2018-11-06, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Okey du som tror du är kung på vägen och som verkar gilla ligga och blockera övriga trafikanter i flera mil för du kan minsann inte skynda på en omkörning får väl då vänta på din bot för hindrande av trafik.
Sannolikheten är bra mycket större att du hinner få böter för hastighetsöverträdelse eller för att hålla för kort avstånd till framförvarande.
Jag är lugn med mitt förfarande.......
Citera
2018-11-06, 14:23
Medlem
Citat:
Vad menar du? Tror du på riktigt att man får ligga och gnata i vänsterfilen? Gör en googling så ser du flera artiklar där folk fått böter för det.
har du hittat på en ny juridisk term, "gnata"?

Jag har talat om att det för mig, om jag kommer ikapp ett långsammare fordon, får göra en omkörning(förutsatt att jag kan byta fil utan att krocka).
Du påstår tydligen nåt annat.
Källa på det tack........... :-)
Citera
2018-11-06, 14:26
Medlem
Citat:
Vad menar du? Tror du på riktigt att man får ligga och gnata i vänsterfilen? Gör en googling så ser du flera artiklar där folk fått böter för det.
sen var det ju inte att ligga i vänsterfilen jag opponerade mig mest emot det var det andra, helt felaktiga påståendet, jag kommenterade.
Citera
2018-11-06, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Jodå, jag är medveten om vad vi diskuterar.

Du kommer med påståenden som INTE har någon förankring i Lagar, du gör en egen tolkning.
Det var det jag opponerade mig emot.

Jag kommer att fortsätta göra omkörningar om det finns plats att byta fil utan risk, jag kommer själv att bestämma i vilken takt jag genomför omkörning.
Om du tror att man får göra som man vill bara för att man har bråttom så får du tänka om.

Antar när du skriver så att du tycker det är ok att byta fil och sen ligga och sega förbi med mindre än 10 km/h hastighetsskillnad - även fast du ser redan innan filbytet att snabbare närmar sig bakifrån.
Då spelar det inte så stor roll här om du direkt bryter mot lagen eller inte egentligen - ditt beteende skapar frustration bland många andra förare och det borde väl va skäl nog att ge fan i det eller? Det är samma sak som om jag skulle gå över vägen på ett övergångsställe och sen "maskar" och går riktigt långsamt, så bilarna som kommer får stanna och vänta en halv minut.
Det är inte heller olagligt (det finns ingen lag som reglerar hur pass snabbt man ska gå över på ett övergångsställe), men likväl ett beteende som retar upp folk.
Men du kanske är en sån som tycker det är kul att jävlas med andra trafikanter, "leka polis" och försöka få andra att köra lagligt.

Räkna med att bli rövknullad stenhårt samt omkörd på höger sida (eller t o m i vägrenen i vissa fall om den är tillräckligt bred), ifall jag hamnar bakom.
Citera
2018-11-06, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Antar när du skriver så att du tycker det är ok att byta fil och sen ligga och sega förbi med mindre än 10 km/h hastighetsskillnad - även fast du ser redan innan filbytet att snabbare närmar sig bakifrån.
Då spelar det inte så stor roll här om du direkt bryter mot lagen eller inte egentligen - ditt beteende skapar frustration bland många andra förare och det borde väl va skäl nog att ge fan i det eller? Det är samma sak som om jag skulle gå över vägen på ett övergångsställe och sen "maskar" och går riktigt långsamt, så bilarna som kommer får stanna och vänta en halv minut.
Det är inte heller olagligt (det finns ingen lag som reglerar hur pass snabbt man ska gå över på ett övergångsställe), men likväl ett beteende som retar upp folk.
Men du kanske är en sån som tycker det är kul att jävlas med andra trafikanter, "leka polis" och försöka få andra att köra lagligt.

Räkna med att bli rövknullad stenhårt samt omkörd på höger sida (eller t o m i vägrenen i vissa fall om den är tillräckligt bred), ifall jag hamnar bakom.

SUCK!!

En till trafikidiot som tror att han kan köra som han vill och blir irriterad när alla andra inte beter sig som HAN vill......
Farligaste personen i trafiken!
Det framkommer med all (o)önskvärd tydlighet i ditt inlägg.
Acceptera att alla inte är lika "duktig"(oansvarig) som dig och anpassa dig till situationen! Du varken äger vägen eller sätter reglerna!
Är du "curlinguppfostrad", förlåt en dum fråga, gör det till ett påstående istället.
Citera
2018-11-06, 21:25
Medlem
Citat:
har du hittat på en ny juridisk term, "gnata"?

Jag har talat om att det för mig, om jag kommer ikapp ett långsammare fordon, får göra en omkörning(förutsatt att jag kan byta fil utan att krocka).
Du påstår tydligen nåt annat.
Källa på det tack........... :-)

Eh nej, du får inte byta fil om det i omedelbar anslutning till filbytet innebär att någon måste bromsa. Men tack för att du visar på trafikinkontinens.
Citera
2018-11-07, 10:04
Medlem
Citat:
Fri väg? du FÅR INTE byta till vänster körfält om någon bakom är i det och kör snabbare än dig. Du får heller inte ligga 200 meter innan i det och 200 eter efter. Kan du inte byta fil utan att hindra övriga trafikanter, även om det kör snabbare än dig så är det lastbilsfart som gäller.

Bullshit...
Citera
2018-11-07, 10:36
Medlem
Men frågan är enkel...vilket beteende ska gälla, den som bryter mot lagen eller den som följer lagen?

Jag undrar om dom här två som förordar tail-gating (en vill dessutom stoppa kuken i en röv) och högeromkörningar för att dom inte kommer fram tillräckligt fort är medvetna om vad som egentligen gäller.

Om man kör på en 2-filig 100-väg och ligger i hundra och kommer ikapp en lastbil som ligger på 95 km/tim så säger lagen att man inte får öka farten över hastighetsbegränsningen för att komma förbi. För då bryter man mot lagen. Så är det, oavsett om det ligger folk och kör 130-140 och ska plöja sig fram. Det kan ni inte snacka bort. Om det inte passar så ska man inte köra om.

Jo jag tror nog att ni känner till det, men det passar inte er värld där ni är centrum.

Nu kör jag själv inte så i praktiken...jag kommer ikapp bilen, ca 50 meter innan byter jag fil och drar på till 120 km/tim och sen går jag in när jag ser den andra bilen i innerbackspegeln.

Det är såna som dom jag ser dagligen i hantverkarbilar och BMW som tror att världen roterar kring dom.
Citera
2018-11-07, 11:28
Medlem
Citat:
Eh nej, du får inte byta fil om det i omedelbar anslutning till filbytet innebär att någon måste bromsa. Men tack för att du visar på trafikinkontinens.

Det beror på......flera faktorer.
Du är ALLDELES för kategorisk i dina uttalanden.
Man blir aldrig en bra bilförare om man drar allting till sin yttersta gräns.
Om du tror att du aldrig ska bli hindrad, tvungen att sänka farten, att förutse saker o ting i trafiken osv bara för att DU ska få köra på det sätt som DU upplever bäst, ja då är du en fara i trafiken.
Citera
2018-11-07, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazzeman
Men frågan är enkel...vilket beteende ska gälla, den som bryter mot lagen eller den som följer lagen?

Jag undrar om dom här två som förordar tail-gating (en vill dessutom stoppa kuken i en röv) och högeromkörningar för att dom inte kommer fram tillräckligt fort är medvetna om vad som egentligen gäller.

Om man kör på en 2-filig 100-väg och ligger i hundra och kommer ikapp en lastbil som ligger på 95 km/tim så säger lagen att man inte får öka farten över hastighetsbegränsningen för att komma förbi. För då bryter man mot lagen. Så är det, oavsett om det ligger folk och kör 130-140 och ska plöja sig fram. Det kan ni inte snacka bort. Om det inte passar så ska man inte köra om.

Jo jag tror nog att ni känner till det, men det passar inte er värld där ni är centrum.

Nu kör jag själv inte så i praktiken...jag kommer ikapp bilen, ca 50 meter innan byter jag fil och drar på till 120 km/tim och sen går jag in när jag ser den andra bilen i innerbackspegeln.

Det är såna som dom jag ser dagligen i hantverkarbilar och BMW som tror att världen roterar kring dom.
Eller Audi eller Mercedes eller SUVar eller..............
Många av dagens förare är söndercurlade och tror att dom får köra som det passar dom oavsett vad.
Citera
2018-11-07, 21:29
Medlem
Citat:
Det beror på......flera faktorer.
Du är ALLDELES för kategorisk i dina uttalanden.
Man blir aldrig en bra bilförare om man drar allting till sin yttersta gräns.
Om du tror att du aldrig ska bli hindrad, tvungen att sänka farten, att förutse saker o ting i trafiken osv bara för att DU ska få köra på det sätt som DU upplever bäst, ja då är du en fara i trafiken.

Du svämmar ut och talar kring dig själv som att du är guds gåva till trafiken, som minsann ska visa alla hur man ska framföra sitt fordon, ser du någon nära bakom så ska du minsann ut framför den för att tvinga den att tvärnita för att inte mosa dig i rumpan, men nu kör hen helt klart 100km/h på motorväg och är laglig, det har du sett till. När du sedan åker in framför 7 lastbilar, som kör med 100 meters mellanrum så blinkar du med helljuset till hen som just kört om dig för att visa att denne minsann inte ska ligga 25 meter bakom dig.
Citera
2018-11-07, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazzeman
Bullshit...

Vad är? Att det är olagligt att byta fil när någon närmar sig i en högre hastighet bakom i vänsterfilen? eller att köra i vänsterfilen när det inte genomförs en omkörning?

Du svamlar en del i dina inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in