2018-12-27, 11:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Du har utfört ett experiment, helt på egen hand bör påpekas, och inte under exakt samma omständigheter. Även om du visat att det går, bevisar det inte att så skett. Förstår du skillnaden?
Ja, jag förstår skillnaden. Som jag skrev var inte syftet att visa att blodet var planterat, jag bara motbevisade ditt påstående att det inte var praktiskt möjligt.
Citat:
Vi diskuterar hur troligt bevisplantering är och då måste det ställas emot hur frekvent det förekommer.
Nej, vi kan inte diskutera hur frekvent bevisplantering är för det är ingen som vet.
Citat:
Nej, det är inte sannolikhet 1. Det är omöjligt. Läs om sannolikhet om du inte begriper det jag skriver. Blir otroligt tröttsamt att förklara saker för dig som du uppenbart inte begriper.
Ett olycka behöver inte hända en gång per år, eller en gång per dag, eller en gång per sekund för att sannolikheten för att det förekommer ska vara 1. Det räcker med att det förekommer och kärnkraftsolycker förekommer.
Citat:
Det är inte inget kortspel vi pratar om och går inte att jämföra två företeelser, med helt olika premisser som du gör, och dessutom ofta.

Att flera poliser skulle gå samman och medvetet fuska är inte sannolikt, om du nu öht begriper det ordet.
Jag vet vad fusk är.
Citat:
Fusk är metoder för att skaffa sig otillåtna fördelar på sätt som bryter mot skrivna eller oskrivna regler, till exempel i spel, examination av studier, eller näringsliv.
Man kan fuska på många sätt inom olika verksamheter, spel, idrott, deklarationer, bokföring, skolprov etc. Det finns anledning att anta att den som fuskar, oavsett verksamhet, har fuskat tidigare eller kommer att fuska.

Sannolikheten för att flera poliser skulle gå samman och medvetet fuska är 1, eftersom det har hänt. Ett par skor är bortretuscherade från ett foto. Det var fusk.
Citat:
Det år således en bildmanipulation där skor
redigerats bort. Detta är synnerligen amnärkningsvärt och torde strida mot ett flertal
regler om hur en förundersökning skall bedrivas och redovisas.
Att använda en metod som bryter mot regler är fusk, enligt Wikipedias definition ovan.
Citat:
Lögn.
Vad är lögn, att polisen förvanskade bevis? Se ovan. Var det lögn att det var en ny omständighet? Var framgick det före resningsansökan att det fanns ett par skor till vänster om högtalaren? Om det inte framgick var det en ny omständighet.
Citat:
Det är förmodligen ett indicium, beroende på hur det skapats och om det går att länka samman med andra indicier. Men som ensamt är det inte särskilt starkt.
Det är lika starkt som blodet i bagageutrymmet ensamt. Du hävdar att andra indicer fortfarande gäller trots att de går att förklara med naturliga orsaker. Det finns andra indicier mot MB också.
Citat:
Det är uppenbara indicium, om du inte fattar det är du verkligen helt överflödig i tråden och en uppenbar anledning till att du inte förstår varför KJ blivit dömd.
Jag förstår mycket väl varför Kim blev dömd. Domstolarna dömde på den bevisning som presenterades under rättegångarna, inte den som polisen sopade under mattan eller förvanskade, inte heller på den bevisning som har framkommit efter domarna.
Citat:
Vad menas med detta?
Du har flera gånger citerat MrFold: "- Iakttagelser av ett skölpjärn som stämmer med vissa hugg mot hennes kropp + saknad kniv: Vittnena minns fel här också". I och med att du använder det citatet kallar du också stämjärnet som ett vittne såg i Kims lägenhet skölpjärn. Såren på Vatchareeyas kropp matchar inte ett stämjärn.
Citat:
En seriös fråga: har du autism?
letspanic! Vi har haft en någorlunda civiliserad diskussion hittills. Ett tydligt tecken på att argumenten börjar sina är när flashbackare börjar gå till personangrepp. Låt oss slippa fler sådana, det blir bara otrevligt.
Citat:
Ursprungligen postat av VeOchFasa
Det finns flertalet bevis som talar för KJ medans gärningsmännen på Lejonbacken är fantasier Fagro...
Lägg Fagros stollerier åt sidan ett tag.
Citat:
KJ hade inte polisspan under denna tiden. Något du vet, men ihärdigt förnekar då du inte ens verkar läsa ordentligt.

Men nu läs detta:

KJ hade inte span sanktionerat av polis utan tiden då kroppsdelarna flyttades hade han alibi av sina föräldrar som hade honom under nära uppsikt. Men luckor finns , luckor där dom inte varit tillsammans då mastuppkopplingar skett på olika ställen. FUP-12 gjorde denna sammanställning.

Polisspanet upptogs på KJ 21 Maj på eftermiddagen då dom hittade honom på en restaurang i Boden, att dom började spana på honom 18 maj är fel. Bekräfta gärna att du läst denna rad.
Bevakningen mot MB upphörde 19 maj. Dagen därpå hittades benen i ödehuset.
Citat:
Och observera att KJ's föräldrahem där han bodde under denna tid är oerhört nära.
Håll med om att det var en olämplig plats för Kim att placera ut benen på, men alldeles utmärkt plats för någon som ville ge Kim skulden.
Citat:
Fagro när det gäller att flytta torson så flyttades den inte särskilt långt och KJ var nog en rätt envis och motiverad kille så ser inga problem han kan flytta sånt.
Detta gäller vem som än flyttade torson.
Citat:
Hur kan KJ's DNA finnas på benen ? Dom var ju tvättade så han borde ju ha hanterat benen efter styckningen skede??
Det är inte konstaterat att det var Kims DNA på vristen.
Citat:
På den ena topsen påvisades Y-kromosomalt DNA som kan
jämföras mot person. Resultaten talar i någon mån för att DNA:t
kommer från Johansson (Grad +1).
+1 är minsta möjliga gradering för att sannolikheten att hypotesen ska vara sann. Dessutom framgår det inte att just vristen har tvättats, DNA kan ha funnits kvar sedan Kim och Vatchareeya hade sex.
Citat:
Det verktyg som orsakat skadorna på Bangsuan är troligen ett träsnideri verktyg, ett sånt verktyg som KJ under gymnasietiden använde under sin utbildning i träsnider på folkhögskolan i Övertorneå.
Vad för slags verktyg? Massor av verktyg har analyserats och förkastats i tråden.
Citat:
"LUCKORNA"

Lucka 1. Lördagen den 18/5, kl 00:57 – kl 11:31:
Lucka på 10.5 timme
Mörkt: 22:12-02:41.

Lucka 2. Lördagen den 18/5, kl 17:37 – söndagen den 19/5, kl 02:49:
Lucka på 9 timmar
Mörkt: 22:17- 02:37.

Lucka 3. Söndagen 19/5, kl 02:50 – kl 11:53:
Lucka på 9 timmar
Solen gick upp 02:37.

Lucka 4. Söndagen den 19/5, kl 13:54 – måndagen 20/5, kl 04:26:
Lucka på 15 timmar
Mörkt 22:21-02:33.

Lucka 5. Måndagen 20/5, kl 04.27- kl 07.01.
Lucka på 2.5 timme
Solen gick upp 02:33.
Luckor i spaningen mot MB gås igenom i punkterna 84-93 i resningsansökan. Det handlar om tiotals timmar under den tid spaning skulle ha bedrivits. Och som sagt, spaningen upphörde dagen innan benen hittades. Tillfällighet?

Varför är du, VeOchFasa, så säker på att Kim är mördaren?
Citera
2018-12-27, 11:27
Medlem
Citat:
Fagro:

KJ hade inte spaning hela tiden punkt.

Inget lik var lagt på is för att motstå förruttnelse , det var lagt i ett värn för att undvika att bli upptäckt. Att det var is var en slump.

Allt prat om beställare , karatesparkande IS medlemmar och totalt avsaknad av logiskt tänkande...Fagro läs FUP, läs domarna och begrunda.

Polisen fick order om att spaning skulle utföras på KJ, att komma och anklaga polisen för tjänstefel att de slarvat med spaningen håller inte, det är en lögn och ingenting annat.
Naturligtvis har de haft spaning på KJ tills kroppsdelarna kom till fyndplatsen.
Det är mycket genomskinligt att börja ändra spaningsprotokollet efter att kroppsdelarna kom till fyndplatsen, som också är en kriminell handling.

Om inte kroppsdelarna hade legat på is skulle det ha varit en vedervärdig stank efter några dagar, att spårhundarna hade fått vittring flera hundra meter ifrån beroende på vindriktningen.
Att det funnits en beställare för mordet på Bangsuan är 100% säkert och en av gärningsmännen behärskade karate är jag övertygad om, kanske den andre kumpanen också.
Därför finns misstanken att de blev värvade från karateklubben.

Jag kan hela förundersökningen, däremot åtalet är miserabelt och domen är efter åtalet.
Citera
2018-12-27, 12:00
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, jag förstår skillnaden. Som jag skrev var inte syftet att visa att blodet var planterat, jag bara motbevisade ditt påstående att det inte var praktiskt möjligt.

Då kan vi säga att du bevisat att det faktiskt är praktiskt möjligt, om du nu är ärlig med ditt resultat. Din hängivenhet är imponerande. Sedan får vi hoppas att det är ditt eget blod.

Vad jag undrat en längre tid men glömt bort att fråga: varför är du så övertygad om att blodet är planterat?

Citat:
Nej, vi kan inte diskutera hur frekvent bevisplantering är för det är ingen som vet.

Det går att beräkna utifrån de fall där det upptäckts, och det är noll.

Citat:
Ett olycka behöver inte hända en gång per år, eller en gång per dag, eller en gång per sekund för att sannolikheten för att det förekommer ska vara 1. Det räcker med att det förekommer och kärnkraftsolycker förekommer.

Är det inte bättre att du erkänner att du har fel istället för att fortsätta hävda felaktigheter? Du vet inget om sannolikhetsberäkning om du fortsatt hävdar att det är 1. Här får du: https://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/statistik-och-sannolikhet/sannolikhet

Citat:
Man kan fuska på många sätt inom olika verksamheter, spel, idrott, deklarationer, bokföring, skolprov etc. Det finns anledning att anta att den som fuskar, oavsett verksamhet, har fuskat tidigare eller kommer att fuska.

Nej, det är inte säkert att denne kommer fortsätta fuska. Och det finns inget bevis för att fusk skett medvetet här.

Citat:
Sannolikheten för att flera poliser skulle gå samman och medvetet fuska är 1, eftersom det har hänt. Ett par skor är bortretuscherade från ett foto. Det var fusk.

Kan det vara så att bilderna tagits vid olika tidpunkt och skorna flyttats däremellan? Det kan finnas andra förklaringar till det du prompt vill ha till fusk.

Ang. 1: https://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/statistik-och-sannolikhet/sannolikhet

Citat:
Vad är lögn, att polisen förvanskade bevis? Se ovan. Var det lögn att det var en ny omständighet? Var framgick det före resningsansökan att det fanns ett par skor till vänster om högtalaren? Om det inte framgick var det en ny omständighet.

Bevisa att fusk förkommit medvetet för att få KJ fälld eller lägg ner detta.

Citat:
Det är lika starkt som blodet i bagageutrymmet ensamt. Du hävdar att andra indicer fortfarande gäller trots att de går att förklara med naturliga orsaker. Det finns andra indicier mot MB också.

Men snälla du. Nu får du nog läsa Diesen igen. Blod i bagageutrymmet i KJ:s bil och att hävda att MB:s alibi är falskt går inte att tillmäta samma värde.

Lista de indicier som finns mot MB som mördare.

Citat:
Jag förstår mycket väl varför Kim blev dömd. Domstolarna dömde på den bevisning som presenterades under rättegångarna, inte den som polisen sopade under mattan eller förvanskade, inte heller på den bevisning som har framkommit efter domarna.

Jag tror inte du förstår varför KJ blev dömd. Du har flertalet gånger uppvisat stor okunskap om bevisvärdering och även på den avgörande punkten: indicier.

Citat:
Du har flera gånger citerat MrFold: "- Iakttagelser av ett skölpjärn som stämmer med vissa hugg mot hennes kropp + saknad kniv: Vittnena minns fel här också". I och med att du använder det citatet kallar du också stämjärnet som ett vittne såg i Kims lägenhet skölpjärn. Såren på Vatchareeyas kropp matchar inte ett stämjärn.

MrFolds lista är praktisk eftersom den på ett bra sätt listar indicierna i målet. Att haka upp sig på ordval är bara autism.

Citat:
letspanic! Vi har haft en någorlunda civiliserad diskussion hittills. Ett tydligt tecken på att argumenten börjar sina är när flashbackare börjar gå till personangrepp. Låt oss slippa fler sådana, det blir bara otrevligt.

Som sagt var det en allvarlig fråga. Jag har inga problem att möta dina argument, men du verkar ha svårt att se övergripande samband och stirra dig blind på detaljer, så jag vill veta om jag slösar min tid på någon som inte förstår helheter, vilket jag starkt misstänker att jag gör. Men jag ska undvika att dra upp dina diagnoser i framtiden.
Senast redigerad av letspanic 2018-12-27 kl. 12:04.
Citera
2018-12-27, 12:07
Medlem
Combivals avatar
Citat:

Du visar att du kan kladda med blod. Skulle en kriminalare eller forensiker undersöka ditt kladd är sannolikheten stor att de direkt skulle konstatera plantering. Det har inte konstaterats i det här mordfallet.
Citera
2018-12-27, 14:08
Medlem
Quarrel:

Jag är inte 100% säker på att KJ är skyldig.

Däremot så tycker jag att Fagros stollerier är så störande att läsa så jag måste besvara honom.

När det gäller KJ skyldig eller inte så är KJ högst troligen skyldig. Jag tror inte på bevisplantering etc.

Ibland har gärningsmän dykt upp som varit så förvånande i början att ingen trott på dem, ett exempel är Tommie Karim.

Men KJ har flera saker som talar emot honom, han är en makaber figur och bevisningen talar för honom. MB är även han en potentiell gärningsman.

Ett bra polisspan märker inte personen när det släpper och inte. Så att MB visste dom släppt spanet och han flyttade benen, nja. Ja visst lämpligt att sätta ditt KJ på det sättet. Men MB måste utfört ett hästjobb med allt med att plantera tejp, bevisplantering i KJ's bil och samtidigt hantera liket samt utföra styckningen och samtidigt sköta sitt sushi hak.

Är MB fortfarande ihop med den frun som skrev så elakt på Facebook om Bangsuan?
Citera
2018-12-27, 14:49
Medlem
Citat:
Quarrel:

Jag är inte 100% säker på att KJ är skyldig.

Däremot så tycker jag att Fagros stollerier är så störande att läsa så jag måste besvara honom.

När det gäller KJ skyldig eller inte så är KJ högst troligen skyldig. Jag tror inte på bevisplantering etc.

Ibland har gärningsmän dykt upp som varit så förvånande i början att ingen trott på dem, ett exempel är Tommie Karim.

Men KJ har flera saker som talar emot honom, han är en makaber figur och bevisningen talar för honom. MB är även han en potentiell gärningsman.

Ett bra polisspan märker inte personen när det släpper och inte. Så att MB visste dom släppt spanet och han flyttade benen, nja. Ja visst lämpligt att sätta ditt KJ på det sättet. Men MB måste utfört ett hästjobb med allt med att plantera tejp, bevisplantering i KJ's bil och samtidigt hantera liket samt utföra styckningen och samtidigt sköta sitt sushi hak.

Är MB fortfarande ihop med den frun som skrev så elakt på Facebook om Bangsuan?

Kan du svara på den här enkla frågan ?
1. Är karatetränaren skyldig till mordet på Bangsuan ?
2. Är KJ skyldig till mordet på Bangsuan ?
3. Är det någon annan som du anser är skyldig för mordet på Bangsuan ?

Har du inget svar på frågan vet du ingenting om fallet, utan det är en rundgång som gäller.
Citera
2018-12-27, 15:17
Medlem
Fagro enligt mig är KJ skyldig till mordet på Bangsuan. Han sitter av det just nu och målet har varit uppe i två instanser.

Jag är inte den mest pålästa om fallet men har läst en del.

Varför skulle allt i detta fall vara en komplott mot KJ. Hur ofta sker mord där man försöker uppenbarligen från första början sätta dit någon?? Det kräver en oerhörd planering och hur planerar man mot en total irrelevant människa som KJ som inte har fasta tider, inget arbete och kan dyka upp lite hursom?

Och varför? Motivet skulle va att Bangsuan ljugit om att hon var gravid till MB och han ville göra sig av med henne därför? Lite väl uppenbart? En smart person som kan sätta dit en annan så det håller i tingsrätten tänker väl smartare än så?

Jag tror KJ flyttade likdelarna för han var trött på att Missing People sökte och att han inte orkade mer uppmärksamhet. Han trodde bara dom fann liket skulle det lugna sig.

Ni verkar tro att polisen inte alls undersökts MB’s förehavanden, läs FUP.
Citera
2018-12-27, 20:50
Medlem
Ni som bor i Boden och känner till KJ. Hur kommer han passa in efter han kommer ut. I reportaget i TV3 berättade han att han kollade på sommarstugor och läste om divansoffor och annat spännande.

Han jobbade ju inte innan och kommer ju knappast få ett jobb efter detta, han kommer ju snarare bo i någon lägenhet som socialen tillhandahåller. Är det i samma kvarter som KJ bodde i innan? Hur går snacket på stan om KJ?

Vad säger folk? Är folk rädda? Bor Bangsuans familj kvar?
Citera
2018-12-27, 21:15
Medlem
brianmolkos avatar
Kroppen måste ju ha transporterats till värnet väl ligger det inte en bit ifrån
men ja vem vet de kanske
Citera
2018-12-27, 21:51
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nu har jag väl i och för sig bara följt den här senaste tidens debatt mellan å ena sidan dig & 'Combival', och å andra sidan 'Quarrel'. Men om det finns andra som på ett mer framgångsrikt sätt har kunnat argumentera för att domen är korrekt så får du gärna länka.

Du får nog vara mer specifik i vad det är du inte håller med om än att på ett sådant slappt sätt avfärda det som sägs. Jag vet sedan innan att du inte tror på domen och även tror på en plantering, för att du "har en känsla", så det är inte som att du är opartisk i frågan. Om du har något argument för plantering som inte är känslobaserat (på tal om saklighet) kan du gärna frambringa det.
Senast redigerad av letspanic 2018-12-27 kl. 21:53.
Citera
2018-12-27, 22:07
Medlem
Citat:
Du får nog vara mer specifik i vad det är du inte håller med om än att på ett sådant slappt sätt avfärda det som sägs. Jag vet sedan innan att du inte tror på domen och även tror på en plantering, för att du "har en känsla", så det är inte som att du är opartisk i frågan. Om du har något argument för plantering som inte är känslobaserat (på tal om saklighet) kan du gärna frambringa det.

Att det är planterat är uppenbart. Hela mordet är egentligen bara ett undanröjande av en person som ansågs vara en pain in the ass. Men det är maskerat som ett ritualmord eller lustmord. Kroppen höggs i något konstigt mönster med ett skåljärn och några kroppsdelar placerades på ett konstigt sätt i ett hus för att det skulle hittas. Huset låg dessutom på vägen mot KJ:s familjehem.

Blodet i bakluckan är tveksamt för att det var en liten mängd som kan ha kommit dit på annat sätt, men troligen är även det planterat.

KJ var lämplig som syndabock eftersom han hade en diagnos. Därmed så hade han ett stort underläge under rättegången och en störd person kan ju lika gärna sitta inspärrad kan folk utan empati tycka.
Citera
2018-12-27, 22:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jättedåliga argument här nu. Vad menar du med att jag "har en känsla" av någonting, och att jag inte skulle vara opartisk i ärendet? Tvärtom försöker jag alltså bara lyssna till de sakliga argument som har lagts fram här i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in