2018-11-03, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb

Argumentet lyder:
Bara om Gud finns så finns det en objektiv och absolut moral.
Det finns en objektiv och absolut moral.
Därför finns Gud.

Första premissen är felaktig. Eller den kan i alla fall vara felaktig, beroende på hur man definierar vad moral är och bygger på. Jag tror de flesta människor, troende eller icke troende, kan hålla med om att vad vi menar med moral rent generellt är att maximera välbefinnande, men att välbefinnandet av den enskilde i högsta möjliga grad inte skall påverka den andres välbefinnande i negativ riktning. Det kan definieras lite olika, men i stora drag tror jag de flesta kan instämma i detta.
Och om nu detta är vad vi menar med moral, då är det objektivt fel att mörda, tortera, stjäla etc, oavsett om gud finns eller inte.

Om man å andra sidan menar att gud är den som avgör vad som är moraliskt riktigt så kan gud säga att det är helt i sin ordning att tortera oskyldiga människor för skojs skull. Om gud inte kan säga att det är moraliskt riktigt, så är gud bara en förmedlare av moralen, vilket per definition gör moralen oberoende av vad gud säger, vilket i sin tur innebär att gud är irrelevant.
Detta dilemma (som Plato formulerade) brukar besvaras med att "Guds väsen är godhet och därför kan bara gud utgå från sitt eget väsen". Men om man hävdar att guds väsen är gott så har man har man ju bedömt gud utifrån sin egen moral, vilket återigen visar att gud är irrelevant för vad som är moraliskt gott.

Och vem i hela friden anser i dagens läge att bibelns gud har en korrekt "absolut moral"? I så fall måste man anse att slaveri och en hel del andra fruktansvärda saker är moraliskt riktigt.
Och man behöver inte ha en absolut moral. Om moralen grundas på att maximera välbefinnande så kan den resoneras kring och finjusteras, med hjälp av vårat intellekt och vår förmåga till empati.
Senast redigerad av Sir. 2018-11-03 kl. 23:55.
Citera
2018-11-04, 00:26
Medlem
Jag har väl också alltid sökt. En del kallar sökande för tvivel. Kanske sak samma - men ändå inte riktigt samma.
Har aldrig kunnat definiera eller bevisa. Men med åren har jag funnit allt fler indicier eller indirekta bevis.
Om gud har åstadkommit världen och livet?
Jag är helt säker på att "världen" är en manifestation av energi. Jag tror på en tvådimensionell värld som är samtidig med denna tredimensionella.
Hur ser det egentligen ut inne i ett svart hål? Finns det kanske bara en enorm energi, som inte ens har blivit till någon tredimensionell struktur än? Rolig tanke i alla fall.
Jag har all respekt för gamla stora tänkare, som kunde tänka ut mycket komplicerad struktur utan några av den moderna tidens utrustning. Alltså dom var bra tänkare!
Men trots att liv finns och världen också "finns", så har vi ännu inte lyckats skapa något reproducerbart liv. Det är också en sorts indirekt "bevisföring".
Många av dom som förnekar en skapande kraft - gör ju det som en protest mot kyrkor och präster. Och där håller jag med dom. Men protest är ingen bevis för någonting.
Bevisföring kan som sagt vara indirekt. Och när jag tittar på världen så inser jag att den har struktur. Det är inte bara på atomär och subatomär nivå, utan även DNA och kromosomer och gener. Och de gamla taoisterna hade en klar bild hur allting uppstått. Den bilden skulle kunna vara ett sorts bevis. Eftersom dom tänkt ut det för länge sedan, och att man nu kan visa att dom hade en hygglig uppfattning.
Senast redigerad av Urbizzo 2018-11-04 kl. 00:29.
Citera
2018-11-04, 00:41
Medlem
Svepte förbi tråden och av nyfikenhet läste ett hundratal inlägg.
Måste säga att denna tråd kan vara en av de mest onödiga på detta forum.

Den som tror på detta måste nog se sig om i världen för att se hur den ser ut.

Hur kan det komma sig att det finns så många skapare?

Utan religion hade det inte varit lika stor ond och bråd död i världen genom historien.
Citera
2018-11-04, 00:46
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nördie. Vilken specifik 'gud' eller typ av 'gud' vill du bevisa existensen av?
Ingen. Varför frågar du det? Vilken specifik 'gud' eller typ av 'gud' vill du bevisa existensen av själv?
Citera
2018-11-04, 00:46
Medlem
Nestor Xs avatar
Tråden är alldeles för stor för att gå genom nu. Ändå helt säker på att inget inlägg här lyckats bevisa att denne imaginäre gestalt som kallas för "allsmäktig gud" existerar. Borde finnas en annan tråd där motsatsen gäller det vill säga att bevisa frånvaron av denne så kallade skapare av universum. Dennes största nöje skall enligt skrifterna bestå av att skuldbelägga arten homo sapiens och efter individerna av denna art dött döma den stora majoriteten av dem efter ett ha levt ett liv fullt av plågor på jorden till att få tillbringa evigheten i ett brinnande helvete om de inte bekänner sin fruktan inför och en absolut tro på fanskapet.
Citera
2018-11-04, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X
Tråden är alldeles för stor för att gå genom nu. Ändå helt säker på att inget inlägg här lyckats bevisa att denne imaginäre gestalt som kallas för "allsmäktig gud" existerar. Borde finnas en annan tråd där motsatsen gäller det vill säga att bevisa frånvaron av denne så kallade skapare av universum. Dennes största nöje skall enligt skrifterna bestå av att skuldbelägga arten homo sapiens och efter individerna av denna art dött döma den stora majoriteten av dem efter ett ha levt ett liv fullt av plågor på jorden till att få tillbringa evigheten i ett brinnande helvete om de inte bekänner sin fruktan inför och en absolut tro på fanskapet.
Det finns en sådan tråd.
(FB) Bevisa att gud inte existerar.
Citera
2018-11-05, 01:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nördie. Vilken specifik 'gud' eller typ av 'gud' vill du bevisa existensen av?

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ingen.

Så har du något problem med att jag ifrågasätter en viss typ av teistisk marknadsföring?
Citera
2018-11-07, 12:17
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Så har du något problem med att jag ifrågasätter en viss typ av teistisk marknadsföring?
Konstiga frågor du ställer. Men Topic HÄR verkar iaf inte vara teistisk marknadsföring, så ja, det är nog ett problem. Bättre då om man diskuterar något av gudsbevis som föreslagits här eller på annan plats. Eller sånt som skulle ev skulle kunna ingå i ett gudsbevis.

Vilket iofs kan inkludera Pascal's wager, om det är den du tänker på.
Citera
2018-11-07, 12:41
Medlem
Citat:
Konstiga frågor du ställer. Men Topic HÄR verkar iaf inte vara teistisk marknadsföring, så ja, det är nog ett problem. Bättre då om man diskuterar något av gudsbevis som föreslagits här eller på annan plats. Eller sånt som skulle ev skulle kunna ingå i ett gudsbevis.

Vilket iofs kan inkludera Pascal's wager, om det är den du tänker på.
Menar du att Pascal`s wager är ett gudsbevis?
Citera
2018-11-07, 17:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Men Topic HÄR verkar iaf inte vara teistisk marknadsföring, så ja, det är nog ett problem.

En hel del teister på denna tråd har presenterat sina egna versioner av "alternativ bevisföring" (av 'gud') ... vilket är det jag relaterar till.

Men om du anser att det endast är konventionell bevisföring (av 'gud') som är legitim på denna tråd, då stödjar jag dig iofs i sista hand.
Citera
2018-11-12, 20:45
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Menar du att Pascal`s wager är ett gudsbevis?
Det påstod jag verkligen inte! Men det kan nog tillräckligt mycket ses som ett försök (inte mitt) eller uppslag (inte mitt) till gudsbevis för att det skulle vara relevant i den här tråden. Det är ju t ex så pass känt att det har ett eget namn.

Vad har du själv för bra uppslag för den här tråden?
Citera
2018-11-12, 21:45
Medlem
Citat:
Det påstod jag verkligen inte! Men det kan nog tillräckligt mycket ses som ett försök (inte mitt) eller uppslag (inte mitt) till gudsbevis för att det skulle vara relevant i den här tråden. Det är ju t ex så pass känt att det har ett eget namn.

Vad har du själv för bra uppslag för den här tråden?
Egentligen ingenting.
Det man skulle kunna göra är att använda Gud som förklaring till det ”vi” inte vet.
Men det är ju ändå inget bevis, det är ju ”God of the gaps” (argument from ignorence).
Men det är nog det närmaste ett bevis jag kan komma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in