Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-15, 18:52
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sugadaddy.
Har sett massa videos på youtube där tesla ställs mot premium bilar, motståndarna är tyskarnas märken. Sen att tesla sprintar från 0-100 på 2,2sek är riktigt mäktigt då inte många bensin varianter kan ta det utom kanske Bugatti och Koneingsegg. El-bilar är byggda på ett annat vis och fungerar helt annorlunda från de traditionella bilarna och har stora fördelar så det blir orättvist

En bensinmotor behöver tid att bygga upp kraften genom varvtalet medan en elektrisk motor har full effekt och vridmoment från början. Den största fördelen med tesla är bristen på en växellåda och ligger i en växel hela tiden, ingen vridmoment omvandlare för att låsa upp eller växla för att byta, omedelbar vridmoment hela tiden medan bensin/diesel fungerar raka motsatsen.

Bensin/diesel varianterna från tyskarna ligger även på en helt annan nivå av lyx, handgjort material, snyggare former både ut och invändigt. Tesla är ju helt tom invändigt med en stor surfplatta i mitten som inte ser klokt ut. Billigt material invändigt. Hur kan det här vara lyx och modernt. Det är ju bara själva el den är poppis med för utan det så blir det en exklusivare Kia/Toyota rakt av. Hade Tesla S, X och 3 varit bensin så hade den sålt lika mycket som Nissan

När ska folk begripa att Tesla har för tillfället inga motståndare om man nu inte jämför Leaf, Kona, i3, E-golf med dem men det gör man ju inte heller

Du är lite väl tydligt partisk för Tyska bilar, när du dessutom nämner asiatiska bilar som budget.
Fin jämförelse egentligen, antar att Teslan har snarlik driftsäkerhet som budget bilarna.
Citera
2018-11-15, 21:10
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sugadaddy.
Har inget emot Tesla, hatar verkligen inte märket utan jag berättar bara hur jag upplever en Tesla bil efter ha provkört en model S. Den är fin både ut och invändigt men den har ingen chans mot de stora tyskarna som Bmw, Mercedes, Audi och Porsche. Om man jämför Tesla model S mot en Bmw 6 Serie Gran Coupé så kommer 6 serien äga Teslan med allt utom miljö och sprinta från 0-100 om man väljer den snabba Teslan alltså P100d. Som jag nämnde i första posten. Bmw är på en annan nivå av lyx. Snyggare exteriör tycker nog alla men invändigt då du tillbringar den mesta tiden där och 6 Serien är på en annan nivå av lyx och komfort. Snyggare stolar, lyxigare läder klädsel, bättre teknik mm Kör känslan är natt o dag då bmw är riktigt roliga att köra och här har tesla inget att sätta emot.

Men det betyder inte att Tesla är skit utan den ska inte jämföras med tyskarnas märken. VW passar no tesla bättre som konkurrent då VW är ett tungt märke men snäppet under de andra 4 som Tesla också är på

Har läst att när alla de stora ger sig in på allvar i el världen så kommer Tesla försvinna bland mängden. Varför tesla är så poppis är bland miljö människor, de var först ut, snabbladdare, gratis laddning, skatte avdrag på köpet av en bil mm Det lönar ju sig mer att köpa en tesla i Norge än en bmw där då Teslan kostar halva pris efter alla avdrag man kan göra.

Blir en intressant framtid då alla teslas olika fördelar och avdrag har slopats sen förra månaden och nu kommer den kosta som vanligt. Undrar hur många som kommer köpa deras modeller utan fördelarna då övriga märken har kvar det.

Har du någon gång kört en 6 serie GC? Den är dötrist att köra och är ett riktigt slagskepp, där vinner till och med båten Model S, 6 serien är en riktig gubb-bil.

Sen har jag alltid undrat över alla som benämner BMW, Audi och Mercedes som lyx, ja de har lyxbilar (7 serien, A8 och S-klass) men de lägre serierna? Nja inte direkt lyx. Helt klart bra bilar som jag alltid föredragit men inte lyxbilar.
Citera
2018-11-15, 22:24
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Har du någon gång kört en 6 serie GC? Den är dötrist att köra och är ett riktigt slagskepp, där vinner till och med båten Model S, 6 serien är en riktig gubb-bil.

Sen har jag alltid undrat över alla som benämner BMW, Audi och Mercedes som lyx, ja de har lyxbilar (7 serien, A8 och S-klass) men de lägre serierna? Nja inte direkt lyx. Helt klart bra bilar som jag alltid föredragit men inte lyxbilar.

Model S är visserligen stor men den har betydligt mer närvaro på vägen än andra bilar i samma storleksklass.
Citera
2018-11-16, 15:15
  #16
Medlem
Tycker också det är intressant "reviewers" säger att insidan inte är lika bra som andra bilar i den prisklassen. Men missar hela grejer med att servicekostnad och drivmedelkostnad mer eller mindre försvinner helt! Dessutom brukar det fortsätta och förklara hur det tagit visa saker ur mercedes Jag har själv åkt och kört en tesla runt 100 mil. Insidan är helt okej och inget att klaga på, varför göra någon komplicerad växelväljare (volvo xc90 :S) istället för att bara ta något som funkar?
Någon kommenterade hur accelerationen inte skulle vara jätte användbar varje dag...uppenbarligen inte kört en Tesla. Bilen hinner kasta dig 10 meter fram innan du fått ner pedalen hela vägen. Så snabba är elmotorer! Sen när man ligger i 130 km/h och ska göra en omkörning känns det väl som vilken snabb bil som helst. Om man kör så snabbt som jag gör känns den lite slö i höga farter...

Men generellt har Teslan den mest användbara effekten man någonsin kan önska sig i en bil! Problemet är alla andra som också har en Tesla
Håller kvar i min manuella låda ett tag till, kombi turbo diesel är något speciellt det också
Citera
2018-11-16, 17:46
  #17
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishg33k95
Tycker också det är intressant "reviewers" säger att insidan inte är lika bra som andra bilar i den prisklassen. Men missar hela grejer med att servicekostnad och drivmedelkostnad mer eller mindre försvinner helt! Dessutom brukar det fortsätta och förklara hur det tagit visa saker ur mercedes Jag har själv åkt och kört en tesla runt 100 mil. Insidan är helt okej och inget att klaga på, varför göra någon komplicerad växelväljare (volvo xc90 :S) istället för att bara ta något som funkar?
Någon kommenterade hur accelerationen inte skulle vara jätte användbar varje dag...uppenbarligen inte kört en Tesla. Bilen hinner kasta dig 10 meter fram innan du fått ner pedalen hela vägen. Så snabba är elmotorer! Sen när man ligger i 130 km/h och ska göra en omkörning känns det väl som vilken snabb bil som helst. Om man kör så snabbt som jag gör känns den lite slö i höga farter...

Men generellt har Teslan den mest användbara effekten man någonsin kan önska sig i en bil! Problemet är alla andra som också har en Tesla
Håller kvar i min manuella låda ett tag till, kombi turbo diesel är något speciellt det också


Låga Servicekostnader? Då tänker du väl inte på Tesla, utan på andra elbilar?

Jag ser väl nån Tesla några dagar i veckan, men har bara sett dem kunna fram i samma hastighet som alla andra i kön...
Citera
2018-11-16, 18:44
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Låga Servicekostnader? Då tänker du väl inte på Tesla, utan på andra elbilar?

Jag ser väl nån Tesla några dagar i veckan, men har bara sett dem kunna fram i samma hastighet som alla andra i kön...

Till skillnad från samtliga andra biltillverkare gäller teslas garantier oavsett om du servat den. Så jo, riktigt låga kostnader då.
Citera
2018-11-16, 20:28
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Låga Servicekostnader? Då tänker du väl inte på Tesla, utan på andra elbilar?

Jag ser väl nån Tesla några dagar i veckan, men har bara sett dem kunna fram i samma hastighet som alla andra i kön...


Min far har en Tesla, den har aldrig varit på service. Haft den i tre år snart och kört ca 4000mil
Det väntar på att du ska välja rätt växel, spola turbon och komma i rätt varvtal för att sedan kunna dra om dig Nää medelåldern är väl säkert 50+ tyvärr :S
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback