2018-11-09, 18:29
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Hej
r vldigt orolig ver en grej. Har varit sjukskriven i ver 1 1/2 r fr ngest. Hade ett mte med min frra samtalsterapeut, arbetsfrmedlignen och frskringskassan frra ret. D pratade vi om att det nog inte skulle vara ngra problem att jag kunde f plugga lite lugnt hemma p distans om jag ville fr att ha ngot att gra bara. S det verkade som att det gick.

S nu har jag pluggat ngra kurser p distans. Men nu har jag ftt en annan handlggare p frskringskassan och han sger det inte gr att plugga alls om man r sjukskriven.

S nu r jag jtte orolig att jag gjort ngot olagligt. Att f tex fngelse eller bter fr detta om det gr som tex bedrgeri eller bidragsfusk. Men jag har ju verkligen inte gjort detta med flit. Det skulle jag aldrig ens vga. Hade jag vetat det hade jag inte ens gjort det. r inte sn som person. Har alltid varit bde lite smtt feg och blyg. Kan det bli s? Eller blir man "bara" kanske terbetalningsskyldig? Har ju verkligen inte gjort det med flit........

Ringde frskringskassan innan idag men han jag pratade med visste inte hur reglerna var om snt. Min handlggare har semester. Har panik nu fr detta. Vet inte vad jag ska gra. Jag ringde dom ju iallafsll och var rlig om det. Jag avbrt ocks min engelska kurs p direkten som jag hll p med.

Vet inte vad jag ska gra. Allt knns bara jobbigt nu.

Lugn & fin - jorden kommer inte inte att g under. Meddelas endast p detta stt.

Nu handlar det om vad det r fr typ av studier? Handlar det om akademisk niv, eller kurser p gymnasieniv, eller kanske om en KY-utbildning ? D kan man inte plugga (lika litet som man kan jobba). Dremot r fritidsstudier fullt mjligt, typ "Studiefrmjandet". Givetvis hindrar inte sjukskrivningen att man gr en bridgekurs, italienskakurs eller lr sig makrame (typ).

Drfr r det en viktig frga om du studerat p en niv dr "vanligt folk" fr studiemedel eller om det r (urskta uttrycket) "fr njes skull" (p terapiniv) .

Givetvis kommer du aldrig att drabbas av straffansvar om du snarast rttar till eventuella misstag, srskilt som du ftt saken godknd av din handlggare. Dremot fr du rkna med att OM det blivit fel, s vill man ha tillbaka pengar om det gr s lngt.
Citera
2018-11-09, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Lugn & fin - jorden kommer inte inte att g under. Meddelas endast p detta stt.

Nu handlar det om vad det r fr typ av studier? Handlar det om akademisk niv, eller kurser p gymnasieniv, eller kanske om en KY-utbildning ? D kan man inte plugga (lika litet som man kan jobba). Dremot r fritidsstudier fullt mjligt, typ "Studiefrmjandet". Givetvis hindrar inte sjukskrivningen att man gr en bridgekurs, italienskakurs eller lr sig makrame (typ).

Drfr r det en viktig frga om du studerat p en niv dr "vanligt folk" fr studiemedel eller om det r (urskta uttrycket) "fr njes skull" (p terapiniv) .

Givetvis kommer du aldrig att drabbas av straffansvar om du snarast rttar till eventuella misstag, srskilt som du ftt saken godknd av din handlggare. Dremot fr du rkna med att OM det blivit fel, s vill man ha tillbaka pengar om det gr s lngt.
Jag lste klart gymnasiet med 3 kurser. Har studerat i ver 1r. Men lite smtt hela tiden. Inte heltid. Jag orkar inte det. Mr dligt psykiskt. Vi pratade p det mtet om att jag skulle f ha ngot att gra fr att komma p andra tankar. Jag bryr mig inte om jag fr betala tillbaka. r rdd fr fngelse.
Citera
2018-11-09, 18:34
Medlem
Lter som jag r rik nr jag sger s men det r jag verkligen inte. Men jag menar bara att jag grna betalar av det om jag gjort fel. Vilket jag har gjort......
Citera
2018-11-09, 18:35
Medlem
Ringer snart polisen och frgar om detta fr jag r s rdd.
Citera
2018-11-09, 18:41
Medlem
Detta var ganska intressant https://www.arbetsvarlden.se/tco-sta...sjukskrivning/

s det gr nog, men de har sina regler.
Citera
2018-11-09, 18:46
Medlem
ICanHass avatar
Oavsett vad s kommer du inte att hamna i fngelse, s det kan du definitivt slppa. Fr att det ska vara brottsligt s mste du i princip medvetet ha lurat dig till pengarna, och s r vl inte fallet? (och ven om du gjort det s r fortfarande fngelse inte speciellt troligt...)
Men du ker med strsta sannolikhet p att terbetala pengarna, men sluta oroa dig fr rttsliga repressalier. Den risken r extremt liten.
Citera
2018-11-09, 18:47
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Men lugn nu, det hr r inget straffrttsligt, blir inget fngelse eller bter utan bevisat uppst. Det vrsta som kan hnda r att du behver betala tillbaka.
Citera
2018-11-09, 18:53
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:

Lugn och fin du kommer ABSOLUT INTE f fngelse. G ut p en promenad 30 min, kr lite armhvningar, utfall och sit-ups nr du kommer hem, ta en dusch och tidigt i sng med vetskapen att du har en plan och att du gr vad du kan fr att ordna detta och slpp det nu!
Citera
2018-11-09, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Men lugn nu, det hr r inget straffrttsligt, blir inget fngelse eller bter utan bevisat uppst. Det vrsta som kan hnda r att du behver betala tillbaka.
Hoppas att det r s. Men jag r nd rdd. Men jag r ostraffad sen tidigare iallafall och allt snt....... om det fr ngon betydelse.
Citera
2018-11-09, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ICanHas
Oavsett vad s kommer du inte att hamna i fngelse, s det kan du definitivt slppa. Fr att det ska vara brottsligt s mste du i princip medvetet ha lurat dig till pengarna, och s r vl inte fallet? (och ven om du gjort det s r fortfarande fngelse inte speciellt troligt...)
Men du ker med strsta sannolikhet p att terbetala pengarna, men sluta oroa dig fr rttsliga repressalier. Den risken r extremt liten.
Frsker lyssna p vad ni sger men jag r nd orolig. Tnk om det inte r s d. Men om man har missfrsttt det, om vi satt och pratade om kurser p det mtet som msn kunde g som gjirde att jag trodde att det var lugnt och berttat allt sjlv borde det vl gra ngon skillnad iallafall....
Citera
2018-11-09, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Lugn och fin du kommer ABSOLUT INTE f fngelse. G ut p en promenad 30 min, kr lite armhvningar, utfall och sit-ups nr du kommer hem, ta en dusch och tidigt i sng med vetskapen att du har en plan och att du gr vad du kan fr att ordna detta och slpp det nu!
Ska frslka iallafall.
Citera
2018-11-09, 19:41
Medlem
ICanHass avatar
Citat:
Frsker lyssna p vad ni sger men jag r nd orolig. Tnk om det inte r s d. Men om man har missfrsttt det, om vi satt och pratade om kurser p det mtet som msn kunde g som gjirde att jag trodde att det var lugnt och berttat allt sjlv borde det vl gra ngon skillnad iallafall....
Fr att frklara situationen lite ytterligare:
Den hr killen lurade medvetet FK p pengar under flera rs tid. Dr var straffvrdet 6 mnaders fngelse, men inte ens han behvde sitta inne - blev som brukligt villkorlig dom och dagsbter.
https://www.smt.se/article/man-lurad...-bidragsbrott/
S ven om du gjort det med flit fr att lura till dig pengarna, och dessutom gjort om det flera gnger fast du visste att det var fel, s hade du med strsta sannolikhet nd inte behva sitta i fngelse...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in