Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-02, 03:03
  #1
Medlem
pyro64s avatar
Tja

Har fått tag på en gammal sprängkista av denna sort http://forumbilder.se/H8LNQ/jarnlada-2-a . Det satt två rätt feta hänglås på den som jag har tagit bort, men nu visade det sig att dessa bara var för att skydda två interna lås.

Då till min fråga, några ideer om hur man ska kunna öppna lådan? Jag är medveten om att det redan finns en gammal tråd om ämnet men då den inte hade några vettiga svar och va rätt gammal så valde jag att göra en ny.

Obs mycket möjligt att den är fylld med svettig dynamit eller liknande så endast något varsamma metoder

Tack på förhand
Citera
2018-11-02, 03:09
  #2
Medlem
Låssmed.
Citera
2018-11-02, 03:49
  #3
Avstängd
LE37s avatar
Kör med en vinkelslip och kapa bort hörnen, ha en polare som kyler med vatten.
När hörnen är snittade så kan du bända upp det med en kofot och mycket vilja.

Du kan även prova med en rejäl slaghammare och köra rätt ner i låsen.
Citera
2018-11-02, 03:54
  #4
Medlem
Conams avatar
Håll till utomhus ifall det är svartkrut i lådan eller annat lättantändligt
Kaninsåg kanske?
Citera
2018-11-02, 04:04
  #5
Medlem
Andersdamaans avatar
(Nu bortser jag för diskussionens skull det uppenbart idiotiska i att utan expertis försöka sig på att öppna upp en låst behållare som enligt ts utsago kan innehålla gammal svettig dynamit)

Är kistan i trä rakt igenom eller rör dig sig om en metallbehållare med träbeklädnad?
Vill du få upp kistan utan att skada den eller spelar det ingen roll? Vill du bara få upp låsen? Hur gammal är kistan? Hur ser de inre låsen ut?

Det tarvas litet mer information innan jag kan uttala mig vidare.
__________________
Senast redigerad av Andersdamaan 2018-11-02 kl. 04:12.
Citera
2018-11-02, 04:11
  #6
Avstängd
LE37s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
(Nu bortser jag för diskussionens skull det uppenbart idiotiska i att utan expertis försöka sig på att öppna upp en låst behållare som enligt ts utsago kan innehålla gammal svettig dynamit)

Är kistan i trä rakt igenom eller rör dig sig om en metallbehållare med träbeklädnad?
Vill du få upp kistan utan att skada den eller vill du bara få upp låsen? Hur gammal är kistan? Hur ser de inre låsen ut?

Det tarvas litet mer information innan jag kan uttala mig vidare.

http://forumbilder.se/H8LNQ/jarnlada-2-a

Du verkar efterbliven, hade kistan varit i trä så hade man givetvis knackat isär den med ett stämjärn.
Citera
2018-11-02, 04:16
  #7
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LE37
http://forumbilder.se/H8LNQ/jarnlada-2-a

Du verkar efterbliven, hade kistan varit i trä så hade man givetvis knackat isär den med ett stämjärn.
Knappast. Efterblivet är att knacka sönder en behållare som innehåller svettig dynamit! Du vet väl vad dynamit svettas och hur denna "Svett" kan antändas?

(Jag talar såklart om innerkistan)
__________________
Senast redigerad av Andersdamaan 2018-11-02 kl. 04:19.
Citera
2018-11-02, 04:24
  #8
Avstängd
LE37s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Knappast. Efterblivet är att knacka sönder en behållare som innehåller svettig dynamit! Du vet väl vad dynamit svettas och hur denna "Svett" kan antändas?

(Jag talar såklart om innerkistan)

Jag har rätt så bra koll på gammal dynamit tom väldigt bra koll.
Citera
2018-11-02, 04:39
  #9
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LE37
Jag har rätt så bra koll på gammal dynamit tom väldigt bra koll.
Tydligen inte. Du kan dock googla dig till svaret om du verkligen är intresserad av varför det är en riktigt dålig idé att knacka upp behållare som innehåller svettig dynamit. Googlingen kräver bara något mer energi än att häva ur sig saker som "Du verkar efterbliven", men det kanske inte är lika kul?
__________________
Senast redigerad av Andersdamaan 2018-11-02 kl. 04:44.
Citera
2018-11-02, 04:46
  #10
Avstängd
LE37s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Tydligen inte. Du kan dock googla dig till svaret om du verkligen är intresserad av varför det är en riktigt dålig idé att knacka upp behållare som innehåller svettig dynamit. Googlingen kräver bara något mer energi än att häva ur sig saker som "Du verkar efterbliven", men det kanske inte är lika kul?

Så ja lugna dig nu med ditt google, jag har har knackat upp lådor med svettig dynamit fler gr en vad du kommer få ligga.

Dynamit är inte rent nitroglycerin som du verkar tro.
__________________
Senast redigerad av LE37 2018-11-02 kl. 04:51.
Citera
2018-11-02, 06:23
  #11
Medlem
Dynamiten behöver du inte oroa dig över..den antänds inte av stötar.
Citera
2018-11-02, 10:39
  #12
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro64
Tja

Har fått tag på en gammal sprängkista av denna sort http://forumbilder.se/H8LNQ/jarnlada-2-a . Det satt två rätt feta hänglås på den som jag har tagit bort, men nu visade det sig att dessa bara var för att skydda två interna lås.

Då till min fråga, några ideer om hur man ska kunna öppna lådan? Jag är medveten om att det redan finns en gammal tråd om ämnet men då den inte hade några vettiga svar och va rätt gammal så valde jag att göra en ny.

Obs mycket möjligt att den är fylld med svettig dynamit eller liknande så endast något varsamma metoder

Tack på förhand
Varför postar du en bild på de ledhaspar som du redan har öppnat och inte på de lås som frågan egentligen gäller? Nu ser vi bara utsidan på en plåtlåda, inte så givande.

Citat:
Ursprungligen postat av LE37
Kör med en vinkelslip och kapa bort hörnen, ha en polare som kyler med vatten.
När hörnen är snittade så kan du bända upp det med en kofot och mycket vilja.

Du kan även prova med en rejäl slaghammare och köra rätt ner i låsen.
Vinkelslip är vansinne även om man kyler. Det fullkomligt sprutar gnistor och det räcker med en gnista för att hela skiten ska explodera om man har otur. Här gäller absolut gnistfritt arbete om man vill leva.

Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Håll till utomhus ifall det är svartkrut i lådan eller annat lättantändligt
Kaninsåg kanske?
Vad är en kaninsåg, en släkting till tigersågen eller? Tigersåg och bra kylning kan jag tänka mig om man måste såga genom plåt med något brand-/explosionsfarligt på andra sidan men ännu säkrare vore ju att inte penetrera plåten utan lirka upp låset, möjligen med våld.

Citat:
Ursprungligen postat av LE37
http://forumbilder.se/H8LNQ/jarnlada-2-a

Du verkar efterbliven, hade kistan varit i trä så hade man givetvis knackat isär den med ett stämjärn.
Kalla inte någon för efterbliven samtidigt som du postar bild på den yttre låda som TS säger att han redan öppnat. Vad som finns där innanför vet vi inte med säkerhet.

Citat:
Ursprungligen postat av LE37
Så ja lugna dig nu med ditt google, jag har har knackat upp lådor med svettig dynamit fler gr en vad du kommer få ligga.

Dynamit är inte rent nitroglycerin som du verkar tro.
Det har du nog inte. Dynamit är inte rent nitroglycerin nej men det är det ingen som har sagt heller. "Svetten" från svettig dynamit är däremot ren nitroglycerin och exploderar bara man pratar argt med den.

Citat:
Ursprungligen postat av OstoBaconkorv
Dynamiten behöver du inte oroa dig över..den antänds inte av stötar.
Sluta babbla om sånt du inte har en djävla aning om! Färsk och fin dynamit är säker men gammal svettig dynamit är livsfarlig och antänds av stötar, gnistor etc.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback