2018-11-12, 19:19
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqram
Håller helt med, hur ofta köper folk nya vitvaror och åker till tippen egentligen? Knappast nog många gånger för att det ska spegla sitt val av bil.

Cykeln kan man ha på cykelhållaren förutsatt att man har dragkrok. Det mesta skräpet slänger jag på BRF:ens sopstation utanför fastigheten. Hade jag bott i hus hade jag köpt släpvagn med kåpa för att kunna lasta skräp, löv, etc. Där kan man fylla på med skräp tills det blir proppfullt och först då åker man och slänger. Inte lastar jag bara i en bokhylla och en sopsäck med löv i BILEN och åker till tippen inte.

Hittills har jag bara läst ett inlägg där nån tycker kombi är snyggare, resten låter bara som ursäkter och bortförklaringar. Det närmsta kombi jag hade kunnat tänka mig är en BMW 3-serien GT, den gillar jag och den lastar man bättre i än 5-seriens kombimodeller - om nu det är så viktigt.

japp, japp och japp. Och om man som jag har lite flyt så slipper man köpa och äga en släpkärra utan bara låna den på jobbet.
Citera
2018-11-12, 19:23
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
Kul att hitta en like och till hundfrågan som jag lite grann väntat på, vad sägs om en lite mindre hund med sele till säkerhetsbältet eller hur det nu funkar? eller varför inte en katt, dom vill ju inte alls åka med i bilen, bara sitta på den.
Så man ska välja hundras som passar i en sedan för att absolut slippa ha en kombi? Och i passargerarsätena vill man väl kunna stuva in familjen oavsett
Citera
2018-11-12, 19:24
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Mer praktiskt med kombi faktiskt och nuförtiden är dom inte fula som stryk längre. Jag har egentligen inget behov av en kombi utan köper den enbart för det högre andrahandsvärdet.

Tillbaka till min trådstart, min fråga är varför det skulle vara mer praktiskt med kombi? det är det som jag inte riktigt håller med om. Se trådstart samt senare svar till varför jag anser så.

Eftersom jag tycker att det är bättre med att någon annan tar värderaset på min bil än jag, så köper jag bara det jag vill ha utan att tänka på andrahandsvärdet.
Citera
2018-11-12, 19:30
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Kanske för att vi svenskar är lite tråkiga och praktiska. Vi vill ha grejer som funkar. Sen kommer sådana saker som att det ska vara snyggt i andra hand. Jämför med kläder. Svenskar klär sig sämst men å andra sidan är det inte praktiskt att plocka svamp eller leka med barnen i flashiga kavajer.

Så du tror att det är för att alla andra säger att det är bäst med kombi som alla skaffar det? Att senaste volvo-kombin säljer bäst och då självklart måste vara det ultimata målet? Men en KIA-kombi har ju så bra garantier...
Citera
2018-11-12, 19:32
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allvetaren79
Ja jag och tjejen pratade om det före barn. Då tänkte vi takräcke med barnstol på lambon. Bra ventilation 😁😁😁

Kanske lite väl bra men dom säger ju att det är bra med frisk luft så go for it
Citera
2018-11-12, 19:34
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Jag har en längre tid insett att jag är en av förhållandevis få som inte anser att kombibilar är det som man bara måste ha som svensk.

Då jag nu gått igenom flera av livets skeden med tex småbarn, barnvagnar, flyttlass, sommarresor med tält, vinterresor med skidor och nu är mitt uppe i tonårsåren på barnen och fortfarande så har jag aldrig ägt en kombibil. Jag har istället ägt sedaner och kombikupé/halvkombi med dragkrok och takräcke.

Anledningen till att jag hittills inte velat ha en kombi är dels utseendet som i min mening, i många fall blir lidande av kombiutförande och dels att ljudnivån är högre med en stor resonanslåda bak i bilen.

Det som mina kollegor/släktingar/vänner alltid hävdar att det är så praktiskt med en kombi när man köper tex en diskmaskin eller en billyhylla, men när jag försöker gå in djupare på det och fråga om hur ofta detta egentligen sker eller om det skulle kunna lösas med tex. släpkärra eller takräcke så blir det oftast att dom bara faller tillbaka till att ”det är så praktiskt” utan att egentligen svara på mina frågor. Ibland kryper det även en smula motvilligt fram att det är så krångligt att backa med släp på soptippen.

Så därför tänkte jag genom denna tråden nå en större mängd människor som kanske kan hjälpa mig förstå kombibilens storhet, så varför kör just du en kombi och inte en sedan eller kombikupé/halvkombi? och vad är det som du kör runt på bak i bilen som inte skulle få plats i en baklucka på en sedan eller på annat vis?
Jag kör kombi för att linjerna är mycket bättre, helt enkelt snyggare. Det är även mer praktiskt.
Citera
2018-11-12, 19:35
Medlem
Neonights avatar
Det är bättre med för mycket utrymme än för lite. Får man in en gran i en sedan?
Citera
Medlem
Pastellfisks avatar
Naturligtvis kan man slänga upp saker på ett lasträcke eller låna/köpa/hyra ett släp men handen på hjärtat, är det verkligen smidigare än att bara kunna trycka in det där bak utan att göra mer än att öppna luckan?

Du behöver inte lastsäkra (om du nu inte är nitisk), du slipper tänka på väder och vind (i dubbel bemärkelse då du dels står lite väderskyddat när du trycker in sakerna, dels så kommer inte IKEA-kartongen sloka efter en sommarskir), du slipper dessutom koppla på ett släp (som för övrigt ska besiktigas osv om du äger det) eller sätta dit räcken.

Argumentet med att det går att leva ett helt liv utan kombi är inte speciellt hållbart då många människor lever hela liv utan bil överhuvudtaget.

Sen håller jag med om att det inte är speciellt snyggt med en kombi alla gånger men å andra sidan så kommer utseendet på andra plats vad gäller bilar för min del. Dels ska jag transportera mig själv. Dels ska den transportera saker. En kombi gör det bättre än en sedan.

Edit: Glömde även den viktiga punkten att utrymmet ökar möjligheten till spontanitet. Anta att du är på loppis och hittar en kökssoffa. Du planerade inte att köpa den men nu står du där.

Antingen får du åka och låna ett släp av Jonte, som du sen ska åka tillbaks med eller så får du hiva upp den på takräcket (om det nu är monterat) och spänna fast det med fådda nylonlinor som släpper på E4an hemåt.

Eller så har du en kombi där du skjuter in den och åker iväg. Jag vet vad jag hade valt.
Senast redigerad av Pastellfisk 2018-11-12 kl. 19:40.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Tillbaka till min trådstart, min fråga är varför det skulle vara mer praktiskt med kombi? det är det som jag inte riktigt håller med om. Se trådstart samt senare svar till varför jag anser så.

Eftersom jag tycker att det är bättre med att någon annan tar värderaset på min bil än jag, så köper jag bara det jag vill ha utan att tänka på andrahandsvärdet.
Går ju inte svara rent generellt för alla kombiägare men för min del är det hunden som är det mest avgörande. Sedan tillkommer fördelen med lastutrymmet vid typ bilsemester eller vid andra enstaka tillfällen.
Har en Merca C-klass och jag tycker personligen kombin är snyggare än sedanen, så det är väl också ett plus i mitt fall
Citera
2018-11-12, 19:38
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Enkelt,

Det är bara att gå in på blocket och jämföra utbudet. Just nu finns det nästan 3500 V70 ute mot mindre än 1000 S60.

Sverige är kombins förlovade hemland och andrahandsvärdet är väldigt mycket starkare på en kombi än en sedan. Jag tror faktiskt mycket av förklaringen ligger i detta.

Själv ogillar jag sedaner för att de är så otroligt begränsade i lastkapacitet, föredrar halvkombi som en gyllne medelväg.

Men vad kom först? det omåttliga suget att åka kombi eller det ofantliga utbudet och andrahandsvärdet?

Sedan är inte i mina ögon begränsade i lastkapacitet, packa bara som om du spelar tetris.

Ja halvkombi är det ultimata egentligen, även i mina ögon.
Citera
2018-11-12, 19:41
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Körde 1200 mil runt Australien i en Holden STW (dvs kombi) 1975 års modell under tre månaders tid men skippade västra Australien.

Hade en riktigt madrass bak i bilen o sov alltså gratis. Rak sexa o fyrväxlad manuell låda. Bästa bil jag ägt alla kategorier:

https://www.flickr.com/photos/134960532@N06/33057113966/in/dateposted-public/

Äger nu en sedan o det suger för så fort det är något skrymmande som skall transporteras så är det kört.

Låter som en upplevelse. Men har du inte dragkrok och eller takräcke som kan lösa alla större transporter?

Hur kommer det sig att du köper en sedan om du inte egentligen vill ha en?
Citera
2018-11-12, 19:45
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Men vad kom först? det omåttliga suget att åka kombi eller det ofantliga utbudet och andrahandsvärdet?

Sedan är inte i mina ögon begränsade i lastkapacitet, packa bara som om du spelar tetris.

Ja halvkombi är det ultimata egentligen, även i mina ögon.

Suget kom för att det är praktiskt, vem orkar "spela tetris" med prylar man skall ha med sig? Brevlådeinkastet på sedaner är alldeles för begränsande enligt min åsikt och uppenbarligen tycker de flesta likadant givet hur dåligt sedaner säljer.

Ett fordon har man för att transportera människor och prylar, det sista man behöver är att sätta frivilliga begränsningar i hur stora föremålen får vara, just my 0.02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in