2018-11-06, 21:38
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrikkFukk
Föreningen är:
HSB BRF Smedby
Bra grävt!
Intressant är då detta:
https://www.hsb.se/norrastorstockholm/brf/smedby/boende-info-/lassytem--taggar-/
Till varje lägenhet hör tre olika taggar. De skriver att de inte vill att obehöriga tar sig in. Kan de inte byta ut samtliga taggar till de som är behöriga?
Citera
2018-11-06, 23:00
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Bra grävt!
Intressant är då detta:
https://www.hsb.se/norrastorstockholm/brf/smedby/boende-info-/lassytem--taggar-/
Till varje lägenhet hör tre olika taggar. De skriver att de inte vill att obehöriga tar sig in. Kan de inte byta ut samtliga taggar till de som är behöriga?
Taggarna går alltså till portentréer, tvättstuga mm
Citera
2018-11-06, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood
Spelar ingen roll. De kan teckna egna avtal direkt med elbolag eftersom de är skrivna där.
Ja, med elhandelsbolaget men knappast med ledningsägarbolaget?
Citera
2018-11-06, 23:32
Medlem
Det går ju att ta bort hans tre taggar från systemet så blir det jobbigt för de stackars hyresgästerna.
Troligtvis måste bostadsrättsinnehavaren godkänna nya taggar så det blir väldigt jobbigt för de stackars ockupanterna.
Citera
2018-11-07, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Bostadsrättsföreningar drivs av dom som bor där. Konceptet fungerar inte om alla lägenheter ägs av Wallenberg, som hyr ut i andra hand, därför att då finns det ingen som kan vara aktiv i föreningen.
Ska man vara riktigt strikt betalar du för medlemskap i en förening.
Föreningen äger en fastighet och i ditt medlemskap ingår det rätt att bo i en av föreningens lägenheter.
Så rent juridiskt måste du köpa en andelslägenhet om du verkligen vill äga en lägenhet rent fysiskt.
Citera
2018-11-07, 00:37
Medlem
Citat:
Föreningen är:
HSB BRF Smedby
Håller brf. Smedby hårt i efterföljandet av stadgarna och Valentin har hyrt ut utan styrelsens medgivande så kan föreningen återta lägenheten.
Då får Valentin ytterligare något att ångra.
Citera
2018-11-07, 00:53
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidasII
Det går ju att ta bort hans tre taggar från systemet så blir det jobbigt för de stackars hyresgästerna.
Troligtvis måste bostadsrättsinnehavaren godkänna nya taggar så det blir väldigt jobbigt för de stackars ockupanterna.
Jaha, jag trodde att alla taggar ser likadana ut. Att de måste byta samtliga. Men jag må ha fel.
Citera
2018-11-07, 02:46
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av movsd
Läste det tidigare i tråden men enklast är att gå dit nattetid, fylla låset med lim avsett för metall. Kanske Loctite eller ett bra epoxy. Gör låset helt obrukbart att låsa utifrån, låsbyte är ett måste. Lägenheten måste nu alltid låsas från insidan, en person måste stanna kvar varje gång de ska ut. En låssmed byter väl inte lås på lägenheter bara sådär? Och om de skulle göra detta, upprepa processen. Det är din lya.

Om dörren är olåst så är det fyra skruvar som ska loss för att byta låskolven, det tar ca 10 minuter.

Jag hade satt igen dörren utifrån och haft med mig ett elverk och stoppat avgasröret i brevlådan och gasat ihjäl dom.
Citera
2018-11-07, 03:48
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Folk måste tänka till och vara mer petiga vid uthyrning.

Ta 2 månadshyror i deposition

Hyr enbart ut till etniska svenskar

Kräv att få kopior på anställningsavtal från samtliga hyresgäster

Godta ingen som har skulder hos kronofogden eller har soc som inkomst

Begär minst 2 boendereferenser

Absolut, men det är också ganska standard med deposition 2-3 hyror.

Anställningsavtal och boendereferenser.

Inga skulder. UC.

Vem hur ut till någon de inte känner utan dessa grejer? En idiot! Sorry to say this.
Citera
2018-11-07, 11:06
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Jaha, jag trodde att alla taggar ser likadana ut. Att de måste byta samtliga. Men jag må ha fel.

Varje tag har ett serienummer så det går enkelt att utesluta enskilda taggar. Använder man dessutom kryptot så är de inte så lätta att kopiera heller.
Citera
2018-11-07, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peanjo
Ja, med elhandelsbolaget men knappast med ledningsägarbolaget?

Jo. Du behöver inte vara skriven på en adress för att ha ett nätavtal och elavtal, då det skulle strula till det rejält för folk med övernattningslägenheter, fritidsbostäder, och "pappa betalar". Du kan inte heller säga upp nätavtalet hur som helst när du står på det utan att meddela att du flyttar ut, och då kan självklart de som vill ha el till lägenheten teckna sig för ett nytt avtal.

Det går inte heller att lägga elen "vilande".
Senast redigerad av swampzor 2018-11-07 kl. 15:00.
Citera
2018-11-07, 20:18
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Jag hade satt igen dörren utifrån och haft med mig ett elverk och stoppat avgasröret i brevlådan och gasat ihjäl dom.

Bra idé. Hade inte tänkt på det själv, men skulle jag behöva nåogn gång så skall jag köra detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in