2018-11-15, 22:01
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
”I Sverige”...
Jag brukar inte orka svara på dina inlägg pga av dina tankevurpor och amatörpsykologiska hittepåanalyser.

Hur tänkte du nu? Hon hade ju tidigare valt att dra tillbaka en anmälan för att inte förvärra saken. Hon gick kanske ut för att just inte riskera att återigen förvärra en lätt infekterad situation.

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Hon drog inte tillbala senaste misshandelsammälan. Här var en ypperlig chans att lägga till ytterligare bevis på att SD stalkade och trakasserade henne. Är ju bafa att ta mobilen och spela in spektaklet som sker utanför. Och väcka grannarna för att ha vittnen.

Jag hade tagit alla chanser för att sätta dit svinet som misshandlat, hotat, stalkat mig.
Citera
2018-11-15, 22:03
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Men man vill kanske inte ställa till med en ”scen” för nånting man egentligen tycker är pinsamt och som man tror sig kunna lösa själv. ”Vad ska grannarna tycka?”

Dessutom har du nog inte ringt polisen på länge... det har jag.

Det är precis det man ska göra. Ställa till med en scen så att djäveln åker fast denna gång och en anmälan inte läggs ner p.g.a. ord mot ord. Hur tänkte du nu?
Citera
2018-11-15, 22:04
Medlem
Citat:
Men man vill kanske inte ställa till med en ”scen” för nånting man egentligen tycker är pinsamt och som man tror sig kunna lösa själv. ”Vad ska grannarna tycka?”

Dessutom har du nog inte ringt polisen på länge... det har jag.

En som ringde va dalaan, det gick ju så där om man så säger.
Citera
2018-11-15, 22:06
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
En som ringde va dalaan, det gick ju så där om man så säger.

Det är annorlunda när en tidigare hotad och misshandlad kvinna ringer och säger att förövaren står och vill få ut henne och vägrae lämna. I synnerhet när polisen redan har två tidigare anmälningar från denna kvinna mot denna man.

Det enda logiska är att det inte var denna man. Eller att han inte stod och tvingade henne att komma ut som det skrivs.
Citera
2018-11-15, 22:07
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Och det ska bli spännande om Modesty ger oss lite att läsa om gm och deras dödliga våld mot kvinnor, hur det ser ut. Flera olika typ av våld? Kanske ingick både strypningsförsök och sparkar. Kanske användes någon typ av tillhygge också.

Då återkommer jag med lite mer om detta i dagarna. Sitter lite dåligt till nu och har inte studien framför mig, men minns iaf att *skador mot offrets ansikte hörde till de absolut vanligaste vid dödligt våld mot kvinnor.
Det vanligaste tillhygget var ligatur.

Triggervarning:

Amnesty har även en rapport om misshandel i nära relation (ej dödlig). Där framgår att skadorna som uppkommer vid fysisk misshandel oftast är lokaliserade till huvudet, följt av armarna, hals och buk.

PS. Detta behöver givetvis inte stämma med detta fall men statistik kan ändå vara intressant.
Citera
2018-11-15, 22:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bravegirl
Om det är SD så var det ju svårt eftersom han drog utomlands direkt efter. Sen är väl inte en gärningsman så galen och dum att hen återkommer till brottsplatsen som garanterat är övervakad på ett eller annat sätt efter att LW var hittad.

Citat:
Ja varefter veckorna går känner sig nog GM en smula tryggare med att inget händer. Så att i det läget gå tillbaka till platsen skapar ju en, om än liten, risk för att polisen gör ett sent sök på platsen. Och att en fyrbent polis ivrigt drar i kopplet åt ”fel” håll.
Tror inte GM var så våghalsig.

Nu vet jag inte mycket om hur SD varit övervakad, men jag undrar om de kan övervaka honom dag som natt.
Med tanke på att LW mördats enbart ett stenkast från hus i ett bostadsområde, får jag en känsla av att denna person är orädd. Trots att LW skrikit i omgångar under flera minuter, fortsätter gm.

Jag tror att han är våghalsig och inte har alltför dåligt självförtroende. Han är en van geocachare och van att leta efter saker i naturen. En snabb tur på natten kan han ha vågat göra tror jag. Om han vet att det är något för utredningen vitalt vill säga. Något som han absolut vill ha bort.
Citera
2018-11-15, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Så du tror inte de gjort annat än kollat på SD under denna tid?

Polis/ÅK har redan från början siktat in sig på SD, gått ut i media
och sagt att dom bara har en misstänkt, dom hyser gott hopp
om å lösa fallet.
Var tror du att dom har lagt dom huvudsakliga resurserna på
Citera
2018-11-15, 22:16
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är precis det man ska göra. Ställa till med en scen så att djäveln åker fast denna gång och en anmälan inte läggs ner p.g.a. ord mot ord. Hur tänkte du nu?
Jag tänkte som en som lever i verkligheten och har provat att ringa 112. Hur tänkte du i dina fantasier?
Citera
2018-11-15, 22:17
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jag tänkte som en som lever i verkligheten och har provat att ringa 112. Hur tänkte du i dina fantasier?

Det är så här i verkligheten. I många fall. Vem har sagt något om 112, går bra att ringa till polisen direkt. Räcker gott och väl med att väcka grannar och spela in med mobilen så att man har bevis samt vittnen fram till att polisen kommer. Så här SKA kvinnor göra. Om de inte gör det så kan det gå illa. Man går inte ut i kolmörkret till en misshandlare när man kan skydda sig själv med dessa enkla medel ovan.

Okej nu fick du ju lite tips och alla andra kvinnor som läser här.
Senast redigerad av Rosamund 2018-11-15 kl. 22:22.
Citera
2018-11-15, 22:18
Medlem
Citat:
Det är annorlunda när en tidigare hotad och misshandlad kvinna ringer och säger att förövaren står och vill få ut henne och vägrae lämna. I synnerhet när polisen redan har två tidigare anmälningar från denna kvinna mot denna man.

Det enda logiska är att det inte var denna man. Eller att han inte stod och tvingade henne att komma ut som det skrivs.

Kan ju alltid hoppas att det är så, även om jag inte är övertygad.
Om man inte bryr sig om kvinnoskrik som pågått upp emot 5min
så kan man nog ge fan i ganska mycket.
Citera
2018-11-15, 22:23
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Det är så här i verkligheten. I många fall.
I verkligheten, den svenska, som jag levt i i hela mitt liv, är det så att många drar dig för att blanda in ”samhället”, man vill inte skylta med sina problem inför grannarna.
I verkligheten, den svenska, som jag levt i i hela mitt liv, har det blivit så att många drar sig i det längsta för att ringa polisen om man inte tror det är pågående hot om livet. Det är inte särskilt ovanligt att de är påtagligt ointresserade av mer vardagliga brott, som ett påfluget ex utanför dörren.
Citera
2018-11-15, 22:24
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Kan ju alltid hoppas att det är så, även om jag inte är övertygad.
Om man inte bryr sig om kvinnoskrik som pågått upp emot 5min
så kan man nog ge fan i ganska mycket.

Men inte går man ut till sin misshandlare mitt i mörkret när man kan ha en ytterdörr mellan sig, oavsett om polisen väljer att komma eller ej. Finns ingen logik i det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in