Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Det är inte mitt fel att du inte förstod att jag hade ändrat i hypotesen när du skrev att jag hade flyttat målstolparna.
Jag förstod att du ändrat dig och du ändrade dig för att du hade totalt fel i att en glasburk med tätt lock förhindrar koagulation, men har än inte öppet medgett att du hade fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Jag skrev inte att planteraren skulle ha väntat en timme med att tappa Vatchareeya på blod
Så hur kom likdoften till bilen då?
Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Det tar ca en timme att utveckla kadaverin.
Du ändrar återigen hypotes från det här:
Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Planteraren kan ha dröjt flera timmar med att komma till Kims bil med blodburk och vatten, blöta tygbiten, gnida in blod samt stryka ut det på listen och plastkassen.
Till att nu har tiden från utfört mord till planeringen för att sätta dit KJ, en del av styckningen samt bloduppsamlingen skett på mindre än en timme.
Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Jag förtydligar min hypotes: Direkt efter att ha kapat en lem tappade hen blod i ett lämpligt kärl och åkte till Kims bil. På vägen gungades blodet så det inte separeras. Den gulaktiga vätskan som eventuellt bildades togs bort och det röda blodet ströks ut med en fuktad tygbit på listen och plastkassen.
Så på mindre än en timme efter mordet har din uppdiktade planterare hunnit tänka ut sin planteringsplan kapat en lem och direkt tappat blod i en glasburk med lock och åker därefter till KJ's bil samtidigt som han gungar blodet. Likdoften var bara en lyckoträff att den hann utvecklas, eller så hämtade planteraren en burk likdoft senare och tömde i KJ's bil. Kanske gjordes det när styckningen fullföljdes efter planteringen.
Skickligt, snabbtänkt och vågat på så kort tid. Varför var det så bråttom att planera och utföra planteringen?
Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
När vattenryggsäcken läckte en vecka senare drog vattnet med sig blodet från kassen till handskarna och mattan.
Jaså? Du hänvisade själv till HR dom där det står att blodet på mattan fanns där innan vattenläckaget och att det är blodet på mattan som besudlat en av handskarna, inte kassen.
Citat:
Det är enligt hovrättens uppfattning sannolikt att det läckande vattnet den 11 maj från [AB:s] camelback har vätt handskarna och att en av handskarna samtidigt besudlats av blodet i mattan. Detta talar för att blodet i mattan i bagageutrymmet funnits där redan den 11 maj.
Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Förresten, hur vet vi att hen inte använde gul vätska? Hur ser det ut när det har torkat?
Som en gulaktig torkad fläck. Gult serum innehåller inget rött färgämne och byter inte färg när det torkar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Blodet som sveptes med av vattnet bör ha varit gult, men det beskrivs som rödbrunt på handskarna, precis som blodet på listen.
Varför då?
I så fall är vi överens om att inget blod svepts med av läckande vatten i bagaget, men förklara vad gult blod är för något?
Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Kriminalteknikern var inte säker på att det var utspätt, han använde ordet nog, ett värdeladdat ord som man kan byta ut mot sannolikt, troligen, antagligen, kanske med flera beroende på vilket budskap man vill förmedla utan att ljuga.
Om du inte hittar på så kan du förstås hänvisa till när han säger
nog, i bemärkelsen att han inte var säker.
Det här sa han om kassen i TR:
Citat:
Den typen av blodbesudling var så pass kraftig så den upplevde jag inte ha varit förtunnade på samma sätt som på kroppen eller ben utan det här var en vanlig blodbesudling helt enkelt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Det är skillnad på spädning och spädning. Vattenryggsäcken läckte tre liter, det behöver bara ha varit någon centiliter på trasan. I det senare fallet såg blodet mindre utspätt ut, kanske inte alls med blotta ögat.
Citat:
När vattenryggsäcken läckte en vecka senare drog vattnet med sig blodet från kassen till handskarna och mattan.
Om vattensäcken läckte tre liter och drog med sig blod från kassen skulle det ju ha funnits utspätt blod på kassen, men det gjorde det inte enligt teknikern.
Dessutom skrev du just att blodet som sveptes med av vattnet borde ha varit gult, men det beskrivs som rödbrunt på handskarna så handskarna kan ju enligt dig inte ha besudlats av blod som dragits med från kassen vid vattenläckaget
Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
TR:s slutsats är orimlig. Läs istället HR:
Du tycker alltså HR slutsats är den rimliga. Fläcken på mattan fanns där innan vattenläckage och kan därmed inte ha kommit från kassen, som i din hypotes.
Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Det hittades inget blod på handskarnas greppyta
Så står det inte i FUP.
FUP s 345
Citat:
På handskarna iakttogs besudlingar i form av både diffust och tydligt avgränsade svagt färgade fläckar med inslag av starkare färgade stråk se bild 1-4. För besudlingarna erhölls indikation på
blodförekomst.På de gula tygdelar iakttogs besudlingarna ha trängt in i tyget. Där ses ställvis starkare rödbruna stråk.
Ställvis ses tydliga koncentrationszoner.
Det iakttogs både diffusa och tydligt avgränsade fläckar. På det gula tyget har blodbesudlingarna trängt in i tyget och var tydligare, men ingenstans står att det bara var på tyget som blodbesudlingar iakttogs, men DNA-prover togs från tygområdena på handryggen (tydligare besudlingar ökar sannolikheten för att hitta DNA)
På bilderna sidan 346 och 347 ses flera områden med rödaktig ton på handskarnas greppytor. Tex mellan vänster tumme och pekfinger, höger ringfinger och flera fingertoppar, men om det är blod går inte avgöra på bilderna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Att anta att SKL har fuskat vid undersökningen innebär att man ifrågasätter resultatet. Jag skulle kunna anta att SKL har förväxlat två referensmaterial och att det i själva verket är Kims DNA i blodet. Men det gör jag inte, SKL:s resultat är bevis som man måste motbevisa för att kunna ifrågasätta.
Och jag varken antar att SKL fuskat eller ifrågasätter resultatet. Det är enbart din tvärsäkra slutsats jag ifrågasätter och du vet mycket väl att din slutsats är ett antagande och inte fakta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Det hittades inga fibrer i Vatchareeyas stickskador. Det talar för att hon hade bar överkropp.
Det talar för att hon hade kläder som inte släppte fibrer eller hade bar överkropp
Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Två sticksår gick in i hjärtat, det måste ha blött ordentligt, oavsett om hon hade kläder eller inte.
Enligt rättsläkaren var skadan i hjärtat väldigt liten. Blödningen från hjärtat har främst gått ut i hjärtsäcken och över till lungsäcken och blödningen utåt har varit sipprande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Tro du att Kim inte kan ha misstagit sig när han identifierade tejpen från ett foto om du vill. Det är ett fritt land.
Tack.
KJ's beskrivning av rullens utseende oçh delning stämde väl överens med rullen han senare fick se på bild så det är inte troligt att han misstog sig och någon annan förvillande lik rulle har inte hittats i lägenheten.
Tro du att rullen KJ beskriver är av typen Leukopor, trots att den inte är genomskinlig och inte går dela på mitten som den i badrummet. Det är ett fritt land.