2018-10-31, 13:16
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Du frågar om gränsen för mentala problem.
Det är lika svårt att svara på som frågan om "hur långt ett snöre är".
Man går väl antagligen över gränsen när jobbet påverkas eller kan påverkas.
Bristande impulskontroll är förödande i en svårt situation, vid operationer eller rädda patienter.

Att jobba inom sjukvården med sjuka människor är inte lätt idag.
Det är varken förutsägbart eller går att planera vad som kan hända. Inte heller är det lugn och ro alltid. Är själv må dåligt eller ha egna mentala problem och störningar att brottas med går inte. Dessutom är just miljön sådan att man utsätts för stor psykisk belastning, ser död och elände, ifrågasätts och kanske skälls ut av någon som är i kris. Därtill är man ofta väldigt nära mängder av substanser som kan missbrukas. Man måste vara nykter, abstinensfri och i god optimal psykisk balans.

Uppgifterna om T framstår inte som att hon var det - och ändå ville hon bli sjuksköterska. Något som inte går ihop.
(Redigerade föregående inlägg.)

Ok men ev praxis - risken att just hon fått sluta och upptäckts?
Citera
2018-10-31, 13:27
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
(Redigerade föregående inlägg.)

Ok men ev praxis - risken att just hon fått sluta och upptäckts?

Vet inte, aldrig träffat T.
Men om hon var som tråden beskriver - svårt med impulskontroll, på jakt efter benzo och ofta berusad på alkohol eller kokain och full av skärsår på armarna - ja då hade man nog inte missat att hon var en riskelev.
Bara såren på armarna gör henne olämplig att gå som sjuksköterskeelev innan dessa är läkta.
Självskadebetende hos en så pass mycket äldre elev, som T ändå var-hon kunde ju varit mor till flera av sina kurskamrater, hade blinkat illröda varningslampor för missbruksassociation.
Citera
2018-10-31, 15:03
Medlem
Citat:
Vet inte, aldrig träffat T.
Men om hon var som tråden beskriver - svårt med impulskontroll, på jakt efter benzo och ofta berusad på alkohol eller kokain och full av skärsår på armarna - ja då hade man nog inte missat att hon var en riskelev.
Bara såren på armarna gör henne olämplig att gå som sjuksköterskeelev innan dessa är läkta.
Självskadebetende hos en så pass mycket äldre elev, som T ändå var-hon kunde ju varit mor till flera av sina kurskamrater, hade blinkat illröda varningslampor för missbruksassociation.

Nu är Tess inte i liv så varför dra upp allt detta nu? I vilket syfte anser du dig hålla på och skriva om det nu?
Hade inte misshandeln ägt rum 2017, där Tess trodde hon skulle bli ihjälsparkad, så hade Tess mått så mycket bättre. Så att ge Tess så mycket skuld och skam nu är bara så lågt, så fruktansvärt lågt.
Nu väntar i alla fall jag på vad som kommer ske vidare, i morgon ca kl 11.00 får vi svar.
Citera
2018-10-31, 16:14
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adlax
Nu är Tess inte i liv så varför dra upp allt detta nu? I vilket syfte anser du dig hålla på och skriva om det nu?
Hade inte misshandeln ägt rum 2017, där Tess trodde hon skulle bli ihjälsparkad, så hade Tess mått så mycket bättre. Så att ge Tess så mycket skuld och skam nu är bara så lågt, så fruktansvärt lågt.
Nu väntar i alla fall jag på vad som kommer ske vidare, i morgon ca kl 11.00 får vi svar.

Det var svar på en fråga om sannolikheten för att T hade blivit avstängd från SSj utbildningen.
Om en person mår dåligt är det naturligtvis risk för att hon skulle må ännu mer dåligt om hon stängs av från sin utbildning, vilket ju också någon skrev.
Nu försöker man ju kartlägga hennes steg och hur hon kan ha betett sig och mått sista tiden i livet för att kunna ta reda på vad som hänt henne.
Kanske inte helt fel att diskutera om hon fortfarande studerade då?
Citera
2018-10-31, 16:43
Medlem
bengt-allans avatar
Suck...
Du läser inlägg som fan läser bibeln.
Fanns inget otrevligt i mitt inlägg.
Jag tillrättavisade dig bara för faktafel.
Tål du inte det så var då extra noga med att uttrycka dig sakligt.

Om det är någon som stör upprättelsen för Tess så är det du!
Sug på den du...

Citat:
Vet inte varför du ska vara så otrevlig för? Att du trakasserar och är oförskämd gör inte att Tess kommer tillbaka.
Psykiska sjukdomar kan uppstå när som på vem som helst absolut, jag har aldrig förnekat det. Men nu pratar jag om psykisk och fysisk ohälsa som kan uppkomma av psykisk och fysisk misshandel. Det får du leva med att jag pratar om.
Citera
2018-10-31, 17:20
Medlem
SadEyess avatar
Jag uppfattade inte alls att Tess skulle blivit avstängd eller utkastad från sin utbildning. Vet att hon jobbade på en uppgift strax innan terminslutet.
Citera
2018-10-31, 18:00
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Jag uppfattade inte alls att Tess skulle blivit avstängd eller utkastad från sin utbildning. Vet att hon jobbade på en uppgift strax innan terminslutet.

Då kanske hon inte alls missbrukade kokain, jagade benzo och hade fullt med självförvållade skador som fick läggas om på armarna?

Det kanske bara är andras bild av henne? Trådsanningar??
För det ena går inte ihop med det andra - hon kan inte varit kvar på utbildningen om hennes missbruk och självskadebeteende hade varit uppenbart och uppdagats.
Citera
2018-10-31, 18:03
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ingen idé att säga eller skriva något om det då en del i detta forum struntar i vad du och jag skriver.
Vi vet mer än dessa människor som ska spy ut sitt skit om Tess. En del har inget annat för sig helt enkelt.

Förstår vad du menar. Men förutom en handfull nick som varit både hatiska och tråkiga på alla sätt så tycker jag ändå att tråden håller en OK nivå för att vara flashback.
Citera
2018-10-31, 18:06
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Då kanske hon inte alls missbrukade kokain, jagade benzo och hade fullt med självförvållade skador som fick läggas om på armarna?

Det kanske bara är andras bild av henne? Trådsanningar??
För det ena går inte ihop med det andra - hon kan inte varit kvar på utbildningen om hennes missbruk och självskadebeteende hade varit uppenbart och uppdagats.

Vad gäller benzo och självskadebeteende. Ingen aning, inget hon nämnt för mig och hon var som sagt öppen med mig kring sitt missbruk. Vad gäller alkohol och kokain så vet jag. Källan är Tess själv.

Och som jag skrivit tidigare i tråden så fick jag känslan av att mycket eskalerade under sommaren. Dvs efter terminavslut...
Senast redigerad av SadEyes 2018-10-31 kl. 18:16.
Citera
2018-10-31, 18:14
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:

Jag läser vad du skriver med behållning.

Citat:
Ingen idé att säga eller skriva något om det då en del i detta forum struntar i vad du och jag skriver.
Vi vet mer än dessa människor som ska spy ut sitt skit om Tess. En del har inget annat för sig helt enkelt.

Har du varit på en kurs eller utbildning via jobbet nån gång?, en sån där halv- eller heldag som känns helt onödig eftersom man redan vet allt. Den handlade kanske om interaktion och samarbete eller nåt annat dumt som man redan vet allting om?

Jag är inte personligt berörd här och är även ganska klok, av vilket skäl du vill kan du därför ta mig på orden: Jag har inte läst några postare som har haft som syfte att vara orättvist negativ mot Tess. Tråden har däremot innehållit flera goda skribenters försök att belysa henne som den hon var och lyfta olika händelseförlopp i syfte att belysa det för den pågående utredningen.
Citera
2018-10-31, 18:26
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Vad gäller benzo och självskadebeteende. Ingen aning, inget hon nämnt för mig och hon var som sagt öppen med mig kring sitt missbruk. Vad gäller alkohol och kokain så vet jag. Källan är Tess själv.

Och som jag skrivit tidigare i tråden så fick jag känslan av att mycket eskalerade under sommaren. Dvs efter terminavslut...

OK då kanske hon helt enkelt mådde enormt mycket sämre under denna varma sommar?
Kanske gjorde saker som hon inte brukade göra? Hade kontakt med folk som hon annars inte skulle valt att umgås med.
Kanske därför hon råkade ut för någon farlig person som hon i bättre psykiskt skick skulle ha undvikit?
Citera
2018-10-31, 18:32
Medlem
Citat:
OK då kanske hon helt enkelt mådde enormt mycket sämre under denna varma sommar?
Kanske gjorde saker som hon inte brukade göra? Hade kontakt med folk som hon annars inte skulle valt att umgås med.
Kanske därför hon råkade ut för någon farlig person som hon i bättre psykiskt skick skulle ha undvikit?

Oavsett hur Tess mådde så har man inte ihjäl en person för det? Är det något jag missat i hur man respekterar och ta hänsyn till varandra?
Tess hade en överjävlig allergi där hon var tvungen att ta kortison för annars hade hon svårt och andas under sommaren, hon kunde inte ens öppna ett fönster för då kom pollen in. Så oavsett hur Tess mådde så är det inte skäl för att bli dödad/mördad.
En MGM sitter häktad och i morgon vid ca kl 11.00 får vi reda på hur fortsättningen går för honom.
Är ni inte mer nyfikna på MGM?
En hygglig man säger någon, men så jävla hygglig var han då inte, för då skulle han inte sitta häktad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in