Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-02, 10:49
  #13
Avstängd
LE37s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vinkelslip är vansinne även om man kyler. Det fullkomligt sprutar gnistor och det räcker med en gnista för att hela skiten ska explodera om man har otur. Här gäller absolut gnistfritt arbete om man vill leva.



Det har du nog inte. Dynamit är inte rent nitroglycerin nej men det är det ingen som har sagt heller. "Svetten" från svettig dynamit är däremot ren nitroglycerin och exploderar bara man pratar argt med den.

Sluta babbla om sånt du inte har en djävla aning om! Färsk och fin dynamit är säker men gammal svettig dynamit är livsfarlig och antänds av stötar, gnistor etc.

Om man tillför vatten direkt på klingan så blir det inga gnistor alls.
Svettig dynamit ska man vara försiktig med men inte så att den exploderar bara man nuddar den som det gör i filmer.
Livsfarlig är den precis lika livsfarligt som att ramla och slå huvudet i backen.
Citera
2018-11-02, 12:23
  #14
Medlem
Max3xs avatar
Här finns fler bilder på lådan. Hittades tydligen redan 2011!

https://glesbygdsbilder.blogspot.com...agsjoberg.html

Här en bild på en likadan. Borde gå att dyrka upp, annars hålsåg med vattenkylning rätt in i låset.

https://www.netauktion.se/uploads/ex...2580_large.jpg
Citera
2018-11-02, 13:15
  #15
Medlem
pyro64s avatar
Ok, jag är väl medveten om hur instabila gammla sprängemnen kan vara. Av denna anledning tänker jag inte riskera att använda tex vinkelslip. Här är en bild där på en kista där nyckelhålet är synligt för den som ville se det. http://forumbilder.se/H8LO6/extrabilder112580-large Kan man borra in i låsen på nåt sätt för att öppna dem, eller en bågfil i locket då det bara tycks vara en 1cm tjock plåt?

mvh
__________________
Senast redigerad av pyro64 2018-11-02 kl. 14:14.
Citera
2018-11-02, 14:05
  #16
Avstängd
LE37s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro64
Ok, jag är väl medveten om hur instabila gammla sprängemnen kan vara. Av denna anledning tänker jag inte riskera att använda tex vinkelslip. Här är en bild där på en kista där nyckelhålet är synligt för den som ville se det. Kan man borra in i låsen på nåt sätt för att öppna dem, eller en bågfil i locket då det bara tycks vara en 1cm tjock plåt?

mvh

Spelar du dum nu, du vill inte kapa med en skärande klinga men att skära med stål mot stål går bra?

Det första jag hade försökt med är att ha en rejäl flatmejsel med nyckeltag och sen dra runt mejseln i nyckelhålet med en stor skiftnyckel eller rörtång.

Och nej du länkade ingen bild.
__________________
Senast redigerad av LE37 2018-11-02 kl. 14:09.
Citera
2018-11-02, 14:48
  #17
Medlem
Dynamit blir inte primärt svettig i en kista som står utomhus. Den blir geggig av vatten den suger åt sig. Men kistan kan innehålla vadsomhelst, se nedanstående anekdot:

Min kamrat G donerade innehållet i sin kista till mig. Det var dynamit, stubinsprängpatroner, elsprängpatroner, sprängdeg samt gammal ammunition.
Dynamiten var som ketchup och donerades till ett vattendrag. Sprängdegen var tiptop. Stubintändarna var fuktskadade, och hamnade till största delen i en majbrasa. Så även eltändarna. De tändare som var någorlunda har min yngsta flicka S, åtta år, övningar med.

Det finns två alternativ för att öppna "ditt" skåp med, förutom nyckel: Antingen med en låssmed eller genom att spränga upp det. Då det inte är lämpligt att flytta på det måste det täckas vid röjning med sprängämne. Gärna vallas in med sand.
Citera
2018-11-02, 15:49
  #18
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad är en kaninsåg, en släkting till tigersågen eller?
Har aldrig hört uttrycket "kaninsåg", men under min tid i byggbranschen var det vanligt att höra folk kalla sticksågar (http://images.interactives.dk/files/.../stiksav_1.png) för "harpittar" pga den snabba fram-och-återgående rörelsen. Dock inget vidare verktyg för att öppna en sprängkista.
Citera
2018-11-02, 16:33
  #19
Medlem
Om kistan gick att fylla med vatten kan svängarna tas ut mer. Det kan ju gå att göra via nyckelhålen.
Sedan kan valfri het metod tillämpas för att locka av.
Citera
2018-11-02, 16:38
  #20
Avstängd
om man fick se bild på låsen så va det enklare att komma med förslag
Citera
2018-11-02, 18:01
  #21
Medlem
30Lugers avatar
TS trollar nog. Visar inga bilder av den låda som hittats utan bara bilder på andra lådor. Tidigare inlägg visar tydligt att TS inte har originalbilder. Kan inte tas seriöst förrän vederbörande uppvisar bilder som inte finns på andra ställen.
Citera
2018-11-03, 20:07
  #22
Medlem
smiths avatar
Har bara öppnat 2 liknande kistor (tror de tillhörde Vägverket) i dessa satt det ett lås under luckan (ASSA 704 /709) som man borrar med en 8mm härdborr på rätt ställe sen går det att tvinga upp låset.
Citera
2018-11-04, 19:08
  #23
Medlem
T-80Us avatar
Vi provar här istället...

Vapen & Militär --> Kemi och pyroteknik

//Mod
Citera
2018-11-04, 20:46
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Sluta babbla om sånt du inte har en djävla aning om! Färsk och fin dynamit är säker men gammal svettig dynamit är livsfarlig och antänds av stötar, gnistor etc.

Med stötar menar jag att det inte är farligt att flytta på den (varsamt).

Självklart ska man inte kasta runt med skiten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback