Citat:
Ursprungligen postat av
Bluepant
Minderåriga vistas nästan aldrig på såna fester. Det är alltså vuxna, myndiga individer som trakasseras för att de väljer att lyssna på en viss typ av musik. För att vissa på festen KANSKE har tagit något så ska alla bestraffas.
Ingen kommer sluta för att polisen håller på såhär. Folk blir bara arga, paranoida, isolerar sig eller så mår de dåligt och börjar knarka ännu mer. Det finns inga som helst belägg för att kriminalisering och belastningsregister hjälper någon som redan mår mycket dåligt och självmedicinerar med droger.
Och om personen inte har något problem, varför ska de då trakasseras av polisen?
Just därför går det väl att visa på alternativ. Det går utmärkt att bli "hög" på att dansa utan substanser i kroppen. Det dealas en hel del på dessa fester och knarkas, båda dessa företeelser är väl illegala (kanske får man använda knark för eget bruk, vad vet jag). Och jag lovar att en hel del är under 18. Där jag bor pågår det en hel del rave-fester på somrarna, när jag sett dessa unga människor vackla hemåt på morgonen vid 8-9.
Garanterat en inkörsport för en hel del som går sig djupare ner i träsket. Det blir en slags täckmantel och det blir glorifierat. Ofta är det kanske inte ett problem första åren, men varje person som gör detta helgknarkande till ett vardagsknarkande är en tragedi och ett misslyckande.
Vad är alternativet till att vi som är emot detta? Låt ungdomarna rejva och knarka bäst dom vill. Låt dom sugas in i kulturen och tro att detta är ett normalt tillstånd (Ungefär som det blivit med alkohol sista 20-30 åren. Så fort man ses ska man ta ett glas o s v) Prislappen för detta börjar vi se nu i form av att alltfler är att klassa som alkoholister.