2018-11-03, 16:39
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Det är precis sånt som gör att jag ännu inte skaffat barn trots att jag är fyrtio fyllda. Jag tål verkligen inte barnskrik, det frustrerar mig något överdjävulskt. Det är samma sak med ljudet av kvinnogråt, jag blir så oerhört provocerad när jag hör en kvinna lipa att jag snarare vill klippa till henne än trösta henne. Jag vet inte varför jag reagerar så, har alltid gjort.

Tänk då att höra det gälla ljudet av ett ylande spädbarn som bryter Call of Duty-illusionen mitt i natten när man sitter med hörlurarna på. Nej tack.

Men vafan... Flera månader? Hon har spottat ut en oformlig klump, inte råkat ut för en trafikolycka. Tror du verkligen att kvinnor i det gamla bondesamhället gick och latade sig flera månader efter varje födsel? Nej, de var uppe samma eftermiddag och kokte gröt åt maken som varit på fältet hela dagen.

Det där du hävdar är bara feministisk offerkofta för att kunna dra benen efter sig i flera månader och låta maken dra hela lasset.

Att hon är sårig i musen en tid efter förlossningen kan jag däremot köpa. Men det finns väl fler hål att förlusta sig i?

I "musen"? Menar du förlossningskanalen? Är du medveten om att navelsträngen måste dras i så den riskerar går av inne i kvinnan?
Passera en pumpa genom rumpan med tillhörande rankor och se hur du mår sen.

Och du, förr i tiden var det inte alls ovanligt att kvinnan "dog i barnsäng" och lämnade fadern och spädbarnet ensamma.
De förblödde!

Tycker du ska läsa en massa böcker om förlossning så du är lite förberedd. Typ bums.
Citera
2018-11-03, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm
Du ska bli pappa och du sitter där och gnäller om bajs. Bajs spya blod kommer att bli din vardag. Fan bli en man och stötta din kvinna.

Det är en bra sammanfattning av vad som är viktigt att tänka på när man ska bli förälder. Det fungerade ju utmärkt att skicka in en spermie till det där lilla ägget, som nu ska födas som ett utvecklat barn i mars 2019. Var lika mycket man i mars som du var i somras när du befrukatade ägget, MrKlein!

Bägge delarna är väldigt fysiska företeelser och faktiskt enda sättet för barn att bli till.

Kvinnors hormonnivåer stiger tusenfalt under graviditeten för att i anslutning till födelsen av barnet börja ändras igen. Under förlossningen så ändrar hormonerna vävnaderna i kvinnans underliv så att hon kan föda fram barnet. Livmodertappen har en öppning på 0 mm när förlossningen börjar och ska öppnas upp till 10 cm innan barnets huvud kan tränga ned i slidan (som du besökt tidigare). Sen är det "bara" sådär 12 cm ned till slidöppningen. Hela vävnaden är "stormat" av hormoner som gör hela den här processen möjlig. Livmodertappen känns som en nästipp i vanliga fall, men under öppningen från 0-10 cm så känns den som slemhinnan under tungan.

När barnet väl är framfött så sjunker dessa hormonnivåer tvärt och det går inte att stoppa tillbaka barnet igen! Alla vävnader återgår till normaltillståndet. Livmodern blir som när du gjorde ditt barn. Livmodermunnen sluts och livmodertappen bli stram som en nästipp igen. I normalfallet så varken spricker eller klipps kvinnans slidmynning, men ibland kan små fissurer uppstå som man kan sy för att det inte ska svida när kvinnan kissar.

Det är ju inte bara mamman som bestämmer hur barnet är format utan hon får föda även barn som liknar pappan. Under förlossningen vet vi inget om det är mors eller fars hattnummer barnet har. Ibland är förlossningen inte helt enligt skolboken, utan då får man förlita sig till vad barnmorskan säger och gör. Alla kvinnor får bara lite flytande föda under förlossningen om något akut problem uppstår. Så vanligen är tarmarna tömda långt innan barnets föds fram. Barnets huvud trycker mot både urin- och ändtarm.

Föreställ dig själv att något i ditt bäcken med en diameter på 9-10 cm trycker till och stänger av dina möjligheter att både kissa och bajsa. Njurstenar brukar vara i mm-storlek.

Tror du att någon man får frågor om hur hans könsorgan har ändrats efter att en njursten passerat? Kvinnors könsorgan återgår till samma tillstånd som före förlossningen inom cirka 4 veckor.

Testa att städa på hunddagis för att lära dig ta hand om avföring.

(Jag skulle kasta ut en man som ens funderar i de banorna som MrKlein gör).
Citera
2018-11-03, 16:47
Medlem
Haha. Jag vet verkligen inte mycket om föräldraskap. Men jag vet att, huruvida din tjej bajsar på sig eller spricker mellan Ystad och Haparanda när hon föder barn, kommer att vara ditt minsta bekymmer de kommande 18-20 åren.
Citera
2018-11-03, 16:55
Medlem
Fyfan kommentarerna ger en fin tankeställare om man ens vill ha barn.
Citera
2018-11-03, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKlein
Jag och min sambo har bf mars 2019. Har precis sett på mina favorityoutubers Jocka och Jonne och då bajsade hon på sig.

Jag vill inte vara med någon som folk vet har bajsat på sig. Vill heller inte ha nån som spruckit eller eller blivit slapp.

Hur vanligt är detta egentligen? Kan man underlätta förlossningen genom att ha sex flera gånger kort före?

Tacksam för tips.

Först vill jag bara säga att du är ett rödkål TS. Att det är detta du går och oroar dig över inför förlossningen är fruktansvärt själviskt.

Jag och min sambo kom överens att jag skulle vara vid hennes huvud båda förlossningarna. Jag klippte inte heller navelsträngen.

Tjejen blir inte slapp efter förlossning, tvärt om blir musklerna mer tränade, också med hjälp av massa övningar efter förlossning.
Citera
2018-11-03, 17:59
Medlem
Paisanos avatar
vill du vara med någon som folk inte vet har bajsat på sig? Tycker inte riktigt att det räknas som att skita på sig vid en förlossning.

men annars vill jag bara säga väx upp!

Hur ska du förklara för ditt barn när den frågar om varför du lämnade deras mamma?
Citera
2018-11-03, 18:13
Medlem
carminaburanas avatar
Kan man välja själv om man ska föda via kejsarsnitt eller vanligt? Eller vatttenfödsel?
Citera
2018-11-03, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Kan man välja själv om man ska föda via kejsarsnitt eller vanligt? Eller vatttenfödsel?
Nja. Kejsarsnitt är ett medicinskt beslut. Oerhört mycket farligare och kostsammare. Vatten vet jag inte, men kanske via någon privat förlossningsklinik. Fråga sjuksköterskan/barnmorskan på MVC!
Citera
2018-11-03, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Att föda är INTE samma muskler som att bajsa.

Man ska INTE krysta aktivt, då ökar bara risken för att spricka.

Kroppen vet hur man föder barn. Man kan jobba emot det, eller följa med. Men man föder inte aktivt och viljemässigt fram barnet.

Inga läkare, inga salvor, inga läkemedel, inga tekniska prylar, inga övningar har vetenskaplig evidens.

Det enda som verkar funka är att låta sista fasen av utdrivningsskedet ta sin tid. Att stå emot stressen och paniken och viljan att krysta ut barnet så snabbt som möjligt. Man är töjbar där nere, men det får inte gå för fort.

Samarbetet med barnmorskan är en nyckelfaktor. Försök lyssna och lira ihop, behålla lugnet, lita på att kroppen och du som mamma klarar detta.

Vad pappa tycker är äckligt eller inte orkar jag inte kommentera, men om du älskar din partner kommer du stå vid hennes sida genom allt och där ingår att byta hennes blöjor när hon blir gammal. Eller skärpa till sig när hon ska föda fram ett barn.

Det där med att "folk" skulle veta att hon eventuellt har bajsat vid en förlossning vet jag inte vad det betyder, ska ni ha livesänd förlossning och jaga likes? Detta är er privata stund. Ingen annan har med det att göra. Personalen kommer förstås att veta (er barnmorska och undersköterska, samt gynekolog om sådan är med), men de torkar kroppsvätskor hela dagarna och kommer inte tycka hon är konstig eller äcklig.

Hear, hear! Huvudet på spiken. Lyssna inte på de trollande barnen i tråden.
Citera
2018-11-03, 19:31
Medlem
Det är vanligt att spy, att kissa på sig, att bajsa på sig. Du får inte välja när det sker, kanske du måste hålla dig vaken över ett dygn.

För trettio år sedan både rakade man och gav lavemang av hygieniska skäl, sedan kom man på att många tyckte att det var obehagligt och att det inte gjorde nytta, tvärtom. Man lär ha upphört med lavemang för att det kan leda till att sprickorna blir värre, sedan bajsade ju tanterna på sig ändå (svårt att få ut allt).

Jajustja, en massa blod och slem ingår också, glöm inte det!

Sedan vill jag också upplysa TS om att det där som kommer ut OCKSÅ kommet att bajsa på sig i stort sett varje dag under ett par års tid.

En riktig förälder är inkissad, inskiten och inspydd, lycka till!

Citera
2018-11-03, 19:34
Medlem
inte så kul att hela rummet luktar bajs när tjejen skiter ner hela sängen innan ungen kommer ut
Citera
2018-11-03, 19:42
Medlem
Bajs är oundvikligt men en bagatell i sammanhanget, spricka kan hända men i de flesta fall inte, hursomhelst en jävligt häftig händelse och jag känner mig stolt och priviligierad att fått vara med om detta 2 ggr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in