Citat:
Ursprungligen postat av
Vitaeternaa
Håller med. Ser precis ut som en plakett från en minneslund.
Att de som begravs i minneslundar är anonyma stämmer inte alls som marimej skriver. Jag har flera anhöriga vars aska finns i en minneslund och alla de har en plakett eller en liten sten med med sitt namn och datum på. Kanske det är olika benämningar på olika platser i landet bara då samma profil skriver om asklundar.
Däremot vet man inte var askan är mera specifikt i minneslunden, till skillnad från någon som jordfästs i en grav med tillhörande gravsten.
Minneslund och asklund är två helt olika saker.
Enligt alla sidor jag kollat med är minneslundar helt anonyma, både vid gravsättningen (det sköts av kyrkogårdsförvaltningen, helt utan anhöriga närvarande) och ingen sten eller plakett finns.
https://lavendla.se/begravning/efter-begravningen/minneslund/
Minneslund: "Inte tillåtet att markera platsen där urnan gravsätts: En minneslund är en helt anonym form av gravplats. Detta innebär att man aldrig får markera den plats där askan grävs ned. Anhöriga får inte delta vid gravsättningen: För att minneslunden ska förbli anonym är det inte tillåtet för anhöriga att delta vid gravsättningen i en minneslund. Kyrkogårdsförvaltningen sköter gravsättningen: Det är kyrkogårdsförvaltningen som ansvarar för att askan blir nedgrävd i minneslunden, alternativt att askan sprids ut i minneslunden. Som anhörig får du besked om att gravsättningen har ägt rum via ett så kallat minneslundsintyg."
Asklundar däremot är en gemensam gravplats men med en plakett med namn på. "I en askgravlund är anhöriga välkomna att delta vid själva gravsättningen och den avlidnes namn samt födelse- och dödsdatum finns representerat på en namnplatta i askgravlunden."
Kan inte tänka mig att han ligger på en minneslund om inte de anhöriga fick vara med vid gravsättningen. Plus att det ju tydligen finns en plakett också med namnet.
Kanske de har väntat med gravsättningen tills den nya asklunden blev färdig nu i år eftersom den gamla var full?
"För närvarande (augusti 2017) kan endast askgravplats erbjudas på Brännkyrka kyrkogård då askgravplatserna vid Skogskyrkogården och Galärvarvskyrkogården är fullbelagda...
Nya askgravplatser byggs ut på Skogskyrkogården. De tas i bruk 2018."
http://www.stockholm.se/FamiljOmsorg/Begravning-och-kyrkogardar/Gravplats/Gravskick/