2018-11-05, 12:49
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Tack för att du delar med dig av det hon skrev, och jag håller med om att MGM, oavsett om han är skyldig eller ej, beter sig mycket hänsynslöst.
Välkommen åter förresten. Tråden har utökats med en del misstänkta floder ("medarbetare" NB!) ormar och gelikar senaste veckan, men det kanske du sett.

Senaste trådveckan var synnerligen ringlande och trasslig. Nästan häpnadsväckande som hokus pokus. Undrar lite vad det utlöstes av.
Citera
2018-11-05, 13:29
Medlem
Energizer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Takt och ton saknas helt hos MGM.
Fruktansvärt provocerande beteende av SD att åka till FAD - oavsett om han är skyldig eller inte.

Att ligga och skrika som en tjej på golvet låter dramatiskt, men jag kan se framför mig hur SD passar på att dra växlar på en känsloyttring i ord och sen kastar sig på golvet för att skrika och låtsasrädd ringa polisen. Tog de med sig någon därifrån? Troligen inte, för de har full förståelse för att någon blir upprörd när han har den dåliga smaken att närvara på eventet.

som sagt så har SD precis lika stora rättigheter att närvara på event som alla andra och som vittne till händelsen så skrek inte SD alls utan försökte få bort "personen" som överföll honom.
i sin tur fick "personen" som överföll honom poliseskort från platsen

anser som sämre smak att överfalla någon än att närvara på event som vilken annan person som helst
Citera
2018-11-05, 13:43
Medlem
notknapparens avatar
[quote=Energizer666|65739103][quote=Asynjan|65738197]En annan bild från händelsen i Sundsvall var att en person öga mot öga ifrågasatte vad SD gjorde på eventet och tog tag i honom. Kanske SD då blev orolig och slängde sig på golvet av rädsla och sen ringde polisen?
Citat:

Som vittne till händelsen så kastade sig SD inte ner på golvet utan blev påhoppad
det var inget om ifrågasättande utan en som gav sig på SD inför ett antal vittnen

SD hade precis lika stor rätt att vara på eventet som alla andra som var där
man kan istället fråga sig varför man ger sig på någon som fortfarande kan vara oskyldig?

För oss som står utanför alltihop kan det vara enormt svårt att sätta sig in i de involverade personernas situation.

Dels för de som drabbats av förlusten av LW men även för de som står på "andra sidan".

För många är det kanske lättare att sätta sig in i LWs anhörigas/vänskapskrets sida. Det är mer tillåtet att ha sympatikänslor för dom. Men trots det kan det nog vara svårt att förstå hur man kan känna och reagera.

Om man tänker sig in i att någon mördar din dotter, din kompis, din förälder eller någon annan du håller av mycket och du tror dig veta vem det är, då är det begripligt att du känner starka negativa känslor mot denna person. Jag kan tänka mig att man absolut kan känna hat och starka aggression, särskilt om man ser denna person.

Att sätta sig in i hur en misstänkt känner är svårare, särskilt som att det inte är tydligt och klart för envar om personen är skyldig eller inte. Känslorna blir blandade och det grumlas av att man kanske gör felet "att tycka synd om en mördare".

Lättare blir det förstås om man vet att personen är oskyldig.

Jag tror inte många tycker att rättvisan ska skapas utanför vårt rättssamhälle. Ingen av oss har hela bilden. Inte ens utredningen har klart för sig hur det ligger till ännu. Självklart är det fel att ta saken i egna händer.

Men många kan nog förstå den frustration och det hat man som drabbad kan känna mot den som man tror har mördat ens vän.

Är man ännu inte dömd för ett brott har man naturligtvis rätt att vistas och röra sig där man vill. Om man är oskyldig, då kan det kanske kännas fel att man ska stanna hemma, inte kunna träffa människor och utöva sin hobby.

Men detta är ingen "normal" situation för någon a de inblandade.

Båda sidor har rätten på sin sida att åka på eventet.
Här borde dock förnuftet träda in.
Från bådas håll.

De som anar att de inte klarar av att hantera sin ilska när man möter den man tror är skyldig, borde kanske inte åka dit. Eller be någon/några hjälpa en att hålla sig ifrån den personen.

Är man den misstänkte personen, kanske man pga den känsliga situationen stanna hemma, eller hålla väldigt låg profil. Vet man med sig att man är oskyldig, kanske det ändå känns olustigt att möta andra som undrar och som misstänker en. Jag tänker att för en oskyldig skulle tankarna på vem/vilka tror att jag är mördaren förstöra hela nöjet med eventet, för att inte säga tvärtom. Jag skulle bara tycka att det gav en fruktansvärd hemsk känsla av att vara där. Och tänk om de skulle ha en tyst minut för LW? Inget skulle kunna få mig dit, tror jag.

Är man skyldig, hur tänker man då? Att man genom att delta visa att man är "oskyldig"? Tror man att det ser misstänkt ut att stanna hemma? Eller bryr man sig inte vad andra tänker? Här har jag definitivt svårigheter att tänka mig in i situationen.
Citera
2018-11-05, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men tror du verkligen att de skulle ta sig in i ett sådant tättbebyggt område, omgivet av vägar?
Visserligen kan de ta sig in på tomter och äta av fallfrukt mm på hösten, men då tänker jag mig att det är nära större naturområden och odlingsmark mm.

Äta fallfrukt va en snäll beskrivning, det är vad älgar å rådjur gör hos mig.
Grisarna dom far fram som jordfräsar, gärna i flockar på ca 5-15 djur.

Det är ena fräcka jävlar, dom ger sig gärna på gräsmattor i tämligen tätbebyggda
områden.
I det aktuella området vet jag inte hur det ser ut men som sagt, en i
tråden skrev att det va ganska gott om grisar där.

Själv bor jag på landet å är inte helt objektiv när det gäller dom, en
affär mellan dom mig å mina före detta potatisland, jävla odjur, tämligen
svårjagade också.

Observera att jag inte påstår att det har varit grisar i farten i det här fallet.
Citera
2018-11-05, 13:58
Medlem
Rosamunds avatar
[quote=notknapparen|65739737][quote=Energizer666|65739103]
Citat:
Ursprungligen postat av Asynjan
En annan bild från händelsen i Sundsvall var att en person öga mot öga ifrågasatte vad SD gjorde på eventet och tog tag i honom. Kanske SD då blev orolig och slängde sig på golvet av rädsla och sen ringde polisen?

För oss som står utanför alltihop kan det vara enormt svårt att sätta sig in i de involverade personernas situation.

Dels för de som drabbats av förlusten av LW men även för de som står på "andra sidan".

För många är det kanske lättare att sätta sig in i LWs anhörigas/vänskapskrets sida. Det är mer tillåtet att ha sympatikänslor för dom. Men trots det kan det nog vara svårt att förstå hur man kan känna och reagera.

Om man tänker sig in i att någon mördar din dotter, din kompis, din förälder eller någon annan du håller av mycket och du tror dig veta vem det är, då är det begripligt att du känner starka negativa känslor mot denna person. Jag kan tänka mig att man absolut kan känna hat och starka aggression, särskilt om man ser denna person.

Att sätta sig in i hur en misstänkt känner är svårare, särskilt som att det inte är tydligt och klart för envar om personen är skyldig eller inte. Känslorna blir blandade och det grumlas av att man kanske gör felet "att tycka synd om en mördare".

Lättare blir det förstås om man vet att personen är oskyldig.

Jag tror inte många tycker att rättvisan ska skapas utanför vårt rättssamhälle. Ingen av oss har hela bilden. Inte ens utredningen har klart för sig hur det ligger till ännu. Självklart är det fel att ta saken i egna händer.

Men många kan nog förstå den frustration och det hat man som drabbad kan känna mot den som man tror har mördat ens vän.

Är man ännu inte dömd för ett brott har man naturligtvis rätt att vistas och röra sig där man vill. Om man är oskyldig, då kan det kanske kännas fel att man ska stanna hemma, inte kunna träffa människor och utöva sin hobby.

Men detta är ingen "normal" situation för någon a de inblandade.

Båda sidor har rätten på sin sida att åka på eventet.
Här borde dock förnuftet träda in.
Från bådas håll.

De som anar att de inte klarar av att hantera sin ilska när man möter den man tror är skyldig, borde kanske inte åka dit. Eller be någon/några hjälpa en att hålla sig ifrån den personen.

Är man den misstänkte personen, kanske man pga den känsliga situationen stanna hemma, eller hålla väldigt låg profil. Vet man med sig att man är oskyldig, kanske det ändå känns olustigt att möta andra som undrar och som misstänker en. Jag tänker att för en oskyldig skulle tankarna på vem/vilka tror att jag är mördaren förstöra hela nöjet med eventet, för att inte säga tvärtom. Jag skulle bara tycka att det gav en fruktansvärd hemsk känsla av att vara där. Och tänk om de skulle ha en tyst minut för LW? Inget skulle kunna få mig dit, tror jag.

Är man skyldig, hur tänker man då? Att man genom att delta visa att man är "oskyldig"? Tror man att det ser misstänkt ut att stanna hemma? Eller bryr man sig inte vad andra tänker? Här har jag definitivt svårigheter att tänka mig in i situationen.

SD är säkert ordinerad (av kurator/psykolog) att utöva sina hobbies jämsides med de antidepressiva han fått, enligt uppgifter i tråden.

Stannar en människa hemma blir depressionen bara värre. Psykologen tänker på hans hälsa inte på hur andra människor som inte kan hantera sina känslor kommer tänka.

Dessa människor får å sin sida söka professionell hjälp med att hantera sorg och alla de känslor som uppstår. Man hoppar inte på människor, det mår ingen bra utav.
Citera
2018-11-05, 14:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Äta fallfrukt va en snäll beskrivning, det är vad älgar å rådjur gör hos mig.
Grisarna dom far fram som jordfräsar, gärna i flockar på ca 5-15 djur.

Det är ena fräcka jävlar, dom ger sig gärna på gräsmattor i tämligen tätbebyggda
områden.
I det aktuella området vet jag inte hur det ser ut men som sagt, en i
tråden skrev att det va ganska gott om grisar där.

Själv bor jag på landet å är inte helt objektiv när det gäller dom, en
affär mellan dom mig å mina före detta potatisland, jävla odjur, tämligen
svårjagade också.

Observera att jag inte påstår att det har varit grisar i farten i det här fallet.

Har ingen erfarenhet av vildsvin, tack och lov. Men jag har läst och hört om att det finns mycket vildsvin i områdena runt om när jag följt ett annat fall.
Har för mig att någon i tråden som bodde i området sa att det inte hade varit besök av vildsvin där, men kan missas fel.

Tråden har blivit så jobbig att söka i så jag avstår.

Tror ändå att kroppen inte har varit i skick att visa anhöriga (eller att det kan ha varit svårigheter att kunna se vem personen var).

Tänkte på de klädesplagg som man i pressen talade om, kan ju ha dragits av av i samband med våldet. Säg att man har på sig en tunn kofta hemma, drar på sig en lättare jacka för att gå utanför dörren. Kanske man inte ens trär i armarna då, utan bara virar den runt axlarna?

När gm drar i LW åker de två plaggen av.
En lösspringande hund utan uppsyn, kan ju också ha slunkit in utan mattes eller husses uppmärksamhet.

En tappad sko kallas väl inte klädesplagg, men det skulle kunna vara en sandal eller liknande som inte suttit på ordentligt.
Citera
2018-11-05, 14:13
Medlem
notknapparens avatar
[quote=Rosamund|65739881][quote=notknapparen|65739737]
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer666

SD är säkert ordinerad (av kurator/psykolog) att utöva sina hobbies jämsides med de antidepressiva han fått, enligt uppgifter i tråden.

Stannar en människa hemma blir depressionen bara värre. Psykologen tänker på hans hälsa inte på hur andra människor som inte kan hantera sina känslor kommer tänka.

Dessa människor får å sin sida söka professionell hjälp med att hantera sorg och alla de känslor som uppstår. Man hoppar inte på människor, det mår ingen bra utav.

Självklart ska man inte hoppa på människor!
Inget ursäktar det (utom självförsvar) Känner man att risken är stor, bör man hålla sig hemma. Eller be om hjälp.

Att röra på sig är förstås bra (för alla) särskilt om man inte mår bra. Även att träffa människor och vara ute i verkligheten är väldigt viktigt.

Men det betyder inte att alla situationer är bra för en misstänkt. T ex i ett sammanhang där brottsoffret utövade sin hobby, som var en stor del av hennes liv och där mgm också har en stor del av sitt liv.på eventet samlades en hel del personer som de har som gemensamma vänner. Det är en situation som säkert för många skulle skapa ångest snarare än psykisk vila och välmående.

Man kan hålla en låg profil i sin hobby i hans situation. Men han är inte en low key person, det är bara att konstatera.

Tillägg:
Det blir fel i citering hela vägen sedan någon missat en klammer eller / i citeringen. Viktigt att tänka på när man citerar.
Senast redigerad av notknapparen 2018-11-05 kl. 14:15.
Citera
2018-11-05, 14:15
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag minns att det tog någon dag att veta om det var LW:s kropp man hittat, t.ex. skrev JG en text på Facebook om sorgen efter sin vännina trots att identiteten inte ens var fastställd.

Även om man genom okulär besiktning kan se vem det är, så behöver polisen få det ordentligt bekräftat genom exempelvis tandkort eller DNA, innan de kan gå ut med vem det är. Så hur illa tilltyglad hon var behöver inte ha med grejen att göra faktiskt.
Citera
2018-11-05, 14:17
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nej, det vet vi inte men asätare är trots allt skygga av naturen, jag tror att kroppen hade behövt ligga ute i ett par veckor för att bli rejält åtgången.

Men det är en spekulation från min sida.

Vildsvin vid motorvägen verkar inte så troligt, borde vara allmänt känt med varningsskyltar för bilister i sådana fall.

Rävar och fåglar är inte så skygga längre.
Citera
2018-11-05, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Har ingen erfarenhet av vildsvin, tack och lov. Men jag har läst och hört om att det finns mycket vildsvin i områdena runt om när jag följt ett annat fall.
Har för mig att någon i tråden som bodde i området sa att det inte hade varit besök av vildsvin där, men kan missas fel.

Tråden har blivit så jobbig att söka i så jag avstår.

Tror ändå att kroppen inte har varit i skick att visa anhöriga (eller att det kan ha varit svårigheter att kunna se vem personen var).

Tänkte på de klädesplagg som man i pressen talade om, kan ju ha dragits av av i samband med våldet. Säg att man har på sig en tunn kofta hemma, drar på sig en lättare jacka för att gå utanför dörren. Kanske man inte ens trär i armarna då, utan bara virar den runt axlarna?

När gm drar i LW åker de två plaggen av.
En lösspringande hund utan uppsyn, kan ju också ha slunkit in utan mattes eller husses uppmärksamhet.

En tappad sko kallas väl inte klädesplagg, men det skulle kunna vara en sandal eller liknande som inte suttit på ordentligt.

Jag tänkte leta fram inlägget som jag avser, men, ja du förstår

Jag tänker mig att ansiktet och även kroppen svullnar upp så pass att
anhöriga avråds å det bestämdaste att se kroppen.
Senast redigerad av CarlJanne75 2018-11-05 kl. 14:23.
Citera
2018-11-05, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, ett beslut om att skriva av någon från utredningen (eller sänka misstankegraden) måste väl åklagaren kunna fatta helt själv när hon tycker att det är läge för det. Varför skulle hon behöva invänta ett visst datum menar du?

Den var ett datum för återrapportering i januari som meddelades. Självklart kan Åklagaren fritt välja när och om hon vill t.ex. avskriva en person.
Citera
2018-11-05, 14:54
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tyvärr han jag bara slänga ut inlägget för att dra till ett möte. Sorry.

Det lät mer dramatiskt än det var. Alla for sedan ut i skogen och letade burkar.
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer666
Stämmer delvis, påhoppad bakifrån av en person, men skrikandet stämmer däremot inte
barnen var som tur är inte med

Tack för förtydligande! Såg framför mig en testosteron-stinn lynchmobb a'la Flugornas herre.. även om en person såklart är illa nog. Det är fruktansvärt att Lenas mördare fortfarande inte har ställts inför rättvisa, men jag tror inte att mer våld är lösningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in