2018-11-01, 23:02
Medlem
Personligen tror jag att bubblan enbart kommer att spricka lite grann innan den börjar växa igen. Så länge som Sverige fortsätter att agera asylboende åt 100 tusen människor om året så kommer inte bara bostadsbristen pga befolkningstillväxt hålla upp priserna utan även ett allt större förekommande av white flight. Där rik vit medelklass flyr till antingen gated communities eller allt närmre city, staten "löser bostäder" åt all nyinkomna ute i orterna medans medelklassen flyttar därifrån. Jag tror att detta kommer stärkas ytterligare av att svenskar generellt sätt är konflikträdda och hellre flyttar ifrån problemen än handskas med dem.
2018-11-01, 23:27
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxNestxX
Personligen tror jag att bubblan enbart kommer att spricka lite grann innan den börjar växa igen. Så länge som Sverige fortsätter att agera asylboende åt 100 tusen människor om året så kommer inte bara bostadsbristen pga befolkningstillväxt hålla upp priserna utan även ett allt större förekommande av white flight. Där rik vit medelklass flyr till antingen gated communities eller allt närmre city, staten "löser bostäder" åt all nyinkomna ute i orterna medans medelklassen flyttar därifrån. Jag tror att detta kommer stärkas ytterligare av att svenskar generellt sätt är konflikträdda och hellre flyttar ifrån problemen än handskas med dem.
Det spelar mindre roll. Dra banken åt lånekranen så lär det spricka.
2018-11-01, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Tack! Håller med Di om att OP troligen kommer behöva sänka priserna för dessa tio lägenheter för att bli av med dem. Trodde de menade att priserna generellt hade gått ned 30 procent.

Trillske må anse att OP är ointressanta, men jag tror det är OPs ekonomiska bekymmer som gör att gemene man kommer till insikt om bubblan. Så låt oss fortsätta gräva i deras finanser.
Jag håller med både dig och Trillske. OP är fastighetsbolagens Bear Stearns, en rätt ointressant skitaktör som sysslade med spekulativa placeringar men det var när BS föll som pressen började haja till och folk började fatta att något var på gång. Så OP är en skitaktör men förhoppningsvis kan dom få folk att fatta att 115kkr kvadraten inte är acceptabelt, du får vilket värstingläge som helst för dom pengarna.
2018-11-01, 23:34
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
En ganska så bra sammanfattning av Sveriges överlägset mest ruttna fastighetsbolag i byggnadsarbetaren.

https://www.byggnadsarbetaren.se/statliga-miljoner-och/

Och relaterat...

Bland det sjukaste jag har läst.

"Det hela slutade i en stämning, där Mälarviken nu kräver 24 miljoner kronor av Prime Living.

Abbe El Barawany har det senaste året utsatts för grova hot. Hans hem har beskjutits två gånger, liksom en kontorslokal där han tidigare suttit. Någon har också placerat en handgranat i hans föräldrars trädgård.

Den 5 juni sköts El Barawanys kollega till döds utanför sitt hem på Lidingö. Den 57-årige mannen var projektledare på Mälarvikens Tak och Bygg och en av de ansvariga på studentbygget i Spånga. Direkt efter mordet spärrade polisen av Lidingöbron, där två misstänkta män kunde gripas. Fem personer sitter häktade för mord eller medhjälp till mord. Händelserna har påverkat Abbe El Barawany starkt.

– Jag har varit livrädd. Det känns helt overkligt och jag har aldrig i min vildaste dröm kunnat tänka att något sådant här skulle kunna hända, säger han och berättar att han lämnat landet på grund av det som hänt."

]https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/konflikt-kopplas-till-dodsskjutningen-pa-lidingo

"Den skjutne 57-åringens sambo berättar att paret pratade mycket om konflikten och att de kände sig otrygga."

"– Vi har även varit på flykt av rädsla för vad som kunde hända oss. I början på året så flydde vi i samband med att det var tre skottlossningar mot hans kolleger, säger hon."
Senast redigerad av highstakes 2018-11-01 kl. 23:39.
2018-11-01, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxNestxX

Om folk börjar flytta bort till gated communities så innebär det ju att de flyttar bort från befintliga bostadsområden och lämnar dessa till underklassen, dvs en utförsäljning av befintliga bostäder i kombination med att asylsökande mm kommer dit och ställer till det så att ingen annan vill betala för att bo där.

Följden om du får rätt blir en bostadskrasch på befintliga bostäder och nya gated communities kommer bli extremt dyra.
2018-11-02, 00:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Bland det sjukaste jag har läst.

"Det hela slutade i en stämning, där Mälarviken nu kräver 24 miljoner kronor av Prime Living.

Abbe El Barawany har det senaste året utsatts för grova hot. Hans hem har beskjutits två gånger, liksom en kontorslokal där han tidigare suttit. Någon har också placerat en handgranat i hans föräldrars trädgård.

Den 5 juni sköts El Barawanys kollega till döds utanför sitt hem på Lidingö. Den 57-årige mannen var projektledare på Mälarvikens Tak och Bygg och en av de ansvariga på studentbygget i Spånga. Direkt efter mordet spärrade polisen av Lidingöbron, där två misstänkta män kunde gripas. Fem personer sitter häktade för mord eller medhjälp till mord. Händelserna har påverkat Abbe El Barawany starkt.

– Jag har varit livrädd. Det känns helt overkligt och jag har aldrig i min vildaste dröm kunnat tänka att något sådant här skulle kunna hända, säger han och berättar att han lämnat landet på grund av det som hänt."

]https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/konflikt-kopplas-till-dodsskjutningen-pa-lidingo

"Den skjutne 57-åringens sambo berättar att paret pratade mycket om konflikten och att de kände sig otrygga."

"– Vi har även varit på flykt av rädsla för vad som kunde hända oss. I början på året så flydde vi i samband med att det var tre skottlossningar mot hans kolleger, säger hon."
Flashbacktråd om fallet:
(FB) En man ihjälskjuten 5/6 -18, Baggeby, Lidingö. Polis spärrade Lidingöbron.

Det verkar vara trådkonsensus där att det är beställningsjobb av Prime Living.

Fyfan om det stämmer. Mitt hopp om mänskligheten får sig en rejäl törn. All sans som bortblåst. Vad hände med ordning, kvalité och hederlighet?
Blåsa och döda varandra, så byggs inga hållbara samhällen.

Inte konstigt att ekonomin går åt helvete med såna här moraliska undermänniskor.

Här finns lite dokument ang prime Living och tvisten med byggbolaget:
www.mvtb.se

Angående Oscar och kopplingar till PL:
Citat:
Ursprungligen postat av Finansbyrackan
Oscar Proporties som har avtal med skräpföretaget Diga Service Entreprenad på sitt bygg Hagastaden Norra Tornen. Där har Diga nu utökat sina flaggvakter längs Norra stations gatan genom det icke rumsrena företaget Servistik Byggsupport som håller i bygglogistikarean på ett avtal med Stockholms stad där jag inte har sett någon upphandling trots att de får 150000 kr i månaden per bygge. Digas flaggvakter orsakade nästan två bilolyckor för min väns företag i maj eftersom flaggvakterna flaggar inte som man skall göra. De är inte klädda som flaggvakter skall göra och ger ett radikalt oseriöst intryck. Diga säger på sin hemsida att man har utbildade flaggvakter men man saknar alla utbildningar man skall ha enligt Stockholms stad. Killarna som jobbar för Diga kan knappt svenska och flera av dom verkar vara mer eller mindre kriminella i uppförande. Jag tror att den här härvan kommer att växa om man drar i lite trådar. Jag skulle inte förvåna mig om de båda häktade har jobbat för Diga. Skulle då vara naturligt med koppling mellan "balkan-elvis" och Oscar Properties. Det finns tydligen tre företag till med kopplingar till ovan nämnda. Jag är förvånad att företag som Einar Mattsson, Veidekke och Ikano vill göra affärer med sådana lurendrejare. Stockholms stads tjänstemän är genomkorrumperade.
Senast redigerad av frasselito 2018-11-02 kl. 00:46.
2018-11-02, 04:34
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Jag håller med både dig och Trillske. OP är fastighetsbolagens Bear Stearns, en rätt ointressant skitaktör som sysslade med spekulativa placeringar men det var när BS föll som pressen började haja till och folk började fatta att något var på gång. Så OP är en skitaktör men förhoppningsvis kan dom få folk att fatta att 115kkr kvadraten inte är acceptabelt, du får vilket värstingläge som helst för dom pengarna.
Och även om jag inte fattar hur ni orkar, så är det både humoristiskt och intressant att följa detaljerna. Så fortsätt för all del.
2018-11-02, 06:23
Medlem
https://www.svd.se/byggbolagen-struntar-i-att-sakra-koparnas-pengar

Citat:
Många byggbolag har satt i system att helt strunta i att säkra de pengar som köpare betalar in till bostadsrättsprojekt. Det avslöjar tunga jurister för SvD.

– För köparen kan insatsen bli en oprioriterad fordran vid en krasch, varnar Ulrika Blomqvist, vd vid Bostadsrättern

Citat:
På onsdagen avslöjade SvD att krisdrabbade byggkoncerner tillåts att garantera allmänhetens förskott i egna bostadsprojekt. I dag avslöjar SvD att byggbolag och utvecklare i andra fall inte ens behöver ansöka om dispens från Bolagsverkets garantisystem.

Enligt SvD:s källor har en gråzon helt utan garantier fått växa okontrollerat.

Inte bara OP som struntar i säkra insatserna.

Mitt intryck är att SvD.se på senaste tiden haft väldigt många nyheter om nyproduktion överst. Och att dessa nästan uteslutande varit negativa. Tror inte många som läser SvD regelbundet skulle köpa nyproduktion, det borde ändå ha viss effekt. Även om marknaden redan är nästan död.
Senast redigerad av trickget 2018-11-02 kl. 06:25.
2018-11-02, 08:27
Medlem
”Mäklarfirman varnar: Nästa regering bjuder på bostadsstorm”

Nå, hur menar dom?

https://www.di.se/nyheter/maklarfirman-varnar-nasta-regering-bjuder-pa-bostadsstorm/
2018-11-02, 08:57
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kecke78
”Mäklarfirman varnar: Nästa regering bjuder på bostadsstorm”

Nå, hur menar dom?

https://www.di.se/nyheter/maklarfirman-varnar-nasta-regering-bjuder-pa-bostadsstorm/
Bakom betalvägg ingen bör betala för, men jag kan gissa: “snälla sälj era bostäder snabbt nu innan det blir storm, jag håller nämligen på att få sparken pga tveksam volym”.
2018-11-02, 09:34
Medlem
Knobelsdorffs avatar
Hela påfundet med bostadsrätt är ju helt käpprätt. Det trollas med att sänka insatserna och öka föreningslånen helt enkelt.

Det är ju smått absurt upplägg att föreningen för all framtid sätts i skuld för ett nybygge + att medlemmarna ska pynta in hiskeliga insatser. Men det kollektiva tankesättet är ju inpräntat sedan länge i svenskens själ och det känns väl bättre att ”vi alla är skuldsatta” via föreningen.

När markkostnaderna uppgår till 25% av produktionskostnaden för nybyggda bostadsrätter kan vi ju konstatera att stora vinster hamnat hos kommuner som bränt iväg pengarna på skit. De belånade föreningarna finansierar ju kommunal konsumtion för att täcka sin budget.

Tittar jag på statistiken över produktionskostnaden per kvm för bostadsrätter ligger den på 53 000 kr/lägenhets kvm. I paritet kan vi ju hos hustillverkare se att en produktionskostnad på cirka 25 tkr/kvm hus är ett rimligt snitt. För varje lägenhet kan vi alltså producera två motsvarande hus.

Det enda som möjliggör en sån här hög produktionskostnad är det faktum att bostadsrättsköparna tar upp en 30, 40, 50% belåning i föreningen utöver insatserna. Hyresrätter t.ex produceras till 60% av kostnaden.
2018-11-02, 10:10
Medlem
Gjorde lite mer statistik över kortaste kötiden för att få en hyresrätt.
Jag försöker titta på områden med väldigt mycket nyproduktion där presumtionshyror tillämpas.
(Säg gärna till om ni känner till något mer område som domineras av nyproduktion i Stockholm.)

Hjorthagen/Norrra djurgården
2012 (71st): < 1 år
2013 (169st): < 1 år
2014 (97st) : < 1 år
2015 (195st): < 1 år
2016 (222st): 3 år, mycket få objekt under 6 års kötid
2017 (190st): 5 år
2018 (77st): 7 år

Barkaby
2012 (6 st): 2 år, ingen nyproduktion
2013 (0 st): 4 år, ingen nyproduktion
2014 (202 st): < 1 vecka!
2015 (169 st): < 1 år,
2016 (42 st): 6 år, ingen nyproduktion
2017 (130 st): 4 år
2018 (64 st): 4 år, endast 4 lägenheter under 6 års kötid.

Mariehäll
2012 (208 st): 2 år
2013 (144st): < 1 år
2014 (104st): 4 år
2015 (40st): < 1 år, ingen nyproduktion
2016 (19st): 9 år, ingen nyproduktion
2017 (31st): 9 år, ingen nyproduktion
2018 (43): 7 år, ingen nyproduktion (endast 3 st under 10 års kötid)

Wallenstam, Einar Mattsson, och Byggvesta delar ut många lägenheter genom egen kö, har ingen statestik över dessa.

Något hände verkligen 2016. Det kanske är amorteringskravet ändå. Många verkar ju bara tänka pengar ut varje månad. Och om det är enda man tittar så fick amorteringskravet till följd att:

ränta + föreningsavgift + amortering ~= presumtionshyrorna,
i dessa områden. Detta kan säkert ha fått många att välja dyr hyresrätt istället för att köpa och skapat mindre tryck på BR marknaden, framförallt nyproduktionen i områden där det också byggs HR.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in