2018-10-30, 20:57
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tack!
Då tror jag som du - det hände T någonting 18-19. Att hänga på sociala medier är ett nog så starkt beroende - folk lägger upp bilder mitt under förlossningar, operationer, vigslar etc. Är någon som brukar posta plötsligt helt tyst, har det hänt något allvarligt.

Ja, helt osannolikt att hon levde efter denna tragiska natt. Inga sociala medier, lämna katterna hennes vind för våg. Inte en chans.
Citera
2018-10-30, 23:05
Medlem
Citat:
Om tråden om T talar sanning ang beroende av alkohol och annat, benzosug, självskadebeteende och allmänt mående och att hon samtidigt studerade på Sofiahemmet till sjuksköterska. Ja då blir man ju fundersam.

Det finns vissa yrken som kräver sunt beteende psykiskt och fysiskt och absolut frihet från beroendeproblem. Dit hör legitimationsyrken inom sjukvården - framförallt under studietiden då detta kontrolleras extra noggrant. Man kan ju inte ha någon som ”skriker efter benzo” med nyckel till medicinskåpet med den jättestora benzoburken.

Hon hade naturligtvis aldrig kunnat tilldelas en sjuksköterskelegitimation med de problemen.
Sannolikt fick hon inte fortsätta utbildningen om detta var känt, har hon ens studerat de senaste terminerna?
Kanske bidrog detta till att hon mådde ännu sämre?
Det finns inga som helst kontroller kring detta på sjuksköterskeutbildningen. Inte heller när man får sin legitimation eller när man söker jobb.
Citera
2018-10-30, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Hon jobbade ju en del under sommaren. Annars tar jag föregivet att hon hade studielån då hon pluggade.

Hon hade bara en syster i liv.

Kan man bara spekulera i. Men jag skulle bli väldigt förvånad om hon inte mördades natten mellan den 18-19. Hon använde sociala medier flitigt och det blev helt tyst efter den 18:e.

Det ska tydligen ligga ett privat PM ute offentligt daterat den 18 augusti den som T pratar med ska tydligen prata med henne om tabletter mm har INTE sett detta själv vet inte om polisen pratat med denna personen
Citera
2018-10-30, 23:13
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frallan1973
Det finns inga som helst kontroller kring detta på sjuksköterskeutbildningen. Inte heller när man får sin legitimation eller när man söker jobb.

Att det gör! Jag är läkare och har suttit med vid åtskilliga diskussioner där en elever/kandidaters eventuella missbruk och/eller psykiska problem diskuteras.
Därtill har en lärare på legitimationsutbildning skyldighet att till Socialstyrelsen anmäla om man får vetskap om missbruksproblem hos en blivande sjuksköterska eller läkare då dennes lämplighet då självklart kan ifrågasättas. Det gäller f övrigt också klinikledning och kollegor om vederbörande redan har legitimation.

T - eller någon annan - med känt benzo- och kokainmissbruk hade inte fått eller fått behålla en sjuksköterske legitimationen. Aldrig!
Citera
2018-10-31, 08:52
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Att det gör! Jag är läkare och har suttit med vid åtskilliga diskussioner där en elever/kandidaters eventuella missbruk och/eller psykiska problem diskuteras.
Därtill har en lärare på legitimationsutbildning skyldighet att till Socialstyrelsen anmäla om man får vetskap om missbruksproblem hos en blivande sjuksköterska eller läkare då dennes lämplighet då självklart kan ifrågasättas. Det gäller f övrigt också klinikledning och kollegor om vederbörande redan har legitimation.

T - eller någon annan - med känt benzo- och kokainmissbruk hade inte fått eller fått behålla en sjuksköterske legitimationen. Aldrig!

Tess var inte den första med missbruk och andra problem som valt att börja eller planerat att läsa till sjuksköterska.

Då är frågan hur lätt missbruk upptäcks och var gränsen dras. Var dras gränsen för mentala problem?

Det verkar inte vara känt/nämnt om hon deltog i utbildningen fullt ut eller ej. Skulle hon ha svårigheter att få börja en ny termin hade det nog påverkat hennes mående under sommaren utöver rättegången som var på g.
Citera
2018-10-31, 11:20
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Tess var inte den första med missbruk och andra problem som valt att börja eller planerat att läsa till sjuksköterska.

Då är frågan hur lätt missbruk upptäcks och var gränsen dras. Var dras gränsen för mentala problem?

Det verkar inte vara känt/nämnt om hon deltog i utbildningen fullt ut eller ej. Skulle hon ha svårigheter att få börja en ny termin hade det nog påverkat hennes mående under sommaren utöver rättegången som var på g.

T skulle inte varit den första personen som stoppas från läkar- eller sjuksköterskeutbildning pga missbruksproblem eller psykiska problem. Tvärtom händer det varje termin.

Att ha ansvar för människors liv är ingen rättighet utan ett förtroendeuppdrag.

Skulle du själv vilja att du eller dina barn träffade en kirurg, en narkosläkare eller en sjuksköterska som är hög eller stissig av abstinens eller vars beteende brister pga egna psykiska problem?
Troligen inte.

En person som knarkar eller jagar efter benzo, som uppgetts att T gjorde, för att stilla sitt beroende - har ingen plats i arbetet med sjuka människor. Inte heller om vederbörande har bristande impulskontroll och psykiskt avvikande beteende.

Minsta misstanke om detta hos en elev eller kandidat skapar extra observation, särskild prövning och ev urinprovskontroll.
Sjuka, svaga och utsatta barn och vuxna ska vi skydda från att möta dessa personer inom vården, så länge de inte själva tillfrisknar.
Senast redigerad av Solglittret 2018-10-31 kl. 11:25.
Citera
2018-10-31, 12:05
Medlem
Fortunaes avatar
Citat:
Tack!
Då tror jag som du - det hände T någonting 18-19. Att hänga på sociala medier är ett nog så starkt beroende - folk lägger upp bilder mitt under förlossningar, operationer, vigslar etc. Är någon som brukar posta plötsligt helt tyst, har det hänt något allvarligt.

Varför prövar du inte att läsa tråden först innan du postar detta? Det har överdrivet många gånger konstaterats att hon inte har varit vid liv efter den 20 då telefonen dog.
Citera
2018-10-31, 12:10
Medlem
Fortunaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gasbonden
Det ska tydligen ligga ett privat PM ute offentligt daterat den 18 augusti den som T pratar med ska tydligen prata med henne om tabletter mm har INTE sett detta själv vet inte om polisen pratat med denna personen

Jag hittade det på Vlad*m*r Ant*c sida på Facebook långt ner 23 oktober. *i
Citera
2018-10-31, 12:20
Medlem
Fortunaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gasbonden

I den konversationen står oxå att Tess beklagar sig över sin arm som hon kännetecknar som ”en krigszon” varav hennes vän skriver ”säg att du skär dig, det borde skrämma bort dem” så jag tror att det kan varit sprutmärken oavsett.
Citera
2018-10-31, 12:49
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
T skulle inte varit den första personen som stoppas från läkar- eller sjuksköterskeutbildning pga missbruksproblem eller psykiska problem. Tvärtom händer det varje termin.

Att ha ansvar för människors liv är ingen rättighet utan ett förtroendeuppdrag.

Skulle du själv vilja att du eller dina barn träffade en kirurg, en narkosläkare eller en sjuksköterska som är hög eller stissig av abstinens eller vars beteende brister pga egna psykiska problem?
Troligen inte.

En person som knarkar eller jagar efter benzo, som uppgetts att T gjorde, för att stilla sitt beroende - har ingen plats i arbetet med sjuka människor. Inte heller om vederbörande har bristande impulskontroll och psykiskt avvikande beteende.

Minsta misstanke om detta hos en elev eller kandidat skapar extra observation, särskild prövning och ev urinprovskontroll.
Sjuka, svaga och utsatta barn och vuxna ska vi skydda från att möta dessa personer inom vården, så länge de inte själva tillfrisknar.

Tack, min frågeställning var oretorisk och jag förstår resonemanget. Hur lätt upptäcks det då? Går det att dölja? Hur ser man på sådan psykisk eller annan sjukdom som bedöms försvåra yrkesutövningen? När sker avstängningar i de fallen?
Senast redigerad av pudellus 2018-10-31 kl. 13:01.
Citera
2018-10-31, 12:59
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Mina frågor var helt oretoriska och du får hemskt gärna försöka besvara dem mer konkret, hellre än ovanstående mer självklara uppgifter, tack.

Du frågar om gränsen för mentala problem.
Det är lika svårt att svara på som frågan om "hur långt ett snöre är".
Man går väl antagligen över gränsen när jobbet påverkas eller kan påverkas.
Bristande impulskontroll är förödande i en svårt situation, vid operationer eller rädda patienter.

Att jobba inom sjukvården med sjuka människor är inte lätt idag.
Det är varken förutsägbart eller går att planera vad som kan hända. Inte heller är det lugn och ro alltid. Är själv må dåligt eller ha egna mentala problem och störningar att brottas med går inte. Dessutom är just miljön sådan att man utsätts för stor psykisk belastning, ser död och elände, ifrågasätts och kanske skälls ut av någon som är i kris. Därtill är man ofta väldigt nära mängder av substanser som kan missbrukas. Man måste vara nykter, abstinensfri och i god optimal psykisk balans.

Uppgifterna om T framstår inte som att hon var det - och ändå ville hon bli sjuksköterska. Något som inte går ihop.
Citera
2018-10-31, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fortunae
I den konversationen står oxå att Tess beklagar sig över sin arm som hon kännetecknar som ”en krigszon” varav hennes vän skriver ”säg att du skär dig, det borde skrämma bort dem” så jag tror att det kan varit sprutmärken oavsett.

Läser man diskussionen om inlägget tycker jag ändå det verkar som att hon skar sig. Uppenbart är det att hon mådde väldigt dåligt och att hon missbrukade benzo och alkohol.

Detta för dock inte diskussionen om brottet framåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in