Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-14, 22:53
  #34501
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är ju intressant.
Som du säger; att du tidigare fått veta att man vetat hur LW dött redan innan dödsorsaken var fastställd vid obduktionen, borde vara ett tecken på att dödsorsaken var uppenbart genom att se på kroppen.

Det tål att tänkas på...

Om han haft med sig något vapen, borde det vara ett som han lätt kunde gömma.

Ursäkta att jag klippte.

Då tror jag på knivskuren i ansiktet och avskuren halspulsåder. Inget syntes när hon låg på magen under busken. Men när hon drogs ut och vändes på rygg, var det uppenbart. Multi-tool är smidigt och litet.

Låter hemskt. Men effektivt.
Citera
2018-11-14, 22:57
  #34502
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Jag har tänkt en sten länge och som någon skrev att de kanske hittade just den vid krattningen. Kanske ett vittne sett honom springa och kasta iväg något.
Är det typ en planka eller tjock gren kanske de kan matcha med stickor på huden?
Om de finns DNA som matchar mot vår MGM tror jag när han blir serverad med bevis kommer säga att han inte minns något. Han måste haft en blackout eller något.
Sen heter det väl: Bortom rimligt tvivel och inte bortom allt rimligt tvivel, eller?
Fruktansvärt att läsa hur hon bragts om livet.
Oresonligt hat och huvudet vänt ner säger väl åtminstone att hon kände sin baneman.

Det är en särskilt populär källa till missförstånd det där: det är i rättslig realitet ljusår mellan ”bortom rimligt tvivel” och ”bortom allt tänkbart tvivel”.

Därför underlättas monsieur Poirots och andra klassiska deckares arbete ofta av att man befinner sig i avskilda miljöer med få reellt möjliga mördare — av vilka förskräckligt många dock visar sig ha tillfälle o motiv.

I vår verklighet är motiv till mord extremt ovanligt [EDIT: motiv till mord som också omsätts eller är på gränsen att omsättas i mord], på gränsen till obefintlighet. Detsamma gäller vanligen tillgänglighet/ tillfälle. Så med lite grundlighet så brukar det gå ganska bra att träffa rätt. Från spår som lämnats genom hur brottet har begåtts borde man åtminstone i generellare hänseende ganska snart kunna försöka sig på att påstå (hypotetiskt exempel) att det gränsar till osannolikt att offret utan synbart vinningsmotiv eller planering skulle ha våldsamt och brutalt ha stampats ihjäl av en främmande förbipasserande med en viss typ av bättre fritidskänga och utan pejlad mobil som sedan lämnat området utan att bli sedd, och om vilken man inte före eller efter tilldragelsen har några underrättelser, straffregister eller tips. Skulle jag tro.
__________________
Senast redigerad av Lonnrot 2018-11-14 kl. 23:47.
Citera
2018-11-14, 23:04
  #34503
Medlem
Tror fortfarande inte att planen var att döda henne. Mer att GM desperat försökte övertala/hota sig till att få sin vilja igenom i något. GM ville träffa henne och när han hängt tillräckligt länge utanför hennes dörr valde hon att gå med honom en bit då hon inte ville ha in honom i sitt hem. De går nedför gatan och när de når kröken av gatan, i höjd med brottsplatsen vill hon inte gå med längre. Där eskalerar samtalet till bråk. LW anser samtalet avslutat och vill med bestämdhet gå tillbaka hem. GM blir ilskan och tar tag i henne. Hon gör motstånd, kanske hotar med att anmäla honom, och GM tvingar ledande in henne bland buskar och träd (MP/FP) för att inte synas helt öppet på gatan. LW gör mer motstånd. Allt börjar gå över styr för GM som inser att allt redan gått för långt. Han får panik och slår/brottar ner henne på marken. Hon skriker..han försöker få tyst på henne..hon skriker ännu mer..han sparkar och slår mot hennes kropp, eller hittar en sten som han slår henne med ..Hon skriker.. Och han slår tills hon tystnar.
__________________
Senast redigerad av Osamaj 2018-11-14 kl. 23:24.
Citera
2018-11-14, 23:04
  #34504
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är en särskilt populär källa till missförstånd det där: det är i rättslig realitet ljusår mellan ”bortom rimligt tvivel” och ”bortom allt tänkbart tvivel”.

Därför underlättas monsieur Poirots och andra klassiska deckares arbete ofta av att man befinner sig i avskilda miljöer med få reellt möjliga mördare — av vilka förskräckligt många dock visar sig ha tillfälle o motiv.

I vår verklighet är motiv till mord extremt ovanligt, på gränsen till obefintlighet. Detsamma gäller vanligen tillgänglighet. Så med lite grundlighet så brukar det gå ganska bra att träffa rätt. Från spår som lämnats genom hur brottet har begåtts borde man åtminstone i generellare hänseende ganska snart kunna försöka sig på att påstå (hypotetiskt exempel) att det gränsar till osannolikt att offret utan synbart vinningsmotiv eller planering skulle ha våldsamt och brutalt ha stampats ihjäl av en främmande förbipasserande med en viss typ av bättre fritidskänga och utan pejlad mobil som sedan lämnat området utan att bli sedd, och om vilken man inte före eller efter tilldragelsen har några underrättelser, straffregister eller tips. Skulle jag tro.
Tack för bra beskrivning.
Men visst heter det inte bortom allt...utan bara bortom rimligt?
Håller med att inte någon random förbipasserande skulle mörda på detta sätt, förutom ett och annat psykfall men nä det tror inte jag.
Citera
2018-11-14, 23:06
  #34505
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
jag tycker också att han är konstig och han kan helt klart vara GM, jag tror som du.

kan inte säga något som pekar emot honom som GM.
det enda jag ville få fram med mitt inlägg var egentligen att ingen vet att han är LW's mördare, även om vi tror det.

Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
har polis påstått det om SD?

Nej inte öppet iaf. Du har rätt, ingen vet till 100% att det är SD, förutom han själv då förstås...
Citera
2018-11-14, 23:06
  #34506
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tänkte på att det inte är så skönt att springa fort, fort utan skor.
Så, isf inte så långt ifrån sitt hus?

Om han inte haft något vapen, borde både kläder och hud fått sig en omgång?
Klädtvätt.
Hudskador, revor på benen som kan förklaras av geocahing.

Japp. Han sätter sig en bit in i skogen bakom huset och tar av på fötterna. Skulle jag gissat. Det finns väl inget vattendrag intill men nåt sånt hade väl känts naturligt.
Citera
2018-11-14, 23:11
  #34507
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Tror fortfarande inte att planen var att döda henne. Mer att GM desperat försökte övertala/hota sig till att få sin vilja igenom i något. GM ville träffa henne och när han hängt tillräckligt länge utanför hennes dörr valde hon att gå med honom en bit då hon inte ville ha in honom i sitt hem. De går nedför gatan och när de når kröken av gatan, i höjd med brottsplatsen vill hon inte gå med längre. Där eskalerar samtalet till bråk. LW anser samtalet avslutat och vill med bestämdhet gå tillbaka hem. GM blir ilskan och tar tag i henne. Hon gör motstånd, kanske hotar med att anmäla honom, och GM tvingar ledande in henne bland buskar och träd (MP/FP) för att inte synas helt öppet på gatan. LW gör mer motstånd. Allt börjar gå över styr för GM som inse att allt redan gått för långt. Han får panik och slår/brottar ner henne på marken. Hon skriker..han försöker få tyst på henne..hon skriker ännu mer..han sparkar och slår mot hennes kropp, eller hittar en sten som han slår henne med ..Hon skriker.. Och han slår tills hon tystnar.
Case closed! Denna köper jag rakt av. Tror inte heller det var planerat. Viss planering kan väl betyda så mycket. Att han hade tid att besinna sig etc. Är det inte en sten så undrar jag hur tung en pannlampa är? Vassa kanter kanske.
Citera
2018-11-14, 23:23
  #34508
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Case closed! Denna köper jag rakt av. Tror inte heller det var planerat. Viss planering kan väl betyda så mycket. Att han hade tid att besinna sig etc. Är det inte en sten så undrar jag hur tung en pannlampa är? Vassa kanter kanske.

Var det inte någon i början av tråden som skrev om en GPS på FP? Kan det vara mordvapnet?
Citera
2018-11-14, 23:24
  #34509
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Tack för bra beskrivning.
Men visst heter det inte bortom allt...utan bara bortom rimligt?
Håller med att inte någon random förbipasserande skulle mörda på detta sätt, förutom ett och annat psykfall men nä det tror inte jag.

Förlåt lite snårig syntax. Börjar bli trött.

Obs att det var fråga om ett didaktiskt exempel, hur andra GM i praktiken kan uteslutas utan att man har direkt utpekande bevis. Om det håller i domstol är lite annan sak.

Om något är ”rimligt tvivel” så är resten ”orimligt tvivel” (rörande GM:s skuld). Dvs. tvivlet saknar faktisk grund. Grundlöst tvivel. Det borde kanske även passa in på en skala av otroligt och osannolikt och omöjligt, men inte säkert. Vitsen är ju lite att man inte behöver anlägga logisk-filosofiska spekulationer.

Anglosaxarna har ju ”reasonable doubt”, antydande att motsatsen till det är ”oresonligt” eller i alla ”inte resonabelt / oförståndigt, oförnuftigt, bortom argumentation” (reason = förnuft).

Förstärkningen ”allt rimligt tvivel” ser inte ut att tillföra ngt begreppsligt. Men det är kanske inte ”fel” (utanför rättssalen) bara annorlunda, även om det låter som ihopblandning av uttryck eller en redundans.

Obs att jag killgissar lite nu — juridisk praxis behöver inte se det så här, även om jag tror det.
__________________
Senast redigerad av Lonnrot 2018-11-14 kl. 23:41.
Citera
2018-11-14, 23:28
  #34510
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Ja, det tror jag med var dom initiala värdena polisen gick in på.

Sedan tror jag att dom säker hittar korsDNA bevis på LW/SD, som åklagaren refererar till gott bevisläge och går in på sannolika skäl.
Här tänker jag på exempelvis GPS:en, som SD kan ha hållt i olika lägen när dom geocachat eller kanske isdubbar som dom lånade av varandra. Vad vet jag, men känns som det lutar åt det hållet och TR bedömde förklaringarna som trovärdiga.

Här pratar EGT om en GPS och isdubbar. Vet inte vad det senare är.
Citera
2018-11-14, 23:44
  #34511
Medlem
gloriouslifes avatar
Säkert någon som redan skrivit men
tänk om HD tvingade SD att välja mellan
henne och LW och han valde LW.
Därav skilsmässoansökan.
Men sedan så ville inte LW ha honom?
Citera
2018-11-14, 23:46
  #34512
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Var det inte någon i början av tråden som skrev om en GPS på FP? Kan det vara mordvapnet?
Det var EGT men det var ett ex på något om de träffades för att han ville ha tillbaka något som var hans, typ.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback