Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2018-11-05, 03:51
  #85
Medlem
snuptiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Ej att förväxla med "det finska rycket" som är mycket användbart för att undvika behov av "det finska greppet".

Fakta kring "det finska rycket": http://www.fittkramp.se/svordom/sv/v...ycket.397.html

Låter f.ö lite märkligt att svenska barnmorskor skulle ha missat en så pass enkel och fungerande lösning eftersom den åtminstone låter som nåt man inte behöver vara raketforskare för att klura ut.

Jag håller med. Jag är varken kvinna, pappa eller barnmorska. Om jag har fel i något så är jag den första som vill veta. Det känns ju som en simpel grej men jag kan verkligen inte uttala mig om förlossningar och metodiken kring dessa i detalj. Artiklar i svensk media stödjer mitt påstående samt en god vän som jobbar som barnmorska och som från början upplyste mig om hela grejen. Jag hade inte skrivit om detta här på flashback om jag inte tyckt att det var ganska uppseendeväckande.

Finska barnmorskor har de facto varit här och undervisat i hur man också skulle kunna göra om man kanske eventuellt skulle råka vilja undvika skador på modern, inte för att det gamla svenska sättet skulle vara fel eller så.....

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...sningsskadorna
__________________
Senast redigerad av snuptik 2018-11-05 kl. 04:21.
Citera
2018-11-05, 09:32
  #86
Medlem
Men så vanligt är det väl ändå inte att folk bajsar på sig eller spricker en massa: jag känner EN person av många föderskor som bajsat ner sig och de flesta har inte spruckit nämnvärt heller. På folk här låter det som att normen är att det händer olyckor, men normen är nog snarare att det inte gör det. Däremot tycker jag att männen ska stanna uppe vid huvudänden av sängen - då är de med och fattar vad kvinnan genomgår men de måste faktiskt inte se hennes underliv just då hon föder, den bilden kan nog sitta kvar på näthinnan lite för länge sen. Det är för övrigt fullt möjligt att byta blöjor utan att få massa kiss och bajs på sig, man måste bara vara lite smidig själv. Jag håller med övriga i tråden som tycker att TS får skärpa till sig dock.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback