Citat:
Ursprungligen postat av
Frallan1973
Jag är sjuksköterska alltså vet jag mer än dig om sjuksköterskeutbildningen... Det du pratar om,att man på sin arbetsplats upptäcker att någon har ett missbruk är ju en helt annan sak
Varför skulle det vara helt rimligt att reagera för en arbetskamrat som missbrukar - men inte rimligt att reagera när en elev uppvisar samma missbruk...?
Elever vars lämplighet, agerande och kunskaper bedöms, lärs upp och betygsätts hela tiden?
Om man är läkare kan man bli av med sin läkalicens om man döms för narkotikabrott, misshandel, grov rattfylla, sexualbrott eller ekonomisk brottslighet. Jag har fem olika kollegor som alla fem deslegitimerats efter att var och en blivit dömda för något av ovanstående. Några har fått krypa in, andra fick bara dagsböter. Men i samtliga fall ansågs ”allmänhetens förtroende för vederbörande vara förbrukat”. Därför drogs legitimationerna in.
Samma sak borde sannolikt gälla för legitimerade sjuksköterskor.
Narkotikainnehav - om nu T sysslade med kokain - skulle sannolikt räcka för att hon inte skulle kunnat få ut en sköterskelegitimation om hon ertappats och dömts.
Man får inte ens jobba på dagis eller skola om man har dömts för innehav av kokain. Utdrag ur straffregistret krävs av allt fler arbetsgivare.
Om T mådde så dåligt under sista sommaren, att hon missbrukade koakain och benzo, lekte hon med elden när det gällde hennes möjligheter att slutföra utbildningen till sjuksköterska.
Begrep hon det? Hade någon informerat henne om risken?
När tydligen inte ens du som färdigutbildad sjuksköterska är klar över riskerna?