2019-03-04, 21:34
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Så Gud har inte skapat allt i universum då, det var inte tomt när han satte igång då?
Nej. Ingenting är så "tomt" som dina inlägg...

Min uppfattning:
0 är inte "tomt" och Universum är eventuellt en effekt av att 0/0=1.
Alltså skulle man kunna se det som att 0 besitter betydligt "mer makt" än 1.
1 måste alltid förhålla sig till 0. 0 är till bredden fyllt av potential och möjligheter!

Men det är väl ingen idé att försöka förklara och utveckla resonemanget för en skräckslagen stackars idiot?
Citat:
Vad är ditt bevis för det?
"Bevis" för att "slumpen existerar" är för dem som tror på "slumpen" att ta fram.
Hur var det nu igen med bevisbördan som du galopperade på så förbannat tidigare?

Btw: "Slumpen" har ett namn mer passande en sagobok är namnet Gud!
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-04 kl. 21:45.
Citera
2019-03-04, 21:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Nej. Ingenting är så "tomt" som dina inlägg...

Min uppfattning:
0 är inte "tomt" och Universum är eventuellt en effekt av att 0/0=1.
Alltså skulle man kunna se det som att 0 besitter betydligt "mer makt" än 1.
1 måste alltid förhålla sig till 0.

Men det är väl ingen idé att försöka förklara och utveckla resonemanget för en skräckslagen stackars idiot?

"Bevis" för att "slumpen existerar" är för dem som tror på "slumpen" att ta fram.
Hur var det nu igen med bevisbördan som du galopperade på så förbannat tidigare?

"All verkan har en orsak! Regelrätt "slump" existerar inte." skrev du, vad är ditt bevis för det?

Och 0/0 är som sagt var inte 1 i vårt universum, du fick en länk av mig om det.

Om universum inte var tomt när Gud satte igång så har han inte skapat allt, är han Gud då?
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2019-03-04 kl. 21:47.
Citera
2019-03-04, 21:47
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
"All verkan har en orsak! Regelrätt "slump" existerar inte." skrev du, vad är ditt bevis för det?

Och 0/0 är som sagt var inte 1 i vårt universum, du fick en länk av mig om det.
Är det mitt ansvar nu att bevisa något som jag INTE tror på?!

Min uppfattning är baserad på observation av verkligheten och förmåga att tänka.
Din uppfattning är baserad på vad matte och husse tillåter dig att tro.

1 och 0 har tillsammans skapat universum. 1 är "Gud".
Du får själv definiera "Gud" om du vill att jag skall kommentera din uppfattning. Det förstår du väl själv?!
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-04 kl. 21:50.
Citera
2019-03-04, 21:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Är det mitt ansvar nu att bevisa något som jag INTE tror på?!

Min uppfattning är baserad på observation av verkligheten och förmåga att tänka.
Din uppfattning är baserad på vad matte och husse tillåter dig att tro.

1 och 0 har tillsammans skapat universum. 1 är "Gud".
Du får själv definiera "Gud" om du vill att jag skall kommentera din uppfattning. Det förstår du väl själv?!

Det är din sak att styrka ditt påstående förstås: "All verkan har en orsak! Regelrätt "slump" existerar inte." skrev du, vad är ditt bevis för det?

Och du kan inte hålla på och hitta på en egen matematik, det är inget subjektivt tyckande.
Citera
2019-03-04, 22:00
Medlem
Smesos avatar
Citat:
För att ändå nämna ett exempel så tror jag INTE "att gud skapat universum ur tomma intet".
Jag tror inte att "intet" är "tomt"! Jag tror att "intet" eventuellt innehåller allt det vi brukar kalla Anti.

Istället för att tvinga mig till upprepning så kan du försöka lära dig behärska pragmatik.
Du verkar annars så väldigt duktig på just pragmatik... synd att du ändå så ofta har fel.

Om andra följde mina råd skulle jag också kunna följa dem till fullo, det vore faktiskt väldigt bekvämt.

Btw: Dina antaganden och eventuella out:anden av personerna bakom forumets användarnamn är emot reglerna.
Det visste du väl redan?

Vill du vara så snäll att erkänna nu?

Jaså?
Du skrev ju så här:
0 (O) är Roten/Ursprunget / ”ANTI!” ”INgenting”

Så nu menar du helt plötsligt att det inte alls var ”ingenting” du egentligen menade och att du skrev det oavsiktligt?

Ja, att avslöja en annan användares identitet IRL är förbjudet, men det har jag inte gjort. Det jag gjorde var att koppla ihop olika användarnamn som helt uppenbart är samma identitet därför att användning av olika användarnamn i samma tråd är förbjudet. (1.07)

Men det visste du väl redan?
Citera
2019-03-04, 22:08
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jaså?
Du skrev ju så här:
0 (O) är Roten/Ursprunget / ”ANTI!” ”INgenting”

Så nu menar du helt plötsligt att det inte alls var ”ingenting” du egentligen menade och att du skrev det oavsiktligt?

Ja, att avslöja en annan användares identitet IRL är förbjudet, men det har jag inte gjort. Det jag gjorde var att koppla ihop olika användarnamn som helt uppenbart är samma identitet därför att användning av olika användarnamn i samma tråd är förbjudet. (1.07)

Men det visste du väl redan?
Du vet väl vad citationstecken används till och vad de kan tänkas betyda? Du använder dem ju själv!
Läs tråden ibland åtminstone! Vill du äntligen erkänna nu?

Eller är Jante så PK-skadad att han inte förmår se när han kastar ur sig idiotförklaringar själv?
Pragmatik som sagt
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-04 kl. 22:12.
Citera
2019-03-04, 22:11
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ingen har Bevisat "slumpen"! Vi har som bäst upptäckt kaotiska tal.
All verkan har en orsak! Regelrätt "slump" existerar inte.

Vad är det som styr partikel/anti-partikel sammanslagen i universum, tror du själv?
Vad är det som styr upprätthållandet och utvecklingen av universum, tror du själv?

Vad tror du att "Makt" betyder?

Kaotiska tal? Vad är det för något nytt som du har hittat på?

Om slumpen var styrd så skulle den kunna förutses. Det är bevisat att det inte går.
Eller hävdar du att du har en formel för att förutsäga vilka lottonummer som det kommer att bli vid nästa dragning?

Makt innebär att kunna kontrollera. Utan kontroll, ingen makt. Slump betyder "resultat eller yttring av omständigheter som inte kunnat förutses eller kontrolleras" och slumpen kan därmed inte vara någon "makt" som du ville få det till.

Vad är det som visar på att en sammanslagning av en partikel/anti-partikel i universum skulle vara styrd, menar du?
Citera
2019-03-04, 22:14
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du vet väl vad citationstecken används till och vad de kan tänkas betyda? Läs tråden ibland åtminstone!
Vill du äntligen erkänna nu?

Eller är Jante så PK-skadad att han inte förmår se när han kastar ur sig idiotförklaringar själv?
Pragmatik som sagt

Ja. JAG vet i alla fall hur citationstecken ska användas, men eftersom du protesterar mot att du själv kopplat ihop noll, rot, ursprung och ingenting så är det tydligen du som missuppfattat hur citationstecken ska användas.
Citera
2019-03-04, 22:19
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Kaotiska tal? Vad är det för något nytt som du har hittat på?

Om slumpen var styrd så skulle den kunna förutses. Det är bevisat att det inte går.
Eller hävdar du att du har en formel för att förutsäga vilka lottonummer som det kommer att bli vid nästa dragning?

Makt innebär att kunna kontrollera. Utan kontroll, ingen makt. Slump betyder "resultat eller yttring av omständigheter som inte kunnat förutses eller kontrolleras" och slumpen kan därmed inte vara någon "makt" som du ville få det till.

Vad är det som visar på att en sammanslagning av en partikel/anti-partikel i universum skulle vara styrd, menar du?
Kaos!
"Slumpen"..?
Matematisk "slump"...

Lär dig först.

"Slumpen" har självklart ingen makt! Om sanningen skall fram så existerar den inte ens. Det är Du som påstår båda!

"Det/Den/Dem" som "skapar"/ upprätthåller och underhåller Universum har dock Makt!

Partiklar kontrolleras av Kraft! Kraft=Makt. 1=Kraften/Makten.

Naturen är uppbyggd/utgjord av tal. Dessa tal läses sedan av pragmatiskt av subjekt för att objektifieras.
Hänger du med?

Eller Är det kanske totalt omöjligt för herr Smeso att erkänna?
Alltså, att han precis som alla andra också är en idiot. Sanningen gör som sagt ont som fan.. Det är lätt att fly/blunda
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-04 kl. 22:59.
Citera
2019-03-04, 22:41
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Jo, det skulle definitivt vara en världsnyhet.
Jag skulle däremot här nöja mig med ett logiskt resonemang med belägg från fysiska universum.Och då menar jag alltså annat än av typen "universum finns, alltså har det skapats och alltså måste det ha en skapare som är gud". Där är det ju bara det första ledet ("universum finns") som är sant. Resten är lösa spekulationer eftersom det för det första är mest sannolikt att universum alltid har funnits i en form eller annan snarare än att det har uppstått ur tomma intet och att det inte ens om det hade uppstått ur tomma intet nödvändigtvis skulle ha behövt ha en enda skapare. Om skapelseteorin är korrekt så kan det dessutom för det första ha varit flera skapare inblandade och för det andra är det inget som absolut säkert pekar på att en skapare skulle ha intresse av att följa sin skapelse och pilla med små människor på en endaste liten atom i ett sandkorn på en hel sandstrand med sandkorn.
Den som tycker att det är rimligt anser jag måste sätta ett enormt stort värde på sig själv för att kunna anse att en gud som kan skapa ett helt universum och styra det ända in till minsta detalj skulle tycka att vad h@n gör eller inte gör är intressant nog för att lyssna på en bön.

Några spridda tankar ...
Det fetade..
Hur mycket mer sannolikt då? Dubbelt? 10 ggr? 1000?
Hur har du beräknat det?

Vad menar du med "alltid"? Har tiden alltid funnits? Ingen initial singularitet alltså? Iofs en möjlig konsekvens av en ännu inte helt klar teori om kvantgravitation, men iaf inte alldeles helt enkelt att leda i bevis, t ex med tanke på Hawkings singularitetsteorem inom den allmänna relativitetsteorin.

Det roliga med såna här diskussioner i religionsforum är att *ingen* har koll på vetenskap, men att många ändå utger sig för att ha det.

Det är ok att du tror och gissar och hoppas om saker, men det blir en lite rolig effekt när du försöker slå andra i huvudet med det, som också bara gissar och hoppas och tror.
Citera
2019-03-04, 22:59
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Kaos!
"Slumpen"..?
Matematisk "slump"...

Lär dig först.

"Slumpen" har självklart ingen makt! Om sanningen skall fram så existerar den inte ens. Det är Du som påstår båda!

"Det/Den/Dem" som "skapar"/ upprätthåller och underhåller Universum har dock Makt!

Partiklar kontrolleras av Kraft! Kraft=Makt. 1=Kraften/Makten.

Naturen är uppbyggd/utgjord av tal. Dessa tal läses sedan av pragmatiskt av subjekt för att objektifieras.
Hänger du med?

Eller Är det kanske totalt omöjligt för herr Smeso att erkänna?
Alltså, att han precis som alla andra också är en idiot. Sanningen gör som sagt ont som fan..
Från en mycket känd debatt om kvantfysik:

Einstein: Gud spelar inte tärning!
Bohr: Tala inte om för Gud vad han ska göra!

Tycker nog att du borde lyssna lite på Bohr här.
Senast redigerad av nerdnerd 2019-03-04 kl. 23:16.
Citera
2019-03-04, 23:02
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Från en mycket känd debatt om kvantfysik:

Einstein: Gud spelar inte tärning!
Bohr: Tala inte om för Gud vad han ska göra!

Tycker nog att du borde borde lyssna lite på Bohr här.
Jag skulle aldrig tala om för gud vad han skall eller inte skall göra. Citatet är mig sedan barnsben välkänt.
Det jag gör är att spekulera och fundera kring Hur eller Om "Han" gör det han eventuellt gör, med användare på FB.

FÖ: Tack för dina inlägg! Det är skönt när de innehåller lite substans utöver användarnas egen dumhet.
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-04 kl. 23:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in