2018-11-08, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Vad är? Att det är olagligt att byta fil när någon närmar sig i en högre hastighet bakom i vänsterfilen? eller att köra i vänsterfilen när det inte genomförs en omkörning?

Du svamlar en del i dina inlägg.

Ja, det är olagligt att både svänga ut till vänsterfilen när det redan kommer en bil där, samt ligga i vänsterfilen när du inte kör om.

7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Citera
2018-11-08, 11:37
Medlem
Citat:
Teknikalitet, jag har rätt. Är bakomvarande person 1000 meter bakom så hindrar du den inte när du byter fil. Det fattar du väl? Det är när du genomför filbytet du ska hindra den inte 5 minuter efter. Om du genomför ett filbyte och filbytet då innebär att någon måste bromsa samtidigt har du hindrat den.

Nej inte om bakomvarande kommer i 130-140 på en 100-väg. Jag har lika stor rätt att köra om som lagbrytaren.

Jag är ganska säker på vem av de två som skulle blivit plockad av polisen om de hade möjlighet.
Citera
2018-11-08, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazzeman
Nej inte om bakomvarande kommer i 130-140 på en 100-väg. Jag har lika stor rätt att köra om som lagbrytaren.

Jag är ganska säker på vem av de två som skulle blivit plockad av polisen om de hade möjlighet.

Du får inte bryta mot lagen för att någon annan gör det. att Köra i 105 på 100 väg när du kör 95 och svänger ut 5 meter framför för du minsann kör lagligt är en större orsak till en eventuell olycka och smäller det då blir DU den ansvariga.

Om Bosse kör i 130 på motorväg och du byter fil 25 meter framför honom och det smäller så är det du som åker på ansvaret.
Citera
2018-11-08, 17:16
Medlem
Citat:
Du svämmar ut och talar kring dig själv som att du är guds gåva till trafiken, som minsann ska visa alla hur man ska framföra sitt fordon, ser du någon nära bakom så ska du minsann ut framför den för att tvinga den att tvärnita för att inte mosa dig i rumpan, men nu kör hen helt klart 100km/h på motorväg och är laglig, det har du sett till. När du sedan åker in framför 7 lastbilar, som kör med 100 meters mellanrum så blinkar du med helljuset till hen som just kört om dig för att visa att denne minsann inte ska ligga 25 meter bakom dig.
Bra saga!
Tror du på Tomten också?
Du behöver inte svara på det. Vi vet.
Citera
2018-11-08, 17:18
Medlem
Citat:
Vad är? Att det är olagligt att byta fil när någon närmar sig i en högre hastighet bakom i vänsterfilen? eller att köra i vänsterfilen när det inte genomförs en omkörning?

Du svamlar en del i dina inlägg.
Du som är så säker på din sak:

Lämna en laghänvisning på dina "200 meter"................. :-)

Du försöker bara rättfärdiga att DU ska få köra hur DU vill UTAN omtanke till dina medtrafikanter.
Tragiskt.
Citera
2018-11-08, 18:06
Medlem
Citat:
Du får inte bryta mot lagen för att någon annan gör det. att Köra i 105 på 100 väg när du kör 95 och svänger ut 5 meter framför för du minsann kör lagligt är en större orsak till en eventuell olycka och smäller det då blir DU den ansvariga.

Om Bosse kör i 130 på motorväg och du byter fil 25 meter framför honom och det smäller så är det du som åker på ansvaret.

Jag måste konstatera att du inte anser att den som kör för fort bryter mot lagen och inte bör bli straffad för det...
Citera
2018-11-08, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Du som är så säker på din sak:

Lämna en laghänvisning på dina "200 meter"................. :-)

Du försöker bara rättfärdiga att DU ska få köra hur DU vill UTAN omtanke till dina medtrafikanter.
Tragiskt.

Men så roligt för dig att du tror jag kör för fort.

Ligger du 200 meter bakom en lastbil i laglig fart enligt din mätare och lastbilen kör enligt GPS så överstiger din hastighet lastbilen ofta med 15km/h, det innebär att du då kommer ligga i ca 50 sekunder i vänsterfilen utan att passera någon. Bara en riktig idiot skulle göra det.

Kör man rätt som jag oftast gör, inte alltid men oftast så väntar jag in så jag har så kort avstånd till lastbilen som man kan känna sig trygg med innan jag byter fil, 50 meter skulle då innebära att jag har 10 sekunders marginal, det räcker för mig gott och väl. ni behöver kanske mer marginal? Och om vi går tillbaka till ursprunget, jag blir aldrig omkörd på höger sida för jag respekterar de som vill köra fort. Det är bara muppar som ska medvetet hindra annan trafik som vid upprepade tillfällen blir omkörda på höger sida.
Citera
2018-11-08, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazzeman
Jag måste konstatera att du inte anser att den som kör för fort bryter mot lagen och inte bör bli straffad för det...

Jag måste konstatera att du inte fattar att 2 fel är 2 fel inte 1.
Citera
2018-11-09, 00:37
Medlem
Citat:

Ligger du 200 meter bakom en lastbil i laglig fart enligt din mätare och lastbilen kör enligt GPS så överstiger din hastighet lastbilen ofta med 15km/h, det innebär att du då kommer ligga i ca 50 sekunder i vänsterfilen utan att passera någon. Bara en riktig idiot skulle göra det.

Kör man rätt som jag oftast gör, inte alltid men oftast så väntar jag in så jag har så kort avstånd till lastbilen som man kan känna sig trygg med innan jag byter fil, 50 meter skulle då innebära att jag har 10 sekunders marginal, det räcker för mig gott och väl. ni behöver kanske mer marginal? Och om vi går tillbaka till ursprunget, jag blir aldrig omkörd på höger sida för jag respekterar de som vill köra fort. Det är bara muppar som ska medvetet hindra annan trafik som vid upprepade tillfällen blir omkörda på höger sida.
När du ligger så nära en lastbil så är du säkert så duktig att du har röntgensyn så du kan se genom lastbilen utifall vänsterfilen är totalt stillastående av någon anledning?
Men vi som inte är elit kan inte se genom en lastbil utan behöver gå ut med säkerhetsavstånd.
Citera
2018-11-09, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
När du ligger så nära en lastbil så är du säkert så duktig att du har röntgensyn så du kan se genom lastbilen utifall vänsterfilen är totalt stillastående av någon anledning?
Men vi som inte är elit kan inte se genom en lastbil utan behöver gå ut med säkerhetsavstånd.

Ser du inte förbi en lastbil och in i vänsterfilen när du ligger 50 meter bakom behöver du glasögon lille vän.
Citera
2018-11-09, 14:13
Medlem
Citat:
Ser du inte förbi en lastbil och in i vänsterfilen när du ligger 50 meter bakom behöver du glasögon lille vän.
Glasögon hjälper knappast för att se genom en lastbil.
Hur du fick ditt körkort begriper inte jag när du inte ens kan räkna ut bromssträcka, reaktionssträcka i kombination av den siktsträcka du har 50 meter bakom.
Att du inte kan trigonometri har jag full förståelse för.
Citera
2018-11-09, 14:31
Medlem
Citat:

Jag blir inte heller omkörd på höger sida.

Men någon laghänvisning blev det inte trots att du skrev att det var förbjudet...........
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in