2018-11-16, 16:19
Medlem
Iris-Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba33
Om man springer allt vad man kan och hoppar från ett tak 400 meter upp så kommer man krossas mot marken ca 60 meter bort.
Så järnbalkarna måste verkligen ha "sprätt iväg".
Och det får jag inte riktigt ihop.

Ju högre upp man lyfter en järnbalk från marken desto mer potential energi lagrar man.
Norra tornets lagrade, potentiella energi bestod av 480600 Megajoule eller 115 ton om man räknar om det i TNT.
Med andra ord så innehöll tornen en hel del lagrad energi som frigjordes i kollapsen så egentligen är det inte så konstigt om man ser det från rätt perspektiv men jag antar att du inte tycker det perspektivet är lika spännande som apterade sprängämnen och stor klick mysticism. Att den egentliga händelsen inte står i proportion till vad man vill behöver inte betyda att det är en konspiration utan att man helt enkelt inte fattat ordentligt.

https://www.youtube.com/watch?v=byUEdps7vX0
Klippet förklarar det ovan nämnda.
Citera
2018-11-16, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iris-T
Ju högre upp man lyfter en järnbalk från marken desto mer potential energi lagrar man.
Norra tornets lagrade, potentiella energi bestod av 480600 Megajoule eller 115 ton om man räknar om det i TNT.
Med andra ord så innehöll tornen en hel del lagrad energi som frigjordes i kollapsen så egentligen är det inte så konstigt om man ser det från rätt perspektiv men jag antar att du inte tycker det perspektivet är lika spännande som apterade sprängämnen och stor klick mysticism. Att den egentliga händelsen inte står i proportion till vad man vill behöver inte betyda att det är en konspiration utan att man helt enkelt inte fattat ordentligt.

https://www.youtube.com/watch?v=byUEdps7vX0
Klippet förklarar det ovan nämnda.
Jag är gymnasiemattelärare så siffrorna förstår jag, men inte händelseförloppet.
Jag förstår inte hur balkarna kan ha skjututs iväg med en horisontell hastighet på över 10 m/s.
Citera
2018-11-16, 16:37
Medlem
Iris-Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Trams. Fanns det någon annan kraft än gravitationen som orsakade pulvriseringen av betongen, kollapsen av stålstrukturen och de flygande stålbalkarna?

Först och främst är inte gravitationen någon kraft, det har vi gått igenom i tråden minst en gång innan. Gravitationen är alltså enbart en krökning av rumtiden och ingenting annat. Det är alltså universums rumtid som trycker oss mot planeten och inte det vanliga missförståndet att det är planeten i sig som drar oss nedåt.
För det andra så ja, det fanns en kraft som förklarar den pulveriserade betongen och det är den potentiella energin man lagrade när man byggde tornen på 70-talet vilket vi också tagit upp men eftersom du gillar att upprepa dig eller besitter ett oerhört dåligt minne är det väl lika bra att ta upp det igen och kanske ännu en gång ifall det skulle behövas i framtiden.
Citera
2018-11-16, 16:45
Medlem
Iris-Ts avatar
Citat:
Jag är gymnasiemattelärare så siffrorna förstår jag, men inte händelseförloppet.
Jag förstår inte hur balkarna kan ha skjututs iväg med en horisontell hastighet på över 10 m/s.

Ja, du säger det ibland har jag märkt. För mig är det då extremt konstigt att du inte ser helheten i det hela och väljer att köpa det onopono häver ur sig men visst, kör till.

Om du tittade på klippet så förklarade Edward Current precis hur det gick till. Om du mot förmodan inte orkar titta på hela så har du en framspolad version här.
https://youtu.be/byUEdps7vX0?t=130
Citera
2018-11-16, 17:31
Medlem
Iris-Ts avatar
Citat:
Enligt mig är det onopono som ser helheten medans debunkrarna försöker avleda med detaljkritik.
Jaha, okej. Det får ju stå för dig såklart. Alla har rätt att tycka vad dom vill.
Debunkarna försöker inte avleda med någonting utan förklarar oftast det som saknas med just detaljer. Som professionell konspirationsteoretiker, dvs, te.x en kriminalpolis som utreder ett mord vinner oftast på just detaljkritik.
Citat:
PS: videon var extremt korkad
Okej, dock säger det nog mer om dig än om själva förklaringen i videon.
Men förklara gärna varför du tycker den är korkad om du känner för det. Jag tror det skulle underlätta själva diskussionen.
Citera
2018-11-16, 20:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Iris-T
Ja, du säger det ibland har jag märkt. För mig är det då extremt konstigt att du inte ser helheten i det hela och väljer att köpa det onopono häver ur sig men visst, kör till.

Om du tittade på klippet så förklarade Edward Current precis hur det gick till. Om du mot förmodan inte orkar titta på hela så har du en framspolad version här.
https://youtu.be/byUEdps7vX0?t=130
Frågan var inte hur balkar kan spridas utåt i sidled, frågan var hur hur de kan skickas rakt upp och rakt ut med sådan hastigheter och så långt. Din lilla video är skrattretadende eftersom den inte på något sätt är representativ för de verkliga förloppen avseende skala, tillgänglig kraft/energi per ingående massa/material.

Det finns en del liknande videor från det andra lägret. Så, även om syftet i det lägret är nobelt och sunt, så ska direkta felaktigheter även därifrån refuteras.

Sanningen, hur den än ser ut, är den enda legitima uppdragsgivaren.
Citera
2018-11-16, 21:06
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Frågan var inte hur balkar kan spridas utåt i sidled, frågan var hur hur de kan skickas rakt upp och rakt ut med sådan hastigheter och så långt. Din lilla video är skrattretadende eftersom den inte på något sätt är representativ för de verkliga förloppen avseende skala, tillgänglig kraft/energi per ingående massa/material.

Det finns en del liknande videor från det andra lägret. Så, även om syftet i det lägret är nobelt och sunt, så ska direkta felaktigheter även därifrån refuteras.

Sanningen, hur den än ser ut, är den enda legitima uppdragsgivaren.

Nej det var inte heller frågan - frågan var varför du antydde att det endast var gravitation som skulle ha orsakat detta enligt den officiell versionen..

En annan fråga är varför du ens finner det intressant att serienumren från de svarta lådorna inte har publicerats - skulle du börja tro på den officiella teorin om dessa totalt ointressanta nummer publicerades - eller är du bara ute efter att ställa frågor? (Eller snarare - är du bara ute efter att upprepa frågor du hittat på konspirationssiter?)
Citera
2018-11-16, 21:21
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Är inte hela grejen otäck? 3000 helt oskyldiga amerikaner dör en fasansfull död en klar och solig dag mitt i livet.
Va? TROR du på den officiella storyn nu helt plötsligt? Var det inte du som trodde det var utbytta radiostyrda flygplan häromdagen? Hur får du det till 3000 döda om det inte var några passagerare i planen? Sen är det ju även märkligt att du verkar tro att alla som dog var medelålders - men det var väl egentligen bara nån retorik du försökte använda för att belysa hur lyckligt oskyldiga de var..
Citera
2018-11-16, 21:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vidarquintar
Okej denna då?
https://www.youtube.com/watch?v=fjhzZHUYn_c&pbjreload=10
Osäker på vad han vill förmedla här. Att enskilda delar av konstruktionen helt plötsligt tappar bärkraft och faller handlöst neråt är nog inget konstigt. Det är symmetrin och den totala kollapsen, den helt pulvriserade betongen, alla enorma squibs, alla rapporter om enorma explosioner, seriella explosioner, flytande stål, till synes vaporiserade stålbalkar, tusentals kilo tunga stålbalkar som skickas uppåt och utåt mer hundra meter i enorma hastigheter, att kollapserna accellererar rakt ner utan att sakta ner, ens bråkdelen av en sekund, i vad som nästan tangerar fritt fall, etc, etc., som verkar minst sagt besynnerligt och fortfarande, 17 år senare, väntar på sin förklaring.

Och viktigast av allt. Beslutet att i ilfart frakta bort, hugga upp och sprida rasmaterialet/bevismaterialet för vinden INNAN en gängse forensisk brandteknisk utredning tillsattes och när en sådan väl tillsattes, inte undersöka det lilla material som trots allt fanns kvar, för spår av sprängmedel och olika former av termit.

DET är det allt överskuggande beviset för att något inte är som det ska. It’s not the crime, it’s the cover-up ...
Citera
2018-11-16, 22:02
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Osäker på vad han vill förmedla här. Att enskilda delar av konstruktionen helt plötsligt tappar bärkraft och faller handlöst neråt är nog inget konstigt. Det är symmetrin och den totala kollapsen, den helt pulvriserade betongen, alla enorma squibs, alla rapporter om enorma explosioner, seriella explosioner, flytande stål, till synes vaporiserade stålbalkar, tusentals kilo tunga stålbalkar som skickas uppåt och utåt mer hundra meter i enorma hastigheter, att kollapserna accellererar rakt ner utan att sakta ner, ens bråkdelen av en sekund, i vad som nästan tangerar fritt fall, etc, etc., som verkar minst sagt besynnerligt och fortfarande, 17 år senare, väntar på sin förklaring.

Och viktigast av allt. Beslutet att i ilfart frakta bort, hugga upp och sprida rasmaterialet/bevismaterialet för vinden INNAN en gängse forensisk brandteknisk utredning tillsattes och när en sådan väl tillsattes, inte undersöka det lilla material som trots allt fanns kvar, för spår av sprängmedel och olika former av termit.

DET är det allt överskuggande beviset för att något inte är som det ska. It’s not the crime, it’s the cover-up ...
Nej det viktigaste med DEN videon är att den motbevisar konspirationsteorier om sprängladdningar och termit eftersom det den utpekar är att stålkonstruktionen i kärnan - dvs det första men skulle försvaga vid en cd ' är det som står kvar sist.. efter att allt har rasat står den bärande kärnan kvar..
Citera
2018-11-16, 22:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Va? TROR du på den officiella storyn nu helt plötsligt?
Som alla fabricerade myter, innehåller även den officiella myten (i.e. Zelikow) delar som är sanningsenliga. Det ingår i konceptet.

Citat:
Var det inte du som trodde det var utbytta radiostyrda flygplan häromdagen? Hur får du det till 3000 döda om det inte var några passagerare i planen?
Jag har svårt att tro att några hundra individer som finns omnämnda och identifierade som passagerare i de fyra planen på något sätt skulle ingå i konspirationen och därefter byta identitet. De dog antagligen på helt andra sätt.

Sedan så har vi ju problemet med kaparna som dök upp livs levande i sina hemländer efter det att de dog martyrdöden 9/11.

Hmm ... 🤔

Citat:
Sen är det ju även märkligt att du verkar tro att alla som dog var medelålders - men det var väl egentligen bara nån retorik du försökte använda för att belysa hur lyckligt oskyldiga de var..
Ah, ”mitt i livet” ... tramsa på du. Nej, jag avsåg här mitt i livet i existentiell mening, inte kronologisk. Du framstår mer och mer som så korkad du låtsas att du är.

Eller är det äkta vara?
Senast redigerad av onopono 2018-11-16 kl. 22:08.
Citera
2018-11-16, 22:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Nej det viktigaste med DEN videon är att den motbevisar konspirationsteorier om sprängladdningar och termit eftersom det den utpekar är att stålkonstruktionen i kärnan - dvs det första men skulle försvaga vid en cd ' är det som står kvar sist.. efter att allt har rasat står den bärande kärnan kvar..
Nja, den visar bara att ett visst parti av den inre stålstrukturen stod kvar några sekunder efter att övriga strukturen kollapsat. Tvilling-tornen togs som bekant ner top-down, inte alls ovanligt i CD’s. Det var WTC7 som togs ner på klassiskt CD-manér - spräng undan de inre bärande pelarna först så att strukturen viker sig inåt och faller handlöst neråt där gravitationen sköter resten när den övre strukturen krossas efter en tid i fritt fall.

Du har fortfarande inte förklarat hur WTC7’s hela yttre struktur (föresatt att den inre redan har totalkollapsat, vilket saknas bevis för) simultant på bråkdelen av en sekund handlöst föll i fritt fall i ca 2,5 sekunder/åtta våningar utan att sprängmedel användes.

Nej, att en del av en fasad ”buktar ut” vid ett tillfälle kan inte förklara det här. Möjligtvis en lokal kollaps, men inte en simultan kollaps av samtliga bärande element i ett åtta våningar brett band runt hela kåken, puts väck.

Magi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in