2018-11-16, 08:32
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba33
Om vi pratar nästan rakt ut är det fysiskt omöjligt, om vi pratar från hög höjd och parabel så kan jag snabbt räkna ut initialhastigheten som behös om jag får höjd och avtånd.
Sedan kan man börja fundera på rimligheten, men jag måste först ha delta-y och delta-x.
Så då förstår du att det integritet omöjligt eller ens särskilt konstigt om rörelseenergin är tillräckligt stor?
(Dock blir det förstås liknande resultat med hög massa ftån låg höjd som liten massa från hög höjd.)
Citera
2018-11-16, 08:33
Avstängd
Citat:
Om vi pratar nästan rakt ut är det fysiskt omöjligt, om vi pratar från hög höjd och parabel så kan jag snabbt räkna ut initialhastigheten som behös om jag får höjd och avtånd.
Sedan kan man börja fundera på rimligheten, men jag måste först ha delta-y och delta-x.
Glöm inte SnakePlissskens spjoink-variabel nu 😉

Jo, jag vet att delar av fasaderna ’välte’ utåt och kan förklara mycket av spridningen av balkar utåt, men tittar man på videor av förloppen så ser man stålbalkar som skickas både uppåt och rakt ut på sätt som tycks väldigt svårt att förklara med annat än stark explosiv kraft.

https://youtu.be/5G9KohEx9N4
Citera
2018-11-16, 08:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Börjar alltmer låta som om du blandar ihop kraft med energi...
Trams. Fanns det någon annan kraft än gravitationen som orsakade pulvriseringen av betongen, kollapsen av stålstrukturen och de flygande stålbalkarna?
Senast redigerad av onopono 2018-11-16 kl. 08:40.
Citera
2018-11-16, 09:04
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Glöm inte SnakePlissskens spjoink-variabel nu 😉

Jo, jag vet att delar av fasaderna ’välte’ utåt och kan förklara mycket av spridningen av balkar utåt, men tittar man på videor av förloppen så ser man stålbalkar som skickas både uppåt och rakt ut på sätt som tycks väldigt svårt att förklara med annat än stark explosiv kraft.

https://youtu.be/5G9KohEx9N4

På bara några timmar har vi tagit oss från ”som inte går att förklara med gravitationen enbart.” till ”tycks väldigt svårt” och ett halvt erkännande om att ”mycket av spridningen kan förklaras”! Jag tro fan håller på att bli gammal!! Ta i trä!
Citera
2018-11-16, 09:04
Bannlyst
Citat:
Så då förstår du att det integritet omöjligt eller ens särskilt konstigt om rörelseenergin är tillräckligt stor?
(Dock blir det förstås liknande resultat med hög massa ftån låg höjd som liten massa från hög höjd.)
Det beror på hur järnbalkarna rörde sig.
Om dom sprättes iväg av att dom knäcktes så blir impulsen större men även motståndet nedåt vilket bromsar upp fallet.
Om dom mer "trillade" vilket verkar vara fallet med tanke på den väldigt snabba kollapsen så har jag svårt att se hur dom skulle kunna komma upp i en horisontell hastighet på ens 10m/s.
Citera
2018-11-16, 09:12
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Det beror på hur järnbalkarna rörde sig.
Om dom sprättes iväg av att dom knäcktes så blir impulsen större men även motståndet nedåt vilket bromsar upp fallet.
Jag är imponerad! Helt korrekt!

Citat:
Om dom mer "trillade" vilket verkar vara fallet med tanke på den väldigt snabba kollapsen så har jag svårt att se hur dom skulle kunna komma upp i en horisontell hastighet på ens 10m/s.

Tornen kollapsade dock inte i fritt fall.
Citera
2018-11-16, 09:16
Bannlyst
Citat:
Jag är imponerad! Helt korrekt!

Tornen kollapsade dock inte i fritt fall.
Sedan förstår jag inte hur uppmjukade järnbalkar kan "knäckas" så att impulsen blir så hög att balkarna sprätter iväg med hastigheter på över 10m/s.
Citera
2018-11-16, 09:23
Avstängd
Citat:
På bara några timmar har vi tagit oss från ”som inte går att förklara med gravitationen enbart.” till ”tycks väldigt svårt” och ett halvt erkännande om att ”mycket av spridningen kan förklaras”! Jag tro fan håller på att bli gammal!! Ta i trä!
Trams. Fanns det någon annan kraft än gravitationen som orsakade pulvriseringen av betongen, kollapsen av stålstrukturen och de flygande stålbalkarna?
Citera
2018-11-16, 09:32
Bannlyst
Enligt mig så måste det varit andra krafter inblandade eftersom jag inte kan få ihop hur balkarna får sådan horisontell fart samtidigt som husen fallet så snabbt.
Antingen skulle husen "hackat" sig ner och möjligtvis kunnat sprätta iväg hundrakilosbalkar med hastigheter upp mot 20m/s eller så faller dom med ganska jämn hastighet och järnbalkarna trillar utan någon större horisontell hastighet och då landar dom inte 100 meter bort.
Citera
2018-11-16, 09:34
Medlem
Jag vart väldigt intresserad av motordelen som flög igenom byggnaden men såg efter lite sökande att den teorin vart förklarad ( https://www.metabunk.org/explaining-the-9-11-murray-st-engine-from-flight-175-n612ua-that-hit-wtc2.t9022/ , bäst ser man i kommentarena under).
Är det någon som tittat på Xendrius videos på youtube, han tar upp mycket om 9/11, är han pålitlig eller troll?
Citera
2018-11-16, 10:15
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono

Pratar vi om "krafter" och stålstrukturkollaps nu?
Det var knappast vad som stod i inlägget jag kommenterade, där var det tal om gravitation som enda orsak till att balkar som for iväg..

Målstolpsflyttartävling pågår tydligen här - då låter jag dig hållas...
Fortfarande väldigt nöjd med att du gav med dig i alla fall.
Citera
2018-11-16, 10:26
Bannlyst
Om man springer allt vad man kan och hoppar från ett tak 400 meter upp så kommer man krossas mot marken ca 60 meter bort.
Så järnbalkarna måste verkligen ha "sprätt iväg".
Och det får jag inte riktigt ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in