Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-22, 21:22
  #241
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Det är inte så självklart, du om någon borde förstå att du dödar historia, tradition och intresse delvis.
Djurgården - Elfsborg
eller
Djurgården - Helsingborg

Har mer historia än
Djurgården - Molde exempelvis
En kille dog. Det är allt. Kan hända när vi möter Häcken. Visst, HIF-DIF är en OK match men det är dags att gå vidare. Vårt riktiga hat är emot malmö.
Citera
2020-07-22, 21:25
  #242
Medlem
L-illuminatos avatar
Jag snackar inte om incidenten nu Brandy.
Jag snackar överlag om att det finns ett egenvärde av att spela mot klubbar som du har historia och anknytning till. Nämnde DJurgården då Ovcharka lättare ska relater
Citera
2020-07-22, 21:54
  #243
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Jag snackar inte om incidenten nu Brandy.
Jag snackar överlag om att det finns ett egenvärde av att spela mot klubbar som du har historia och anknytning till. Nämnde DJurgården då Ovcharka lättare ska relater
Och jag säger dig att det är dags för dig att gå vidare. HIF-DIF är inte så jävla tufft. Det kan vara kul när de har ett stort bortafölje men annars är det typ som att möta BK Häcken.
Citera
2020-07-22, 22:11
  #244
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Och jag säger dig att det är dags för dig att gå vidare. HIF-DIF är inte så jävla tufft. Det kan vara kul när de har ett stort bortafölje men annars är det typ som att möta BK Häcken.

Du missar poängen jag kan lika gärna skriva
Kalmar - AIK
eller Hammarby - Sirius

Alla dessa lag har en historia och en relation som matcher mot
Molde eller Bröndby helft skulle sakna för Svenska lag.

Vissa har man inte tappat poäng mot på 5 år
Andra har man kanske inte lyckats slå på bortaplan sedan 90 talet osv...

Jag skiter ganska hökaktigt i läktarkultur och firmakultur. Tror inte att det stöper eller inspirerar fler finniga småpojkar att följa laget.
Citera
2020-07-22, 22:30
  #245
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Jag skiter ganska hökaktigt i läktarkultur och firmakultur. Tror inte att det stöper eller inspirerar fler finniga småpojkar att följa laget.
Tror du det så tror du fel.
Citera
2020-07-22, 23:39
  #246
Medlem
goseigens avatar
Det bästa är att ta lagen högst upp i tabellen.

Från Sverige blir det:

1. Norrköping
2. Häcken
3. Malmö
4. Elfsborg
5. Sirius
6. Mjällby

Mjällby kommer med för att de har en match mindre spelad.

Från Danmark.

1. Midtjylland
2. Århus
3. Köpenhamn
4. Bröndby
5. AaB

Och från Norge.

1. Bodö
2. Molde
3. Vålerenga
4. Rosenborg
5. Stabaek
Citera
2020-07-23, 00:13
  #247
Medlem
Generalanderssons avatar
Bröndby har inte vunnit ligan i DK på 12 år.....
Citera
2020-07-23, 01:52
  #248
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Bröndby har inte vunnit ligan i DK på 12 år.....
Tack för att du påminner oss.
Citera
2020-07-24, 14:38
  #249
Moderator
feldgraus avatar
Snälla, sök innan du startar ett ämne som rimligen redan diskuterats. Sammanfogat trådar. /Moderator

/feldgrau
Citera
2020-07-28, 18:42
  #250
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Min absoluta uppfattning är att det skulle generera ett stort intresse.

Tänk er ett avgörande möte mellan Malmö FF - Köpenhamn. Eller en seriematch mellan AIK - Bröndby. Hos mig skulle det slå högt. Jag tror inte AIKs publik skulle överge sin klubb för att Rosenborg, Köpenhamn och Bröndby utgjorde motståndet istället för Dalkurd, Örebro och Brommapojkarna.

Supporterkultur skulle nog snarare stärkas då det skulle krävas en mer omfattande läktarkultur med bättre tifos för att kunna konkurrera med toppklubbarna från våra grannländer.

Just nu krävs det liksom ingenting av AIKs supportrar för att vinna läktarmatchen mot Örebro.

Dessutom kanske lite sponsorer skulle börja vända blicken mot Skandinavisk fotboll.

En egen lukket liga er nok urealistisk.

Men

Jeg tror en skandinavisk turnering kunne vært en god erstatning for den nye turneringen som uefa skal starte neste år "conference league". En turnering under Europa League for lavere rankede nasjoner. Nå får ikke lengre lag fra Sverige, Danmark og Norge delta i Europa League da det blir forbeholdt de best seedede nasjoner som Tyskland, England, Spania, Italia etc. De må delta i conference league

Å se et norsk, svensk eller dansk lag mot lag fra Malta, Luxembourg eller Albania tror jeg få har interesse av, og er lite kommersielt interessant for tv-selskaper, publikum og klubber i skandinavia. Lange reiser til kazakhstan ol for å spille en C turnering midt i sesong ønsker neppe klubb eller spillere.

Da vil en skandinavisk turnering være mye mer interessant enn den C-turneringen som UEFA starter "conference League". Det er kun vinneren av hjemlig liga som får delta i Champions/Europa league. 2,3 og cupmester havner i "conference league" for de nest beste i skandinavia.

Ellers tror jeg både Norge og Sverige burde redusert antall lag i øverste divisjon fra 16 til 12 eller 14 for å øke nivået.

Sverige kunne kanskje klart å få fram en utfordrer til Malmø FF som er dominante i Sverige om dem hadde skapt et lag "FC Stockholm" etter samme modell som "FC københavn" i Danmark der dem slo sammen flere lag i København til FCK. For eksempel en sammenslåing av AIK, Djurgården og Hammarby til FC Stockholm skulle bli en bra utfordrer til FCK, Rosenborg og Malmø FF som kunne vært en bra kandidat til å spille seg inn i champions league og vinne allsvenskan flere år i rad.
Citera
2020-07-28, 19:15
  #251
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TombaKoppa
En egen lukket liga er nok urealistisk.

Men

Jeg tror en skandinavisk turnering kunne vært en god erstatning for den nye turneringen som uefa skal starte neste år "conference league". En turnering under Europa League for lavere rankede nasjoner. Nå får ikke lengre lag fra Sverige, Danmark og Norge delta i Europa League da det blir forbeholdt de best seedede nasjoner som Tyskland, England, Spania, Italia etc. De må delta i conference league

Å se et norsk, svensk eller dansk lag mot lag fra Malta, Luxembourg eller Albania tror jeg få har interesse av, og er lite kommersielt interessant for tv-selskaper, publikum og klubber i skandinavia. Lange reiser til kazakhstan ol for å spille en C turnering midt i sesong ønsker neppe klubb eller spillere.

Da vil en skandinavisk turnering være mye mer interessant enn den C-turneringen som UEFA starter "conference League". Det er kun vinneren av hjemlig liga som får delta i Champions/Europa league. 2,3 og cupmester havner i "conference league" for de nest beste i skandinavia.

Ellers tror jeg både Norge og Sverige burde redusert antall lag i øverste divisjon fra 16 til 12 eller 14 for å øke nivået.

Sverige kunne kanskje klart å få fram en utfordrer til Malmø FF som er dominante i Sverige om dem hadde skapt et lag "FC Stockholm" etter samme modell som "FC københavn" i Danmark der dem slo sammen flere lag i København til FCK. For eksempel en sammenslåing av AIK, Djurgården og Hammarby til FC Stockholm skulle bli en bra utfordrer til FCK, Rosenborg og Malmø FF som kunne vært en bra kandidat til å spille seg inn i champions league og vinne allsvenskan flere år i rad.
Absolut. Förstår din poäng. Att ha 3 jämnstora lag i Stockholm gör det svårt att skapa ett dominant lag som kan även utmana internationellt. Som i Köpenhamn. I teorin en rimlig tanke med omöjlig i praktiken.

Dom 3 stora klubbarna i Stockholm har så mycket större supporterskaror och så mycket mer rivalitet.
__________________
Senast redigerad av Steff83 2020-07-28 kl. 19:19.
Citera
2020-07-28, 19:21
  #252
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TombaKoppa
Sverige kunne kanskje klart å få fram en utfordrer til Malmø FF som er dominante i Sverige om dem hadde skapt et lag "FC Stockholm" etter samme modell som "FC københavn" i Danmark der dem slo sammen flere lag i København til FCK. For eksempel en sammenslåing av AIK, Djurgården og Hammarby til FC Stockholm skulle bli en bra utfordrer til FCK, Rosenborg og Malmø FF som kunne vært en bra kandidat til å spille seg inn i champions league og vinne allsvenskan flere år i rad.
Jag tror att det är orealistiskt. AIK, DIF och bajen har ett starkare fäste som klubbar än vad som var fallet med KB och B 1903. Supporterkulturen är så pass etablerad så att nästan ingen i 08-området hade velat följa ett FC Stockholm.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback