2014-06-23, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Kanske, men bilar är inte ekonomi, bilar är passion. En bra bil är den som ger dig dagens andra morgonstånd

Får du morgonstånd av att titta på en skåpbil?
Citera
2014-06-29, 02:15
Medlem
j.loows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Ärligt talat tyckte jag att dom stora Audi Avant RS6 vi hade var ganska snygga för att vara kombi. Därmed är jag inte speciellt förtjust i Mercedes kombialternativ på senare år.
RS6 skulle nog vara undantaget isådanafall, där lyckades Audi verkligen hela vägen.

Citat:
Humor, men visst, avlutar gärna den här diskussionen med dig då du saknar basala kunskaper i ämnet.

Mercedes har helt klart tappat det designmässigt på sina kombimodeller.
Om dom bara gjorde om fronten till den eleganta modellen från 2010 men behöll bakdelen från nuvarande generation så skulle den vara perfekt.
C-klass ser dock förjävlig ut, tyvärr måste även jag säga det trots att jag är ett grovt inbitet Mercedes-Benz fan.
Citera
2014-06-30, 12:36
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Håller med, en combi är alltid att föredra, då har man alltid möjlighet att peta in vad man vill i bilen.

Själv har jag haft combi i en herrans massa år, just nu har jag inte det, och saknar det.
Citera
2014-06-30, 13:25
Medlem
fuckedupseriously2s avatar
Fördelen med Sverige är att sedaner är väldigt billiga i förhållande till kombis, så låt TS och många andra fortsätta trissa upp kombipriserna.
Citera
2014-06-30, 13:47
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Om man måste låna en bil har man gjort ett val som inte täcker ens behov. Spontanröjde hemma i torsdags och for till tippen med en massa bråte. Med min snygga kombi

Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Nej, nu svamlar du. Dom flesta inköp som vi människor gör innebär någon form av kompromiss. Har man 5 barn + hustru så köper man ingen Fiat 600. Är man däremot ensamstående med en förkärlek för gamla italienska bilar så köper man kanske en Fiat 600...och lånar brorsans V70 när man handlar nytt köksbord på IKEA.

Ett behov som endast uppstår i undantagsfall planerar man som regel inte för vid ett inköp. Samma resonemang kan man anbringa i många olika situationer i livet.

Jag håller på sätt och vis med er båda två, men man bör inte hårddra det - hela livet är en serie av kompromisser och avvägningar. Det är inte otänkbart att man kommer att byta bostad under bilens livstid och behöver flytta hela bohaget, men det verkar ju inte vettigt att därför köpa största möjliga (last-)bil som man får köra? Ifall behovet uppstår?

En kombi är i min mening en bra kompromiss - funkar bra till vardags och för de mesta situationer där man behöver lite mer lastutrymme än en sedan. En bra kompromiss mellan en Fiat Barchetta och en Renault Master med 17 m3 lastutrymme och bakgavellyft.

För de flesta med vanlig ekonomi, som inte har råd med 2 eller flera bilar (sportcab + bruksbil + kanske något annat spännande), så är en kombi helt enkelt ett hyfsat val tycker jag.

Jag är ensamstående och har inte hund. Jag känner ingen som jag kan låna en kombi av. Så valet var naturligt, jag valde en kombi... Det kanske bara är 5-10 ggr/år som jag behöver det extra lastutrymmet, men då jag är nöjd med valet jag gjorde. När jag sedermera ska flytta, så hyr jag något större.

PS: jag valde dragkrok också, trots att någon här tycker att den "ser ut som en kuk". Den har jag inte behövt använda ofta (dragkroken alltså, inte kuken) men då var det praktiskt - bara hyra ett släp på Statoil.
DS.
Citera
2014-07-10, 23:59
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Passat sedan är snyggare.. det handlar inte om det utan att vi i Sverige är tokiga i kombis helt enkelt.

Synd att VW Phaeton lades ner, det var en trelig VAG-bil.

Passat sedan ser man ganska ofta här i Malmö, har även sett att Malmöpolisen har köpt in ett par nya civila Passat sedaner.

Förövrigt rullar här mest små/mellanstora halvkombi-bilar som VW Golf/Polo, Audi A3, A-klass osv.
Samt en hel del Audi A4/A6, BMW 3/5 serie och Mercedes C/E klass, mest som sedan men bland Audi-modellerna lite oftare som kombi.
Volvobilar är inte så vanliga här som i övriga Sverige, här i Malmö kör man tyska bilar.

VW Phaeton tillverkas fortfarande och det finns inga planer på nedläggning, och inom två år kommer en helt ny modell att presenteras.
Citera
2014-09-21, 01:56
Medlem
j.loows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Här i Malmö kör man tyska bilar.
Hm, folk är alltså smarta i Malmö. Det skall jag komma ihåg
Citera
2014-09-21, 01:59
Medlem
j.loows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Get real.... Givetvis vill du ha en Ferrari i kombi utförande.
Jag tänkte vara snäll och ge dig det du vill ha, men bara till viss del.

http://auto.ferrari.com/en_EN/sports-cars-models/car-range/ff/
Citera
2015-07-22, 02:17
Medlem
LennartHolmlunds avatar
Men kom igen! Det är väl klart att sedaner är snyggare. Kombibilar kanske är mer praktiska, ja. Men bryr ni er inte ett dugg om hur ni ser ut när ni kör runt i stan? Har ni också på er "praktiska" kläder på er när ni är ute?

Nej, jag skulle aldrig köpa en kombi. Och skulle jag behöva en bil med lastutrymme, så är väl en SUV eller skåpbil mycket mer praktisk om det nu är den främsta egenskapen man är ute efter.
Senast redigerad av LennartHolmlund 2015-07-22 kl. 02:19.
Citera
2015-07-23, 12:30
Medlem
lobstoks avatar
En kombi är två sedaner

https://www.aftonbladet.se/bil/article21054996.ab
Citera
2015-07-23, 21:08
Medlem
Behöver inte lastutrymmet, har tillgång till större skåpbilar om jag måste frakta större saker.
Jag valde även sedan (BMW 5-serie F10) eftersom priset för en motsvarande kombi är väsentligt högre.
Citera
2015-07-23, 22:34
Medlem
carlpetersen73s avatar
Varför tar ni upp den här gamla tråden? Jag hade ju redan överbevisat alla om att kombi är den mest linjerena och praktiska bilen man kan köpa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in