2018-11-07, 08:30
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Exakt. Sedan så antar jag att man behöver bygga om luftintagen på C/D för att kunna ta ut mer effekt. Räckvidden på C/D är också patetisk redan som den är och en trimmad motor gör inte saken bättre.

Beror på hur den är trimmad. Tar man inte ut den extra effekten/dragkraften så minskar ju bränsleförbrukningen. Lite mer dragkraft kan man nog få ut utan att bygga om luftintagen, det handlar ju egentligen om att kompressorn inte ska suga i sig luft på så vis att överljudsströmning uppstår.
Citera
2018-11-08, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Beror på hur den är trimmad. Tar man inte ut den extra effekten/dragkraften så minskar ju bränsleförbrukningen. Lite mer dragkraft kan man nog få ut utan att bygga om luftintagen, det handlar ju egentligen om att kompressorn inte ska suga i sig luft på så vis att överljudsströmning uppstår.

Anta att det skulle gå, vad vill man få ut av det hela? Marginellt mer effekt har noll påverkan på operativ förmåga. Hade det funnits gratis dragkraft att plocka ut hade man redan gjort det, för dragkraft är något Gripen har brist på. En Gripen C/D skulle behöva MINST 10 tons dragkraft för att få prestanda motsvarande andra moderna jaktplan. Och då snackar vi ny motor.
Citera
2018-11-08, 14:34
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Anta att det skulle gå, vad vill man få ut av det hela? Marginellt mer effekt har noll påverkan på operativ förmåga. Hade det funnits gratis dragkraft att plocka ut hade man redan gjort det, för dragkraft är något Gripen har brist på. En Gripen C/D skulle behöva MINST 10 tons dragkraft för att få prestanda motsvarande andra moderna jaktplan. Och då snackar vi ny motor.

Den har 8 ton nu. 20% på det så blir det nästan 10 ton.

F-404 har fem olika konfigurationer av fläkt/kompressor/turbin. Jag gissar att t ex F-X har en konfiguration som ger extra lång livslängd och att det finns en konfiguration som i C/D skulle ge 20% mer thrust med bibehållen livslängd.

Luftintagen är ju en faktor att ta hänsyn till though.
Citera
2018-11-09, 11:19
Medlem
Citat:

F-404 har fem olika konfigurationer av fläkt/kompressor/turbin. Jag gissar att t ex F-X har en konfiguration som ger extra lång livslängd och att det finns en konfiguration som i C/D skulle ge 20% mer thrust med bibehållen livslängd.

Tvilar inte på att det är möjligt, däremot om det är ekonomiskt försvarbart. Enligt mig känns det vettigare att antingen piffa upp radarn och ews på C/D och låta resten vara som det är. Eller senare ersätta C/D med ytterligare beställning av E.
Citera
2018-11-09, 13:59
Medlem
Megaforces avatar
[quote=Eerieye|65770633]Den har 8 ton nu. 20% på det så blir det nästan 10 ton.

/QUOTE]

Ja, f.d Volvo Aero tog fram en variant med ny kompressor till RM12 där det var möjligt att bygga om befintliga motorer och få högre dragkraft.
Citera
2018-11-09, 14:23
Medlem
0.999...s avatar
För något år sedan var det överflygningar var och varannan dag av storstäder med JAS i "övningssyfte". Trist att det verkar ha avtagit då turbinljudet är oslagbart.
Citera
2018-11-09, 14:38
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
För något år sedan var det överflygningar var och varannan dag av storstäder med JAS i "övningssyfte". Trist att det verkar ha avtagit då turbinljudet är oslagbart.
Inte Stockholm va?
Citera
2018-11-09, 14:48
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Inte Stockholm va?

Nej gubben. Göteborg.
Citera
2018-11-09, 20:59
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:

<besserwisser-mode on>2 tons ökning från 8 ton är ökning med 1/4 = 25%<besserwisser-mode off>
Citera
2018-11-09, 21:02
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Nej gubben. Göteborg.

Minns en sommar, skulle på Metallica som spelade på Ullevi... förfestande på stan med barrundor. Bl a på en bar med takbar... 2 Gripen flög över på relativt låg höjd. Underbart.
Citera
2018-11-10, 07:50
Medlem
Citat:

F414 är i princip en trimmad F404, f.d volvo aero säger sig kunna trimma F404/Rm8 till ca samma prestanda som F414-
Citera
2018-11-10, 08:30
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
F414 är i princip en trimmad F404, f.d volvo aero säger sig kunna trimma F404/Rm8 till ca samma prestanda som F414-

RM12. Det finns fyra principiella uppgraderingar som även de kan modifieras.

Tar man det paketet som innebär mer dragkraft så får man upp densamma 20% utan att motorns tillförlitlighet och livslängd påverkas. Man kan ta ett paket för long-life istället och då kan motorn nog gå lika länge och lika säkert som civila jetmotorer. Sådant har de nog i T-X.

Jag tror att F-404/414 kommer att bli en klassiker, lite som RR Avon.

Det jag tänker är annars att vi behåller D som skolflygplan men att de då är uppgraderade till att prestandamässigt kunna matcha helt nya jaktplan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in