2018-11-12, 19:45
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Jag kör kombi för att linjerna är mycket bättre, helt enkelt snyggare. Det är även mer praktiskt.

Skönhet sitter i betraktarens ögon så det säger jag inget om, men "det är mer praktiskt" igen, det är den kommentaren som jag alltid får och föranledde trådstarten. Vill man verkligen ha in den gamla diskmaskinen i sin kombibil eller väljer man hellre att besudla en släpkärra?
Citera
2018-11-12, 19:45
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
Kul att hitta en like och till hundfrågan som jag lite grann väntat på, vad sägs om en lite mindre hund med sele till säkerhetsbältet eller hur det nu funkar? eller varför inte en katt, dom vill ju inte alls åka med i bilen, bara sitta på den.

Mindre hundar och katter behöver ju ingen "Con Air-bur" "där bak" (vilkens inköp för övrigt kan likställas med löjligt överflödig utrustning som normalt bara golfare (ej bilen) och jägare inhandlar), utan kan lika gärna sitta på golvet eller i random säte på t.ex. en filt. Det finns alldeles ypperligt adekvata små handhållna burar för smådjur som dessutom kan bältas som om de vore lika viktoga som ett barn.

Ser inte var kombin kommer in här hur som.
Citera
2018-11-12, 19:47
Medlem
Citat:
Tillbaka till min trådstart, min fråga är varför det skulle vara mer praktiskt med kombi? det är det som jag inte riktigt håller med om. Se trådstart samt senare svar till varför jag anser så.

Eftersom jag tycker att det är bättre med att någon annan tar värderaset på min bil än jag, så köper jag bara det jag vill ha utan att tänka på andrahandsvärdet.

Lastutrymmet i en kombi är större, bagageluckans öppning är större, därför är det en mer praktisk bil när man ska frakta saker. Svenskar gillar att frakta saker, därför är kombin populär.
Citera
2018-11-12, 19:54
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Kör du sedan om du tycker det är ”snyggt”

Vi andra väljer en kombi av praktiska skäl (som du själv ger exempel på) och en bil är byggd för att ta dig från A till B, med bagage.

Kosmetsikt yttre kommer sekundärt efter praktiskt.

Är du en praktisk människa eller en ytlig?

Du svarar på din egen fråga och tråden är meningslös. Du väljer själv vilken bil du ska köra.

Du gillar inte bilar va? jag gör det. Min sedan tar mig mellan A och B med bagage utan problem men jag får lämna mikrovågsugnen och byxpressen hemma om jag skall få plats med det viktiga för semesterresan.

Jag ser inte varför det ena skulle utesluta det andra, jag är både praktisk och har ett öga för det vackra i saker och ting.

Nej, jag anser inte tråden som meningslös, varför svarade du ens om du tycker att den är så dålig? jag ignorerar dåliga tråder istället. Man behöver inte vara en medlem för att kunna ha lagt tiotals år som en ubåt på ett forum.

Fråga är inte om vilken bil som jag skall köra utan varför uppskattligen 90% väljer kombibilar.
Citera
2018-11-12, 20:20
Medlem
Dreamyns avatar
Citat:
Jag har en längre tid insett att jag är en av förhållandevis få som inte anser att kombibilar är det som man bara måste ha som svensk.

Då jag nu gått igenom flera av livets skeden med tex småbarn, barnvagnar, flyttlass, sommarresor med tält, vinterresor med skidor och nu är mitt uppe i tonårsåren på barnen och fortfarande så har jag aldrig ägt en kombibil. Jag har istället ägt sedaner och kombikupé/halvkombi med dragkrok och takräcke.

Anledningen till att jag hittills inte velat ha en kombi är dels utseendet som i min mening, i många fall blir lidande av kombiutförande och dels att ljudnivån är högre med en stor resonanslåda bak i bilen.

Det som mina kollegor/släktingar/vänner alltid hävdar att det är så praktiskt med en kombi när man köper tex en diskmaskin eller en billyhylla, men när jag försöker gå in djupare på det och fråga om hur ofta detta egentligen sker eller om det skulle kunna lösas med tex. släpkärra eller takräcke så blir det oftast att dom bara faller tillbaka till att ”det är så praktiskt” utan att egentligen svara på mina frågor. Ibland kryper det även en smula motvilligt fram att det är så krångligt att backa med släp på soptippen.

Så därför tänkte jag genom denna tråden nå en större mängd människor som kanske kan hjälpa mig förstå kombibilens storhet, så varför kör just du en kombi och inte en sedan eller kombikupé/halvkombi? och vad är det som du kör runt på bak i bilen som inte skulle få plats i en baklucka på en sedan eller på annat vis?

Praktiska och estetiska skäl.. Jag tycker att kombin är många gånger snyggare än sedanen (BMW 3 serie, E91) sen har jag en rätt stor hund som ska åka med också 🙂 Skulle jag ha nåt annat skulle det bli coupén som är snyggare, men faller på det praktiska med hunden.
Citera
2018-11-12, 20:41
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamyn
Praktiska och estetiska skäl.. Jag tycker att kombin är många gånger snyggare än sedanen (BMW 3 serie, E91) sen har jag en rätt stor hund som ska åka med också 🙂 Skulle jag ha nåt annat skulle det bli coupén som är snyggare, men faller på det praktiska med hunden.

Tycker du att kombi är snyggare, så självklart. Har du grande vovve, så självklart. Med vovven försvinner dock det praktiska, vilket ingen än har lyckats exemplifiera på ett vettogt sätt mer än att det är just "praktiskt". Jaha?
Citera
2018-11-12, 20:41
Medlem
Wueterichs avatar
Har man fritidshus är det väldigt praktiskt: möbler, gräsklippare, röjsåg osv utan att behöva ha släpp. Även att kunna slänga in en cykel bara där bak utan att behöver demontera.

Ja, det finns cykelhållare o släpp men det behöver man oftast inte ha med en större kombi.
Citera
2018-11-12, 20:59
Medlem
Hegamons avatar
Svensken valde kombi för kombibilarna började se bra ut runt år 2000. Tidigare var det bonnigt köra kombi. Nu fick svenskarna känna sig viktiga i sin ”herrgårdsvagn” / estatevagon eller liknande amerikanskt mesigt låneord.

Jag kan då rakt ej säga en kombi rymmer mera. Mina sedaner rymmer det jag kör, cyklar, bråte, allt.
Citera
2018-11-12, 21:11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wueterich
Har man fritidshus är det väldigt praktiskt: möbler, gräsklippare, röjsåg osv utan att behöva ha släpp. Även att kunna slänga in en cykel bara där bak utan att behöver demontera.

Ja, det finns cykelhållare o släpp men det behöver man oftast inte ha med en större kombi.

Det är ju precis det där som är problemet. Man köper en bil för xhundra spänn och sedan ska man fylla den med möbler, gräsklippare och röjsågar. Nej, tack.

Det vore som att ha en gödselstack i sitt vardagsrum.
Citera
2018-11-12, 21:14
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Svensken valde kombi för kombibilarna började se bra ut runt år 2000. Tidigare var det bonnigt köra kombi. Nu fick svenskarna känna sig viktiga i sin ”herrgårdsvagn” / estatevagon eller liknande amerikanskt mesigt låneord.

Jag kan då rakt ej säga en kombi rymmer mera. Mina sedaner rymmer det jag kör, cyklar, bråte, allt.

Du kan vara något på spåret där. Det kallas "herrgårdsvagn" och herrgård är fint.

Fast det handlar egentligen om skräp som månskensbönder, skrotsamlare och latmaskar vill släpa omkring på i en helt vanlig bil. Köp en Caddy, VW Pickup eller liknande för höge farao.
Citera
2018-11-12, 21:24
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Kombi är ju enligt mig bättre.
Slipper trilskas med saker som inte går in.

Testa du en Skoda Superb 2kubik lastutrymme.

Mercedes 1950 liter.

De är Största kombibilarna på marknaden. I den får man in hela ikea.
Citera
2018-11-12, 21:27
Medlem
fittas avatar
Jag kanske har ett riktigt behov av min kombi 4-5 dagar om året, alltså där jag verkligen fäller sätena och skjuter in saker.

Även om det är lite så skulle det inte vara värt besväret att ha en sedan och behöva låna bilar av kompisar eller hyra släpvagn.

Visst om man köper en bil för att den ska vara snygg och cool, men om man bara har en bil för att ha en bil är det väl lika bra att köpa en kombi??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in