2018-11-01, 21:32
Medlem
Googlas avatar
Tja! Behöver verkligen råd nu.

A-kassa vill jag ska skicka in arbetsgivarintyg för oktober förra året. Jag har arbetat lite då, alla de dagar stämmer som jag arbetat och kryssat i, inget fel med det.

Men såg att föräldrapenning så har jag fått lite mer än jag borde den månaden. Så jag har fått föräldrapenning samtidigt som a-kassa. Detta är inget de bett mig skicka in om. Kommer de att ta reda på det eller hade de gjort det vid det här lagret? Vem kommer jag bli återbetalningsskyldig då till? Fk eller A-kassa?

Det handlade om 10 dagar. Jag minns inte varför det blev så, måste ha slarvat. Minns jag var väldigt deprimerad under den perioden och förmodligen fyllt i hur som helst. Till mitt försvar var jag i en djup depression. Brydde mig inte om ett piss. Men är bättre nu. Så då börjar man ju bry sig om det ska gå åt pipan med A-kassa.
Citera
2018-11-02, 00:05
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googla

A-kassa vill jag ska skicka in arbetsgivarintyg för oktober förra året. Jag har arbetat lite då, alla de dagar stämmer som jag arbetat och kryssat i, inget fel med det.

Men såg att föräldrapenning så har jag fått lite mer än jag borde den månaden. Så jag har fått föräldrapenning samtidigt som a-kassa. Detta är inget de bett mig skicka in om. Kommer de att ta reda på det eller hade de gjort det vid det här lagret? Vem kommer jag bli återbetalningsskyldig då till? Fk eller A-kassa?

Det handlade om 10 dagar. Jag minns inte varför det blev så, måste ha slarvat. Minns jag var väldigt deprimerad under den perioden och förmodligen fyllt i hur som helst. Till mitt försvar var jag i en djup depression. Brydde mig inte om ett piss. Men är bättre nu. Så då börjar man ju bry sig om det ska gå åt pipan med A-kassa.

A-kassan kan efterfråga uppgifter från Försäkringskassan.

Gissar spontant att du blir återbetalningsskyldig till a-kassan eftersom du inte uppfyller villkoren för arbetslöshetsersättning när du är föräldraledig.
Citera
2018-11-02, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det är Akassan Vision som betalar ut ersättningen.

Är man medlem i Akassan Vision så ingår 180 dagars ersättning med 80% av lönen i Visions inkomstförsäkring från Bliwia man kan utöka skyddet upp till 280 dagar med en tilläggsförsäkring. Man måste ha varit medlem i 12 månader och man kan max få ut 80.000 i månaden.

Resterande dagar antingen 120 eller 20 upp till 300 dagar får hen max 760 min 365 kr per dag beroende på din tidigare inkomst och anställning.

Är man fortsatt arbetslös efter 300 dagar blir man inskriven i ett program hos arbetslöshetsförmedlingen och får ersättning av försäkringskassan max 760 min 365 kr per dag beroende på sin tidigare inkomst och anställning.

Ersättningen är omgärdad av ytterligare regler och villkor beroende på om man jobbat heltid eller deltid och om man jobbat kontinuerligt, så för att vara 100% säker på att man får rätt bör man ha ett ifyllt arbetsgivarintyg eller själv veta med sig att man varit medlem i en akassa med tilläggsförsäkring och jobbat full tid hela det senaste året.

Det tillkommer alltid 7 dagars karens (vardagar) där man inte får någon ersättning, har man sagt upp sig själv tillkommer 45 dagar totalt 52. Dessa dagar räknas inte av från de 300.

All information får hen när hen skriver in sig på arbetsförmedlingen första dagen efter att arbetet upphört.

Tack för svaret men det där stämmer väl ändå inte?
Om du tittat på länkarna så är det fackförbundet som erbjuder 180(+100) dagar, inte akassan. Den baseras dessutom på lönen, 80%, över hela 180-dagars-perioden. Resterande 20 dagar (eller 120 om man inte har tillägget) låter rimligt i det du skriver (max 760 kr/dag från akassan). Det är dock fortfarande oklart då Bliwia och Vision skriver olika kring ersättningen fr.om dag 201 (mer specifikt om det är 80 eller 70% dag 201-280)

Slutligen, vilka ytterligare regler tänker du på? Jag har fått rätt bra koll på arbetsvillkoret men det är ju samma regler oavsett vilken akassa man haft?
Citera
2018-11-02, 01:10
Medlem
Sekretess kring att man är arbetslös eller lyfter a-kassa?

Är det sekretess kring huruvida man är inskriven på Arbetsförmedlingen eller om man får pengar från a-kassa?

Kan en eventuella framtida arbetsgivare se att man varit arbetslös (säg, Arbetsförmedlingen eller Polisen)?

Hur är det med offentlig handling kring en inskriven person, handlingsplan, aktivitetsrapporter etc?
Citera
2018-11-02, 01:37
Medlem
När man söker en tjänst brukar man lämna ett CV med tidigare anställningar, utbildningar osv.
Citera
2018-11-02, 01:47
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BhfxUB
Är det sekretess kring huruvida man är inskriven på Arbetsförmedlingen eller om man får pengar från a-kassa?

Kan en eventuella framtida arbetsgivare se att man varit arbetslös (säg, Arbetsförmedlingen eller Polisen)?

Hur är det med offentlig handling kring en inskriven person, handlingsplan, aktivitetsrapporter etc?
Uppgifterna är sekretessbelagda.
Citera
2018-11-02, 05:27
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googla

Varför inte ringa FK och säga att det blev fel, gör en självrättelse, sen har du ju ryggen fri mot A-kassan.

Givetvis gör du självrättelsen innan du skickar in allt till din A-kassa.
Citera
2018-11-02, 09:30
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C2XBS8
Tack för svaret men det där stämmer väl ändå inte?
Om du tittat på länkarna så är det fackförbundet som erbjuder 180(+100) dagar, inte akassan. Den baseras dessutom på lönen, 80%, över hela 180-dagars-perioden. Resterande 20 dagar (eller 120 om man inte har tillägget) låter rimligt i det du skriver (max 760 kr/dag från akassan). Det är dock fortfarande oklart då Bliwia och Vision skriver olika kring ersättningen fr.om dag 201 (mer specifikt om det är 80 eller 70% dag 201-280)

Slutligen, vilka ytterligare regler tänker du på? Jag har fått rätt bra koll på arbetsvillkoret men det är ju samma regler oavsett vilken akassa man haft?
1. Det är alltid Akassan Vision som betalar ut ersättningen de första 300 dagarna
- dag 1-100 så är ersättningen 80% av lönen MAX 910 kr per dag
- dag 101-300 så är ersättningen 70% av lönen MAX 760 kr per dag
2. Är man med i Vision har man även en inkomstförsäkring som betalas ut av försäkringsbolaget Bliwa
- dag 1-180 så ersätter bas försäkringen skillnaden mellan det du får i akassa och 80% av din lön.
- dag 181-200 så ersätter extra försäkringen skillnaden mellan det du får i akassa och 80% av din lön.
- dag 201-280 så ersätter extra försäkringen skillnaden mellan det du får i akassa och 70% av din lön.

Ett exempel:
Du tjänar 35000 före skatt och får ut ca 25000 efter skatt idag.

Du blir arbetslös och har 100 dagar extra inkomstförsäkring:
dag 1-100 får du ut A-kassa 14585 kr/mån och bas försäkring 5405 kr/mån = ca 19990 kr/mån efter skatt
dag 101-180 får du ut A-kassa 12408 kr/mån och bas försäkring 7582 kr/mån = ca 19990 kr/mån efter skatt
dag 181 - 200 får du ut A-kassa 12408 kr/mån och extra försäkring 7582 kr/mån = ca 19990 kr/mån efter skatt
dag 201 - 280 får du ut A-kassa 12408 kr/mån och extra försäkring 5205 kr/mån = ca 17613 kr/mån efter skatt
dag 281 - 300 får du ut A-kassa 12408 kr/mån = ca 12408 kr/mån efter skatt

Endast det du får i A-kassa är förmånsgrundande.

Har man jobbar 12 månader heltid är det inga problem att uppfylla ett arbetsvillkor det är dock svårt att veta i ditt fall då man inte vet förutsättningarna du kan dock läsa om dom här https://www.akassanvision.se/vanliga-fragor/villkor/
Senast redigerad av kimdah2002 2018-11-02 kl. 09:37.
Citera
2018-11-02, 17:08
Medlem
exquisitelys avatar
Om inte annat så kan ju glapp i ditt CV skvallra om att du varit just arbetslös, långtidssjukskriven eller liknande.
Citera
2018-11-02, 19:14
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
A-kassan kan efterfråga uppgifter från Försäkringskassan.

Gissar spontant att du blir återbetalningsskyldig till a-kassan eftersom du inte uppfyller villkoren för arbetslöshetsersättning när du är föräldraledig.

Okej. Men om de efterfrågar uppgifter från fk. Borde de ha gjort det vid det här laget? Det var 1 år sedan. Eller är det nu de kommer efterfråga? Vet du om de garanterat kommer efterfråga eller bara slumpmässigt?
Citera
2018-11-02, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Om inte annat så kan ju glapp i ditt CV skvallra om att du varit just arbetslös, långtidssjukskriven eller liknande.

Och man kan inte ljuga ihop ett CV?
Eller det är olagligt att ljuga på ett CV?
Citera
2018-11-02, 21:43
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Om någon begär ut information om dig från af, så måste af göra en menprövning, dvs dom måste värdera huruvida ett utlämnande skulle kunna vara till skada för dig. Om det skulle vara till skada för dig, så lämnas inte uppgifterna ut.
Jag ska inte svära på att det faktum att du varit inskriven som arbetssökande anses vara en känslig uppgift. Däremot lämnas självklart inte en arbetspsykologisk utredning ut hur som helst.
Med andra ord bör du ta det med en nypa salt när personer i den här tråden hävdar att af inte lämnar ut uppgifter om dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in