Citat:
Ursprungligen postat av
JoshTee
Ja jag är lite orolig för att vi har hög pdo. Kan ju förklaras med extremt bra utdelning i vissa matcher. Men Corsin är acceptabel men borde upp lite för jag ska vara nöjd.
Jag menade över säsongen sett kan man inte spelat speciellt bra om man har den corsi Luleå har. Det är inte hållbart i längden. Luleå har inte heller speciellt bra corsi close. Så det argumentet håller inte heller.
Spelar man en spelstil som innebär dålig corsi kommer man i längden förlora flera matcher än man vinner.
Edit: Dock verkar Luleå göra det bra som släpper rätt få skott i skottsektorn och har 265-224(alla spelformer) i skott i skottsektorn. Fortsätter det så lär Luleå nog stanna högt i tabellen.
Tur att du utmanade mig så jag kollade skottsektorn. För nu blir jag mer övertygad att vi är ett topplag på riktigt. Vi skjuter mest(fast vi spelat en match färre än de flesta lag) och skjuter mest i skottsektorn och släpper till rätt lite i skottsektorn.
Igår var det 18-11 i Skellefteås fördel i skott i skottsektorn. Så helt kontrollerade ni väl inte matchen?
Corsi är inte en direkt spegling av hur bra ett lag är, det är grymt tråkigt att det har blivit så att folk som sysslar med avancerad statistik i Sverige har den uppfattningen, och sprider felaktig information till andra. Tittar man i NHL så ser man det ju inte på samma sätt. Det är självklart bra med bra Corsi, men det är inte i ett vakuum helt avgörande för att analysera om ett lag är bra eller inte.
Titta på när Bulan tog Brynäs till ett mål från guldet, bara två lag i hela slutspelet hade sämre Corsi än Brynäs. Washington hade näst sämst Corsi av alla lag i slutspelet när man vann Stanley Cup förra säsongen. Pittsburgh hade sämst Corsi av alla lag i hela slutspelet när de vann Stanley Cup året innan dess.
Corsi är bra, och såklart användbart. Men man kan inte använda det i ett vakuum och säga "Lag X är bra" eller "Lag Y är dåligt".
Jag tycker vi kontrollerade matchen totalt igår, har inte hört någon som inte håller på SAIK säga något annat heller. Hela studiotiden i CMore gick ju ut på att prata om och visa på hur SAIK inte skapade något farligt alls. Var någon halvchans här och där, men inte mer än så.