2018-11-14, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Hade inte Göteborg varit så jävla sopdåliga kanske han hade resonerat annorlunda.

Du är en drömmare och dina idéer är sämre än kvalitén på allsvenskan.

Absolut är jag en drömmare. Det går även bra att kalla mig för visionär om du så vill.

Vad beträffar mina idéer så måste jag väl säga att jag inte haft ett heltidsjobb för att sitta och klura på detta.

Men en utveckling av svensk klubblagsfotboll ligger mig varmt om hjärtat. I synnerhet en utveckling som hjälper svenska storklubbar att ställa ut fotbollsskorna i internationella tävlingssammanhang och konkurrera.

Hur en sådan utveckling skulle se ut är jag inte helt på det klara med. Men att det skulle vara gynnsamt med samarbete med våra grannländer inom klubblagsfotbollen är jag övertygad om.
Senast redigerad av DrSilverdufva 2018-11-14 kl. 21:50.
Citera
2018-11-14, 22:03
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Absolut är jag en drömmare. Det går även bra att kalla mig för visionär om du så vill.
Eller naiv, bara å välja.
Citat:
Vad beträffar mina idéer så måste jag väl säga att jag inte haft ett heltidsjobb för att sitta och klura på detta.
Det behövs det inte heller. Men att du viftar bort argument du inte håller med om istället för att ta till dig dom och fortsätta på samma envisa spår säger en del.
Citat:
Men en utveckling av svensk klubblagsfotboll ligger mig varmt och hjärtat. I synnerhet en utveckling som hjälper svenska storklubbar att ställa ut fotbollsskorna i internationella tävlingssammanhang och konkurrera.
Då borde du ta större hänsyn till vad det är som gör att svensk fotboll ens kommer upp till den nivå den gör och det är supportrarna. Vi nöjer oss som det är med nuvarande modell.
Citat:
Hur en sådan utveckling skulle se ut är jag inte helt på det klara med. Men att det skulle vara gynnsamt med samarbete med våra grannländer inom klubblagsfotbollen är jag övertygad om.
Som jag tidigare skrev skulle det öka avståndet för alla supportrar och det är inga små sträckor vi snackar om, geografiskt är detta en yta större än vad alla andra supportrar i hela Europa (undantaget i Ryssland) behöver röra sig i. När intresset inte är på topp hos gemene man i nåt av länderna så krävs det inte mycket för å lista ut att förslaget är dumt.
Citera
2018-11-14, 22:11
Medlem
Citat:
Eller naiv, bara å välja.

Det behövs det inte heller. Men att du viftar bort argument du inte håller med om istället för att ta till dig dom och fortsätta på samma envisa spår säger en del.

Då borde du ta större hänsyn till vad det är som gör att svensk fotboll ens kommer upp till den nivå den gör och det är supportrarna. Vi nöjer oss som det är med nuvarande modell.

Som jag tidigare skrev skulle det öka avståndet för alla supportrar och det är inga små sträckor vi snackar om, geografiskt är detta en yta större än vad alla andra supportrar i hela Europa (undantaget i Ryssland) behöver röra sig i. När intresset inte är på topp hos gemene man i nåt av länderna så krävs det inte mycket för å lista ut att förslaget är dumt.

En sådan liga skulle kunna vara uppdelad i olika geografiska divisioner. Likt nordamerikanska NHL.

Vi borde ta sikte på NHL och skapa en liknande fotbollsliga i Skandinavien.

Folk här tjatar om att Allsvenskan är något jävla kulturfenomen. Men allting blir ett kulturfenomen så småningom.

För 10 år sedan sa hela världen att Manchester City aldrig kunde bli någonting för att dom saknade fotbollskultur.

För 20 år sedan sa hela världen att Chelsea aldrig kunde bli någonting för att dom saknade fotbollskultur.
Citera
2018-11-14, 22:43
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
En sådan liga skulle kunna vara uppdelad i olika geografiska divisioner. Likt nordamerikanska NHL.
Vi borde ta sikte på NHL och skapa en liknande fotbollsliga i Skandinavien.
Nej, bara nej.
Citat:
Folk här tjatar om att Allsvenskan är något jävla kulturfenomen. Men allting blir ett kulturfenomen så småningom.
Vissa mer långvariga än andra. Intresset för en ny liga finns inte. Blundar du för framstegen som gjort på senare år? AIK, Helsingborg, Elfsborg, Östersund & MFF (ett flertal gånger) har kvalificerat sig till Europeiska turneringar där ÖFK lyckades till sig vidare från gruppspelet och den chansen har även MFF. Jämför detta med hur det såg ut för 10 år sedan. Det ligger ett nytt tv-avtal som innebär mer pengar runt hörnet och klubbarna får i och med det bättre förutsättningar.

Intresset för allsvenskan är väldigt starkt, detta är saker å ting som är bra. Så att det dyker upp nån som är relativt oinsatt och som vill förändra allt radikalt händer men det är nästan aldrig bra förslag.
Citat:
För 10 år sedan sa hela världen att Manchester City aldrig kunde bli någonting för att dom saknade fotbollskultur.

För 20 år sedan sa hela världen att Chelsea aldrig kunde bli någonting för att dom saknade fotbollskultur.
Det som hände var att miljardärer köpte upp klubbarna för att dom ville leka lite IRL-football manager. Detta är rakt igenom vidrigt och inget att eftersträva! Tack och lov för 51% regeln!
Citera
2018-11-14, 22:52
Medlem
Citat:
Nej, bara nej.

Vissa mer långvariga än andra. Intresset för en ny liga finns inte. Blundar du för framstegen som gjort på senare år? AIK, Helsingborg, Elfsborg, Östersund & MFF (ett flertal gånger) har kvalificerat sig till Europeiska turneringar där ÖFK lyckades till sig vidare från gruppspelet och den chansen har även MFF. Jämför detta med hur det såg ut för 10 år sedan. Det ligger ett nytt tv-avtal som innebär mer pengar runt hörnet och klubbarna får i och med det bättre förutsättningar.

Intresset för allsvenskan är väldigt starkt, detta är saker å ting som är bra. Så att det dyker upp nån som är relativt oinsatt och som vill förändra allt radikalt händer men det är nästan aldrig bra förslag.

Det som hände var att miljardärer köpte upp klubbarna för att dom ville leka lite IRL-football manager. Detta är rakt igenom vidrigt och inget att eftersträva! Tack och lov för 51% regeln!

Du har nu kallat mig drömmare, naiv och oinsatt. Jag noterar dina försök att förminska mig. Det är den envise förlorarens retorik.

Men dina främsta argument är: Nej, bara nej!

Och: Vi nöjer oss som det är. Det räcker inte.

Vad är det för Europeiska framgångar du tjatar om? Jag betraktar det som Europeiska nederlag.

När nådde en svensk klubb Champions Leagues gruppspel senast?

När var en svensk klubb aktuell för någon internationell storstjärna senast?

Sverige tappar på den internationella arenan undan för undan. Fortsätter det såhär så kommer svenska ungdomar snart syssla med ridsport och curling istället för fotboll.
Citera
2018-11-14, 23:09
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Du har nu kallat mig drömmare, naiv och oinsatt. Jag noterar dina försök att förminska mig. Det är den envise förlorarens retorik.
Menar du att det var obefogat för nedanstående rad bevisar det tydligt:
Citat:
När nådde en svensk klubb Champions Leagues gruppspel senast

Det var för så sent som för tre år sedan.
Citat:
Men dina främsta argument är: Nej, bara nej!
Jag har svarat betydligt längre än så men du väljer mitt kortaste svar som argument, trodde inte jag skulle behöva motivera varför jag inte vill att vi ska eftersträva Nordamerikas jävla hockeyliga men tydligen:

Kostnaderna skulle öka, tiden för supportrar som vill se matcherna på plats ökar, gemene man i Skandinavien är inte tillräckligt fotbollsintresserad så att detta skulle bli en förbättring.
Citat:
Vad är det för Europeiska framgångar du tjatar om? Jag betraktar det som Europeiska nederlag.
Har jag redan nämnt och om du betraktar det som nederlag är ointressant, kollar du budget lag för lag som de svenska lagen slagit ut är det riktigt bra prestationer. Sen om det inte gör dig nöjd är en annan femma.
Citat:
När var en svensk klubb aktuell för någon internationell storstjärna senast?
Har en svensk klubb varit aktuell för en internationell storstjärna någonsin? Det har aldrig skett att en spelare velat mellan IFK Göteborg och Real Madrid. Svaret har alltid varit givet och en skandinavisk superliga skulle inte ändra på detta.
Citat:
Sverige tappar på den internationella arenan undan för undan. Fortsätter det såhär så kommer svenska ungdomar snart syssla med ridsport och curling istället för fotboll.
Vad grundar du detta på? Att svenska lag kvalificerar sig till Europeiska turneringar och spelar inhemska matcher inför publik på 50.000 talar för raka motsatsen.
Citera
2018-11-14, 23:17
Medlem
Citat:
Menar du att det var obefogat för nedanstående rad bevisar det tydligt:

Det var för så sent som för tre år sedan.

Jag har svarat betydligt längre än så men du väljer mitt kortaste svar som argument, trodde inte jag skulle behöva motivera varför jag inte vill att vi ska eftersträva Nordamerikas jävla hockeyliga men tydligen:

Kostnaderna skulle öka, tiden för supportrar som vill se matcherna på plats ökar, gemene man i Skandinavien är inte tillräckligt fotbollsintresserad så att detta skulle bli en förbättring.

Har jag redan nämnt och om du betraktar det som nederlag är ointressant, kollar du budget lag för lag som de svenska lagen slagit ut är det riktigt bra prestationer. Sen om det inte gör dig nöjd är en annan femma.

Har en svensk klubb varit aktuell för en internationell storstjärna någonsin? Det har aldrig skett att en spelare velat mellan IFK Göteborg och Real Madrid. Svaret har alltid varit givet och en skandinavisk superliga skulle inte ändra på detta.

Vad grundar du detta på? Att svenska lag kvalificerar sig till Europeiska turneringar och spelar inhemska matcher inför publik på 50.000 talar för raka motsatsen.

3 år sedan en svensk klubb spelade i Champions Leagues gruppspel. Det är ju precis vad jag menar! Det är 3 förbannade år sedan. Du får det att låta som någonting bra. Om ingen Premier League klubb spelat i Champions League på 3 år så skulle engelsmännen sätta städer i brand.

Och nej! Ingen svensk klubb har någonsin varit aktuell för en riktigt stor internationell stjärna.

Det är ju precis det här jag menar. Vi har bara lite olika ambitionsnivåer.

Svenska klubblag ska konkurrera i Champions League varje säsong!

Internationella storstjärnor ska drömma om att skriva kontrakt med svenska klubbar!

Du ser bara hinder och begränsningar. Det är förvisso en bra förmåga ibland. Men många gånger blir det just bara begränsande.
Citera
2018-11-14, 23:32
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
3 år sedan en svensk klubb spelade i Champions Leagues gruppspel. Det är ju precis vad jag menar! Det är 3 förbannade år sedan. Du får det att låta som någonting bra. Om ingen Premier League klubb spelat i Champions League på 3 år så skulle engelsmännen sätta städer i brand.
Allsvenskan är inte PL och en skandinavisk liga skulle inte bli det heller! I bästa fall skulle vi kanske gå om typ Österrike i nån ranking men bättre än så blir det inte, orealistiskt att ens föreställa sig det.

Fetmarkerade: Det ÄR bra! Kolla bara förutsättningar. Tror du Malmö eller Red Bull Salzburg/Celtic hade bäst förutsättningar inför dubbelmötena? Eller varför jämför jag med dom lagen, din ambition är snarare att bli som Barcelona.
Citat:
Och nej! Ingen svensk klubb har någonsin varit aktuell för en riktigt stor internationell stjärna.

Det är ju precis det här jag menar. Vi har bara lite olika ambitionsnivåer.

Svenska klubblag ska konkurrera i Champions League varje säsong!

Internationella storstjärnor ska drömma om att skriva kontrakt med svenska klubbar!

Du ser bara hinder och begränsningar. Det är förvisso en bra förmåga ibland. Men många gånger blir det just bara begränsande.
Okej. Vi avslutar det här nu, du är en rullstolsburen man som drömmer om att bestiga Mount Everest. Jag lämnar det där.
Citera
2018-11-14, 23:39
Medlem
Citat:
Allsvenskan är inte PL och en skandinavisk liga skulle inte bli det heller! I bästa fall skulle vi kanske gå om typ Österrike i nån ranking men bättre än så blir det inte, orealistiskt att ens föreställa sig det.

Fetmarkerade: Det ÄR bra! Kolla bara förutsättningar. Tror du Malmö eller Red Bull Salzburg/Celtic hade bäst förutsättningar inför dubbelmötena? Eller varför jämför jag med dom lagen, din ambition är snarare att bli som Barcelona.

Okej. Vi avslutar det här nu, du är en rullstolsburen man som drömmer om att bestiga Mount Everest. Jag lämnar det där.

Varför skulle det vara fel av en rullstolsburen att ha drömmar om att bestiga Mount Everest?

Har du någonsin hört uttrycket: sikta mot stjärnorna så kanske du når ut i rymden?
Citera
2018-11-15, 00:07
Medlem
erikp121s avatar
I ett enat Norden är givetvis en nordisk "superliga" en naturlig följd.

Visst går det att drömma om serier där Bajen skulle ställas mot Enskede, Sköndal, Gröndal, Reymers m.fl, men fotbollen utvecklas och Norden måste följa efter.

Höst-vår givetvis. Toppliga med de bästa lagen från Sverige, Danmark, Norge, Finland och Island (många sjukt långa bortaresor för isländska lag i toppdivisionen, men men). Regionala underdivisioner baserat på geografi etc.

Inte nu, men i framtiden.
Citera
2018-11-15, 00:22
Medlem
Citat:

...

Jag håller såklart med. Barnsliga drömmar kan vara roliga att diskutera, men har ytterst lite att göra med dagens verklighet. På gott och ont.

Jag vill ha en jämn Allsvenska där topplag ibland kan utmana i Europa. Men det viktigaste är konkurrensen på hemmaplan. Alltid en delikat balans.

Jag som är född och uppvuxen i Malmö, håller såklart helhjärtat på Malmö FF. Men de dödade di gule, och uppfann sedan Helsingborgs IF. Men för mig är konkurrenten IFK Göteborg. Fortfarande.

Och jag vill att de ska vara kvar. För jag förstår viktigheten av att ha någon att mäta sig mot, och att inte besegra dem i grunden.

En match mot IFK Göteborg är naturligtvis större än valfri match mot ett nordiskt topplag.
Citera
2018-11-15, 08:24
Medlem
kostymnisses avatar
Nej.

Som sagt, detta ämne är detsamma som "en europeisk superliga", det är ett ämne som med garanterad säkerhet dyker upp med ojämna mellanrum när någon får för sig att dom tänkt på något som ingen annan tänkt på innan eller att det ska göras lite bättre än sist.

Anledningen till att ingetdera sker är för att det inte finns något som helst underlag till det hela.
Det finns inte intresse nog för att lämna sina egna ligor där ändå intresset finns.

Det enda sådant här skulle ge är fler AFC eller för all del TS eget Carlstad United som är en ihopslagning av flertalet klubbar för att nå nånstans. FCK är ju också en ihopslagning av klubbar och är lika vidriga dom.

Dom allra största stjärnorna kommer aldrig spela i en sådan här liga ändå då vi ändå aldrig kommer konkurrera ekonomskt med jättarna.
Sista gången en skyttekung i dom europeiska cuperna spelat i Sverige var när Gud själv (Torbjörn Nilsson för oinsatta) vann skytteligan i Europacupen två år i rad (84/85 samt 85/86) samt i UEFAcupen (82).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in