2018-10-24, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Du får tänka på att Arnold och grabbarna innan honom byggde bra med massa utan sådana här råd från modern forskning. Då förstår du hur lite vikt de har. Bygga muskler är simpelt.

Jag hör på dig att du kan hoppa dessa rekommendationer helt och hållet. Vill du bygga muskelmassa så handhar det om att äta en viss mängd kalorier, fett och protein. När du bänkar över 120kg så kanske du tycker du är såpass seriös att du vill optimera något men innan dess så skit i alla dåliga råd som är rent felaktiga eller påverkar resultaten med någon ynka %.

Bänkar 140 kg och har svårt att komma över min nuvarande platå. Just därför jag tänker att jag kanske behöver ändra mitt koncept för att ta utvecklas ytterligare, det är ju trots allt ganska få som ligger över den nivån.

Och visst, förnuftet säger mig precis samma sak som det du påpekar; både ur en empirisk och en logisk synvinkel. Arnold och kompani utgick inte riktigt från dessa principer, och det känns konstigt rent evolutionärt, inte kan det väl krävas så oerhört specifika kostförhållanden för att vår kropp ska kunna anpassa sig efter våra aktiviteter?

Hur som helst så gör jag bedömningen, som jag sagt tidigare här på Flashback, att jag missar någon pusselbit, då jag inte uppfattar mig som närmelsevis så muskulös som jag borde vara baserat på hur mycket och intensivt jag tränat samt att jag varit noggrann med det dagliga proteinintaget. Och det gör mig ärligt talat fruktansvärt frustrerad.
Citera
2018-10-24, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
För optimal muskeltillväxt är det troligtvis bättre att sprida ut intagen av protein under dagen, för dom allra flesta som har jobb m.m så är detta lite svårare i praktiken och det är inga stora skillnader det handlar om, om ens några märkbara. Det viktigaste är dygnets totala intag av protein, och gärna källor av god kvalité, huruvida man sprider ut intagen eller "tajmar" intagen spelar mindre roll. Kan hänvisa till källa för detta om så önskas.

För fettförbränning, om man med detta menar förlust av fettmassan, så måste ett kaloriunderskott råda. Kaloriunderskott under en längre tidsperiod gör att man förlorar fettmassa, oavsett om man äter 1-2 större måltider eller flera små, personliga preferenser spelar in här. Kaloribalansen avgör. Som frisk person är insulinnivåerna inget man behöver tänka på, är man en fysiskt aktiv, icke överviktig, individ så är insulinkänsligheten god. Det är heller inte en akut insulinutsöndring som är skadlig, det är kroniskt förhöjda nivåer av detta som på sikt kan leda till övervikt/diabetes typ 2, insulinresistens.

Sent svar från min sida.

Jag både hoppas och inte hoppas att det där stämmer (rent logiskt borde det göra det). Å ena sidan är det fruktansvärt mycket mer praktiskt gångbart om det är gångbart att – som jag brukar göra – hinka i sig protein vid ett fåtal tillfällen under dagen och ändå brygger bra med muskler, men samtidigt hade jag hoppats på att artikelns hypotes stämmer eftersom det skulle förklara min undermåliga utveckling. På så vis hade det funnits en väg framåt för mig ... och en potentiell räddning ifrån mina fysiska komplex.
Citera
2018-10-24, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Bänkar 140 kg och har svårt att komma över min nuvarande platå. Just därför jag tänker att jag kanske behöver ändra mitt koncept för att ta utvecklas ytterligare, det är ju trots allt ganska få som ligger över den nivån.

Och visst, förnuftet säger mig precis samma sak som det du påpekar; både ur en empirisk och en logisk synvinkel. Arnold och kompani utgick inte riktigt från dessa principer, och det känns konstigt rent evolutionärt, inte kan det väl krävas så oerhört specifika kostförhållanden för att vår kropp ska kunna anpassa sig efter våra aktiviteter?

Hur som helst så gör jag bedömningen, som jag sagt tidigare här på Flashback, att jag missar någon pusselbit, då jag inte uppfattar mig som närmelsevis så muskulös som jag borde vara baserat på hur mycket och intensivt jag tränat samt att jag varit noggrann med det dagliga proteinintaget. Och det gör mig ärligt talat fruktansvärt frustrerad.

Ofan. Är du såpass duktig och vill utvecklas så hade jag nog rekommenderat att du vänder dig till någon som vet vad som krävs på den nivån. Så att du kan få de där ovärderliga tipsen.
Jag har också svårt att tro att det krävs mycket mer i kosten. Många starka personer tror jag inte fokuserar så mycket på kosten förutom att de äter mycket kalorier men det är bara mina egna erfarenheter från samtal och så.
Citera
2018-10-30, 11:04
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut

Kanske prova det här programmet? https://www.styrkelabbet.se/bankpressboogie/

I stort sett alla får runt 10kg+ på sitt PB efter avklarat program.
Citera
2018-11-07, 21:11
Medlem
Läst väldigt mycket och just vitamin tillskott och förstått att vanliga grönsaker/frukt räcker.

Men är väll inte den som äter så mycket, kan bli någon sallad per dag tomat/gurka/paprika inga större mängder.

Men vad tycker ni bortkastade pengar eller värt som komplettering?
Citera
2018-11-07, 21:38
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simon-995
Läst väldigt mycket och just vitamin tillskott och förstått att vanliga grönsaker/frukt räcker.

Men är väll inte den som äter så mycket, kan bli någon sallad per dag tomat/gurka/paprika inga större mängder.

Antagligen inget som behövs, beroende på hur ensidig kost du följer. För att täcka dagsbehovet så krävs relativt lite och brist är ovanligt. Möjligtvis d-vitamin nu under vinterhalvåret.
Citera
2018-11-07, 23:03
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:

Det finns bara bra anledningar till att knarka multivitamintabletter. Givetvis ingen billig skit som Friggs, Mitt Val osv, utan seriösa grejer (en bra kvalitetstämpel är om vitaminknarket innehåller de bioaktiva och bioidentiska metylkobalamin och metylfolat istället för cyanokobalamin och folsyra). Ska du knarka D3 så rekommenderar jag då också vettiga, höga doser retinylpalmitat, vitamin K2 (både MK-4 och MK-7), B2, kaliumcitrat och magnesiumcitrat (tänk på att elementärt kalium alltid bör vara två gånger mer än elementärt natrium, så blir det inga konstigheter med blodtrycket osv). Finns ingen anledning att knapra vitamineraler och göra det half-assed liksom.

Det här med att äta grönsaker och frukt för vitaminer är det ju ändå ingen som orkar hålla på med (dessutom verkar svenskt frukt och grönt brista på selen pga urlakad jord osv). Frukt och grönt bör man äta för att få i sig antocyaner, betakaroten, lykopen, klorofyll, fytoöstrogener, fytosteroler och kostfibrer, inte för vitamin RDI.
Senast redigerad av EliasAlucard 2018-11-07 kl. 23:05.
Citera
2018-11-07, 23:29
Medlem
.diyus avatar
Har nyligen slutat med vegandiet och undrar om jag kan äta en sån här per dag (2 piller är "dagsdosen"):

www.svensktkosttillskott.se/omnisym-pharma-omnivegan?gclid=CjwKCAiAt4rfBRBKEiwAC678KYAJ8C19tr QvtcQ56RnHaASO0AX3fSFkKaYEQEWF1Xb2a c69t_GLExoCORYQAvD_BwE

Äter väldigt mycket ägg, ost och kyckling. Lite leverpastej. Finns ju väldigt mycket b12 i de varorna, men verkar inte vara risk för överdosering. Undrar mest om resterande värden.

Asken är kvar sen tidigare liv.
Citera
2018-11-08, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .diyu
Har nyligen slutat med vegandiet och undrar om jag kan äta en sån här per dag (2 piller är "dagsdosen"):

www.svensktkosttillskott.se/omnisym-pharma-omnivegan?gclid=CjwKCAiAt4rfBRBKEiwAC678KYAJ8C19tr QvtcQ56RnHaASO0AX3fSFkKaYEQEWF1Xb2a c69t_GLExoCORYQAvD_BwE

Äter väldigt mycket ägg, ost och kyckling. Lite leverpastej. Finns ju väldigt mycket b12 i de varorna, men verkar inte vara risk för överdosering. Undrar mest om resterande värden.

Det där ser ut som vitaminer. Gör slut på den oavsett vilken diet du kör. Slipper du slänga den då du ändå köpt den en gång i tiden.
Citera
2018-11-08, 06:49
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
OmniVegan är bra skit, kör med den själv och jag rekommenderar den starkt. Även denna multivitamin är bra skit:

https://www.svensktkosttillskott.se/alpha-plus-daily

^^ Notera att precis som OmniVegan innehåller den metylkobalamin och metylfolat. Dock har OmniVegan, veganskt D3 (från lavextrakt).

Att du lagt ner veganismen är dock mindre bra Du borde absolut tänka om i den här frågan.

Citat:

Att äta ägg, ost, kyckling och leverpastej för B12 är dock inte särskilt intelligent. Finns absolut ingen anledning att äta sån äcklig karcinogen och miljöfientlig skit för lite B12. Vill du ha superhöga doser äkta, bioaktivt och bioidentiskt B12 så säljer Vitaprana metylkobalamin till bra pris.
Citera
2018-11-09, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Det finns bara bra anledningar till att knarka multivitamintabletter. Givetvis ingen billig skit som Friggs, Mitt Val osv, utan seriösa grejer (en bra kvalitetstämpel är om vitaminknarket innehåller de bioaktiva och bioidentiska metylkobalamin och metylfolat istället för cyanokobalamin och folsyra). Ska du knarka D3 så rekommenderar jag då också vettiga, höga doser retinylpalmitat, vitamin K2 (både MK-4 och MK-7), B2, kaliumcitrat och magnesiumcitrat (tänk på att elementärt kalium alltid bör vara två gånger mer än elementärt natrium, så blir det inga konstigheter med blodtrycket osv). Finns ingen anledning att knapra vitamineraler och göra det half-assed liksom.

Det här med att äta grönsaker och frukt för vitaminer är det ju ändå ingen som orkar hålla på med (dessutom verkar svenskt frukt och grönt brista på selen pga urlakad jord osv). Frukt och grönt bör man äta för att få i sig antocyaner, betakaroten, lykopen, klorofyll, fytoöstrogener, fytosteroler och kostfibrer, inte för vitamin RDI.

Du verkar vara väldigt kunnig inom detta, uppskattar att du tar din tid att svara. Använder mig idag av dessa bifogar länk vad tycks? Eller har du andra tips länka gärna det ovan är överkurs för mig

http://www.gracewellness.se/produkter/

Den i mitten, bredspektrum antioxidant
Citera
2018-11-09, 23:04
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Du verkar vara väldigt kunnig inom detta, uppskattar att du tar din tid att svara. Använder mig idag av dessa bifogar länk vad tycks? Eller har du andra tips länka gärna det ovan är överkurs för mig

http://www.gracewellness.se/produkter/

Den i mitten, bredspektrum antioxidant
Den duger, men jag avråder starkt eftersom den innehåller cyanokobalamin och folsyra (). Alla multivitaminer och B-komplex som innehåller cyanokobalamin och folsyra, kan du slänga eller undvika som pesten. Dessa två kritiska B-vitaminer är viktiga för DNA- och RNA-syntesen, men cyanokobalamin och folsyra är billig, syntetisk skit, lägre biotillgänglighet, inaktiva, och konverteras inte till metylkobalamin och metylfolat särskilt effektivt av de flesta som har en eller dubbla mutationer på MTHFR-genen, vilket är rätt vanliga mutationer. Så se till att köpa multivitaminer som innehåller metylkobalamin och metylfolat.

Den får dock pluspoäng för att den innehåller betakaroten, lykopen och citrusbioflavanoider samt paraaminobensoesyra (PABA). I övrigt är den för dyr också.

Hur som helst, jag rekommenderar OmniVegan eller Alpha Daily Plus, inte bara för att de innehåller metylkobalamin och metylfolat, utan även för att de innehåller höga doser B1 och B2, samt att OmniVegan innehåller både K1 och K2 MK-7 (inte imponerande doser visserligen, men bättre än ingenting).

http://www.svensktkosttillskott.se/omnisym-pharma-omnivegan
https://www.svensktkosttillskott.se/alpha-plus-daily

En annan riktigt bra multivitamin, är Core Female Vitamins, jag körde med den själv tidigare, men har slutat med den nu eftersom den innehåller cyanokobalamin och folsyra. I övrigt innehåller den många bra ingredienser (bland annat soja-fytoöstrogener).

https://www.svensktkosttillskott.se/core-female-vitamins
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in