2018-11-03, 00:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Exakt! Och skulle jag föreslå alla här på Flasbhack att läsa första bästa bok de har hemma när de läst detta inlägg så säljer jag in det.

Sedan så finns det problemet med huruvida självmordstalen i stort har ändrat och hur de fördelar sig över olika grupper. Det finns visst även en risk att de som "bara" är förvirrade osv kan få riktig dysfori när de påbörjar hormonbehandling.

Ulf Olsson, han som bl.a. mördade Helén Nilsson. Han hann dock begå självmord innan man ens verkställde en eventuell flytt.

Kanske inte medvetet. Och kanske inte lika medvetet som att han fick rykte om att vara golbög för att han var för mkt tjänis med vakterna. (Iofs är det märklig kåkfararlogik. En man som är tjänis med vakterna får vettigt folk att hålla käften när han är i närheten. Och alltså borde risken för att han golar vara mindre.)

Det är även så att Bradley Manning verkar ha transat bort sig från herravdelningen. I Whites fall var det enklare än så, bara ta på sig en peruk så vipps i damavdelningen där han kan våldta mera. Just att de som har begått våld mot kvinnor och barn är impopulära på fängelserna är motiv nog. Om damerna inte bestämmer sig för att plocka White på en gång så kan han fortsätta svina. Till skillnad från en betydligt hårdare herravdelning där alla nyintagna kan göra sig ett namn genom att tackla upp White i väggen osv.

Kristoffer Johansson sätter jag i samma kategori som White, nämligen att båda knappt försöker. Det är inte så att de försöker men misslyckas hårt med att passera. De försöker knappt. Först såg Johansson småluffig ut. Nu ser nu ut som vilken ung man som helst som käkar nyttigare.
Varifrån har du fått att Ulf Olsson var transsexuell?
Citera
2018-11-03, 02:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varifrån har du fått att Ulf Olsson var transsexuell?

Det har dryftats en del om det:https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ono33w/helenmannen-ar-en-kvinna

Ska ha framkommit i rpu: https://www.sydsvenskan.se/2005-03-30/ulf-olsson-forsvinner-in-i-skuggan
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-11-03 kl. 02:23.
Citera
2018-11-03, 14:10
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det har dryftats en del om det:https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ono33w/helenmannen-ar-en-kvinna

Ska ha framkommit i rpu: https://www.sydsvenskan.se/2005-03-30/ulf-olsson-forsvinner-in-i-skuggan
Han committade ju mer än White, för han tog ju faktiskt hormoner.

Men att ge någon som redan är skev saker som kan riskera att göra honom ännu skevare? Nej, det är inte speciellt vettigt.

Och Sydsvenskans idé om att mordet på Hélen Nilsson var egentligen autistiskt kontaktsökande köper jag inte. Skulle han haft den goda smaken att dö i en hjärtattack i bilen innan så hade han redan svinat rejält. Likheterna mellan honom och Kristoffer Johansson är slående.
Citera
2018-11-03, 15:29
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Det är lätt att vara efterklok, det är desto svårare att tänka på allt när man sitter i förhör eller under tiden man utför ett brott. Han gjorde bort sig helt enkelt och försökte rätta till det i TR.
Det fanns gott om tid för eftertanke. Hela tiden som han hanterade kroppen och tiden fram tills han greps kunde han tänka och göra sig av med tejprullen, 18 dagar, Därefter tog det ytterligare tre dagar innan han förhördes om tejpen och hann räkna ut att han kunde förneka den.

Låt mig kolla om jag har uppfattat din hypotes riktigt.
Efter att ha mördat Vatchareeya använde han tejpen på kroppen och gömde den. Därefter gjorde han sig av med kläder, böcker och mobiltelefon. Men den värdefulla tejprullen skulle han till varje pris behålla, så han bar hem den med blodiga handskar så grannarna kunde se honom. Han hade handskar för att ingen skulle kunna koppla ihop honom med rullen på hans badrumsskåp. Därefter gjorde han sig av med handskarna.

Kim lider av ADD och Asperger, han är inte skogstokig. En mer sannolik förklaring är att Vatchareeya glömde tejprullen 22 januari.
Citat:
Vad bevisade det då? Ett helt orelaterat fall som inte har några likheter med det vi pratar om, där en mördare bjuder ovetande gäster på människokött.

Det stämmer att det var en person som sade det. Vad ändrar det? Vad får hon ut av att ljuga om det? Många halmstrån blir det.
Åklagaren dissade vittnet. Gör det du också.
Citera
2018-11-03, 15:38
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Han committade ju mer än White, för han tog ju faktiskt hormoner.

Men att ge någon som redan är skev saker som kan riskera att göra honom ännu skevare? Nej, det är inte speciellt vettigt.

Och Sydsvenskans idé om att mordet på Hélen Nilsson var egentligen autistiskt kontaktsökande köper jag inte. Skulle han haft den goda smaken att dö i en hjärtattack i bilen innan så hade han redan svinat rejält. Likheterna mellan honom och Kristoffer Johansson är slående.

Nä, oavsett vad man tycker om rättigheten att välja sitt kön kan man från andra kriterier ifrågasätta huruvida könskorrigering är medicinsk vård i enlighet med vetenskap och beprövade metoder om man menar att det sker för att "bota" när så många fortsatt mår dåligt, eller kanske sämre. Detta är ju grunden till att den subventioneras till skillnad från estetiska ingrepp som man får betala själv.
Kanske OT men man kan ju fundera över om där inte är någon annan störning i botten, könsidentitetsfrågan kan måhända också finnas där men kanske inte har reell inverkan och inte heller påverkar vad annan störning som gör att de nu väljer att mörda någon.
Citera
2018-11-03, 16:12
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det fanns gott om tid för eftertanke. Hela tiden som han hanterade kroppen och tiden fram tills han greps kunde han tänka och göra sig av med tejprullen, 18 dagar, Därefter tog det ytterligare tre dagar innan han förhördes om tejpen och hann räkna ut att han kunde förneka den.

Efter att ha mördat Vatchareeya använde han tejpen på kroppen och gömde den. Därefter gjorde han sig av med kläder, böcker och mobiltelefon. Men den värdefulla tejprullen skulle han till varje pris behålla, så han bar hem den med blodiga handskar så grannarna kunde se honom. Han hade handskar för att ingen skulle kunna koppla ihop honom med rullen på hans badrumsskåp. Därefter gjorde han sig av med handskarna.

Kim lider av ADD och Asperger, han är inte skogstokig. En mer sannolik förklaring är att Vatchareeya glömde tejprullen 22 januari.

Det är de enda diagnoserna du vet om efter att ha läst fup. Självfallet kan Kristoffer har fler störningar/diagnoser som du inte vet något om.
Citera
2018-11-03, 20:42
Medlem
letspanics avatar
Citat:

Bara för att det finns tid behöver det inte betyda att man kan tänka på allt.

Att han inte gjort sig av med tejprullen kan ha att göra med att han helt enkelt glömde bort den där den låg.

Han har likväl bekänt sina sjuka tankar till den här tjejen.
Citera
2018-11-03, 20:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Bara för att det finns tid behöver det inte betyda att man kan tänka på allt.

Att han inte gjort sig av med tejprullen kan ha att göra med att han helt enkelt glömde bort den där den låg.

Han har likväl bekänt sina sjuka tankar till den här tjejen.
Så jag har alltså tolkat din hypotes riktigt.

Oavsett om Kim eller någon annan mördade Vatchaeeya är det mest sannolika att Vatchareeya glömde tejpen 22 januari.
Citera
2018-11-03, 21:06
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Så jag har alltså tolkat din hypotes riktigt.

Oavsett om Kim eller någon annan mördade Vatchaeeya är det mest sannolika att Vatchareeya glömde tejpen 22 januari.

Trots att Kristoffer säger att det är hans. Nej, det är inte sannolikt. Anledningen till att du vill ha det så är för att det ska passa dina teorier, precis som blodpåhitten några inlägg tillbaka.
Senast redigerad av letspanic 2018-11-03 kl. 21:08.
Citera
2018-11-04, 04:46
Medlem
Citat:
Trots att Kristoffer säger att det är hans. Nej, det är inte sannolikt. Anledningen till att du vill ha det så är för att det ska passa dina teorier, precis som blodpåhitten några inlägg tillbaka.
KJ använde tejp för sina gevär men det var annan tejp än den som fanns på skåpet,
Därför helt logiskt var det Bangsuan som var ägare till tejprullen och som hon glömt den där, vid tidigare besök.
Hon gick sannolikt alltid med en tejprulle i gympabyx fickorna därför hon hade problem med blödningar från skador vid karaten, därför när hennes tejprulle var borta, tog hon en ny liknande rulle och hade i fickan.
När hon besökte KJ hade hon i fickan en liknande rulle som fanns på skåpet och när hon blev mördad använde gärningsmännen tejpen som fanns i hennes ficka för tejpningar i ansiktet och håret.
Avrivningen på tejpen som användes på Bamgsuan stämde inte med den som fanns på skåpet.
Enligt fotot på tejprullen på skåpet tycktes det se ut som damm på den rullen och måste därför legat orörd en längre tid på skåpet.
Citera
2018-11-04, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du har fel, det är skillnad på en hund som drar på spår och en hund som kör "saklet".
Dessutom - nej, hunden markerade blod/liklukt, vilket den inte hade gjort i övriga bilar. Den markerade för att lukten fanns där och inte i de andra.
Edit:
Och ja hundar är smarta, därför skulle den inte försök låtsashitta något eftersom blindgångare inte ger utdelning vid träning och test.
En spårhund som är tränad för en viss vittring drar iväg mot källan där vittringen är starkast och markerar, är den stark blir det oftast skall.
Sedan kan hundföraren söka ytterligare spår av vittringen med hunden i koppel.
Nu påstod hundföraren att hunden Uno markerade men vad markerade den ? En hunds markering är inget bevis och får inte användas som bevis, däremot kan det leda till bevis.
Det misstänktes att KJ hade transporterat kroppsdelar i bagageutrymmet ,men vad är beviset för det, när hunden Unos markering kan inte användas som bevis.
Citera
2018-11-04, 07:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Bete dig som brukligt är då.
I en diskussion är det brukligt att tala om när man förkastar en hypotes och sätter upp en ny. Du bytte ut delar i hypotesen mitt i diskussionen utan att delge att du ändrat dig och vad du förkastat. Det är falskt och bedrägligt.
Jag förstår att du har svårt medge det, men uppenbarligen förstår du hur fel du hade i att samla blod i en glasburk med lock skulle förhindra det från att koagulera.
Det är inte mitt fel att du inte förstod att jag hade ändrat i hypotesen när du skrev att jag hade flyttat målstolparna.
Citat:
Hypotesen du bytte till igår var följande:

Nu har du förkastat det inte helt stelnade blodet och bytt till hypotesen att en påhittad planteringsmördare först väntat minst en timme efter mordet med att fylla blodet i burken och sedan efter att ha dröjt flera timmar efter bloduppsamlingen åker till KJ's bil med en burk blod, som vid det laget definitivt koagulerat, en tygbit och vatten att blöta tygbiten med. Något flytande blod har nu överhuvudtaget inte använts utan planteraren blöter tygbiten med vatten, gnider den blöta trasan mot det koagulerade blodet så blodet förs över till den blöta tygbiten och därefter stryker ut det mot listen och plastkassen.

I koagulerat blod som får stå några timmar kommer serumet separeras ut och lägga sig ovanpå det tyngre koaglet, så överst i burken är nu ett lager gulaktig vätska och inte en gelemassa av homogent helblod att stryka trasan mot.
Jag skrev inte att planteraren skulle ha väntat en timme med att tappa Vatchareeya på blod eller att hen skulle dröjt flera timmar med att åka till Kim. Jag förtydligar min hypotes: Direkt efter att ha kapat en lem tappade hen blod i ett lämpligt kärl och åkte till Kims bil. På vägen gungades blodet så det inte separeras. Den gulaktiga vätskan som eventuellt bildades togs bort och det röda blodet ströks ut med en fuktad tygbit på listen och plastkassen. När vattenryggsäcken läckte en vecka senare drog vattnet med sig blodet från kassen till handskarna och mattan.

Förresten, hur vet vi att hen inte använde gul vätska? Hur ser det ut när det har torkat? Blodet som sveptes med av vattnet bör ha varit gult, men det beskrivs som rödbrunt på handskarna, precis som blodet på listen.
Citat:
Dessutom skulle vattnet i tygbiten späda ut blodet som fångas upp och planteringsfläckarna skulle vara förtunnade och inte se ut som outspätt blod. Kriminalteknikern vittnar om att blodet på listen är outspätt. Hade blodet på den mörka/gråa listen varit utspätt skulle han inte omedelbart sett blodet så tydligt med blotta ögat.
Kriminalteknikern var inte säker på att det var utspätt, han använde ordet nog, ett värdeladdat ord som man kan byta ut mot sannolikt, troligen, antagligen, kanske med flera beroende på vilket budskap man vill förmedla utan att ljuga.

Det är skillnad på spädning och spädning. Vattenryggsäcken läckte tre liter, det behöver bara ha varit någon centiliter på trasan. I det senare fallet såg blodet mindre utspätt ut, kanske inte alls med blotta ögat.
Citat:
Finns inga belägg som visar att så skett i detta fall.
TR dom:
TR:s slutsats är orimlig. Det hittades inget blod på handskarnas greppyta, och kroppsdelarna rengjordes inte med handryggarna. Läs istället HR:
Citat:
[AB] har uppgett att han, tillsammans med andra, den 11 maj 2013
stuvade in en mängd saker i Kristoffer Johanssons bagageutrymme, bl.a. en s.k.
camelback som samma dag kom att läcka flera liter vatten i bagageutrymmet. Det är
enligt hovrättens uppfattning sannolikt att det läckande vattnet den 11 maj från
[AB:s] camelback har vätt handskarna och att en av handskarna samtidigt
besudlats av blodet i mattan. Detta talar för att blodet i mattan i bagageutrymmet
funnits där redan den 11 maj.
Citat:
Trams.
Jag ifrågasätter inte SKL utan konstaterar bara att det i FUP framgår att två besudlingar och två områden topsats, ett på rullens pappersdel och ett på utsidan, men inte huruvida två områden betyder hela rullen.
Du antar att hela rullen testades, vilket mycket väl kan stämma, men allt vi vet med säkerhet är att KJ's DNA inte hittades i de områden av rullen som testades.
SKL:s uppgift:
Citat:
Ändamålet är att undersöka om det på materialen förekommer biologiska spår som
avseende DNA kommer från Bangsuan, Johansson eller annan person.
Att anta att SKL har fuskat vid undersökningen innebär att man ifrågasätter resultatet. Jag skulle kunna anta att SKL har förväxlat två referensmaterial och att det i själva verket är Kims DNA i blodet. Men det gör jag inte, SKL:s resultat är bevis som man måste motbevisa för att kunna ifrågasätta.
Citat:
Stickskador behöver inte med självklarhet lämna mycket blod. Det beror på hur stora blodkärl som skadas, om blödningen sker invärtes eller ut ur skadorna och om offret har kläder som suger upp blodet. Jag vill minnas att kriminalteknikern jämförde med ett fall av kraftigt våld mot huvudet, med stor blödning som följd där mössan stoppade upp allt blod och inget blodstänk hittades.
Dock skulle nog en yta som man liggandes vänder skadorna mot komma att besudlas trots kläder mellan och tror jag inte att mordet skett i lägenheten.
Det hittades inga fibrer i Vatchareeyas stickskador. Det talar för att hon hade bar överkropp. Två sticksår gick in i hjärtat, det måste ha blött ordentligt, oavsett om hon hade kläder eller inte.

Bra att vi är överens om att mordplatsen inte är i lägenheten.
Citat:
Tro du att Kim inte kan ha misstagit sig när han identifierade tejpen från ett foto om du vill. Det är ett fritt land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in