2018-10-31, 02:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det fetade är också så jag uppfattar det. Men jag trodde det var Madsen själv som äntligen ringde upp
KiM på eftermiddagen den 10/8 och bjöd över henne till hangaren för en kopp thé (?) Har jag drömt det?
Det var en intervju innan rättegången som ställde till det. I ÅK slutplädering ses det genomgående hur han säger att Kim ringde till PM på sen em. så det utgår jag från.
PM bjuder in henne på te och överlägger resten under drygt en halvtimme. Sen går hon hem och då "förbereder" han ubåten med resten av attrialjerna, skulle tippa på att han monterar spännbanden. De mesta annat är för övrigt ditsläpat innan på dagen, ända från kanelgifflarna på fm, han är ner flera ggr. Annat under veckan.

"- Jeg er i ubåden mange gange den dag, siger Peter Madsen." live eb
Senast redigerad av develi 2018-10-31 kl. 02:42.
Citera
2018-10-31, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det var en intervju innan rättegången som ställde till det. I ÅK slutplädering ses det genomgående hur han säger att Kim ringde till PM på sen em. så det utgår jag från.
PM bjuder in henne på te och överlägger resten under drygt en halvtimme. Sen går hon hem och då "förbereder" han ubåten med resten av attrialjerna, skulle tippa på att han monterar spännbanden. De mesta annat är för övrigt ditsläpat innan på dagen, ända från kanelgifflarna på fm, han är ner flera ggr. Annat under veckan.

"- Jeg er i ubåden mange gange den dag, siger Peter Madsen." live eb

Så om inte KiM oturligtvis ringt så hade PM inte kommit på henne själv?
Vilken otur för KiM!
Men då blir det ju ganska uppenbart att han förberedde ubåten för någon annan.
Är du helt säker på detta? För då verkar det ju som att han förberedde sig för att mörda Deidre!
Och det har ju inte Åklagaren sagt något om.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-10-31 kl. 02:58.
Citera
2018-10-31, 03:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Så om inte KiM oturligtvis ringt så hade PM inte kommit på henne själv?
Vilken otur för KiM!
Men då blir det ju ganska uppenbart att han förberedde ubåten för någon annan.
Är du helt säker på detta? För då verkar det ju som att han förberedde sig för att mörda Deidre!
Och det har ju inte Åklagaren sagt något om.
Jupp, jupp, jupp... det är det jag försöker säga. Det finns en ursprungsplan (inviterar kvinnor, DK tackar ja till den 11:e) men Kim dyker upp och han får hastigt improvisera och packa resten i all hast. Vila och vända ubåten som han själv kallar det... låta ubåten ta en djup inandning...

Här är några exempel i all hast, det finns fler:
Citat:
"- Det var planlagt, at når chancen bød sig, skulle han udføre den perfekte mordplan med stor nydelse, og det blev altså Kim Wall."
"Kim Wall ringede ud af det blå 10. august i forbindelse med en interviewforespørgsel. Det er ikke anklagemyndighedens opfattelse, at det var planlagt, at det netop skulle være Kim Wall, der skulle slåes ihjel." live jv.dk
Citat:
"Forsvarsadvokaten spørger nu, om Peter Madsen kan huske, hvornår Kim Wall ringer den dag.
- Ja, det kan jeg godt. Jeg har egentlig fri, og det er en smuk sommeraften, men så ringer hun og spørger, om hun kan lave et interview, siger Peter Madsen. " live eb
Citat:
"Op til Kim Walls død - har Peter Madsen ringet og skrevet til flere forskellige kvinder for at få dem med ud på en tur på ubåden.

Den 8. august bliver tre kvinder inviteret på en alene tur i ubåden. Og derudover inviterer han også veninden Deidre King med derned. Altså i alt fire kvinder. Ingen af kvinderne havde dog tid til en ubådstur. Kim Wall ringer tilfældigt til Peter Madsen 10. august for at få et interview." live seoghör

"Det er ikke Anklagemyndighedens opfattelse, at han havde planlagt drabet på Kim Wall. Men han havde planlagt, at når muligheden bød sig, skulle han udføre den perfekte mordplan", siger Jakob Buch."
Senast redigerad av develi 2018-10-31 kl. 03:15.
Citera
2018-10-31, 03:18
Medlem
Citat:
Jupp, jupp, jupp... det är det jag försöker säga. Det finns en ursprungsplan (inviterar kvinnor) men Kim dyker upp och han får hastigt improvisera och packa resten i all hast. Vila och vända ubåten som han själv kallar det... låta ubåten ta en djup inandning...

Här är några exempel i all hast, det finns fler:
Jag känner till de tre kvinnorna 8/8 som tackade nej. Och så lirkandet med praktikanten.
Men Deidre tackade ju ja till lördagen 12/8.
Alltså måste han ju planerat att mörda henne! Det som chockar mig är ju att DK tycks helt omedveten om detta.
När polisen har förhört henne måste de ju berättat det för henne. -Att det verkar som att du var tilltänkta offret.
Men hon tycks ju inte ha fattat i så fall. Eller är hon helt skogstokig människan?

EDIT: Om dina citat är från live kan de ju vara fel för all del.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-10-31 kl. 03:22.
Citera
2018-10-31, 03:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag känner till de tre kvinnorna 8/8 som tackade nej. Och så lirkandet med praktikanten.
Men Deidre tackade ju ja.
Alltså måste han ju planerat att mörda henne! Det som chockar mig är ju att DK tycks helt omedveten om detta.
När polisen har förhört henne måste de ju berättat det för henne. -Att det verkar som att du var tilltänkta offret.
Men hon tycks ju inte ha fattat i så fall. Eller är hon helt skogstokig människan?
Ja, hon fattar väl nån gång i februari att hon kunde varit ett perfekt offer (minns du intervjun i media?) men sen svänger hon tvärtom igen och tycks gå in i nåt totalt förnekande. Här är intervjun:
När han skickar sms till en av kvinnorna så skriver han om en ubåtstur på weekend (DK på fredag). Det var väl mer praktiskt kanske på helgen när praktikanterna var borta med tanke på städning?
De gavs ledigt på fredag om jag inte missminner mig.

Den ena kvinnan:
'Hej. Vi kan sejle en nautilustur i weekenden, hvis du er på?', skriver Peter Madsen og sender samtidig en video af Nautilus." live eb

Den andra:
"Hej xx. Kan du huske undervandsbåden. Jeg vil lave en mindre tur på Flakfortet. Vil du ikke med?" live dr

DK den 8:e kl 15.13 (inledning sms, min ö-sättning):
"Ditte! NAUTILUS är i toppform och rengjord. Ska vi inte snarast ta en tur tillsammans!
Jag vill också väldigt gärna ge dig en present."
"Underbart."
"Fredag är en bra dag för mig."

Citat:
Gissa om jag dubbelkollat?

Jo, absolut, men det står övervägande att Kim ringer i live och genomgående i slutplädering. Merw kanske ser nåt i domen?

Oavsett så sysslar han med nåt innan Kim inkommer i bilden.
Senast redigerad av develi 2018-10-31 kl. 04:17.
Citera
2018-10-31, 04:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
På väg mot oval lodrät = rovdjursögon

Helt rätt!
Det var en rolig vinkel du gav, men jag såg direkt framför mig en reptil (metabolism, termostat coldblooded) och coldblooded som känslokyla även kallas. Predatory stare/reptilian gaze?
Det blev en krokodil.
Senast redigerad av develi 2018-10-31 kl. 04:20.
Citera
2018-10-31, 04:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Men Deidre tackade ju ja till lördagen 12/8.

Btw...
Madsen är väldigt mytologiskt lagd gällande namns innebörd. För övrigt är han verbal, språkberikad och inte så lite dubbelbottnad gällande symbolism och ordlekar (analogi bl.a. som till filmteamet).

Jag har funderat mycket kring att det sammanfaller med samma dag som Freja sänktes (10 augusti) då Kim plötsligt dyker upp, iaf i direkt närtid. Om hon avled före eller efter midnatt det vet bara Madsen.
Han skriver även om en färd till Flakfortet till ena kvinnan, vilket är platsen där Freja sänktes.
Färden ut med DK ska inledas 11/8 fredag fm. kl 10.

Det kan givetvis vara en slump men det slog mig nu (då jag skrev om fredag) att det är Frejas dag i mytologi.

(..) hennes namn kommer av att fríja = att älska. Hon har gett namn åt fredagar (..).
http://historiska.se/nordisk-mytologi/frigg/

Turen är rätt virrig mellan de konstgjorda öarna där han befinner sig.
Kanske hade han tänkt sig Flakfortet, men timmen var sen, inga lanternor och det ligger längre bort:
https://www.google.se/maps/place/Flakfortet/@55.698673,12.6486294,13z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0x2169eb6df1990981!8m2!3d55.70 33426!4d12.7320834?hl=sv
Senast redigerad av develi 2018-10-31 kl. 05:27.
Citera
2018-10-31, 09:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Exakt så är det. Alla har fördomar, mer eller mindre utpräglat, och en del omedvetet - så det gäller att sitta barnvakt mot sig själv och inse när ungen löper iväg mot farliga trakter.
Det krävs väl reflektionsförmåga då det tangerar moral och etik och jag vill då kalla det jävligt ytligt om man dömer en människa via utseende eller klädsel, status då de kan ha långt mer fina inre egenskaper. Självklart kan man ana en social status men sen då? Det är en brokig skara som människosläktet är.

Det här är intressant att diskutera, men vi kanske kan ta det i en annan tråd? Leta rätt på någon lämplig tråd, så fortsätter vi där!

Citat:
Ja, det är förakt och det är girighet. Kan inte tolkas på annat sätt så mycket förtal som är det genomgående temat vad det än rör sig om utom ubåtar, tysken och Madsen.
Att till och med yvas över en summa som blivit äskat via en advokat men som aldrig utdelats till hennes pojkvän säger väl allt. Kryddat med förtal om att leva La dolce Vita med kinesiskor.
[/i]

Nu får du slå upp vad "yvas över" betyder. Det finns ett särskilt fack för folk som slänger sig med ovanliga uttryck, som de inte behärskar!

Citat:
Var någonstans står det att KWs pojkvän "lever loppan med söta kinesiskor"?

Han skriver såklart inte i tidningen att han umgås med söta kinesiskor (om han gör det). Han skriver att han reser i de kinesiska bergen tillsammans med män. Munkar, för att vara på den säkra sidan!

Citat:

Jo, absolut, men det står övervägande att Kim ringer i live och genomgående i slutplädering. Merw kanske ser nåt i domen?

https://minfil.com/19Z6ick3bd/Ub_tsdomen_sidan_4_pdf

Madsen berättar själv att det var Kim som ringde, och det har ingen ifrågasatt. Det framkommer även i förhöret med Ole Stobbe, att det var Kim som ringde Madsen, men att Stobbe inte lyssnade på samtalet. Hon var efteråt begeistrad över att hon "äntligen fått hål igenom" till Madsen, och sedan sprang hon iväg för att dricka te i hangaren - kopierar inte det eftersom det stått i alla live, och löper över två sidor (orkar inte! ). Klockslaget har polisens tekniker fastlagt till 16:38 - det framgår indirekt i förhöret med Stobbe att åklagaren nämnt det klockslaget.

Pläderingarna är inte med i domen, men alla faktauppgifter finns ju ändå i vittnesmålen, samt i bilagor varav vissa föjer med domen och vissa inte (som telefonhistoriken). Vill man se de bilagor som inte är med, får man söka aktinsikt hos Köpenhamnspolisen.

Det är uppenbart att Madsen inte haft en tanke på att kontakta Kim, henne hade han glömt bort. Hon serverade upp sig själv vid alldeles fel tidpunkt...
Citera
2018-10-31, 10:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det här är intressant att diskutera, men vi kanske kan ta det i en annan tråd? Leta rätt på någon lämplig tråd, så fortsätter vi där!
En annan dag, ett annat liv.
Citat:
Nu får du slå upp vad "yvas över" betyder. Det finns ett särskilt fack för folk som slänger sig med ovanliga uttryck, som de inte behärskar!
Du fick mig att erinra en annan skribent som stavar som en kratta stundom men leker språkpolis och yvas över sin förträfflighet.. senast i Lotta-tråden. Tror ni diskuterat obduktion, minns inte namnet nu.
Du tror inte tidpunkten på dygnet spelar in?
Citat:
Han skriver såklart inte i tidningen att han umgås med söta kinesiskor (om han gör det). Han skriver att han reser i de kinesiska bergen tillsammans med män. Munkar, för att vara på den säkra sidan!
...hold da kæft är ett intressant uttryck på danskan då det har flera betydelser.
Citat:
Madsen berättar själv att det var Kim som ringde, och det har ingen ifrågasatt. Det framkommer även i förhöret med Ole Stobbe, att det var Kim som ringde Madsen, men att Stobbe inte lyssnade på samtalet.
Ja, då är det som jag skrivit då. Tack för kollen.
Citera
2018-10-31, 12:57
Medlem
Citat:
Ja, hon fattar väl nån gång i februari att hon kunde varit ett perfekt offer (minns du intervjun i media?) men sen svänger hon tvärtom igen och tycks gå in i nåt totalt förnekande. Här är intervjun:
När han skickar sms till en av kvinnorna så skriver han om en ubåtstur på weekend (DK på fredag). Det var väl mer praktiskt kanske på helgen när praktikanterna var borta med tanke på städning?
De gavs ledigt på fredag om jag inte missminner mig.

Den ena kvinnan:
'Hej. Vi kan sejle en nautilustur i weekenden, hvis du er på?', skriver Peter Madsen og sender samtidig en video af Nautilus." live eb

Den andra:
"Hej xx. Kan du huske undervandsbåden. Jeg vil lave en mindre tur på Flakfortet. Vil du ikke med?" live dr

DK den 8:e kl 15.13 (inledning sms, min ö-sättning):
"Ditte! NAUTILUS är i toppform och rengjord. Ska vi inte snarast ta en tur tillsammans!
Jag vill också väldigt gärna ge dig en present."
"Underbart."
"Fredag är en bra dag för mig."

Gissa om jag dubbelkollat?

Att han sysslade med mordplaner den kritiska tiden är fastslaget.

Men jag känner mig lite skeptisk till att det skulle vara KiM som ringde till PM just denna torsdag när det förbereddes för avskedsfest och hennes föräldrar var på besök. Dessutom förberedelse för kompisars bröllop i helgen.

Om Kim kommit emellan i PMs mordplan så hade nog polis och åklagare talat om det.
Det är ju verkligen en nyhet. Så då tror jag att vi hört talas om det.
Jag minns intervjun med Deidre. Det är ju mer att hon funderar kring det här, att åka med på ubåtstur med Madsen den kritiska tiden. OM det hade varit fara för hennes liv då, kanske.

Men om det nu var upptagna KiM som ringde Madsen och kom emellan, så indikerar det ju på att PM planerade att mörda sin älskarinna ,vän och fd sambo DK.
Och då hade polisen informerat DK om detta. Om hon insett att hon själv stod på "menyn" så hade ju hennes känslor för Madsen runnit av fortare än kvickt. Inte hade hon fjompat omkring som en förälskad skolflicka då?

Jag har ju alltid trott att det var Madsen som ringde KiM. (Enligt uppgift då.) Efter att ha kommit på att den där intervjun kunde vara ett bra lockbete, att få med en kvinna på en ubåtstur med ett dyk.

Jag har inte så högt förtroende för live. Så vet inte riktigt vad jag ska tro här.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-10-31 kl. 13:07.
Citera
2018-10-31, 13:45
Medlem
Citat:
Det var en rolig vinkel du gav, men jag såg direkt framför mig en reptil (metabolism, termostat coldblooded) och coldblooded som känslokyla även kallas. Predatory stare/reptilian gaze?
Det blev en krokodil.

Hahaha ... du tog då i .
Citera
2018-10-31, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

https://minfil.com/19Z6ick3bd/Ub_tsdomen_sidan_4_pdf

Madsen berättar själv att det var Kim som ringde, och det har ingen ifrågasatt. Det framkommer även i förhöret med Ole Stobbe, att det var Kim som ringde Madsen, men att Stobbe inte lyssnade på samtalet. Hon var efteråt begeistrad över att hon "äntligen fått hål igenom" till Madsen, och sedan sprang hon iväg för att dricka te i hangaren - kopierar inte det eftersom det stått i alla live, och löper över två sidor (orkar inte! ). Klockslaget har polisens tekniker fastlagt till 16:38 - det framgår indirekt i förhöret med Stobbe att åklagaren nämnt det klockslaget.

Det är uppenbart att Madsen inte haft en tanke på att kontakta Kim, henne hade han glömt bort. Hon serverade upp sig själv vid alldeles fel tidpunkt...

Det fetade 1/ Du måste väl förstå att KiM och Ole hade gemensam plånbok och planerade framtiden utifrån sin ekonomi. Den gemensamma hyrda bostaden i Kina tex. Nu tycks ju inte Ole klarat av (av förståeliga skäl) att börja jobba på sitt nya jobb i Kina.( istället vandrar han i bergen som rehab. och försöker att studera.)
Så då står han utan egen inkomst. Och ingen inkomst för KiM. Så att en sådan här tragedi ställer till med ekonomiska bekymmer fattar väl vem som helst. Och så det oerhörda lidandet och förlusten av partner och hela sin framtid. 120 000 kr i skadestånd motsvarar en låg årsinkomst för en person. Nu vill jag inte diskutera det här "låga" igen. Men Ole har ej gjort något fel eller omoraliskt när han överklagade skadeståndet.

Men jag hoppas att Ole faktiskt träffar en söt kinesiska med tiden och får en NY framtid. Det här med KiM kommer han nog aldrig helt över, men något som kan ge honom kraften att leva vidare.
Och att du bara kan tänka så fult som du gör ("en miljon för att leva loppan med söta kinesiskor" och självklart ha sex, som du antydde.) Utan något som helst belägg är mycket förvånande. Var får du allt ifrån? Egna erfarenheter?

Fetade 2/ Står det i den längre domen?
Senast redigerad av ottoplommon 2018-10-31 kl. 14:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in