2018-10-30, 08:14
Medlem
kraucers avatar
Nej, gmu finns inte längre. Man genomför en värnplikt.Det du menar är gröntjänsten som måste genomföras för att kunna påbörja en befattninsutbildning.
Citera
2018-10-30, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraucer
Nej, gmu finns inte längre. Man genomför en värnplikt.Det du menar är gröntjänsten som måste genomföras för att kunna påbörja en befattninsutbildning.

https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/utbildning/grundutbildning/

"Militär grundutbildning inleds med en grundläggande militär utbildning (GMU) som pågår i tre månader."

GMU är gröntjänsten
Citera
2018-11-01, 13:55
Medlem
adam7s avatar
Värnpliktig död på skjutfält. Olycka.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=7079793
Citera
2018-11-01, 19:35
Medlem
kraucers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av der06
https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/utbildning/grundutbildning/

"Militär grundutbildning inleds med en grundläggande militär utbildning (GMU) som pågår i tre månader."

GMU är gröntjänsten
Nej, den finns inte längre rent definitionsmässigt. Efter Tre månader kunde du avbryta din utbildning efter GMU. Nu ingår den i värnplikten.
Citera
2018-11-05, 23:10
Medlem
Hej!
Skulle behöva lite tips och råd här.

Jag är snart inne på sista halvåret på universitetet och tänkt söka för GU. Jag är osäker vilken befattning jag vill rikta mig mot dock. Jag känner att jag skulle kunna klara av jägartjänsten då jag både är fysiskt stark och uthållig samt aldrig haft problem med psyket eller liknande och känner att det skulle bli en lärande utmaning och en plats där jag skulle känna mig som hemma.

Hursomhelst, hur ska jag lösa situationen som jag är i just nu? Examen är inte redo förens i början i juni i samband med C-uppsats. När den är OK och allt annat är klart så kan jag officielt ta ut min examen. Men den tjänst(er) jag är intresserad av har senast ansökan någon gång i maj, så jag kan inte "visa upp" min examen då ifall jag skulle göra testerna innan jag är klar med min utbildning. Men de kanske skiter i högre utbildingar och bara är intresserade av gymnasiebetygen? (Som inte är i tipp-topp så att säga, var lite tramsigt under den tiden)

Det är ett litet dilemma då jag inte vill tjabbla bort en utbildning jag jobbat för i 3 år nu men samtidigt vill jag komma vidare så fort som möjligt.

Hur gör jag? Vänta tills uni. sakerna är klara och sedan påbörja nästa projekt eller ska man försöka köra två saker samtidigt. Vill ju helst inte behöva vänta ett helt år igen för nästa chans att söka till tjänsten/erna. Rätta mig gärna om jag fått något om bakfoten.

Tack.
Citera
2018-11-06, 03:46
Medlem
xartiims avatar
Tjabba!

Är 30 bast och har varit sugen länge på att både söka och utföra militärtjänstgöring för att sedan ta mig vidare som förare på CV90.

Är det bara en dröm eller är det fullt normalt att göra det som 30 år? fyller 31 2019. Gått igenom lite pryttlar och jag klarar alla kriterier (vad jag märkt av det jag kunde hitta), körkort etc etc. Jobbar med grävmaskiner och som sagt körkort både för bil och mc vilket jag tog tidigt i åldern så har ju en hel del erfarenhet och intresse med allt vad det innebär. Även fysiskt i bra form. inget att skryta med men är inte överviktig.

Enda kriteriet jag missar är att min syn är sådär. Behöver glasögon. Kanske ingen jätte big deal men var vet man? Tacksam för svar.
Citera
2018-11-10, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xartiim
Tjabba!

Är 30 bast och har varit sugen länge på att både söka och utföra militärtjänstgöring för att sedan ta mig vidare som förare på CV90.

Är det bara en dröm eller är det fullt normalt att göra det som 30 år? fyller 31 2019. Gått igenom lite pryttlar och jag klarar alla kriterier (vad jag märkt av det jag kunde hitta), körkort etc etc. Jobbar med grävmaskiner och som sagt körkort både för bil och mc vilket jag tog tidigt i åldern så har ju en hel del erfarenhet och intresse med allt vad det innebär. Även fysiskt i bra form. inget att skryta med men är inte överviktig.

Enda kriteriet jag missar är att min syn är sådär. Behöver glasögon. Kanske ingen jätte big deal men var vet man? Tacksam för svar.
Har för mig förare får ha glasögon, beror på om du är helt blind utan.
Annars kan du köra ögon operation och sen söka!
Citera
2018-11-10, 15:28
Medlem
xartiims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Har för mig förare får ha glasögon, beror på om du är helt blind utan.
Annars kan du köra ögon operation och sen söka!

Okej, nej verkligen inte. använder inte glasögon i vanliga fall även fast jag kanske borde. har funderat på en ögonoperation bara för att få det överstökat. Vet du/ni om det är lång väntetid på dom bra klinikerna?
Citera
2018-11-10, 17:28
Medlem
Citat:
Okej, nej verkligen inte. använder inte glasögon i vanliga fall även fast jag kanske borde. har funderat på en ögonoperation bara för att få det överstökat. Vet du/ni om det är lång väntetid på dom bra klinikerna?
Då är det bara att boka tid hos RM och testa, sågar dom din chans pga synen är det bara att operera och göra om testerna efter 4 månader eller något liknande.

Har inget koll på det men är väl enklast att bara ringa och göra slag i saken 👍😉
Citera
2018-11-11, 19:57
Medlem
MostOfRaleighs avatar
För fem år sedan rökte jag en joint tillsammans med några som var med och firade min och en dåvarande väns födelsedag. Omdömet var lågt pga alkohol och ålder (19. Fyller snart 25) så ja.. det verkade som en bra idé vid den tidpunkten. Vi tog en promenad, polisen dyker upp och märker fort att vi är onyktra på både alkohol och cannabis så jag samt två andra får varsitt strafföreläggande dvs. böter för ringa narkotikabrott.

Detta fanns ju i mitt register i 5 år, men ska vara borta nu men jag antar att vid säkerhetsprövningen så syns det ändå. Vid ansökan till Polishögskolan så syns tydligen sånt oavsett hur lång tid det har gått.

Vad tror ni? Kan jag ändå få genomföra värnplikten och ev få en anställning inom FM? Har inte blivit straffad för något annat, är skötsam och sysslar inte med droger annars, det var den enda gången. Ska man vara ärlig och ta upp det när man träffar psykologen?
Citera
2018-11-16, 15:02
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MostOfRaleigh
För fem år sedan rökte jag en joint tillsammans med några som var med och firade min och en dåvarande väns födelsedag. Omdömet var lågt pga alkohol och ålder (19. Fyller snart 25) så ja.. det verkade som en bra idé vid den tidpunkten. Vi tog en promenad, polisen dyker upp och märker fort att vi är onyktra på både alkohol och cannabis så jag samt två andra får varsitt strafföreläggande dvs. böter för ringa narkotikabrott.

Detta fanns ju i mitt register i 5 år, men ska vara borta nu men jag antar att vid säkerhetsprövningen så syns det ändå. Vid ansökan till Polishögskolan så syns tydligen sånt oavsett hur lång tid det har gått.

Vad tror ni? Kan jag ändå få genomföra värnplikten och ev få en anställning inom FM? Har inte blivit straffad för något annat, är skötsam och sysslar inte med droger annars, det var den enda gången. Ska man vara ärlig och ta upp det när man träffar psykologen?

Ja, det kan du.

Brukar säga att ärlighet varar längst och du kan ju säga att du var ung och dum men det är så svårt att säga. Olika psykologer ser väl olika på saken också. Men om du förklarar det bra så kan det ses som att du har god självinsikt och lärt dig något på vägen.
Citera
2018-11-16, 15:12
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Tjabba!

Du är lite äldre än avarage värnpliktig men inte alls så gammal som det kanske känns. Bara ta och söka! Fick nyligen ny kollega från GU som var över 40 år gammal och det var inga konstigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in