Citat:
Ursprungligen postat av
enkanyl
Fast det går inte att slå hål på glorifieringen. Människor gillar att berusa sig; det har varit så i flera tusen år och det har funnits i precis alla kulturer. Det är ett mänskligt beteende. Sen så blir det faktiskt inte svårare, det medför bara fler risker.
Det bästa vi kan göra är att legalisera, fokusera på vård och information grundad på fakta och skademinimering.
Jo, jag tycker att man kan syna glorifiering och slå hål på den. Visst har folk haft behov av att fly och berusa sig, och det är väl ok om man gör det då och då. Men se vad som hänt med alkoholen sista 20-25 åren. Nu ska det vara alkohol så fort man ses, även på veckorna. Förut tog vi en fylla på helgen, vilket kanske var ok. Många har en ohälsosam relation till droger och det kostar oss en väldig massa lidande, död och pengar. Det blir heller inte bättre av att man börjar i tidig ålder. Det måste gå att visa på alternativ. Sen denna tillgänglighet av nätdroger, man vet ju inte riktigt vad det är för skit man stoppar i sig.
Visst kan tanken på att legalisera vara intressant, men det är ju en annan och större diskussion och lite Off Topic. Det har väl gjorts en hel del utredningar kring för och nackdelar kring det.
Hur som helst så hoppas jag att folk får fortsätta rejva, men utan droger. Jag har stått på discodansgolv ett par timmar och blivit lite hög på det, finns ju naturliga sätt att dopa sig på via rörelse då det kickar in endorfiner och dopamin på oskadligt sätt.