Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-17, 22:32
  #325
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Grejen är, att upplyst /= praktisk nytta bortom detta liv, och det är hela min poäng. Och visst det finns de som hävdar att de kan bli ett med gud genom att meditera, men här börjar det mer likna religion än andlighet. Även Siddharta Gautama (Buddha) dog precis som alla andra en mänsklig död. Sedan tror buddhisterna att han nådde nirvana, men här handlar det om tro och inget annat.

Jag vet precis vad hjärnan är kapabel till, och därför biter inte "upplevelser" på mig. Drömmar är det självklara exemplet, på upplevelser som inte är att lita på. Droger är ett annat. Bara för att du upplever något innebär inte att det är verkligt. Bara för att du upplever att du är ett med gud innebär inte att du är det. Bara för att du hallucinerar fram en varelse innebär inte att varelsen existerar.

Många "gurus" menar ju dessutom att det är extremt svårt att bli "upplyst på riktigt", och när man blir det, sen då? Du kanske vet hur världen fungerar, jaha? Var det allt?
Ja, drömmar är inte att lita på, det är därför som man bör satsa på att vakna genom att bli andligt upplyst.

Just nu gör du inget annat än konceptualiserar bort andlig upplysning.
Du sitter i fel sits för att göra en korrekt bedömning av andlig upplysning och avfärda det.
Du sitter mitt i en djup illusion/dröm, och ur den sitsen gör du bedömningen att det är bäst att fortsätta leva i detta skämt (maya).

Tänk igenom dina alternativ.
Kommer du att bli klokare om du inte satsar på att bli andligt upplyst? Knappast.
Du förstår åtminstone att Medvetandet är opersonligt och evigt. Så du verkar ha satt ihop pusslet åtminstone delvis, så att säga. Nu återstår bara att sätta ihop resten av pusslet genom att bli andligt upplyst.

"Du kanske vet hur världen fungerar, jaha? Var det allt?"
Nej, det är inte allt. Det är mer än vad som går att beskriva.
Dessutom innebär det slutet på allt lidande.

"Sedan tror buddhisterna att han nådde nirvana, men här handlar det om tro och inget annat."
Och din tro att han inte nådde Nirvana är också bara en tro.
Börjar du inte bli trött på alla dessa tro:n? Det är jag. Andlig upplysning innebär slutet på alla tro:n.

Andlig upplysning är det absolut mest långsiktiga som finns. Det är hela grejen med andlig upplysning.
__________________
Senast redigerad av Skogismyra 2018-11-17 kl. 22:45.
Citera
2018-11-17, 23:01
  #326
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Just nu gör du inget annat än konceptualiserar bort andlig upplysning.

Det jag gör är att ställa högst rimliga frågor.

Citat:
Tänk igenom dina alternativ.
Kommer du att bli klokare om du inte satsar på att bli andligt upplyst? Knappast.

Jag kommer inte att bli klokare av att meditera, då det baseras på upplevelser/känslor. Vill jag bli upplyst känns det vettigare att studera (vetenskap) och tänka sig fram.

Citat:
"Du kanske vet hur världen fungerar, jaha? Var det allt?"
Nej, det är inte allt. Det är mer än vad som går att beskriva.
Dessutom innebär det slutet på allt lidande.

Du skrev nyss att du inte vet någonting om de djupa existentiella frågorna, och nu kommer du med absurda påståenden som att det är slutet på allt lidande. Något som kunde komma från en buddhist eller hinduist. Du har även skrivit att du inte är tillfredsställd med dina insikter. Är inte ett slut på allt lidande extremt tillfredsställande? Ljög du förut?

Citat:
"Sedan tror buddhisterna att han nådde nirvana, men här handlar det om tro och inget annat."
Och din tro att han inte nådde Nirvana är också bara en tro.

Som Bogomil hade skrivit i det här läget: falsk dikotomi. Det handlar inte om nirvana eller inget nirvana, precis som att det inte handlar om gud eller ingen gud. Det finns massvis av potentiella alternativ till nirvana. Och om någon påstår något anmärkningsvärt, så är det upp till den personen att övertyga/bevisa att så är fallet. Bevisa att jag inte har en osynlig T-Rex hemma.

Citat:
Börjar du inte bli trött på alla dessa tro:n? Det är jag. Andlig upplysning innebär slutet på alla tro:n.

Andlig upplysning är det absolut mest långsiktiga som finns. Det är hela grejen med andlig upplysning.

Du vet inte ens om "sann upplysning" verkligen existerar. Det är endast ett antagande och ett hopp. Kanske det inte finns någon? Och om det finns någon, så kanske svaret är något som du inte gillar. Du utgår hela tiden ifrån att upplysning är något bra/positivt, vilket ger rejäla religiösa vibbar.
__________________
Senast redigerad av ABC. 2018-11-17 kl. 23:07.
Citera
2018-11-17, 23:17
  #327
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Jag kommer inte att bli klokare av att meditera, då det baseras på upplevelser/känslor. Vill jag bli upplyst känns det vettigare att studera (vetenskap) och tänka sig fram.

och nu kommer du med absurda påståenden som att det är slutet på allt lidande.

Som Bogomil hade skrivit i det här läget: falsk dikotomi. Det handlar inte om nirvana eller inget nirvana, precis som att det inte handlar om gud eller ingen gud. Det finns massvis av potentiella alternativ till nirvana. Och om någon påstår något anmärkningsvärt, så är det upp till den personen att övertyga/bevisa att så är fallet. Bevisa att jag inte har en osynlig T-Rex hemma.

Du vet inte ens om "sann upplysning" verkligen existerar. Det är endast ett antagande och ett hopp. Kanske det inte finns någon? Och om det finns någon, så kanske svaret är något som du inte gillar. Du utgår hela tiden ifrån att upplysning är något bra/positivt, vilket ger rejäla religiösa vibbar.
Nej du kan inte bli andligt upplyst genom att tänka dig fram/studera vetenskap.

Läs på om andlig upplysning.

Därför är andlig upplysning något som man själv måste uppnå.
Du gör felet att hela tiden leta efter bevis utanför dig själv.

Okej, skit i andlig upplysning då. Ha så kul med att inte veta ett skit (på sin höjd tro att du vet) och lida resten av livet och sen återfödas och uppprepa samma sak vem vet hur många gånger ända tills du vaknar.
Citera
2018-11-17, 23:20
  #328
Medlem
Blaobars avatar
Andlig upplysning ger inre frid.
Citera
2018-11-17, 23:33
  #329
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Nej du kan inte bli andligt upplyst genom att tänka dig fram/studera vetenskap.

Och hur exakt vet du det? Och definiera andlig upplysning, trots att du samtidigt hävdar att du inte vet någonting om det existentiella. Och är verkligen andlig upplysning det enda som är värt att veta? Du har hela tiden den här arroganta attityden om upplysning utan att veta var den består i.

Citat:
Läs på om andlig upplysning.

Nej tack, det finns tusentals böcker i ämnet, som dessutom spretar åt alla möjliga håll. Du ber en person som kraftigt tvivlar på nyttan av andlig upplysning att djupt studera det, ser du inte hur knäppt det låter? Det är ni som kraftigt misslyckas med att övertyga en utomstående att förstå nyttan med denna "upplysning". Jag behöver ett bete, och om det inte finns ett bete så kommer jag inte slösa min tid på det.

Citat:
Du gör felet att hela tiden leta efter bevis utanför dig själv.

Var får du bevis ifrån? Allt jag begär är svar på vad den långsiktiga nyttan med upplysning är. Du skriver att du inte har någon aning, samtidigt som du hävdar att det är slutet på allt lidande (hur fan vet du det?). Jag behöver inga bevis, jag behöver argument för varför man ens ska ägna sig åt det? Finna inre frid? Nej det är inte tillräckligt för mig då jag kan finna inre frid på andra sätt än meditation. Finna svaret på hur världen fungerar? Nej tack inte tillräckligt attraktivt. Eventuellt "bli ett med gud" eller liknande? Då kan jag lika gärna bli religiös, för det är samma typ av argument: "tänk om du har fel, tänk om gud verkligen finns?".

Citat:
Okej, skit i andlig upplysning då. Ha så kul med att inte veta ett skit (på sin höjd tro att du vet) och lida resten av livet och sen återfödas och uppprepa samma sak vem vet hur många gånger ända tills du vaknar.

Återigen samma arroganta attityd, blandat med ohederlighet. Du vet ju inte ett skit själv, men ändå pratar du om att få ett slut på reinkarnation. Du är uppenbarligen djupt influerad av österländsk religion/filosofi. Så mycket för den "självständiga andlighet" som du utger dig själv för att vara.
__________________
Senast redigerad av ABC. 2018-11-17 kl. 23:36.
Citera
2018-11-17, 23:39
  #330
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Nej tack, det finns tusentals böcker i ämnet, som dessutom spretar åt alla möjliga håll. Du ber en person som kraftigt tvivlar på nyttan av andlig upplysning att djupt studera det, ser du inte hur knäppt det låter?
Du måste veta ungefär vad andlig upplysning är för något innan du kan vara för eller emot det. Därför tycker jag att du ska läsa på om andlig upplysning.
Det måste inte vara böcker, det kan vara YouTube och nätet också.
Citera
2018-11-17, 23:51
  #331
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Du måste veta ungefär vad andlig upplysning är för något innan du kan vara för eller emot det. Därför tycker jag att du ska läsa på om andlig upplysning.
Det måste inte vara böcker, det kan vara YouTube och nätet också.

Kan ingen förklara det i ett inlägg, eller i en video som är kortare än 10 minuter... då är det förmodligen bullshit. Och ja, jag har redan sett på ett och annat klipp (även längre), och det är bara en massa ordbajseri som självklarheter å ena sidan, och massa antaganden å andra sidan.
Citera
2018-11-18, 04:00
  #332
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Kan ingen förklara det i ett inlägg, eller i en video som är kortare än 10 minuter... då är det förmodligen bullshit. Och ja, jag har redan sett på ett och annat klipp (även längre), och det är bara en massa ordbajseri som självklarheter å ena sidan, och massa antaganden å andra sidan.
Andlig upplysning innebär att man vet vem/vad man är. (Och nej, du vet inte vem du är just nu. Du bara tror dig veta.)

Och det i sin tur leder till flera saker, bl.a.:

Allt lidande upphör.
Man får veta Alltets Sanning. (Med allt vad det innebär). Man blir fri. (Nej du är inte fri nu.)
Och om upplysningen är fullständig så är man i bliss (jag vet inte vad det svenska ordet för det är, "total lycka bortom denna värld" kanske är rätt beskrivning på svenska.)

Alltså borde det vara självklart för alla att sträva efter andlig upplysning.
__________________
Senast redigerad av Skogismyra 2018-11-18 kl. 04:08.
Citera
2018-11-18, 14:19
  #333
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Andlig upplysning innebär att man vet vem/vad man är. (Och nej, du vet inte vem du är just nu. Du bara tror dig veta.)

Vad vet du om det? Du vet inte heller, och om du inte vet så kan du inte fälla sådana självsäkra kommentarer.

Citat:
Och det i sin tur leder till flera saker, bl.a.:

Allt lidande upphör.
Man får veta Alltets Sanning. (Med allt vad det innebär). Man blir fri. (Nej du är inte fri nu.)
Och om upplysningen är fullständig så är man i bliss (jag vet inte vad det svenska ordet för det är, "total lycka bortom denna värld" kanske är rätt beskrivning på svenska.)

Alltså borde det vara självklart för alla att sträva efter andlig upplysning.

En massa påståenden från en person som inte vet något. Du vet inte ett skit om att lidandet upphör, inte heller att man får veta "alltets sanning".

Om det är detta som jag ska läsa mig till, eller kolla på en massa videos som är 90 minuter långa styck, så var det rätt beslut att inte ödsla min tid på dem.
Citera
2018-11-18, 15:23
  #334
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Vad vet du om det? Du vet inte heller, och om du inte vet så kan du inte fälla sådana självsäkra kommentarer.



En massa påståenden från en person som inte vet något. Du vet inte ett skit om att lidandet upphör, inte heller att man får veta "alltets sanning".

Om det är detta som jag ska läsa mig till, eller kolla på en massa videos som är 90 minuter långa styck, så var det rätt beslut att inte ödsla min tid på dem.
Varför förnekar du det?
Det finns hur många andligt upplysta som helst som styrker detta.
Citera
2018-11-18, 15:55
  #335
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Varför förnekar du det?
Det finns hur många andligt upplysta som helst som styrker detta.

Och det finns miljardtals som kan "styrka" att Jesus är sanningen. Varför förnekar du Jesus och hans budskap?

Finns även "hur många som helst" som kan "styrka" att scientologin är den "rätta" vägen, varför förnekar du detta?
Citera
2018-11-18, 16:07
  #336
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Och det finns miljardtals som kan "styrka" att Jesus är sanningen. Varför förnekar du Jesus och hans budskap?

Finns även "hur många som helst" som kan "styrka" att scientologin är den "rätta" vägen, varför förnekar du detta?
När det gäller religion så har de inte haft direkt erfarenhet/upplevelse av det som religionen säger.
Men när det gäller detta med andlig upplysning så har folk direkt erfarenhet/upplevelse.

Vetenskap har inte visat att nonduality är fel.

Du har själv sagt att Medvetande är evigt och opersonligt.
Om du nu älskar vetenskap och materialism så mycket och tror att det besitter samtliga svar på alla existensiella frågor.. Varför sa du det där om Medvetandet då?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback