2018-11-15, 12:52
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Tror fortfarande inte att planen var att döda henne. Mer att GM desperat försökte övertala/hota sig till att få sin vilja igenom i något. GM ville träffa henne och när han hängt tillräckligt länge utanför hennes dörr valde hon att gå med honom en bit då hon inte ville ha in honom i sitt hem. De går nedför gatan och när de når kröken av gatan, i höjd med brottsplatsen vill hon inte gå med längre. Där eskalerar samtalet till bråk. LW anser samtalet avslutat och vill med bestämdhet gå tillbaka hem. GM blir ilskan och tar tag i henne. Hon gör motstånd, kanske hotar med att anmäla honom, och GM tvingar ledande in henne bland buskar och träd (MP/FP) för att inte synas helt öppet på gatan. LW gör mer motstånd. Allt börjar gå över styr för GM som inser att allt redan gått för långt. Han får panik och slår/brottar ner henne på marken. Hon skriker..han försöker få tyst på henne..hon skriker ännu mer..han sparkar och slår mot hennes kropp, eller hittar en sten som han slår henne med ..Hon skriker.. Och han slår tills hon tystnar.

Precis så här tror jag att det gått till. Öven om jag funderar över varför hon inte bara gått en bit bort från sin husdörr. Där fanns väl garageportar vill jag minnas från nån bild. Det har ju trots allt varit rejält mörkt, om än inte becksvart. Varför gå hela vägen ner till kurvan/vändplatsen? För att inte HD skulle kunna se dom från sitt hus? Förstår inte riktigt detta.
Citera
2018-11-15, 13:02
Medlem
Snor-Johans avatar
Ursprungligen postat av CarlJanne75
"Det är nästan lite roligt det där, ni som är övertygade om SDs skuld ni säger
nästan konsekvent, när ett nytt namn dyker upp,"han är så klart kollad av polisen".

Fast om någon är kollad så är det ju SD, i ett halvårs tid."

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, och det är ju nästan lika roligt att ni som är övertygade om SDs oskuld, ni säger nästan konsekvent när ett nytt namn dyker upp att han måste kollas.

Och varför skulle han inte ha kollats av polisen?
Och varför är SD fortfarande den som är skäligen misstänkt för mordet?
Och varför är inte JS den som är skäligen misstänkt?
Och varför är inte SD avförd då?

Du behöver inte svara på dessa frågor. de är ställda retoriskt. Du fattar vad jag menar.
Klart att det kan vara så att någon annan finns med i utredningen som en person av intresse, men jag tror också på att det finns betydligt mer på SD som pekar på honom. Sådant som vi inte vet.

Jag tror detta pga ÅK trodde att hon skulle få igenom till sannolika skäl. Då krävs det betydligt mer bevisning.

Jag tror att denna bevisning inte riktigt räckte till häktning, för att de enskilt inte är tillräckliga.
Jag tror att de i en indiciekedja blir starka nog. Denna indiciekedja tar tid att bygga upp.

De förbaskade 5 dygnen ute i gasande sol är orsaken. Inte att SD är oskyldig.

Eftersom du upprepar "ni som är övertygade om SDs oskuld" som replik på CarlJanne75 så vore det intressant att veta vilka fler än honom du räknar in?
Citera
2018-11-15, 13:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Jag tänker likadant, letandet efter ett eventuellt mordvapen borde ha skett mycket tidigare än i oktober.
Då kvarstår frågorna vad det egentligen krattades efter samt om det användes någon form av tillhygge vid mordet?

Angående basebollträ så var det tydligen endast ett exempel från EGT.

Jo, jag vet att EGT skrev det som ett exempel.
Det blev ett syftningfel ("Minns att EGT pratade om i ett tidigt inlägg som ett exempel ...". Menade att det var EGT som tog det som exempel. Jag tror t om att jag skrev det i samband med att EGTs inlägg, när några trodde att det var ett basebollträ som saknades.

Kom bara att tänka på basebollträt som ett ypperligt vapen i det här fallet. Men att det är naturligtvis svårt att ta med sig det och dölja det under kläder. Och att ett medhavt vapen måste vara mindre.

Om nu utredarna skulle ha ett sådant i åtanke när de krattade, låter heller inte troligt. Varför skulle man vänta ända till oktober för att leta efter ett (trä)vapen, om det som MV skrev fanns med i utredningen mycket tidigare? Visserligen ondgjorde sig MV över detta "slarv", men vad var det som fanns med redan i tidigare skede i utredningen?

Vittnesmålet om att en person setts på andra sidan?

Har de inte sökt på denna sida tidigare?

Man baxnar OM det är så att det slarvats (överföringsmiss från förra utredningsgänget?) så mycket att något helt vitalt för utredningen som att ett mordvapen dumpats på andra sidan?

Kanske har tjejerna trätt fram (nya uppgifter?)? Att de sett en person gå över cykelbron och vända, eller sträcka sig över räcket?
Eller är det något annat som dumpats där? En sten? Haha skorna? Hoppas att mördaren fick en plågsam fart hem! Men tror inte på skorna. Simkort?

Nä, nu blir jag rörig. Måste äta.
Citera
2018-11-15, 13:11
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Ursprungligen postat av CarlJanne75
"Det är nästan lite roligt det där, ni som är övertygade om SDs skuld ni säger
nästan konsekvent, när ett nytt namn dyker upp,"han är så klart kollad av polisen".

Fast om någon är kollad så är det ju SD, i ett halvårs tid."

Eftersom du upprepar "ni som är övertygade om SDs oskuld" som replik på CarlJanne75 så vore det intressant att veta vilka fler än honom du räknar in?

Jag funderar också på det här. Varför ska man automatiskt anses vara övertygad om någons oskuld eller skuld för att man spekulerar om fler intressanta personer? När det dyker upp nya uppgifter i utredningen som pekar åt annat håll.

Man ska aldrig någonsin låsa fast sig vid en enda MGM, i synnerhet när det inte ens finns någon frihetsberövad på sannolika.
Det är bra att kunna vara objektiv och öppen för allt i nuläget.
Senast redigerad av Rosamund 2018-11-15 kl. 13:14.
Citera
2018-11-15, 13:15
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Case closed! Denna köper jag rakt av. Tror inte heller det var planerat. Viss planering kan väl betyda så mycket. Att han hade tid att besinna sig etc. Är det inte en sten så undrar jag hur tung en pannlampa är? Vassa kanter kanske.

Jag tror också mycket på Osamaj teori om hur det gick till.

Och sen funderar jag på MVs inlägg för ett tag sedan om ”någon form av planering”
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Det måste ju vara något som använts mot Lena som han/man inte normalt har haft med sig på en kort kvällspromenad. Tex basebollträ, hammare (usch!)

Ett multiverktyg ser jag tyvärr inte som troligt pga av storleken (de stora varianterna är ju ändå relativt små) och just uttrycket ”viss form av planering” För ett sånt verktyg har väl vår alltid-redo-scout SD alltid på sej. Det kan ju hux flux dyka upp ett plötsligt geoproblem som han måste lösa omedelbums. Han verkar jj släppa allt för att leta en burk. Även när han är på jobb. Tar semester hipp som japp.
Han skrev även att han hade en förstående chef. Jag tycker det verkar som om han har en godtrogen chef.

OT.
SD är faktiskt inte helt olik den slemmige scouten ”Farbror Bosse”, i ”Galenskaparna”. Alltid glad för att räcka ut sin äckliga tunga och låtsas slicka på folk och saker.
https://m.youtube.com/watch?v=wqxYo3pqYxM
Citera
2018-11-15, 14:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag funderar också på det här. Varför ska man automatiskt anses vara övertygad om någons oskuld eller skuld för att man spekulerar om fler intressanta personer? När det dyker upp nya uppgifter i utredningen som pekar åt annat håll.

Man ska aldrig någonsin låsa fast sig vid en enda MGM, i synnerhet när det inte ens finns någon frihetsberövad på sannolika.
Det är bra att kunna vara objektiv och öppen för allt i nuläget.

Jag måste säga att jag inte brukar vara den som går i bräschen för att sätta stopp för att det spekuleras om andra personer. Utom i ett fall, som gällde minderårig.

Nu var mitt inlägg menat som en replik till carljanne som drog "alla över en kam", mig inräknad. Jag svarade också med att "dra all över en kam". Mitt svar var väl lite halvt på skoj, men ändå en liten vink om att "båda sidor" kör lite av samma taktik.

Ingen frågar carljanne vilka han räknar in där?

Och sedan (jag tror inte jag brukar ifrågasätta spekulationer om andra alternativa gm så mycket, rätta mig om jag har fel?) är det väl inte fel att om någon spekulerar om en person, att fundera och ifrågasätta om man tycker att det inte verkar rimligt, troligt eller om man har andra synpunkter?

Då blir det ju helt meningslöst om den som spekulerar aldrig kan bli ifrågasatt?

Och sist men inte minst; vad är det i utredningen som pekar åt annat håll???

Att det finns ett vittne som säger att det observerats en man på andra sidan?

Svaret på det pekar väl inte bara åt ett håll?
Citera
2018-11-15, 14:13
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jag måste säga att jag inte brukar vara den som går i bräschen för att sätta stopp för att det spekuleras om andra personer. Utom i ett fall, som gällde minderårig.

Nu var mitt inlägg menat som en replik till carljanne som drog "alla över en kam", mig inräknad. Jag svarade också med att "dra all över en kam". Mitt svar var väl lite halvt på skoj, men ändå en liten vink om att "båda sidor" kör lite av samma taktik.

Ingen frågar carljanne vilka han räknar in där?

Och sedan (jag tror inte jag brukar ifrågasätta spekulationer om andra alternativa gm så mycket, rätta mig om jag har fel?) är det väl inte fel att om någon spekulerar om en person, att fundera och ifrågasätta om man tycker att det inte verkar rimligt, troligt eller om man har andra synpunkter?

Då blir det ju helt meningslöst om den som spekulerar aldrig kan bli ifrågasatt?

Och sist men inte minst; vad är det i utredningen som pekar åt annat håll???

Att det finns ett vittne som säger att det observerats en man på andra sidan?

Svaret på det pekar väl inte bara åt ett håll?

Jag menade åt båda hållen, att det är bäst att inte vara övetygad om varken skuld eller oskuld i nuläget. Det känns inte som att det finns tillräckligt med starka bevis åt något håll än.

Ja jag tänker på det nya vitnesmålet och att en av LWs vänner faktiskt också bor där o.s.v. Skrev ett längre inlägg om det innan. Bara spekulationer så klart. Tyckte det var lite intressant och kanske inte slump.
Citera
2018-11-15, 14:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag tror också mycket på Osamaj teori om hur det gick till.

Och sen funderar jag på MVs inlägg för ett tag sedan om ”någon form av planering”
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Det måste ju vara något som använts mot Lena som han/man inte normalt har haft med sig på en kort kvällspromenad. Tex basebollträ, hammare (usch!)

Ett multiverktyg ser jag tyvärr inte som troligt pga av storleken (de stora varianterna är ju ändå relativt små) och just uttrycket ”viss form av planering” För ett sånt verktyg har väl vår alltid-redo-scout SD alltid på sej. Det kan ju hux flux dyka upp ett plötsligt geoproblem som han måste lösa omedelbums. Han verkar jj släppa allt för att leta en burk. Även när han är på jobb. Tar semester hipp som japp.
Han skrev även att han hade en förstående chef. Jag tycker det verkar som om han har en godtrogen chef.

OT.
SD är faktiskt inte helt olik den slemmige scouten ”Farbror Bosse”, i ”Galenskaparna”. Alltid glad för att räcka ut sin äckliga tunga och låtsas slicka på folk och saker.
https://m.youtube.com/watch?v=wqxYo3pqYxM

Det kan ju förstås ha gått till som Remark spekulerade om. Att kniven hade använts mot halsen. Att hon låg ner med ansiktet mot marken gjorde att det inte syntes omedelbart, men sedan.

Men hade man letat efter ett multiverktyg, då hade man kanske inte bara krattat, utan också letat med metalldetektor, eller liknande? Vet inte att de gjorde det?

Och det ska bli spännande om Modesty ger oss lite att läsa om gm och deras dödliga våld mot kvinnor, hur det ser ut. Flera olika typ av våld? Kanske ingick både strypningsförsök och sparkar. Kanske användes någon typ av tillhygge också.

Någon gång har jag tänkt att han redan från början lagt något tillhygge vid planket, för att sedan lura dit henne. Men nej, det verkar väldigt utstuderat.

Ja, jag blir inte klok på kombinationen av att Limetime säger att man visste dödsorsaken redan innan den kom ut från rättsmedicin och att man tror det i brottet finns någon slags planering. detta får vi grunna på...

Att SDs arbetsgivare är så förstående behöver inte var sant . Dels är det ju SDs beskrivning (hm) och dels är kanske arbetsgivaren lite mindre nogräknad med en person som är skäligen misstänkt. Man kan fundera på hur bealgd SD är på sitt jobb nuförtiden. Kanske får jobba lite mer på kontoret, med sådant som inte kräver kundkontakt? Sådant som inte kräver samma tidspress t ex. Bara en gissning.
Citera
2018-11-15, 14:31
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Jag tänker likadant, letandet efter ett eventuellt mordvapen borde ha skett mycket tidigare än i oktober.
Då kvarstår frågorna vad det egentligen krattades efter samt om det användes någon form av tillhygge vid mordet?

Angående basebollträ så var det tydligen endast ett exempel från EGT.

Eller en freudiansk felsägning med efterföljande
damage control?
Citera
2018-11-15, 14:38
Medlem
Citat:
Det kan ju förstås ha gått till som Remark spekulerade om. Att kniven hade använts mot halsen. Att hon låg ner med ansiktet mot marken gjorde att det inte syntes omedelbart, men sedan.

Men hade man letat efter ett multiverktyg, då hade man kanske inte bara krattat, utan också letat med metalldetektor, eller liknande? Vet inte att de gjorde det?

Och det ska bli spännande om Modesty ger oss lite att läsa om gm och deras dödliga våld mot kvinnor, hur det ser ut. Flera olika typ av våld? Kanske ingick både strypningsförsök och sparkar. Kanske användes någon typ av tillhygge också.

Någon gång har jag tänkt att han redan från början lagt något tillhygge vid planket, för att sedan lura dit henne. Men nej, det verkar väldigt utstuderat.

Ja, jag blir inte klok på kombinationen av att Limetime säger att man visste dödsorsaken redan innan den kom ut från rättsmedicin och att man tror det i brottet finns någon slags planering. detta får vi grunna på...

Att SDs arbetsgivare är så förstående behöver inte var sant . Dels är det ju SDs beskrivning (hm) och dels är kanske arbetsgivaren lite mindre nogräknad med en person som är skäligen misstänkt. Man kan fundera på hur bealgd SD är på sitt jobb nuförtiden. Kanske får jobba lite mer på kontoret, med sådant som inte kräver kundkontakt? Sådant som inte kräver samma tidspress t ex. Bara en gissning.

Jag tror fortsatt att det är en sten de letar efter, dels för att de över huvud taget valde att kratta så sent som i oktober men framförallt eftersom de plockat med så mycket. Min gissning är att de länsat området på alla stenar i ”lagom storlek”. Förklarar också att analysen tar tid och att de inte skickar iväg allt på en gång. Förklarar också att åklagaren valde uttrycket ”jättemycket bevis” eller hur hon sa.
Citera
2018-11-15, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Jag tror fortsatt att det är en sten de letar efter, dels för att de över huvud taget valde att kratta så sent som i oktober men framförallt eftersom de plockat med så mycket. Min gissning är att de länsat området på alla stenar i ”lagom storlek”. Förklarar också att analysen tar tid och att de inte skickar iväg allt på en gång. Förklarar också att åklagaren valde uttrycket ”jättemycket bevis” eller hur hon sa.

Stämmer min gissning så kan man bokstavligen säga att de lyfter på varenda sten och mer därtill.
Citera
2018-11-15, 14:44
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
DET var intressant.
Höll på att missa den sista otroligt viktig meningen.

När fick du vetskap om detta?
Det har väl förmodligen kommit till polisens kännedom.
Inget bevis, men ytterligare en indikation på att LW kände att SD är farlig.

Förstår om du inte vill/kan berätta mer om det, men frågar ändå.
Till vem sa hon detta?

Så varför följde hon med honom ut i mörkret?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in