2018-10-31, 17:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Jösses! Nu tramsar du mer än lovligt.
Redan vid kärlpunktion med en tunn kanyl skadas celler i kärlets vägg så koagulationsprocessen startar. Hur tänker du man kapar av kroppsdelar utan att få skador på cellnivå?
Jag tramsar inte. Vi talar om koagulering i det kärl gärningsmannen använde för att plantera blodet, inte koagulering i några kroppsdelar.
Citat:
Du vet alltså inte.
Inte hundra, men om du tittar på filmerna förstår du hur lätt det var att topsa hela tejprullen, så varför skulle SKL inte göra det?
Citera
2018-10-31, 17:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Tejprullen på bild liknar inte det minsta Leukopor. Det är alltså inte troligt att KJ beskriver en rulle Leukopor
Jag tycker den här liknar rullen i FUP. Men jag kan ha fel, Kim tog nog en tejp som var mer ändamålsenlig.
Citera
2018-10-31, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tramsar inte. Vi talar om koagulering i det kärl gärningsmannen använde för att plantera blodet, inte koagulering i några kroppsdelar.

Du kanske syftade på förvaringskärlets väggar när jag med cellskada syftade på blodkärlens väggar, men du tramsar likafullt.

Koagulationsprocessen inleds omedelbart vid skada på blodkärl och vävnad genom att enzymer i blodet aktiveras och den kedjereaktionen kommer inte avstanna även om man stänger locket till förvaringskärlet.
VB utsattes för mängder av hugg i kroppen så redan innan styckningen inleddes flödade mängder av aktiverade koagulationsenzymer runt i blodsystemet
Även om din uppdiktade planterare på något förunderligt vis får blodet ner i ett förvaringskärl utan att koagulationen aktiverats så kommer den starta när blodet kommer i kontakt med förvaringskärlets väggar.
Vad tänker du dig att man använt för typ av förvaringskärl och vilket material?
Vilka beståndsdelar i luften är av vikt för människans koagulationssystem?

Citat:
Inte hundra, men om du tittar på filmerna förstår du hur lätt det var att topsa hela tejprullen, så varför skulle SKL inte göra det?
Varför skulle SKL skriva att två besudlingar och två områden topsades om de topsade hela rullen? Hade ju räckt med att redovisa topsning av två besudlingar och topsning av rullen
Citera
2018-10-31, 18:21
Medlem
Citat:
Jag tycker den här liknar rullen i FUP. Men jag kan ha fel, Kim tog nog en tejp som var mer ändamålsenlig.

Ja, du har fel.
Titta en gång till.
Leukopor
https://www.torinomed.com/3864-home_default/nastro-in-tnt-leukopor-per-il-fissaggio-di-medicazioni-25-mm-x-92-m-cf-12-pezzi.jpg

Rullen i badrummet http://img2.ntm.eu/nk/public/img/7079731/1107115958/tejpen-jpg?w=980&h=551&anchor=centercenter&bgcolor=222&sc ale=both

Var är likheten?

Leukopor är en ogenomskinlig pappersaktig silkeslen tejp av non-wowen och är omöjlig att dela på mitten varv efter varv likt den i badrummet.
Citat:
Nonwoven är ett textilt material som består av slanka fibrer orienterade utan någon större inbördes ordning

Badrumstejpen är en transparent plasttejp med perforerad yta för att underlätta delning både längs och tvärs.

Det är inte troligt att KJ beskrev en tejprulle av typen Leukopor.
Senast redigerad av Prudent 2018-10-31 kl. 18:24.
Citera
2018-10-31, 18:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Du kanske syftade på förvaringskärlets väggar när jag med cellskada syftade på blodkärlens väggar, men du tramsar likafullt.

Koagulationsprocessen inleds omedelbart vid skada på blodkärl och vävnad genom att enzymer i blodet aktiveras och den kedjereaktionen kommer inte avstanna även om man stänger locket till förvaringskärlet.
VB utsattes för mängder av hugg i kroppen så redan innan styckningen inleddes flödade mängder av aktiverade koagulationsenzymer runt i blodsystemet
Hur kan det då finnas rinnande blod i offer för blodigt våld på obduktionsbord? Givetvis räcker inte enzymerna för att få allt blod att koagulera, särskilt om de inte kan följa med blodcirkulationen som saknas.
Citat:
Även om din uppdiktade planterare på något förunderligt vis får blodet ner i ett förvaringskärl utan att koagulationen aktiverats så kommer den starta när blodet kommer i kontakt med förvaringskärlets väggar.
Endast om förvaringskärlets väggar har skadade celler.
Citat:
Vad tänker du dig att man använt för typ av förvaringskärl och vilket material?
Jag har inte tänkt mig någon typ eller material.
Citat:
Vilka beståndsdelar i luften är av vikt för människans koagulationssystem?
Vet inte.
Citat:
Varför skulle SKL skriva att två besudlingar och två områden topsades om de topsade hela rullen? Hade ju räckt med att redovisa topsning av två besudlingar och topsning av rullen
  1. Ena blodfläcken på en tops
  2. Andra blodfläcken på en tops
  3. Rullens kanter på en tops
  4. Rullens in- och utsida på en tops
till exempel.
Citera
2018-10-31, 19:11
Medlem
Citat:
Hur kan det då finnas rinnande blod i offer för blodigt våld på obduktionsbord? Givetvis räcker inte enzymerna för att få allt blod att koagulera, särskilt om de inte kan följa med blodcirkulationen som saknas.
Blodkärlens endotel avger ett ämne som bromsar koagulationen där ingen skada skett, men det hindrar inte avtappat blod från att koagulera.
Citat:
Endast om förvaringskärlets väggar har skadade celler.
Fel.
Citat:
Jag har inte tänkt mig någon typ eller material.
Hur kan du i samma inlägg hänvisa till förvaringskärlets väggar om du inte ens har tänkt dig någon typ eller material och inte kan föreslå något på direkt fråga?
Vilket slags förvaringskärl har väggar som utgörs av celler och vilken typ av celler i så fall?
Citat:
Vet inte.
Ok. Så en av pelarna i din hypotes, att blodet inte kommer koagulera om det förvaras i en burk med lufttätt lock eftersom de beståndsdelar i luft som du påstår är av vikt för koagulationen kommer hinna förbrukas, saknar grund förutom en powerpoint på grundskolenivå, som dessutom har fel...

Du är ute på väldigt svag is nu, men lycka till

Citat:
till exempel.
Du gissar alltså och vet inte om delar av, eller hela rullen topsats och därmed kan du inte säkert hävda att KJ's DNA inte fanns på rullen, bara att det inte hittats DNA från KJ på rullen.
Citat:
Hur transporterade han tejprullen utan att hans DNA hamnade på den?
Senast redigerad av Prudent 2018-10-31 kl. 19:15.
Citera
2018-10-31, 19:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Vilket slags förvaringskärl har väggar som utgörs av celler och vilken typ av celler i så fall?
Förvaringskärlet saknar skadade celler, därför sker ingen koagulering, enligt dig, såvida det inte kommer in luft.
Citera
2018-10-31, 19:32
Medlem
Citat:
Förvaringskärlet saknar skadade celler, därför sker ingen koagulering, enligt dig, såvida det inte kommer in luft.
Nej, fel igen.
Koaguleringen i blodet (det är i blodet koagulationsenzymerna finns) aktiveras av cellskada i blodkärl eller omgivande vävnad och kommer därmed koagulera i förvaringskärlet eftersom kedjereaktionen redan är startad. Sedan la jag till att även om din uppdiktade planterare på något förunderligt vis får blodet ner i ett förvaringskärl utan att koagulationen aktiverats så kommer den starta när blodet kommer i kontakt med förvaringskärlets väggar.
Blod som samlas i ett provtagningsrör utan koagulationshämmande tillsatser som tex Heparin, EDTA eller citrat kommer koagulera detta trots att rören har självtätande gummilock och undertryck som suger in blodet.
Det är du som pratar om ett förvaringskärl med väggar av oskadade celler och det vore intressant att veta vilket slags kärl eller bara material det skulle kunna vara?
Vad har luft med människans koagulationssystem att göra?
Citera
2018-10-31, 19:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nej, fel igen.
Koaguleringen i blodet (det är i blodet koagulationsenzymerna finns) aktiveras av cellskada i blodkärl eller omgivande vävnad och kommer därmed koagulera i förvaringskärlet eftersom kedjereaktionen redan är startad. Sedan la jag till att även om din uppdiktade planterare på något förunderligt vis får blodet ner i ett förvaringskärl utan att koagulationen aktiverats så kommer den starta när blodet kommer i kontakt med förvaringskärlets väggar.
Blod som samlas i ett provtagningsrör utan koagulationshämmande tillsatser som tex Heparin, EDTA eller citrat kommer koagulera detta trots att rören har självtätande gummilock och undertryck som suger in blodet.
Det är du som pratar om ett förvaringskärl med väggar av oskadade celler och det vore intressant att veta vilket slags kärl eller bara material det skulle kunna vara?
Jag har inte pratat om ett kärl med väggar av oskadade celler.
Citat:
Vad har luft med människans koagulationssystem att göra?
Det har jag visat i vad du kallar powerpoint på grundskolenivå utan att du har visat något.
Citera
2018-10-31, 20:05
Medlem
Citat:
Jag har inte pratat om ett kärl med väggar av oskadade celler.

Det har jag visat i vad du kallar powerpoint på grundskolenivå utan att du har visat något.
Dåså.
Även om blodets koagulering på något vis inte aktiverats vid eller innan uppsamlandet kommer det med säkerhet aktiveras när det kommer i kontakt med förvaringskärlets väggar.
Hur gick uppsamlingen till och hur hann din påhittade planterare frakta kärlet med blod från styckningslatsen till KJ's bil innan och stryka det på listen samt hälla på plastkassen innan blodet koagulerat, vilket handlar om minuter?

Vad vill du att jag visar för något?
Vi har haft diskussioner som berör det medicinska området tidigare. Har du skäl att tvivlar du på att jag vet vad jag pratar om?
Citera
2018-10-31, 20:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Dåså.
Även om blodets koagulering på något vis inte aktiverats vid eller innan uppsamlandet kommer det med säkerhet aktiveras när det kommer i kontakt med förvaringskärlets väggar.
Hur gick uppsamlingen till och hur hann din påhittade planterare frakta kärlet med blod från styckningslatsen till KJ's bil innan och stryka det på listen samt hälla på plastkassen innan blodet koagulerat, vilket handlar om minuter?
Varför skulle koagulering aktiveras om kärlets väggar saknar skadade celler? Enligt dig krävs skadade celler för att få igång koagulering?

Genom att hålla blodet i rörelse förhindrar man koagulering, vilket blodgivare vet. Uppsamlingspåsen ligger i en vagga av den anledningen.

Det går också att frysa in blod.
Citat:
Vad vill du att jag visar för något?
Vi har haft diskussioner som berör det medicinska området tidigare. Har du skäl att tvivlar du på att jag vet vad jag pratar om?
Att det inte går att förvara blod i mer än tio minuter.
Citera
2018-10-31, 20:27
Medlem
Citat:
Varför skulle koagulering aktiveras om kärlets väggar saknar skadade celler? Enligt dig krävs skadade celler för att få igång koagulering?
Menar du blodkärlets väggar eller förvaringskärlets väggar?

Om du menar förvaringskärlets väggar måste du förklara vilket material du syftar på som har väggar av celler?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in