Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-02-19, 09:16
  #553
Medlem
FarangDingDongs avatar
Anledningen till att två dörrars sedaner och tre dörrars kombi var vanligare förr var att de var billigare att producera. Fanns en fyrdörrars sedan kostade den mer att producera ock även att köpa. Exempel från en del europeiska tillverkare som nämnts i tråden tex, Volvo, engelska och tyska Ford & GM m.fl.

Fransmännen gick en tidigt annan väg och klämde in fyra dörrar på det allra billigaste som 2CV men tillverknings prossensen kan självklart inte jämföras med ovanstående exempel som ju är betydligt mordernare konstruktioner med självbärande karosser.

I USA var det delvis annorlunda men den billigaste varianten var ändå en tvådörrars sedan, en s.k. Business Coupe hos de tre stora. De flesta valde dock att lägga till lite och få en fyrdörrars sedan.

Det vi i Sverige ofta menar med ”amerikanare” är ofta två dörrars hartop modeller, dvs en sedan utan b-stolpe och med sänkt taklinje. Dessa var betydligt dyrare då tillverknings processen är avsevär mer komplicerad då vridstyvheten måste kompenseras vid bortfall av b-stolpen. Mer standardutrustning bidrog också så klart.

Även i USA hängde tredörrars kombi med ett tag på grund av att det var billigt. Jänkarna byggde nästan allt på ram (förekommer fortfarande) vilket också håller nere kostnaden. Så de var tidigt ute med att erbjuda olika karossvarianter .
Citera
2019-02-19, 10:29
  #554
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Vad har du för häftig bil? Trodde först du menade en BMW 520 men den är ju seg även för en fyrdörrars familjebil så det kan inte vara den.


550 E61. Chippad till lite mer än original. Inget M-paket, 17 tums originalfälgar style 245.

Ser väldigt harmlös ut, och 520 siffrorna på bakluckan bidrar till just det jag är ute efter.

Prestanda utan "Bling"
Citera
2019-02-19, 10:42
  #555
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol
550 E61. Chippad till lite mer än original. Inget M-paket, 17 tums originalfälgar style 245.

Ser väldigt harmlös ut, och 520 siffrorna på bakluckan bidrar till just det jag är ute efter.

Prestanda utan "Bling"

Trevlig bil! Vet fortfarande inte om jag skulle beskriva den som “snabbare än de flesta sportbilar”. Det var ju helt okej för den tiden den var ny men i dagsläget finns det ju fullt med vanliga bilar som är snabbare och sportbilarna ligger ju markant snabbare.
Citera
2019-02-19, 22:34
  #556
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Fransmännen gick en tidigt annan väg och klämde in fyra dörrar på det allra billigaste som 2CV men tillverknings prossensen kan självklart inte jämföras med ovanstående exempel som ju är betydligt mordernare konstruktioner med självbärande karosser.

Citroën hade ju redan en bil med självbärande kaross sedan 1934 i form av traction avant som även hade fyra dörrar så när dom konstruerade 2CV 1936-37 så var det för dom som inte hade det lika bra ställt, därav den enklare konstruktionen.
Citera
2019-02-24, 15:50
  #557
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanndis
Hmm... jag skrev för en stund sedan i en annan tråd där någon kallade Amazonen för en stor bil.
Allt är ju relativt, men jag har lite kul åt att såna bilar verkligen klassades som stora i Sverige på den tiden. Jag som är van vid amerikanska bilar uppfattar Amazonen som en liten bil, särskilt när jag parkerade bredvid en.
Jag har faktiskt haft en Ford Consul (samma kaross som Granada) ett tag. Jag uppfattade den som oerhört smidig i stadstrafik eftersom den var så kompakt. (Hade ägt en Galaxie 500 precis innan om jag minns rätt).

Intressant det här med bilars storlek. Många refererar ju till volvo 745 som en stor bil. Troligtvis är det ett tag sedan man satt i en. En gubbe i jaktlaget har en 945 och det är en ganska trång bil. Ungefär som en v60 av förra modellen.
Citera
2019-02-24, 16:42
  #558
Medlem
Även Volvo xc90 av förra generation är riktig trång invändigt speciellt om man väljer den 7 sits . minimalt bagage
Citera
2019-02-24, 17:27
  #559
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
Citroën hade ju redan en bil med självbärande kaross sedan 1934 i form av traction avant som även hade fyra dörrar så när dom konstruerade 2CV 1936-37 så var det för dom som inte hade det lika bra ställt, därav den enklare konstruktionen.

Sant men den var till att börja med riktigt dyr för företaget at tillverka och det var ju själva poängen med min förklaring. Tvådörrars bilar var vanligare förr eftersom det var billigare att tillverka och därmed billigare att köpa. Ville man ha fyra dörrar och självbärande kaross så kostade det.

I just fallet traction avant kom den ju att tillverkas väldigt länge (för en modell från den tiden) så kostnaderna sjönk rejält och modellen blev lönsam en framgång för företaget. (som ju inte direkt ryggar för våghalsiga satsningar både ekonomiskt och tekniskt).

Har haft Cittra fantaster i släkten, mormor körde B11 och B15 - en 46:a respektive en 51:a. Utmärkta vagnar för övrigt. Färdigutvecklade vid det laget. Såg dock hopplöst föråldrade ut i mitten på femtitalet. Så mormor köpte sig en DS19 våren 1956. Men det är som man brukar säga en helt annan historia...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback