2018-10-30, 14:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Så mycket antaganden.

Sätt en triangel i taket, titta upp. Gå nu till andra sidan av rummet, vänd dig om och titta upp. Den är nu upp och ner.

Lilla avståndet? Relativt till vad?
Till atmosfären?

Ju mer atmosfär i vägen desto kortare ser vi. Ser du långt när det är dimmigt? Nej.. Juste.

Det enda antagandet i mitt inlägg var att du kanske tänker det är en miljon mil mellan Sverige och Australien. Jag gav dig gissningsvis ganska mycket mer avstånd än vad du tror det är, och ändå blir det bara tiotusendels procent av avståndet mellan jorden och polstjärnan. För det avståndet - 400 ljusår - är inget antagande. Det är uppmätt och klart. Eftersom vi lätt ser Polstjärnan från Sverige borde det lilla extra avståndet till Australien inte göra ett piss angående visibiliteten.

Sanningen är att Polstjärnan är skymd bakom horisonten redan vid 1° söder om ekvatorn.

Sug på den du.
Citera
2018-10-30, 14:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Atmosfären.
Ljuset åker inte rakt.

Jag säger detta en sista gång, sedan kommer inte jag dansa med dig mer.

Detta är hypoteser? Korrekt.
Ska jag bevisa dessa? Nej.

Varför inte? För dessa hypoteser INOM SAKLIG VETENSKAP bör redan ha gåtts igenom. Det har det inte.

Tack för kaffet(syrlig formande kaffe)

Du kan inte bevisa skit. För du är en lallande dåre och har fel varje gång du påstår något.

Anledningen till att du drar dig ur är att nu står du med ryggen mot väggen och kan inte snurra in dig i ännu ett bisarrt argument.
Citera
2018-10-30, 14:58
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det finns ju för tusan Ingenting som stöder att vi kan se hur

Det är massor som stödjer det, man kan till och med anse det bevisat att de elektromagnetiska vågorna försätter ända tills något stoppar dem.
Citera
2018-10-30, 15:00
Medlem
madtops avatar
Citat:
Atmosfären.
Ljuset åker inte rakt.

Jag säger detta en sista gång, sedan kommer inte jag dansa med dig mer.

Detta är hypoteser? Korrekt.
Ska jag bevisa dessa? Nej.

Varför inte? För dessa hypoteser INOM SAKLIG VETENSKAP bör redan ha gåtts igenom. Det har det inte.

Tack för kaffet(syrlig formande kaffe)

Och då säger jag det igen:
De har gåtts igenom. Vi vet hur mycket atmosfären dämpar, böjer och hindrar.
Vi vet mao att din hypotes är felaktig.
Citera
2018-10-30, 16:05
Medlem
madtops avatar
Citat:

Ändå hör man gång på gång att vi inte kan se stjärnorna på nordpolen från sydpolen för kurvan döljer detta, och att etta gör plattjord omöjligt.
Men enligt era svar så ser vi inte hur långt som helst, och då debunkar det inte platt jord heller.

Självklart debunkar våra observationer av polstjärnan en platt jord:
Det finns på en platt jord ingen förklaring till att polstjärnan är synlig lika många grader över horisonten som betraktarens breddgrad. Observationen är omöjlig på en platt jord.
Citera
2018-10-30, 19:24
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskortkillen
Varför kan ni inte respektera dom som tror på flat earth?
Därför att det är lätt att bevisa att jorden inte är platt.
Citera
2018-10-30, 19:38
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
...Sätt en triangel i taket, titta upp. Gå nu till andra sidan av rummet, vänd dig om och titta upp. Den är nu upp och ner...
Prova att sätt en boll i taket. Den övre halvan (mot taket) är röd och andra halvan (mot golvet) är grön.
Gå nu runt till alla delar av rummet, den röda delen är alltid uppåt.
Ska man jämföra med observationer av månen och stjärnorna så skulle den röda delen vara nedåt från andra sidan av rummet.
Citera
2018-10-30, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Prova att sätt en boll i taket. Den övre halvan (mot taket) är röd och andra halvan (mot golvet) är grön.
Gå nu runt till alla delar av rummet, den röda delen är alltid uppåt.
Ska man jämföra med observationer av månen och stjärnorna så skulle den röda delen vara nedåt från andra sidan av rummet.
Har inte sett nån konkret bild av detta.
Men gaser i atmosfären förklarar detta
Citera
2018-10-30, 20:26
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Här är en bild som konkret förklara hur det fungerar:
https://www.metabunk.org/flat-earth-theory-simple-debunking-by-the-moons-appearance.t7358/

Hur förklarar gaser i atmosfären att månen är upp och ned betraktat från norra respektive södra halvklotet? Fixar "gaserna" så att månen ser ut att vara "liggande" vid ekvatorn också?
Citera
2018-10-30, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Här är en bild som konkret förklara hur det fungerar:
https://www.metabunk.org/flat-earth-theory-simple-debunking-by-the-moons-appearance.t7358/

Hur förklarar gaser i atmosfären att månen är upp och ned betraktat från norra respektive södra halvklotet? Fixar "gaserna" så att månen ser ut att vara "liggande" vid ekvatorn också?
Hur är den bilden konkret? Den visar månen upp och ner som fungerar på en plattjord också.
Vart är det gula och röda du pratade om på bilden?
Citera
2018-10-30, 20:37
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Varför säger du detta? Du kommer ju inte förklara hur det kan bli så, för du kan ju ingenting om fysik, optik, meteorologi eller någon relaterad vetenskap. Du kommer inte ens försöka sätta dig in i hur ljus beter sig i gaser. Ändå försöker du använda detta som 'bevis' och förväntar dig att bli respekterad för din 'åsikt' ämnet. Men detta är inte uppe för debatt, allting inklusive den nu i diskussionen bannlysta gravitationen är de gällande teorierna och det finns inget i det du säger som ens naggar dessa teorier i kanten.Du sitter ju bara och kastar ur dig ord du har hört. 'Elektromagnet fält', 'magneter i atmosfären', 'mattematik' etc. Men det hänger inte ihop, alla fenomen som uppstår pga en sfärisk planet som cirklar runt en sol och som har en måne som i sin tur cirkulerar runt jorden, måste du hitta på alltmer underliga förklaringar som stammar från din egen monumentala okunnighet.
Citera
2018-10-30, 20:45
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Hur är den bilden konkret? Den visar månen upp och ner som fungerar på en plattjord också.
Vart är det gula och röda du pratade om på bilden?
Det röda/gröna var uppåt/nedåt på bollen i taket.
Om jorden är platt så är samma sida av månen nedåt mot jorden, oavsett varifrån man tittar.
Om månen vore röd/grön, som bollen i min liknelse, så kulle den gröna sidan alltid vara nedåt mot jorden.
I verkligheten så är den röda sidan uppåt (bort från jorden), sedd från ena halvklotet.
Sedd från andra halvklotet är den gröna sidan uppåt (bort från jorden).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in