2018-10-31, 18:40
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adlax
Oavsett hur Tess mådde så har man inte ihjäl en person för det? Är det något jag missat i hur man respekterar och ta hänsyn till varandra?
Tess hade en överjävlig allergi där hon var tvungen att ta kortison för annars hade hon svårt och andas under sommaren, hon kunde inte ens öppna ett fönster för då kom pollen in. Så oavsett hur Tess mådde så är det inte skäl för att bli dödad/mördad.
En MGM sitter häktad och i morgon vid ca kl 11.00 får vi reda på hur fortsättningen går för honom.
Är ni inte mer nyfikna på MGM?
En hygglig man säger någon, men så jävla hygglig var han då inte, för då skulle han inte sitta häktad

Många oskyldiga och hyggliga män och kvinnor har häktat innan de frikänts.
Häktningen betyder att han är misstänkt - inte fastställt skyldig.

Ingen har påstått att det skulle vara rätt att ha ihjäl T för att hon mådde dåligt.
Men det finns en risk att farliga personer lättare kan skada en person som mår dåligt.
Senast redigerad av Solglittret 2018-10-31 kl. 19:08.
Citera
2018-10-31, 18:41
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
OK då kanske hon helt enkelt mådde enormt mycket sämre under denna varma sommar?
Kanske gjorde saker som hon inte brukade göra? Hade kontakt med folk som hon annars inte skulle valt att umgås med.
Kanske därför hon råkade ut för någon farlig person som hon i bättre psykiskt skick skulle ha undvikit?

Ganska bra sammanfattning enligt min bild av Tess. Sedan är jag inte alls säker på att det de facto hade något med saken att göra den 18:e. Tror något annat hände..
Citera
2018-10-31, 18:41
Medlem
FedupFlorences avatar
Det är också av värde om och hur hon förändrades efter misshandeln midsommar -17 och hur hon såg på den kommande rättegången. Pratade hon om den? Var hon lugn, saklig, arg, adekvat?
Citera
2018-10-31, 18:43
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Oavsett hur Tess mådde så har man inte ihjäl en person för det? Är det något jag missat i hur man respekterar och ta hänsyn till varandra?
Tess hade en överjävlig allergi där hon var tvungen att ta kortison för annars hade hon svårt och andas under sommaren, hon kunde inte ens öppna ett fönster för då kom pollen in. Så oavsett hur Tess mådde så är det inte skäl för att bli dödad/mördad.
En MGM sitter häktad och i morgon vid ca kl 11.00 får vi reda på hur fortsättningen går för honom.
En hygglig man säger någon, men så jävla hygglig var han då inte, för då skulle han inte sitta häktad.
Du skriver många bra saker. Men lugna ned dig. Det är väl ingen senaste femtio sidorna som skrivit att Tess förtjänade att mördas? Varken utifrån hennes beteende eller leverne?
Citera
2018-10-31, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Det är också av värde om och hur hon förändrades efter misshandeln midsommar -17 och hur hon såg på den kommande rättegången. Pratade hon om den? Var hon lugn, saklig, arg, adekvat?

Ojojoj Tess mådde inget bra alls efter den misshandeln men hon kämpade och var fast besluten och genomföra rättegången och plugga och ha ett sommarjobb.
Brottsoffer får ju alltid genomgå mer undersökningar och gå på fler möten än vad en gärningsman får, jag hoppas du förstår hur jag menar.
Citera
2018-11-01, 00:02
Medlem
Citat:
Att det gör! Jag är läkare och har suttit med vid åtskilliga diskussioner där en elever/kandidaters eventuella missbruk och/eller psykiska problem diskuteras.
Därtill har en lärare på legitimationsutbildning skyldighet att till Socialstyrelsen anmäla om man får vetskap om missbruksproblem hos en blivande sjuksköterska eller läkare då dennes lämplighet då självklart kan ifrågasättas. Det gäller f övrigt också klinikledning och kollegor om vederbörande redan har legitimation.

T - eller någon annan - med känt benzo- och kokainmissbruk hade inte fått eller fått behålla en sjuksköterske legitimationen. Aldrig!
Jag är sjuksköterska alltså vet jag mer än dig om sjuksköterskeutbildningen... Det du pratar om,att man på sin arbetsplats upptäcker att någon har ett missbruk är ju en helt annan sak
Citera
2018-11-01, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fortunae
I den konversationen står oxå att Tess beklagar sig över sin arm som hon kännetecknar som ”en krigszon” varav hennes vän skriver ”säg att du skär dig, det borde skrämma bort dem” så jag tror att det kan varit sprutmärken oavsett.

Kanske men det känns inte helt säkert och då vill INTE jag sprida detta
Citera
2018-11-01, 00:22
Medlem
Citat:
En hygglig man säger någon, men så jävla hygglig var han då inte, för då skulle han inte sitta häktad.

Han är HELT oskyldig tills dom fallit du tycker illa om när T döms enligt dig MEN det är fritt och franko att döma andra för dig. Alltid bäst att ha båda ögonen öppna och öronen Konsekvenstänk är en svår konst
Citera
2018-11-01, 01:14
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frallan1973
Jag är sjuksköterska alltså vet jag mer än dig om sjuksköterskeutbildningen... Det du pratar om,att man på sin arbetsplats upptäcker att någon har ett missbruk är ju en helt annan sak

Varför skulle det vara helt rimligt att reagera för en arbetskamrat som missbrukar - men inte rimligt att reagera när en elev uppvisar samma missbruk...?

Elever vars lämplighet, agerande och kunskaper bedöms, lärs upp och betygsätts hela tiden?

Om man är läkare kan man bli av med sin läkalicens om man döms för narkotikabrott, misshandel, grov rattfylla, sexualbrott eller ekonomisk brottslighet. Jag har fem olika kollegor som alla fem deslegitimerats efter att var och en blivit dömda för något av ovanstående. Några har fått krypa in, andra fick bara dagsböter. Men i samtliga fall ansågs ”allmänhetens förtroende för vederbörande vara förbrukat”. Därför drogs legitimationerna in.
Samma sak borde sannolikt gälla för legitimerade sjuksköterskor.

Narkotikainnehav - om nu T sysslade med kokain - skulle sannolikt räcka för att hon inte skulle kunnat få ut en sköterskelegitimation om hon ertappats och dömts.
Man får inte ens jobba på dagis eller skola om man har dömts för innehav av kokain. Utdrag ur straffregistret krävs av allt fler arbetsgivare.

Om T mådde så dåligt under sista sommaren, att hon missbrukade koakain och benzo, lekte hon med elden när det gällde hennes möjligheter att slutföra utbildningen till sjuksköterska.
Begrep hon det? Hade någon informerat henne om risken?
När tydligen inte ens du som färdigutbildad sjuksköterska är klar över riskerna?
Citera
2018-11-01, 01:26
Medlem
Citat:
Då kanske hon inte alls missbrukade kokain, jagade benzo och hade fullt med självförvållade skador som fick läggas om på armarna?

Det kanske bara är andras bild av henne? Trådsanningar??
För det ena går inte ihop med det andra - hon kan inte varit kvar på utbildningen om hennes missbruk och självskadebeteende hade varit uppenbart och uppdagats.

Gå in på fejjan och leta rätt på inlägget det hänvisas till i post 2601. Bilda dig en egen uppfattning.
Citera
2018-11-01, 07:18
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Vet inte, aldrig träffat T.
Men om hon var som tråden beskriver - svårt med impulskontroll, på jakt efter benzo och ofta berusad på alkohol eller kokain och full av skärsår på armarna - ja då hade man nog inte missat att hon var en riskelev.
Bara såren på armarna gör henne olämplig att gå som sjuksköterskeelev innan dessa är läkta.
Självskadebetende hos en så pass mycket äldre elev, som T ändå var-hon kunde ju varit mor till flera av sina kurskamrater, hade blinkat illröda varningslampor för missbruksassociation.

Fått en bild av att hon kan ha varit skicklig på att påverka sin omgivning och i någon mån bilden av sig själv. Kanske bristande sjukdomsinsikt också?

(Jag väljer att inte skriva "manipulativ" här, eftersom det finns personer i tråden som reagerar på ordval som upplevs som skuldbeläggande och att ägna sig åt annat än att hylla Tess förtjänster eller att påpeka att hon var ett offer.)

(FB) Försvunna Therése Karlsson hittad mördad vid Arlanda i Sigtuna
Citera
2018-11-01, 07:23
Medlem
Citat:
Vet inte, aldrig träffat T.
Men om hon var som tråden beskriver - svårt med impulskontroll, på jakt efter benzo och ofta berusad på alkohol eller kokain och full av skärsår på armarna - ja då hade man nog inte missat att hon var en riskelev.
Bara såren på armarna gör henne olämplig att gå som sjuksköterskeelev innan dessa är läkta.
Självskadebetende hos en så pass mycket äldre elev, som T ändå var-hon kunde ju varit mor till flera av sina kurskamrater, hade blinkat illröda varningslampor för missbruksassociation.
Det (av mig) fetade: Nja om såren är förbundna/plåstrade finns inget hinder, vad gäller vårdhygien.

Det här verkar ju röra sig om en person med emotionellt instabil personlighetsstörning. De problemen kan nog göra det svårt att fungera som ssk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in