2018-11-09, 20:08
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Jag läste klart gymnasiet med 3 kurser. Har studerat i över 1år. Men lite smått hela tiden. Inte heltid. Jag orkar inte det. Mår dåligt psykiskt. Vi pratade på det mötet om att jag skulle få ha något att göra för att komma på andra tankar. Jag bryr mig inte om jag får betala tillbaka. Är rädd för fängelse.

Det sista kommer inte att hända (fängelse). Knappt böter heller. Glöm aldrig att DU HAR INTE LURATS - så du är inte brottslig.

Tips: När du reder ut det här, bör du göra) så förklarar du att...

Du fått lov att "studera på deltid" av terapeutiska skäl av din handläggare, och att du studerat i helt liten omfattning (så låter det ju), bara inom ramen för vad du klarat av.

Blir det tal om återbetalning (det måste det inte bli) ber du att detta justeras så att det svarar mot dina verkliga studier. Du har också ett argument att det handlar om distansstudier, så du har inte varit borta från behandlingar för den här undervisningen.
Citera
2018-11-09, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det sista kommer inte att hända (fängelse). Knappt böter heller. Glöm aldrig att DU HAR INTE LURATS - så du är inte brottslig.

Tips: När du reder ut det här, bör du göra) så förklarar du att...

Du fått lov att "studera på deltid" av terapeutiska skäl av din handläggare, och att du studerat i helt liten omfattning (så låter det ju), bara inom ramen för vad du klarat av.

Blir det tal om återbetalning (det måste det inte bli) ber du att detta justeras så att det svarar mot dina verkliga studier. Du har också ett argument att det handlar om distansstudier, så du har inte varit borta från behandlingar för den här undervisningen.
Hon sa att det nog gick bra. Sedan hade vi pratat mycket om studier. Så jag gick ju på det...... antog att det inte gjorde något då. Dumt men ja vad ska man göra åt det nu. Hoppas att det ordnar sig på nåt sätt iallafall. Lite löjligt kanske men jag är ändå rädd för de ska bli jätte arga på mig och dra in polisen i det.
Citera
2018-11-09, 22:02
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Hon sa att det nog gick bra. Sedan hade vi pratat mycket om studier. Så jag gick ju på det...... antog att det inte gjorde något då. Dumt men ja vad ska man göra åt det nu. Hoppas att det ordnar sig på nåt sätt iallafall. Lite löjligt kanske men jag är ändå rädd för de ska bli jätte arga på mig och dra in polisen i det.

Varför skall de bli arga på dig? Gör nu något roligt (helt annat än att oroa dig...) i helgen och ta sedan kontakt med din handläggare (den som lovade dig att plugga) på måndag. Förklara vad du hört, och sedan reder du ut det, troligtvis enkelt.
Citera
2018-11-09, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Varför skall de bli arga på dig? Gör nu något roligt (helt annat än att oroa dig...) i helgen och ta sedan kontakt med din handläggare (den som lovade dig att plugga) på måndag. Förklara vad du hört, och sedan reder du ut det, troligtvis enkelt.
Lovade gjorde hon inte men hon sa att det nog går bra sen hörde hon inte av sig mer. Så då antog jag att det gick. Jo, ska försöka. Snällt att du svarade.
Citera
2018-11-09, 22:26
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Hej
Är väldigt orolig över en grej. Har varit sjukskriven i över 1 1/2 år för ångest. Hade ett möte med min förra samtalsterapeut, arbetsförmedlignen och försäkringskassan förra året. Då pratade vi om att det nog inte skulle vara några problem att jag kunde få plugga lite lugnt hemma på distans om jag ville för att ha något att göra bara. Så det verkade som att det gick.

Så nu har jag pluggat några kurser på distans. Men nu har jag fått en annan handläggare på försäkringskassan och han säger det inte går att plugga alls om man är sjukskriven.

Så nu är jag jätte orolig att jag gjort något olagligt. Att få tex fängelse eller böter för detta om det går som tex bedrägeri eller bidragsfusk. Men jag har ju verkligen inte gjort detta med flit. Det skulle jag aldrig ens våga. Hade jag vetat det hade jag inte ens gjort det. Är inte sån som person. Har alltid varit både lite smått feg och blyg. Kan det bli så? Eller blir man "bara" kanske återbetalningsskyldig? Har ju verkligen inte gjort det med flit........

Ringde försäkringskassan innan idag men han jag pratade med visste inte hur reglerna var om sånt. Min handläggare har semester. Har panik nu för detta. Vet inte vad jag ska göra. Jag ringde dom ju iallafsll och var ärlig om det. Jag avbröt också min engelska kurs på direkten som jag höll på med.

Vet inte vad jag ska göra. Allt känns bara jobbigt nu.

Har läst igenom tråden, och kan konstatera följande.
- Du verkar ha noll koll på regelverken och praxis. Vad får dig att tro att du skulle kunna dömas till fängelse för att du pluggat när du varit sjukskriven Om man uppbär en ersättning av något slag, så läser man givetvis på reglerna som gäller för ersättningen ifråga, och om så fordras även praxis.
- Du verkar vara ett nervvrak. Varför jagar du handläggare av allehanda slag i något som verkar panik. Det hjälper inte dig det minsta och gör dig bara till en ännu större och mer tidskrävande börda för handläggarna. Väx upp och agera rationellt istället.
- Om du agerat på information som sades vid ett möte så kontaktar du givetvis de myndigheter som var närvarande och begär ut de noteringar de har som upprättades vid mötet. Om någon av dem har noteringar som säger att du fått information om att det är OK att studera samtidigt som du är sjukskriven, så stärker det sannolikt dina möjligheter att slippa återbetalning rejält, eftersom du då fått felaktig information.
Citera
2018-11-09, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Har läst igenom tråden, och kan konstatera följande.
- Du verkar ha noll koll på regelverken och praxis. Vad får dig att tro att du skulle kunna dömas till fängelse för att du pluggat när du varit sjukskriven Om man uppbär en ersättning av något slag, så läser man givetvis på reglerna som gäller för ersättningen ifråga, och om så fordras även praxis.
- Du verkar vara ett nervvrak. Varför jagar du handläggare av allehanda slag i något som verkar panik. Det hjälper inte dig det minsta och gör dig bara till en ännu större och mer tidskrävande börda för handläggarna. Väx upp och agera rationellt istället.
- Om du agerat på information som sades vid ett möte så kontaktar du givetvis de myndigheter som var närvarande och begär ut de noteringar de har som upprättades vid mötet. Om någon av dem har noteringar som säger att du fått information om att det är OK att studera samtidigt som du är sjukskriven, så stärker det sannolikt dina möjligheter att slippa återbetalning rejält, eftersom du då fått felaktig information.
Att nedvärdera någon är väldigt taskigt iallafall.
Citera
2018-11-09, 23:33
Medlem
Skrev att jag är sjukskriven pga ångest. Det kan nog förklara en del.
Citera
2018-11-09, 23:49
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Att nedvärdera någon är väldigt taskigt iallafall.
Ska det förstås som att det är det som du menar att jag gör?
Citera
2018-11-10, 00:00
Medlem
PingPongGlasss avatar
Som de övriga redan nämnt kommer du inte att hamna i fängelse, få fotboja eller ens böter. Jag råkade hamna i en liknande situation med FK för en handfull år sedan (och jag blev återbetalningsskyldig). En liten detalj som du ska tänka på, och undersöka närmare är att det kan bli svårt att få framtida pengar från FK om du har en dylik skuld till dem. Du kan garanterat få göra en avbetalningsplan med FK då det (antar jag) rör sig om en rejäl slant du fått från dem.

Men, släpp tankarna helt på att någonting otäckt kommer att drabba dig.
Citera
2018-11-10, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Ska det förstås som att det är det som du menar att jag gör?
Ja att säga att man är ett nervvrak tex gör ju inte mig direkt gladare. Men du kanske tycker jag överreagerar. Och nej jag har ingen koll på när saker och ting är ett brott eller inte. Det tycker jag ändå är bra. Jag är inte insatt det minsta i sånt nej. För jag håller inte på med sånt. Men det kanske är lite dumt att jag inte varit så påläst om lagar och regler på det sättet om jag får panik i onödan. Men vad jag har läst så är det ändå att man kan dömas till upp till 2 års fängelse för sådant men då är det väl kanske om man gjort det med flit och det är grovt, vad vet jag. Som sagt jag har ångestproblem. Det kan vara det du märkte av, när jag reagerade så. Folk får tycka jag överreagerade. Jag kunde inte hjälpa det.
Citera
2018-11-10, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongGlass
Som de övriga redan nämnt kommer du inte att hamna i fängelse, få fotboja eller ens böter. Jag råkade hamna i en liknande situation med FK för en handfull år sedan (och jag blev återbetalningsskyldig). En liten detalj som du ska tänka på, och undersöka närmare är att det kan bli svårt att få framtida pengar från FK om du har en dylik skuld till dem. Du kan garanterat få göra en avbetalningsplan med FK då det (antar jag) rör sig om en rejäl slant du fått från dem.

Men, släpp tankarna helt på att någonting otäckt kommer att drabba dig.
Nej jag hoppas inte det. För som sagt jag gjorde ju inte det med mening. Ja jag har redan fått för mycket bostadsbidrag av dom eftersom jag jobbade för nåt år sedan. Så ja, det är ju verkligen jättekul detta... Men då fick jag pengar ändå iallafall. Nu vet jag inte hur de gör. Kanske blir tvingad att börja jobba igen. Jag har ändå försökt läst på om deras regler för jag inte ville göra något fel. Men jag tycker det är luddigt och svårt att förstå ibland. Men det får väl ordna sig.
Citera
2018-11-10, 12:25
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Så här:

Om du studerar så har du inte rätt till sjukersättning - alls! Det spelar ingen roll i vilken omfattning studierna sker. Om du anmäler under ersättningtiden att du ska studera så kan du under max 2 års tid få ha din ersättning vilkande - dvs din sjukersättning fortsätter att betalas ut när du avslutar studierna.

Som jag ser det så blir du återbetalningsskyldig då du inte haft rätt till sjukersättning under tiden som du studerat.

Du har rätt att engagera dig i föreningar och annat, men inte i hur stor omfattning som helst. Häxan som sagt att du kan få studera har tokfel! Du kan under vissa omständigheter få ha en sysselsättning upp till 5h per vecka, mot att ersättningen sätts ned upp till 75%. Men det är en helt annan process, vilket man ska ansöka om och få förhandsgodkännande på osv... Så det gäller inte här.

Nej.

Om du inte ens vet skillnaden mellan sjukpenning och sjukersättning så bör du kanske inte ge dig in i en diskussion där TS är uppenbart upprörd över sin situation och efterfrågar goda råd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in