att det känns bra? Det är ingen långsiktig lösning, och det är de lösningarna som är de enda som jag är beredd att lägga ner tid på.

Det första många märker och strävar efter, är just de positiva känslorna. Det är inte ovanligt med tex eufori, minskat lidande och ångest.

Detta är givetvis något bra på lång sikt i livet.

Men efter det kommer en mer grundläggande harmoni och förståelse för det egna jaget. En förståelse för andra, och en förståelse för universum.

Du verkar ju dessutom vara en bit på väg i och med dina insikter kring hur upplevelser är just bara upplevelser.
Citera
2018-11-18, 17:18
  #338
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Det första många märker och strävar efter, är just de positiva känslorna. Det är inte ovanligt med tex eufori, minskat lidande och ångest.

Detta är givetvis något bra på lång sikt i livet.

Men efter det kommer en mer grundläggande harmoni och förståelse för det egna jaget. En förståelse för andra, och en förståelse för universum.

Du verkar ju dessutom vara en bit på väg i och med dina insikter kring hur upplevelser är just bara upplevelser.
Känslor blir överträffade. Man inser och upplever direkt att den riktiga identiteten ligger bortom känslor. Man ställer sig ovanpå känslorna så att säga och bevittnar dem utan identifikation med dem.
Lidande och ångest försvinner.

Andlig upplysning ger total harmoni och förståelse för det riktiga Jaget. "En mer grundläggande förståelse för "Jaget" är en underdrift. Man inser att det tidigare jaget var ett skämt. Det blir bortblåst.

Den upplyste ser att allt och alla är samma Jag, nämligen Medvetande.
Han/hon ser att den tidigare identifikationen (egot/falska jaget) var en illusion, en kostym bara som Medvetandet bar för en stund.

"Waking up in a dream and realizing we are not the dream character but the dreamer is enlightenment."
- Emmanuel Diogu

"Suffering just means you’re having a bad dream. Happiness means you’re having a good dream. Enlightenment means getting out of the dream altogether."
- Jed McKenna
__________________
Senast redigerad av Skogismyra 2018-11-18 kl. 17:28.
Citera
2018-11-18, 17:31
  #339
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Och hur exakt vet du det? Och definiera andlig upplysning, trots att du samtidigt hävdar att du inte vet någonting om det existentiella. Och är verkligen andlig upplysning det enda som är värt att veta? Du har hela tiden den här arroganta attityden om upplysning utan att veta var den består i.



Nej tack, det finns tusentals böcker i ämnet, som dessutom spretar åt alla möjliga håll. Du ber en person som kraftigt tvivlar på nyttan av andlig upplysning att djupt studera det, ser du inte hur knäppt det låter? Det är ni som kraftigt misslyckas med att övertyga en utomstående att förstå nyttan med denna "upplysning". Jag behöver ett bete, och om det inte finns ett bete så kommer jag inte slösa min tid på det.



Var får du bevis ifrån? Allt jag begär är svar på vad den långsiktiga nyttan med upplysning är. Du skriver att du inte har någon aning, samtidigt som du hävdar att det är slutet på allt lidande (hur fan vet du det?). Jag behöver inga bevis, jag behöver argument för varför man ens ska ägna sig åt det? Finna inre frid? Nej det är inte tillräckligt för mig då jag kan finna inre frid på andra sätt än meditation. Finna svaret på hur världen fungerar? Nej tack inte tillräckligt attraktivt. Eventuellt "bli ett med gud" eller liknande? Då kan jag lika gärna bli religiös, för det är samma typ av argument: "tänk om du har fel, tänk om gud verkligen finns?".



Återigen samma arroganta attityd, blandat med ohederlighet. Du vet ju inte ett skit själv, men ändå pratar du om att få ett slut på reinkarnation. Du är uppenbarligen djupt influerad av österländsk religion/filosofi. Så mycket för den "självständiga andlighet" som du utger dig själv för att vara.
Efter decennier in the business, träffat alla indier av rang haha samt annat folk runt jorden, bott åratals i tempel tittat månadsvis in i en vägg, använt alla tekniker, knullat tills jag nästan svimma, rökt och drogat i en kort period och läste alla böcker till att börja med i brist på annat

Upplysning är en söt klubba du använder som guru till en fårskock för att skaffa dej lärljungar, få bekräftelse, uppmärksamhet och status. Du kan lyssna till guidning tills du måste döda din guru och bara vara med dej själv. En potent mening lyder "If you meet Buddha on the road kill him".

Det finns ingen upplysning bara massa prata om det som att prata om Gud. Visst finns det en inre frid men tyvärr ingen väg dit fråga Buddha som gjorde allt och misslyckades totalt tills "uppvaknandet" bara hände som en olyckshändelse och prinsen dunsta bort.

Samma med Ramana, Byron Katie och många andra som aldrig accepterat att kallas för gurus. De lider som alla andra men har inga problem med det. Om det händer dej har du inget val och innan dess försök glömma alla böcker du läst om det. Bara hämta din ved, mat och vatten så får du se hur länge som du tror på vad du tror på. Inget ändras och allt, all strävan är för sent, ingenstans att gå... Inenting att förstå och du kommer ändå att gå och försöka förstå...sånt är det!

Gillar din klara nyfikenhet/Shiva
__________________
Senast redigerad av shivashambo 2018-11-18 kl. 17:40.
Citera
2018-11-18, 17:45
  #340
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
När det gäller religion så har de inte haft direkt erfarenhet/upplevelse av det som religionen säger.
Men när det gäller detta med andlig upplysning så har folk direkt erfarenhet/upplevelse.

Finns många kristna som har direkta erfarenheter/upplevelser av Jesus. Varför ska jag tro på dig mer än dem? De har själva upplevt Jesus, så hur kan jag misstro kristendomen?

Citat:
Vetenskap har inte visat att nonduality är fel.

Vetenskap har heller inte motbevisat min osynliga T-Rex.

Citat:
Du har själv sagt att Medvetande är evigt och opersonligt.
Om du nu älskar vetenskap och materialism så mycket och tror att det besitter samtliga svar på alla existensiella frågor.. Varför sa du det där om Medvetandet då?

Jag menar att medvetenhet som fenomen är evigt och opersonligt, inte att jag tror på en massa jävla flum som inte kan härledas till någon logik/sunt förnuft, endast andra människors upplevelser och högst tveksamma påståenden som mer känns som önsketänkande.

Och nu har du visat att du inte alls är någon sanningssökare i egentlig mening, som uppvisar en fientlig attityd till vetenskap genom din retorik. Det är inget val man behöver göra, men ja om vetenskap och tro hamnar i konflikt brukar vetenskap ha en klar fördel, av självklara skäl. Bra vetenskap kan beläggas. Och jag har aldrig sagt att vetenskapen besitter samtliga svar på alla existentiella frågor. Det har en lång väg att gå. Men vetenskap har potential att i framtiden besitta svar på väldigt många fler frågor än det gör idag.
Citera
2018-11-18, 17:59
  #341
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Kan ingen förklara det i ett inlägg, eller i en video som är kortare än 10 minuter... då är det förmodligen bullshit. Och ja, jag har redan sett på ett och annat klipp (även längre), och det är bara en massa ordbajseri som självklarheter å ena sidan, och massa antaganden å andra sidan.

Upplysning/Enlightenment kan också beskrivas som Awakening och/eller Liberation.
Att vakna, att bli fri. Du vet vad det är när du kommer dit. Innan dess går det knappast att föreställa sig;
man kan höra någon prata om glass hur länge som helst men det är inte förrän man själv äter glass man fattar vad glass är.
Citera
2018-11-18, 18:05
  #342
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Jag menar att medvetenhet som fenomen är evigt och opersonligt, inte att jag tror på en massa jävla flum som inte kan härledas till någon logik/sunt förnuft, endast andra människors upplevelser och högst tveksamma påståenden som mer känns som önsketänkande.

Och nu har du visat att du inte alls är någon sanningssökare i egentlig mening, som uppvisar en fientlig attityd till vetenskap genom din retorik. Det är inget val man behöver göra, men ja om vetenskap och tro hamnar i konflikt brukar vetenskap ha en klar fördel, av självklara skäl. Bra vetenskap kan beläggas. Och jag har aldrig sagt att vetenskapen besitter samtliga svar på alla existentiella frågor. Det har en lång väg att gå. Men vetenskap har potential att i framtiden besitta svar på väldigt många fler frågor än det gör idag.
Medvetande är inte ett fenomen. Fenomen är något som sker i Medvetande.

Jag är inte fientlig till vetenskap, jag konstaterar bara att vetenskapen i dag inte vet ett skit om Sanningen, och att det har fundamentalt fel om verkligheten. (Det tror att Medvetande skapas ur död materia när det är tvärtom.)
Om jag ska sitta och vänta på att vetenskapen eventuellt ska komma närmare Sanningen så hinner denna kropp dö av ålder innan det sker. Det känns onödigt för min del.

Jag kan inte se vad som är flum med något av detta.

Jag beklagar att du är vilse och inte förstår något.
Citera
2018-11-18, 18:28
  #343
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Finns många kristna som har direkta erfarenheter/upplevelser av Jesus. Varför ska jag tro på dig mer än dem? De har själva upplevt Jesus, så hur kan jag misstro kristendomen?

Mja, det är väl en viss skillnad på att uppleva en totalt obevisad figur, död sedan länge i vilket fall, och att uppleva sig själv. Som helt klart finns. Ett skifte av perspektiv bara. I stället för att uppleva genom egot upplever man egot. Lite luddigt kanske. Men skillnaden är ytterst påtaglig.
Jag är övertygad om att ifall de kristna aldrig hade läst bibeln eller hört talas om jesus så skulle de aldrig "uppleva" honom. Kristendomen är ett intellektuellt bygge. Självet däremot är det inte, att "komma i kontakt med sig själv" (vilket låter väldigt dualistiskt) kräver ingen som helst förförståelse eller intellektuell ansträngning.

Jag hade en upplevelse där jag "rycktes ur mig själv" och hamnade i ett tillstånd av extatisk lycka och glädje. Det tog veckor att landa. Hade jag varit det minsta religiös innan så hade jag säkerligen förklarat det med gud eller jesus eller allah eller någon annan gud. Men det är att gå över ån efter vatten, så att säga. JAG ÄR denna obeskrivliga lycka och det är inget jag behöver förstå eller lära mig eller läsa om eller begripa.
Citera
2018-11-18, 18:29
  #344
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Och nu har du visat att du inte alls är någon sanningssökare i egentlig mening, som uppvisar en fientlig attityd till vetenskap genom din retorik.
Och du är inte det när du uppvisar en fientlig attityd till nonduality och resultatet av tusentals och åter tusentals år av hårt arbete som en massa Sanningssökare har gjort över hela världen. Och avfärdar allt det som "flum".
Att avfärda allt detta som "flum" är själva definitionen av trångsynthet, det är den högsta formen av trångsynthet.
__________________
Senast redigerad av Skogismyra 2018-11-18 kl. 18:42.
Citera
2018-11-18, 18:35
  #345
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
(Det tror att Medvetande skapas ur död materia när det är tvärtom.)

Död materia skapas ur medvetandet?
Kan det kanske vara så att medvetande och materia är två olika saker och att det ena inte skapar det andra utan att båda finns oberoende av varandra?

https://en.wikipedia.org/wiki/Purusha
https://en.wikipedia.org/wiki/Prak%E1%B9%9Bti
Citera
2018-11-18, 18:42
  #346
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Död materia skapas ur medvetandet?
Kan det kanske vara så att medvetande och materia är två olika saker och att det ena inte skapar det andra utan att båda finns oberoende av varandra?

https://en.wikipedia.org/wiki/Purusha
https://en.wikipedia.org/wiki/Prak%E1%B9%9Bti
Nej inte att död materia skapas ur Medvetande. Materia och Medvetande är samma sak.
Citera
2018-11-18, 18:52
  #347
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Nej inte att död materia skapas ur Medvetande. Materia och Medvetande är samma sak.

Kan du ge några indicier på detta? Jag inser att bevis är svåra att få fram. Men ett resonemang som stärker din åsikt kanske? Ett kallt konstaterande ger inte så mycket.
Påstående utan argument, som man säger.
Citera
2018-11-18, 19:06
  #348
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Efter decennier in the business, träffat alla indier av rang haha samt annat folk runt jorden, bott åratals i tempel tittat månadsvis in i en vägg, använt alla tekniker, knullat tills jag nästan svimma, rökt och drogat i en kort period och läste alla böcker till att börja med i brist på annat

Upplysning är en söt klubba du använder som guru till en fårskock för att skaffa dej lärljungar, få bekräftelse, uppmärksamhet och status. Du kan lyssna till guidning tills du måste döda din guru och bara vara med dej själv. En potent mening lyder "If you meet Buddha on the road kill him".

Det finns ingen upplysning bara massa prata om det som att prata om Gud. Visst finns det en inre frid men tyvärr ingen väg dit fråga Buddha som gjorde allt och misslyckades totalt tills "uppvaknandet" bara hände som en olyckshändelse och prinsen dunsta bort.

Samma med Ramana, Byron Katie och många andra som aldrig accepterat att kallas för gurus. De lider som alla andra men har inga problem med det. Om det händer dej har du inget val och innan dess försök glömma alla böcker du läst om det. Bara hämta din ved, mat och vatten så får du se hur länge som du tror på vad du tror på. Inget ändras och allt, all strävan är för sent, ingenstans att gå... Inenting att förstå och du kommer ändå att gå och försöka förstå...sånt är det!

Gillar din klara nyfikenhet/Shiva

Ja, det är det som är upplysningen, när du ser att du inte har någon väg att gå, du har alltid varit framme. Inget förändras, allt förändras.

Och jo, stigen och vägarna dit, som en del gurus förespråkar, är inte vägen dit.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback