2018-11-06, 14:27
Medlem
Räcket hade troligen hållit emot rätt bra om det inte körts på från insidan. Just där lastbilen körde över så fanns det ju inget räcke på motorvägen i lastbilen färdriktning.

Problemet är därför I första hand avsaknaden av räcke (några få meter). Detta är väldigt vanligt.

Problemet I andra hand är att det inte var ett dike eller betongseparation där lastbilen körde över.

Platsen var extremt oturligt "vald". En konsekvens av detta blir kanske att man inte får ha överfarten mellan vägarnas färdriktningar där man har en påfart, då detta ökar sannolikheten för att en lastbil skall kunna smita igenom om den får sladd.

Men å andra sidan så hade nog en lastbil i full fart plöjt igenom dubbla vägröcken och ett dike också...
Citera
2018-11-06, 14:50
Medlem
Ganska utförlig artikel i GP, nån kanske har missat.
Vad i hela friden var det om inte däcksprängning då?
Spill? Vind? Det var ju inte särskilt kallt ute..

http://www.gp.se/nyheter/chaufför-svårt-chockad-har-inte-kunnat-höras-efter-dödsolyckan-på-rv40-1.10404102
Citera
2018-11-06, 15:14
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2

http://www.gp.se/nyheter/chaufför-svårt-chockad-har-inte-kunnat-höras-efter-dödsolyckan-på-rv40-1.10404102

Enligt ett vittne som uttalade sig i Borås Tidning såg han en däckexplosion:

Citat:
– Plötsligt hör jag en våldsam explosion och ser vänster framdäck på lastbilen i ett rökmoln. Det kom massor av rester flygande och jag ställer mig på bromsen för att undvika att få däckrester och annat skräp på bilen.

http://www.bt.se/boras/vittnet-om-dodskraschen-staller-mig-pa-bromsen/
Citera
2018-11-06, 17:15
Medlem
Greenskys avatar
Citat:

Förmodligen har Raggarspinn och boboboxbox rätt i att däcksprängningen kan ha rensat rent i hjulhuset på tryckluftslangarna till bromsklockan och därmed fått bilen att panikbromsa med sladd som påföljd.

Att få däcksprängning på ett framhjul får nog ses som väldigt sällsynt och att dessutom då att tryckluftslangarna till bromsen ryker av får nog betraktas som ytterst sällsynt. Men händer det så självklart så får det allvarliga konsekvenser.
Citera
2018-11-06, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jo, men man testar inte räcken på det sättet idag. Däremot skulle ett högkapacitetsräcke förstås haft bättre förutsättning att hålla kvar långtradaren. Kollar du på sid 2 i det jag länkar till ser du att man testar H4b i 65 km/h och 20 graders vinkel.

Det går givetvis att ta fram ett räcke som skulle klarat den här olyckan, men vilket företag vill chansa och ta fram något till (förhållandevis) astronomiska kostnader när det inte vet om det kommer få sälja en meter av det?

https://www.saferoadtraffic.se/globalassets/saferoad-traffic/produktbladmonteringsanvisningar/skyddsbarriarer_arbetsbredder.pdf

Precis, eftersom beställaren Trafikverket håller tillbaka utvecklingen genom att inte uppdatera sin norm till aktuella förhållanden så finns ingen efterfrågan.
Övriga Europa får dock tillgång till mer trafiksäkra räcken.

Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Dessa räcken fungera väl bra till personbilar och gör stor nytta. Känns inte realistsikt att förstärka alla räcken så de tål lastbilar som fläskar i från sidan.

Grattis! Där har du med lite sunt förnuft punkterat stora delar av nollvisionen. Den påstås vara till för ALLA trafikanter, men räckena räddar i praktiken endast personbilstrafikanter.
Oskyddade trafikanter körs över, somliga lastbilsolyckor förvärras av otillräcklig räckesstandard och navföljarhöjd, motorcyklister slaktas mot räcken i högre antal i Sverige än i något annat land.

Har vi ens en nollvision mer än på pappret?

Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Något konstigt är det iaf! Att inte "soc.styrelsen" lyckats med att informera trafikanter om att tunga fordon lätt plöjer igenom dessa billighetslösningar!
Kunde man inte sagt det?

Tyvärr är det just räcken som haussas i Sverige sedan decennier tillbaka. Räcken och fartkameror är botemedlet mot allt ont.
Självbevarelsedrift och sunt förnuft inte lika intressant.

Citat:

Jag är övertygad att det handlar om en däckexplosion med påföljande bromskomplikation.

Svår vinkel mot ett räcke som i vilket fall som helst inte kunde göra jobbet, inget mittdike just på platsen. Som vid alla olyckor finns det många olika samverkande faktorer.

Olycksprevention handlar om att kunna förutse möjliga olyckor, och i förväg identifiera, eliminera, neutralisera eller minimera dessa faktorer.

Jag vill nog hävda att väghållarens ansvar bör prövas i denna olycka med en tom lastbil.
Senast redigerad av boboboxbox 2018-11-06 kl. 17:28.
Citera
2018-11-06, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Grattis! Där har du med lite sunt förnuft punkterat stora delar av nollvisionen. Den påstås vara till för ALLA trafikanter, men räckena räddar i praktiken endast personbilstrafikanter.
Oskyddade trafikanter körs över, somliga lastbilsolyckor förvärras av otillräcklig räckesstandard och navföljarhöjd, motorcyklister slaktas mot räcken i högre antal i Sverige än i något annat land.

Jag har inte sagt något om nollvisionen. Jag sa att jag tror det finns rätt mycket annat att göra än att fixa dessa räcken. Som alla de mil utan något som helst räcke, mer effektivt om man vill rädda liv? Tror du jag har fel?
Citera
2018-11-06, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Jag har inte sagt något om nollvisionen. Jag sa att jag tror det finns rätt mycket annat att göra än att fixa dessa räcken. Som alla de mil utan något som helst räcke, mer effektivt om man vill rädda liv? Tror du jag har fel?

Nej, absolut inte. Trafiksäkerhet är så mycket mer än bara räcken.
Det finns mängder av åtgärder som borde till, men räckeshysterin blockerar.

Mitträcken är avgjort bra, ur ett säkerhetsperspektiv.
Rätt typ av räcken är ändå bättre.

Däremot kan många av de sidoräcken som nu sätts upp vara rent farliga för vissa trafikantgrupper.

Jag tycker man skall vara ärlig och erkänna att nollvisionen hittills varit skevt fördelad och i räckesdelen faktiskt skapat säkerhet åt personbilar på andra trafikantgruppers bekostnad.
Citera
2018-11-06, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox

Jag vill nog hävda att väghållarens ansvar bör prövas i denna olycka med en tom lastbil.

Jag kan till viss del hålla med, men det här var verkligen en otroligt osannolik olycka. Däremot så kommer man garanterat att få nya regler rörande räckets utformning i samband med påfart på motorvägen, kanske även krav på betongvall om dike saknas. Inte för att något av detta hade hjälpt denna gången (se filmen från en annan olycka som länkats tidigare i tråden, den lastbilen tar mitträcket också trots mindre olyckliga förhållanden), men det skulle kunna lindra liknande olyckor med lite annorlunda förutsättningar i alla fall.
Citera
2018-11-06, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sturelur
initialer, ort och åldrar stämmer in på Tii*a A**eli Pakka*e* (*=n) och Chris*opher Pe*er (*=t) Joh*nsson (*=a)
Tack verkar iaf som det finns anöriga nära
Citera
2018-11-06, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
En vuxen dotter till mamman (?) är skriven på samma adress. 20 år.

Tack, de verkade a familj nära med som stöttar
Citera
2018-11-06, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag kan till viss del hålla med, men det här var verkligen en otroligt osannolik olycka. Däremot så kommer man garanterat att få nya regler rörande räckets utformning i samband med påfart på motorvägen, kanske även krav på betongvall om dike saknas. Inte för att något av detta hade hjälpt denna gången (se filmen från en annan olycka som länkats tidigare i tråden, den lastbilen tar mitträcket också trots mindre olyckliga förhållanden), men det skulle kunna lindra liknande olyckor med lite annorlunda förutsättningar i alla fall.
Ursäkta en dum fråga men var det räcket som gjorde olyckan så svår. Skulle det inte vara bättre uppfinna "elastiska" räcken, dvs som böjer sig isf knäcks. Spekulerar vilt, men många är verkar vara kunniga om vägar mm.
Citera
2018-11-06, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jessicaal
Nu är detta en motorväg med hastighet 110. En motorväg där folk verkligen brukar köra som idioter och med betydligt högre fart än tillåtet. Nu tvivlar jag dock på att paret som dog gjorde det då de hade sitt barn i bilen, men att de skulle hinna reagera på den vägen tvivlar jag väldigt starkt på. Kör där själv väldigt ofta.

Precis, att närma sig en sådan situation som personbilen gjorde skiljer sig avsevärt mellan 110 km/h och säg 140 km/h.

Barn i bilen eller inte, många ser skyltad hastighet + 30 km/h som den egentliga hastighetsbegränsningen och vårdslöshet från någon part kan inte uteslutas utan vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Om lastbilen kastas över vägen i låt säga 60km/h så hinner du inte reagera nämnvärt.

Jag har en släkting som dog i en liknande olycka, men den gången var det en personbil som flög ut i mötande trafik. Inget av fordonen hann bromsa.

Oavsett och kollisionen sker i höger eller vänster körfält är det onekligen en bit från den motsatta riktningens påfart. Lastbilens rörelseenergi ska vridas mer eller mindre 90 grader etc.

Nog lär olyckan gått fort, men personbilens utrymme för att undvika kollision minskar snabbt med ökad hastighet.

Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ursäkta en dum fråga men var det räcket som gjorde olyckan så svår. Skulle det inte vara bättre uppfinna "elastiska" räcken, dvs som böjer sig isf knäcks. Spekulerar vilt, men många är verkar vara kunniga om vägar mm.

Ett grundläggande problem är väl skillnaderna i tyngdpunkt mellan lastbilar och personbilar som jag förstår saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in