Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-14, 14:06
  #1
Medlem
Har sett massa videos på youtube där tesla ställs mot premium bilar, motståndarna är tyskarnas märken. Sen att tesla sprintar från 0-100 på 2,2sek är riktigt mäktigt då inte många bensin varianter kan ta det utom kanske Bugatti och Koneingsegg. El-bilar är byggda på ett annat vis och fungerar helt annorlunda från de traditionella bilarna och har stora fördelar så det blir orättvist

En bensinmotor behöver tid att bygga upp kraften genom varvtalet medan en elektrisk motor har full effekt och vridmoment från början. Den största fördelen med tesla är bristen på en växellåda och ligger i en växel hela tiden, ingen vridmoment omvandlare för att låsa upp eller växla för att byta, omedelbar vridmoment hela tiden medan bensin/diesel fungerar raka motsatsen.

Bensin/diesel varianterna från tyskarna ligger även på en helt annan nivå av lyx, handgjort material, snyggare former både ut och invändigt. Tesla är ju helt tom invändigt med en stor surfplatta i mitten som inte ser klokt ut. Billigt material invändigt. Hur kan det här vara lyx och modernt. Det är ju bara själva el den är poppis med för utan det så blir det en exklusivare Kia/Toyota rakt av. Hade Tesla S, X och 3 varit bensin så hade den sålt lika mycket som Nissan

När ska folk begripa att Tesla har för tillfället inga motståndare om man nu inte jämför Leaf, Kona, i3, E-golf med dem men det gör man ju inte heller
Citera
2018-11-14, 14:17
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sugadaddy.
El-bilar är byggda på ett annat vis och fungerar helt annorlunda från de traditionella bilarna och har stora fördelar så det blir orättvist

En bensinmotor behöver tid att bygga upp kraften genom varvtalet medan en elektrisk motor har full effekt och vridmoment från början.

Vad spelar det för roll hur den är byggd, vad som finns inuti osv.? Är väl fortfarande intressant att jämföra, oavsett. Finns ju många fördelar men kanske ännu fler nackdelar med Tesla jämfört med en traditionell bil.
Står man mellan valet och kvalet mellan en tradionell bil eller Tesla så är ju de testerna oerhört intressanta?
Citera
2018-11-14, 14:21
  #3
Medlem
kalkryggars avatar
Givetvis så måste Tesla jämföras med det som kunder väljer mellan. Annat vore märkligt.

Sen tycker jag att du ger en orättvis beskrivning av Tesla också. Jag har åkt i ett flertal och känner inte alls igen mig i din beskrivning.

Att du inte gillar Tesla är ganska tydligt i din post. Det är okej, alla gillar inte allt. Så är det. Själv tror jag Tesla betyder mycket för framtiden i fordonsindustrin.
Citera
2018-11-14, 15:59
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sugadaddy.
Har sett massa videos på youtube där tesla ställs mot premium bilar, motståndarna är tyskarnas märken. Sen att tesla sprintar från 0-100 på 2,2sek är riktigt mäktigt då inte många bensin varianter kan ta det utom kanske Bugatti och Koneingsegg. El-bilar är byggda på ett annat vis och fungerar helt annorlunda från de traditionella bilarna och har stora fördelar så det blir orättvist

En bensinmotor behöver tid att bygga upp kraften genom varvtalet medan en elektrisk motor har full effekt och vridmoment från början. Den största fördelen med tesla är bristen på en växellåda och ligger i en växel hela tiden, ingen vridmoment omvandlare för att låsa upp eller växla för att byta, omedelbar vridmoment hela tiden medan bensin/diesel fungerar raka motsatsen.

Bensin/diesel varianterna från tyskarna ligger även på en helt annan nivå av lyx, handgjort material, snyggare former både ut och invändigt. Tesla är ju helt tom invändigt med en stor surfplatta i mitten som inte ser klokt ut. Billigt material invändigt. Hur kan det här vara lyx och modernt. Det är ju bara själva el den är poppis med för utan det så blir det en exklusivare Kia/Toyota rakt av. Hade Tesla S, X och 3 varit bensin så hade den sålt lika mycket som Nissan

När ska folk begripa att Tesla har för tillfället inga motståndare om man nu inte jämför Leaf, Kona, i3, E-golf med dem men det gör man ju inte heller
Tesla har en så brutalt överlägsen drivlina att det inte spelar någon roll att det ser ut som en treåring monterat ihop den och att kvaliteten är sådär. Har man en gång provkört blir vilken Mercedes som helst likvärdig med en Dacia efteråt.
Citera
2018-11-14, 16:03
  #5
Medlem
Den som tror att vi räddar miljön genom att använda oss av ännu mer olja än vi redan gör (utvinna rare earth lär göras på något vis, dessa maskiner går inte på el) borde ju bli lobotomerad. Men så är ju majoriteten av planeten fullständiga idioter, annars hade vi ju inte setat i den här sitsen.

Elbilar är lösningen.. hahaha. Ungefär lika clever som att vara vegetarian för att man vill rädda djur.. Ditt tappade jävla helvete, det dör fler djur för dina vidriga jävla soyabönor än när jag dödar ett djur med mitt gevär eller en fisk med min krok. För att odla ert massproducerade djävla skräp måste alla gnagare, insekter, you name it dö - annars så äter de upp dina älskade soyjävlabögbönor. Och det som inte överlever första slakten fixar monsanto sedan, så även jorden är obrukbar i generationer framöver. Men ni slapp ju jaga er egen föda, lata jävla kukhuvuden.

Vi behöver arbetsläger. Igår.
Citera
2018-11-14, 16:16
  #6
Medlem
Att inte jämföra Tesla med ICE-bilar är efterblivet. Jämför man inte Tesla (eller andra bilar) med motvarande ICE-bil i prisklassen kan man göra om man skiter pengar och inte bryr sig om de många nackdelarna som elbilar för tillfället har. Dessutom gör man det svårare för elbilar att slå igenom genom att subventionera dem med massa ursäkter.

"Kostar som en Porsche, kvalitet som en Trabant", läste jag om Tesla. Ganska roligt!
Citera
2018-11-14, 16:38
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Tesla har en så brutalt överlägsen drivlina att det inte spelar någon roll att det ser ut som en treåring monterat ihop den och att kvaliteten är sådär. Har man en gång provkört blir vilken Mercedes som helst likvärdig med en Dacia efteråt.
Tycker du verkligen att Tesla så speciell att köra? Jag har provat en Model S och visst är det en annorlunda körupplevelse med omedelbar kraft från motorn och fartökning utan växlingar, buller eller vibrationer. Det är skillnad mot en bensin/dieselmotor, jag säger inget annat. Men så fantastisk stor skillnad är det väl inte?

De flesta moderna automatväxlade bensin/dieseldrivna bilar är enkla att köra, bullrar eller vibrerar inte speciellt mycket, och levererar fullt tillräckligt med kraft när man trycker på gaspedalen. Visst kan det vara kul med Teslas superacceleration några gånger men så värst användbart är det inte. I normal trafik, och med normal omsorg om sig själv och sina passagerares komfort, känner jag aldrig något behov av den där massiva omedelbara kraften från elmotorn.

Som sagt, jag säger inte att Tesla är dålig rent körmässigt för det är den inte. Men den lever inte upp till den överdrivna hypen som en del Tesla-fantaster ger uttryck för. Jag hade inga som helst problem att gå tillbaka till min bensindrivna bil efter att ha provkört Tesla. Jag tyckte t.o.m. det var roligare med bilens brummande motor och manuella växellåda. Roligare att köra helt enkelt. Kanske inte bättre, men roligare.
Citera
2018-11-14, 20:38
  #8
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banned88
Den som tror att vi räddar miljön genom att använda oss av ännu mer olja än vi redan gör (utvinna rare earth lär göras på något vis, dessa maskiner går inte på el) borde ju bli lobotomerad. Men så är ju majoriteten av planeten fullständiga idioter, annars hade vi ju inte setat i den här sitsen.

Elbilar är lösningen.. hahaha. Ungefär lika clever som att vara vegetarian för att man vill rädda djur.. Ditt tappade jävla helvete, det dör fler djur för dina vidriga jävla soyabönor än när jag dödar ett djur med mitt gevär eller en fisk med min krok. För att odla ert massproducerade djävla skräp måste alla gnagare, insekter, you name it dö - annars så äter de upp dina älskade soyjävlabögbönor. Och det som inte överlever första slakten fixar monsanto sedan, så även jorden är obrukbar i generationer framöver. Men ni slapp ju jaga er egen föda, lata jävla kukhuvuden.

Vi behöver arbetsläger. Igår.
Fel: https://www.transportenvironment.org...l-availability
Citera
2018-11-14, 22:05
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Tycker du verkligen att Tesla så speciell att köra? Jag har provat en Model S och visst är det en annorlunda körupplevelse med omedelbar kraft från motorn och fartökning utan växlingar, buller eller vibrationer. Det är skillnad mot en bensin/dieselmotor, jag säger inget annat. Men så fantastisk stor skillnad är det väl inte?

De flesta moderna automatväxlade bensin/dieseldrivna bilar är enkla att köra, bullrar eller vibrerar inte speciellt mycket, och levererar fullt tillräckligt med kraft när man trycker på gaspedalen. Visst kan det vara kul med Teslas superacceleration några gånger men så värst användbart är det inte. I normal trafik, och med normal omsorg om sig själv och sina passagerares komfort, känner jag aldrig något behov av den där massiva omedelbara kraften från elmotorn.

Som sagt, jag säger inte att Tesla är dålig rent körmässigt för det är den inte. Men den lever inte upp till den överdrivna hypen som en del Tesla-fantaster ger uttryck för. Jag hade inga som helst problem att gå tillbaka till min bensindrivna bil efter att ha provkört Tesla. Jag tyckte t.o.m. det var roligare med bilens brummande motor och manuella växellåda. Roligare att köra helt enkelt. Kanske inte bättre, men roligare.
Jag tycker det är svårt att finna något nöje med en fossilbil efter att ha kört elbil, det känns bara slött, skramligt och galet omodernt.

Tesla har några unika features, förutom drivlinan har de autopiloten och det faktum att de uppdateras ofta. Jag har själv svårt för sektfeelingen runt Tesla men jag kan förstå den, det är verkligen en unik produkt.

Model 3 kommer ruska om marknaden ordentligt tror jag, det är redan femte mest sålda personbilen i USA.
Citera
2018-11-14, 22:05
  #10
Medlem
Jag vet vilken jag skulle valt iaf.
https://www.youtube.com/watch?v=ABic0vQtgwc
Citera
2018-11-15, 16:53
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Givetvis så måste Tesla jämföras med det som kunder väljer mellan. Annat vore märkligt.

Sen tycker jag att du ger en orättvis beskrivning av Tesla också. Jag har åkt i ett flertal och känner inte alls igen mig i din beskrivning.

Att du inte gillar Tesla är ganska tydligt i din post. Det är okej, alla gillar inte allt. Så är det. Själv tror jag Tesla betyder mycket för framtiden i fordonsindustrin.

Har inget emot Tesla, hatar verkligen inte märket utan jag berättar bara hur jag upplever en Tesla bil efter ha provkört en model S. Den är fin både ut och invändigt men den har ingen chans mot de stora tyskarna som Bmw, Mercedes, Audi och Porsche. Om man jämför Tesla model S mot en Bmw 6 Serie Gran Coupé så kommer 6 serien äga Teslan med allt utom miljö och sprinta från 0-100 om man väljer den snabba Teslan alltså P100d. Som jag nämnde i första posten. Bmw är på en annan nivå av lyx. Snyggare exteriör tycker nog alla men invändigt då du tillbringar den mesta tiden där och 6 Serien är på en annan nivå av lyx och komfort. Snyggare stolar, lyxigare läder klädsel, bättre teknik mm Kör känslan är natt o dag då bmw är riktigt roliga att köra och här har tesla inget att sätta emot.

Men det betyder inte att Tesla är skit utan den ska inte jämföras med tyskarnas märken. VW passar no tesla bättre som konkurrent då VW är ett tungt märke men snäppet under de andra 4 som Tesla också är på

Har läst att när alla de stora ger sig in på allvar i el världen så kommer Tesla försvinna bland mängden. Varför tesla är så poppis är bland miljö människor, de var först ut, snabbladdare, gratis laddning, skatte avdrag på köpet av en bil mm Det lönar ju sig mer att köpa en tesla i Norge än en bmw där då Teslan kostar halva pris efter alla avdrag man kan göra.

Blir en intressant framtid då alla teslas olika fördelar och avdrag har slopats sen förra månaden och nu kommer den kosta som vanligt. Undrar hur många som kommer köpa deras modeller utan fördelarna då övriga märken har kvar det.
Citera
2018-11-15, 18:44
  #12
Medlem
Champinjonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banned88
Den som tror att vi räddar miljön genom att använda oss av ännu mer olja än vi redan gör (utvinna rare earth lär göras på något vis, dessa maskiner går inte på el) borde ju bli lobotomerad. Men så är ju majoriteten av planeten fullständiga idioter, annars hade vi ju inte setat i den här sitsen.

Elbilar är lösningen.. hahaha. Ungefär lika clever som att vara vegetarian för att man vill rädda djur.. Ditt tappade jävla helvete, det dör fler djur för dina vidriga jävla soyabönor än när jag dödar ett djur med mitt gevär eller en fisk med min krok. För att odla ert massproducerade djävla skräp måste alla gnagare, insekter, you name it dö - annars så äter de upp dina älskade soyjävlabögbönor. Och det som inte överlever första slakten fixar monsanto sedan, så även jorden är obrukbar i generationer framöver. Men ni slapp ju jaga er egen föda, lata jävla kukhuvuden.

Vi behöver arbetsläger. Igår.

Ja all innovation suger och allt gammalt och grått äger. Helst ska vi tillbaks till 20-talet. Då jävlar fanns det riktiga män och riktiga bilar. Riktig skit och riktig olja. Mums. Dit ska vi tycker jag. Annars är man ju bög.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback