2018-10-31, 20:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Vi har haft diskussioner som berör det medicinska området tidigare. Har du skäl att tvivlar du på att jag vet vad jag pratar om?
När diskuterade vi medicin förut?
Citat:
Menar du blodkärlets väggar eller förvaringskärlets väggar?

Om du menar förvaringskärlets väggar måste du förklara vilket material du syftar på som har väggar av celler?
Förvaringskärlets väggar, jag har inte diskuterat förvaringskärl med celler över huvud taget.

Kan blodet ha hållits i rörelse under transporten eller frusits in?
Citera
2018-10-31, 20:43
Medlem
Om man tittar lite i början av den här tråden

Lördag 4/5 försvann VB

Redan 10/5 2013 nämns en adress på Bodsvedjan men med fel namn nämnas i den här tråden.
Jag får en ganska säker känsla av att det är KJ som är ute och lämnar information, men är osäker på om det är för att vilseleda eller bara hjälpa utan att lämna ut sitt namn.

Intressant är också att VB polisanmält någon eller några för hot vilket har lagts ner. Man undrar ju om det återigen kopplas till vänskapsbanden på polisstationen.
Det vore intressant att veta mer om dessa anmälningar? ÄR det sånt som går att få ut från polisen?
En uppgift säger att det är tränarfrun AN som hotat VB via SMS.

Påminner även om att karatetränaren har något slags jobb med dagstidningarna och även via den kanalen borde varit mer informerad än de flesta. Trots det påstår han sig inte känna till KJ?

Ett vittne tror sig ha sett VB efter att VB promenerat från KJ, det har sedan av någon anledning bedömts som icke trovärdigt?

Nästa märkliga påstående/sammanträffande är påståendet om att VB sägs ha lämnat KJ ungefär samma tid, 21:00 som MB sägs ha lämnat sitt arbete?

9-12/5 verkar polisen enligt sinnesförvirrade Selini ha spanat på KJ, men kanske inte nattetid.

Den 13/5 kommer KJs namn och facebook upp i den här gruppen. Fundera på det ni som påstår att MB inte hört talas om KJ. Och att det rör sig kring Bodsvedjan är sedan länge känt.

17/5 spanas det på MB fram till kl 22:45 sen upphör den med att de åker och fotar MBs stuga istället.
20/5 återupptas spaning mot MB på tre adresser men hittade honom inte förrän lunchtid 21/5

20-23/5 Är det eventuellt dygnet runt spaning på KJ, men återigen Selini vittnar annorlunda än hans egna anteckningar och tydligen är hans minne bättre än ett anteckningsblock.

Den 22/5 hittas kroppsdelar, alltså ganska lång tid efter att KJs namn blivit officiellt. Alltså gott om tid att plantera bevis på parkeringen.

I huset där kroppsdelarna hittas har undersökts någon dag tidigare före detta så dessa verkar ditlagda kort före upptäckt. Ev har MSP fått tips om att söka där. Märkligt?

Just Selini står för de allra sämsta och minst trovärdiga vittnesmålen i hela den här historien. Då har i vittnesmål ändrar och påstår helt andra saker än hans egna anteckningar. Varför skulle en sån som Selini dra sig för att spraya lite blod i bakluckan på för att fälla få en mördare fänsglad?

Eller åtminstone den han tror sig veta vara en mördare.
Senast redigerad av L.D. 2018-10-31 kl. 20:54.
Citera
2018-10-31, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
När diskuterade vi medicin förut?
Jag skrev medicinska området. I denna tråd har vi diskuterat olika typer av tejper inom sjukvård (och antagligen annat, men tänker inte kolla alla inlägg).
Jag bryter nog mot 1.06 om jag förklarar vad som diskuterats i andra trådar.

Citat:
Förvaringskärlets väggar, jag har inte diskuterat förvaringskärl med celler över huvud taget.

Jag ska svara på ditt tidigare inlägg, men då är vi överens om att skadade celler syftar på de celler i blodådror och vävnader som vid skada aktiverar koaguleringsprocessen och förvaringskärlet med tättslutande lock har du har du inget förslag på vad det är för typ eller material.
Citera
2018-10-31, 21:20
Medlem
Citat:
Varför skulle koagulering aktiveras om kärlets väggar saknar skadade celler? Enligt dig krävs skadade celler för att få igång koagulering?
Skadade celler i blodkärl eller närliggande vävnad kommer aktivera koagulering av blodet och den kedjereaktionen fortsätter oavsett om blodet rinner ut på marken eller samlas upp i ett kärl. Det krävs ett hål för att få ut blod ur ett blodkärl och det är omöjligt att göra utan att skada celler i kärlväggen och därmed utlösa koagulation. Behöver jag förklara omfattningen av cellskada vid styckning?

Citat:
Genom att hålla blodet i rörelse förhindrar man koagulering, vilket blodgivare vet. Uppsamlingspåsen ligger i en vagga av den anledningen.
Personalen på blodcentralen vet att uppsamlingspåsen innehåller antikoagulationsmedel och för att ingen del av blodet ska hinna koagulera måste det vaggas kontinuerligt så det omgående blandas med antikoagulationsmedlet. Det är anledningen till att uppsamlingspåsen ligger i en vagga.

Citat:
Det går också att frysa in blod.
Vad har det med saken att göra?

Citat:
Att det inte går att förvara blod i mer än tio minuter.
Det går att förvara blod mer än tio minuter. Det borde gå bra att förvara blod i princip hur länge som helst.
Senast redigerad av Prudent 2018-10-31 kl. 21:50.
Citera
2018-11-01, 01:36
Medlem
Har ögnat igenom tråden lite, men har några frågor:
Vad har han(mördaren) sagt om smör och flaskor som hade med att han är trans att göra?
Fick han bara 10 års fängelse(läser senare i tråden att det bara blir 5 år)? Är det ett skämt? Varför är straffet så lågt? Har vad man gör med kroppen efter mordet(som styckning) ingen betydelse för straffets längd och hur väl man anses kunna assimileras i samhället eller hur farlig man är för samhället efter frigivning?
Vad är den "hemliga slasken" som karategubben har för något?
Var tror ni KJ kommer flytta när han får skutta ut från fängelset? Finns det någon speciell liten by för styckmördare i Sverige? Knutby kanske? :P
Citera
2018-11-01, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Hundens markering var ett av åklagarnas tyngsta bevisning.
https://www.nsd.se/nyheter/boden/aklagarnas-tyngsta-bevisning-8362722.aspx
Likdoften i bilen
Polishunden Uno, tränad på att känna förruttnelsedoft från människa, markerade två gånger i bagageutrymmet på Kristoffer Johanssons bil. Vid söket, som skedde i polishusets garage i Luleå, användes tre fordon – två som inte hade med utredningen att göra samt en tredje som var den misstänktes fyradörrars Hyundai Sonata. Uno markerade ingenting i de första två men när den fick nosa i bagaeutrymmet på 22-åringens bil, så hände saker.
"Jag kommenderar ut hunden och skickar in honom igen i bagageutrymmet, detta för att han ska övertyga mig om att han har rätt. Han söker då i den vänstra delen av utrymmet och krafsar på det fasttejpade pappersarket som sitter på mattan i bagageutrymmet. Han markerar sedan där också genom att lägga sig ned", skriver polisinspektör Ulf Lundström i sitt protokoll.

Under tingsrättsförhandlingarna konstaterar också Ulf Lundström att Uno "aldrig har felmarkerat" tidigare.

Det fanns en video med det här söket och den visade att hundföraren hade Uno i koppel och kommenderade upp Uno i bagageutrymmet på vänstra sidan,
Uno var intresserad där polisen skurit ut en mattbit som funnits bloddroppe på och skickat för analys.
Sedan går Uno framåt i bagageutrymmet och nosar men inget händer,då tar hundföraren med kopplet och drar Uno mot den högra sidan av bagageutrymmet och där nosar Uno mot den högra kanten och hundföraren utropar "markering."
Det påstås att Uno markerade för liklukt men några bevis fanns inte, utan endast Unos markering.
Blodstänket som fanns i bagageutrymmet testades och det kom från Bangsuan,men frågan är kom det från när hon levde eller var avliden.
Det fanns synligt blod på listen till bagaeutrymmet på vänstra sidan där Uno hoppade upp till bagageutrymmet, en likspårhund som Uno borde gett skall och markerat listen om det var likblod.

Eftersom Unos markering togs som bevis för liklukt, måste blodstänket ha setts som likblod.

Med en likspårhund och annan spårhund går det att göra test om blodfläckar kommer från lik eller levande människa.
Citera
2018-11-01, 07:15
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det fanns en video med det här söket och den visade att hundföraren hade Uno i koppel och kommenderade upp Uno i bagageutrymmet på vänstra sidan,
Uno var intresserad där polisen skurit ut en mattbit som funnits bloddroppe på och skickat för analys.
Sedan går Uno framåt i bagageutrymmet och nosar men inget händer,då tar hundföraren med kopplet och drar Uno mot den högra sidan av bagageutrymmet och där nosar Uno mot den högra kanten och hundföraren utropar "markering."

Det påstås att Uno markerade för liklukt men några bevis fanns inte, utan endast Unos markering.
Blodstänket som fanns i bagageutrymmet testades och det kom från Bangsuan,men frågan är kom det från när hon levde eller var avliden.
Det fanns synligt blod på listen till bagaeutrymmet på vänstra sidan där Uno hoppade upp till bagageutrymmet, en likspårhund som Uno borde gett skall och markerat listen om det var likblod.

Eftersom Unos markering togs som bevis för liklukt, måste blodstänket ha setts som likblod.

Med en likspårhund och annan spårhund går det att göra test om blodfläckar kommer från lik eller levande människa.

Det där ser man ofta när spårhundar arbetar. Det har jag själv upplevt på flygplatser där hundarna söker efter bland annat narkotika. Ibland (ganska ofta) ser man att hundföraren visar eller "drar i kopplet" mot det objekt de vill ha undersökt. Det är sen det blir intressant, markerar hunden eller ej? De här hundarna markerar inte bara för att hundföraren hjälpt den till ett visst objekt eller ställe.
Citera
2018-11-01, 09:53
Medlem
letspanics avatar
Citat:
De beståndsdelar i luften som bidrar till koagulering förbrukas innan allt blod har koagulerat. Tänk dig ett stearinljus i ett slutet kärl. När syret tar slut slocknar ljuset, det brinner inte ner helt även om det fanns syre i kärlet till att börja med. Efter mordet.

Avfärdat som påhitt.

Citat:
Jag föreslog inte att Kims DNA har planterats någonstans, och jag bevisar inget, jag gör det mer troligt att det var Vatchareeya som lade rullen på skåpet.

Rullen har blivit uppdelad i remsor, vilket pekar mot att K använt den till paketering. K säger ju även att det är hans och säger inget om att hon använt den.

Citat:
Vart tog handskarna vägen efteråt?

Slängda, förslagsvis. Han hade två veckor på sig att städa och har enligt förhör relativt omfattande kunskaper om forensik; han har kunskap om hur man döljer spår.

Citat:
Kim fantiserade inte intensivt. Exet är inte trovärdig: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan

Tidigare klasskamrat har även uppgett att han hade tankar på att äta människokött. Råder inget tvivel om att han hade ohälsosamma fantasier.
Senast redigerad av letspanic 2018-11-01 kl. 09:59.
Citera
2018-11-01, 10:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Skadade celler i blodkärl eller närliggande vävnad kommer aktivera koagulering av blodet och den kedjereaktionen fortsätter oavsett om blodet rinner ut på marken eller samlas upp i ett kärl. Det krävs ett hål för att få ut blod ur ett blodkärl och det är omöjligt att göra utan att skada celler i kärlväggen och därmed utlösa koagulation. Behöver jag förklara omfattningen av cellskada vid styckning?

Personalen på blodcentralen vet att uppsamlingspåsen innehåller antikoagulationsmedel och för att ingen del av blodet ska hinna koagulera måste det vaggas kontinuerligt så det omgående blandas med antikoagulationsmedlet. Det är anledningen till att uppsamlingspåsen ligger i en vagga.

Vad har det med saken att göra?

Det går att förvara blod mer än tio minuter. Det borde gå bra att förvara blod i princip hur länge som helst.
Jag har letat men inte hittat någon tråd där våra vägar har korsats tidigare och du har uppvisat medicinska färdigheter.

Jag har också letat efter källor som bekräftar eller dementerar din uppgift om hur lång tid det tar för blod att koagulera eftersom du själv inte uppger någon källa, och hittat längre tider, t.ex. Wikipedia: Clotting time
Citat:
There are various methods for determining the clotting time, the most common being the capillary tube method. It is affected by calcium ion levels and many diseases. Normal value of clotting time is 8 to 15 minutes.

Min egen erfarenhet av att torka blod på plastgolv efter olyckor är att det snabbt bildas en seg hinna över blodet, men att blodet under tar längre tid att stelna. Hypotes: Mördaren fyllde blod från Vatchareeya i en glasburk med skruvlock, tog sig till Kims bil, öppnade bagageluckan, stoppade in en tygbit i det ännu inte helt stelnade blodet och strök på listen och plastkassen. Hur lång tid hade hen på sig?

Det finns ingen anledning att tro att SKL fuskade vid topsningen av tejprullen. Kims DNA fanns inte på den.
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Rullen har blivit uppdelad i remsor, vilket pekar mot att K använt den till paketering. K säger ju även att det är hans och säger inget om att hon använt den.
Remsorna pekar mot att någon har använt tejpremsorna till paketering. Det behöver inte vara remsor från rullen. Kim identifierade den på ett foto och fick inte ens känna på den och avgöra materialet. I tingsrätten ifrågasatte han att rullen var hans. Om Vatchareeya använde tejprullen i Kims badrum såg han knappast att hon använde den.
Citat:
Slängda, förslagsvis. Han hade två veckor på sig att städa och har enligt förhör relativt omfattande kunskaper om forensik; han har kunskap om hur man döljer spår.
Han gjorde sig alltså besvär med, och ta risken, att bära hem rullen med handskarna på sig istället för att slänga rullen med handskarna. Det har jag svårt att tro.
Citat:
Tidigare klasskamrat har även uppgett att han hade tankar på att äta människokött. Råder inget tvivel om att han hade ohälsosamma fantasier.
Man behöver inte döda för att äta människokött, Expressen: Serverades människokött på restaurang i Thailand. En mördare som nekar skulle knappast berätta om tankar att döda.
Citera
2018-11-01, 13:40
Medlem
Citat:
Jag har också letat efter källor som bekräftar eller dementerar din uppgift om hur lång tid det tar för blod att koagulera eftersom du själv inte uppger någon källa, och hittat längre tider, t.ex. Wikipedia: Clotting time
Uppgiften om hur lång tid det tar för blod att koagulera kom från letspanic.
Citat:
Det tar 8-15 minuter för blodet att börja koagulera, så planen att börja plantera bevis måste kommit tidigt.
Men så bra att du hittade till Wikipedia själv. 10 minuter ligger inom intervallet 8-15 minuter.
Dock var det inte det du ville jag skulle visa. Du ville jag skulle visa att det inte går att förvara blod i mer än tio minuter inte hur lång tid det tar för blod att koagulera.
Vill du ha källa på att blod kan förvaras mer än tio minuter?
Citat:
Vad vill du att jag visar för något?
Citat:
Att det inte går att förvara blod i mer än tio minuter.

Citat:
Hypotes: Mördaren fyllde blod från Vatchareeya i en glasburk med skruvlock, tog sig till Kims bil, öppnade bagageluckan, stoppade in en tygbit i det ännu inte helt stelnade blodet och strök på listen och plastkassen. Hur lång tid hade hen på sig
Flytta inte målstolparna. Din hypotes var att stryka blod på listen och hälla lite blod på plastkassen.
Citat:
Vad som behövdes göra var att öppna bagageluckan, stryka blod på listen, hälla lite blod på plastkassen som låg där och stänga bagageluckan.
Ca. 10 minuter var en lågt angiven uppskattning och det torde vara omöjligt att hinna stycka, samla upp blod och åka till KJ's bil på den tiden.
Styckningen i sig tar tid och kroppen har legat ca. en timme innan bloduppsamlingen. När din uppdiktade planteringsmördare slutfört styckningen och samlat upp blodet i glasburken med skruvlock är koagulationsprocessen redan i full gång i och med alla vävnadsskador från styckningen och när blodet kommer i kontakt med glasets negativt laddade yta accelererar koaguleringen ytterligare.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Factor_XII
Citat:
Factor XII itself is activated to factor XIIa by negatively charged surfaces, such as glass.
I din hypotes är blodet i glasburken till stor del koagulerat (både genom massiv vävnadsskada och genom kontakt med glasytor) redan innan det är klart att åka till KJ's bil så planteraren har inte många minuter på sig att åka till KJ's bil och osedd utföra planteringen.

Det hade gått samla upp blodet på ett sådant vis att koaguleringen går långsammare, men inga sådana metoder finns i din hypotes och tiden hade nog inte räckt ändå. Däremot byggde den på att de komponenter i luften som enligt dig bidrar till koaguleringen kommer förbrukas när locket stängs och koaguleringsprocessen stoppas innan allt blod koagulerat.

Citat:
Man behöver inte vara krimexpert för att veta att blod behöver luft för att koagulera. Alltså kan det förvaras i en lufttät behållare.
Citat:
De beståndsdelar i luften som bidrar till koagulering förbrukas innan allt blod har koagulerat. Tänk dig ett stearinljus i ett slutet kärl. När syret tar slut slocknar ljuset, det brinner inte ner helt även om det fanns syre i kärlet till att börja med. Efter mordet.
Här är en schematisk bild över de viktigsate stegen i koagulationsprocessen.
Var finns det med några beståndsdelar ur luften?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/42/Classical_blood_coagulation_pathway.png

Luft behövs inte för koagulering.
En glasburk med tätt lock förhindrar inte koagulation.
Du är nog varken krimexpert eller särskilt duktig på människans fysiologi, men verkar ha svårt för att medge när du har fel.

Citat:
Kims DNA fanns inte på den.
KJ's DNA fanns inte på de områden på rullen som testades.
Senast redigerad av Prudent 2018-11-01 kl. 13:48.
Citera
2018-11-01, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Det där ser man ofta när spårhundar arbetar. Det har jag själv upplevt på flygplatser där hundarna söker efter bland annat narkotika. Ibland (ganska ofta) ser man att hundföraren visar eller "drar i kopplet" mot det objekt de vill ha undersökt. Det är sen det blir intressant, markerar hunden eller ej? De här hundarna markerar inte bara för att hundföraren hjälpt den till ett visst objekt eller ställe.
När jag såg videon reagerade jag på att hunden Uno inte markerade blodet på listen som var synbart, därför den var med nosen alldeles i närheten.
Om det var likblod får inte en likspårhund missa något sådant som skedde, om det var blod från Bangsuan när hon levde blir det en annan sak, en likspårhund reagerar inte för sådant blod.
Citera
2018-11-01, 15:48
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Man behöver inte döda för att äta människokött, Expressen: Serverades människokött på restaurang i Thailand. En mördare som nekar skulle knappast berätta om tankar att döda.
Jaså inte?
Citat:
Peter Madsen, misstänkt för mordet på journalisten Kim Wall den 10 augusti 2017, ska i ett sms till en väninna och tidigare älskarinna ha berättat om planer på att mörda någon i sin ubåt.

https://www.skd.se/2018/02/16/madsen-berattade-om-mordplan-i-sms/
https://www.expressen.se/kvallsposten/peter-madsen-avslojade-sin-mordplan-for-sin-alskarinna/
Senast redigerad av Grandioso 2018-11-01 kl. 15:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in