2008-03-27, 20:37
Medlem
Satyricons avatar
Øresundsinstituttet presenterar i dag ett förslag till ny nordisk liga med topplagen från Danmark, Norge och Sverige. Institutet ser det som en nödvändig åtgärd om den skandinaviska fotbollen ska kunna hävda sig i Europa.

http://avisen.dk/skandinaviens-topklubber-boer-spille-samme-liga-270308.aspx
Citera
2008-03-27, 21:03
Medlem
Eastons avatar
Idiotiskt, kommer aldrig hända!
Citera
2008-03-27, 21:21
Medlem
Bästa jag sett på länge. Om det händer kanske vi får se bra fotboll i Norden inom 10 år.

Just nu är det HELT ointressant.
Citera
2008-03-27, 21:25
Medlem
feldgraus avatar
Det kommer naturligtvis aldrig att gå igenom, av ett flertal skäl som presenterats i tidigare trådar på temat, och det är jag oerhört glad över, men det är ändå roligt att spekulera i hur en sådan liga skulle kunna se ut.

Om ni fick plocka fem lag från varje land, vilka fem skulle det bli?

FC København
Brøndby IF
Aalborg BK
Odense BK
FC Midtjylland

Rosenborg BK
Vålerenga IF
SK Brann
Viking FK
Lillestrøm SK

IFK Göteborg
Malmö FF
AIK
Djurgårdens IF
Helsingborgs IF

/feldgrau
Citera
2008-03-27, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Satyricon
Institutet ser det som en nödvändig åtgärd om den skandinaviska fotbollen ska kunna hävda sig i Europa.

Om skandinavisk fotboll ska hävda sig i Europa måste vi först ta bort alla hutlösa skatter som förstör lönerna samt jantelagen.
Citera
2008-03-27, 21:32
Medlem
Bajen istället för Helsingborg.
Citera
2008-03-27, 21:45
Medlem
Eastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackie
Bajen istället för Helsingborg.
Men eller hur, född i en bastu eller?
Citera
2008-03-27, 22:05
Medlem
Tebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golliwogg
Om skandinavisk fotboll ska hävda sig i Europa måste vi först ta bort alla hutlösa skatter som förstör lönerna samt jantelagen.
O Jantelag, finns det något ont här i världen du inte ligger bakom?
Citera
2008-03-27, 22:13
Medlem
melackos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golliwogg

Desamma gäller hockeyn. Spelarna drar till Ryssland för att slippa skatten här i Sverige. Jävla sossar.
Citera
2008-03-27, 22:44
Medlem
fprincefuckaurs avatar
Dessutom skulle Sverige få ett underläge mot Norge och Danmark eftersom de har mycket lägre skatter för sina idrottare och kan därför värva bättre spelare.
Citera
2008-03-27, 23:22
Medlem
15th Avenues avatar
Som skribenten ovan säger, ska man ha en gemensam liga bör man ju ha samma förutsättningar som indirekt påverkar lagen, som skatterna och så vidare. Något annat undergräver hela tanken om att alla ska tävla på samma grund och enligt samma regelbok, för att ha samma förutsättningar att nå bra resultat.

Nåväl, jag ställer mig verkligen emot en gemensam liga, jag tror att inte att en sådan liga skulle undvika att bli föremål för den moderna fotbollens expansion. Usch.
Senast redigerad av 15th Avenue 2008-03-27 kl. 23:25.
Citera
2008-03-27, 23:43
Medlem
melackos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15th Avenue
Som skribenten ovan säger, ska man ha en gemensam liga bör man ju ha samma förutsättningar som indirekt påverkar lagen, som skatterna och så vidare. Något annat undergräver hela tanken om att alla ska tävla på samma grund och enligt samma regelbok, för att ha samma förutsättningar att nå bra resultat.

Nåväl, jag ställer mig verkligen emot en gemensam liga, jag tror att inte att en sådan liga skulle undvika att bli föremål för den moderna fotbollens expansion. Usch.

Så länge fotbollen blir bättre så gör expansionen ingenting.

Allsvenskan får gärna döpas om till coca-cola league så länge pengar pumpas in. Så länge den sportsliga biten inte blir lidande så gör det inget.
Senast redigerad av melacko 2008-03-28 kl. 00:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in