Citat:
Ursprungligen postat av
Kungadolf
Så det är KANSKE det som gör så en båt försvinner med botten först.
Det är detta jag vill se mer utav. Förstår du nu?
Nej. Jag förstår inte vad det är för infantila saker du tror kan substituera vetenskap och kunskap.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kungadolf
Det är prat om polstjärnan här. Den byter vinkel när du byter plats relativt mot polstjärnan.
Står du under den och backar så kommer den sjunka ifrån ditt perspektiv.
Nej, den är på tok för långt bort för att detta ska kunna ses. Men du är inne på något som kallas för parallax. Anser du nu att parallaxer är något att ha? Isf, vad är det för fel med att mäta avstånd med dessa? Du kan inte ha det åt båda hållen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kungadolf
Jo jag vet nånting om månen, solen och andra objekt.
Men jag VET INTE EXAKT VAD DOM ÄR ELLER HUR DOM RÖR SIG.
Det är idiotiskt och tro att man kan veta detta.
Så ditt "jag vet inte" betyder "jag har en god uppfattning, men vet inte exakt"? Då så, fram med din uppfattning då! Dvs, vad är det, vad är avståndet, hur kom du fram till detta osv?
Citat:
Ursprungligen postat av
Kungadolf
men lilla gubben, jag trodde du gillade vetenskap? Men du vill att jag ska föreställa mig hur det ser ut?
:..Låt oss göra..Som..Denna..Gubben..Vill..
Abrkadabra... Jorden är platt.
WOW! Så häftigt och föreställa sig!!! TACK!!
Va. Sluta svamla. Du visar ju att du inte förstod ett enda ord av vad jag sade. Du vet ju inte vad vetenskap är och hur det tillämpas.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kungadolf
Absolut inte. Det är en korkad logik om man är inne på denna bana.
Likt förbannat så är det exakt detta som föreslås av plattjordare, att man ska ha allting rätt till minsta lilla. Hycklande.
Hehe. Läs vad du skriver. Och så en gång till. Och ytterligare en gång. Så många gånger du behöver tills du förstår den semantiska innebörden av vad du själv säger...
Jag håller med fullständigt, btw. Plattjordare föreslår exakt så dumma saker och är ena riktiga hycklare!
Citat:
Ursprungligen postat av
Kungadolf
För...man kan inte bygga saker utan att förstå hur dom fungerar eller hur?
Kvantmekanik....?
Mattematik förklarar inte verkligheten.
Mattematik och ord förklarar inte verkligheten.
Mattematik + observation KAN GE EN BESKRIVNING. Men en förklaring kan utebli.
Mattematik är rätt, ja, men slutsatsen kan fortfarande vara fel.
Hörru! Du skriver som en 14-åring. Det är en rad med ord, som inte hänger samman och inte har någon röd tråd. Kort sagt, du svamlar. Förklara för mig hur du konstruerar en SoC-transistor utan att förstå hur den fungerar, tack! Förklara för mig hur man kan konstruera ett lasergyro, en elektronkanon eller LED utan kvantmekanik. Du kan bara bygga vad som konstruerats, och du kan bara konstruera det du förstår. Så svaret är nej, du kan inte "bygga" en mobiltelefon, dator eller magnetröntgen utan modern fysik.
Din filosofi är infantil. Man kan tro att du menar koncept som techne och episteme, idéer som modeller, teorier vs verklighet, idén om "spegelrummet" och naturens egentlighet. Men nej, du har ersatt kunskapsfilosofin med någon sorts felstavad förskoleidé. Och missförstått poängen av din egna idé. Ja, hela verkligheten kanske fungerar på ett helt annat vis än vad vi tror, men det vi tror kan tillämpas. Du redogör inte för något alternativ som kan tillämpas. Din "beskrivning" stämmer inte med de modeller vi kan tillämpa. Det spelar faktiskt ingen roll om världen "egentligen" ser ut på något helt annorlunda sätt, om vi lever i ett hologram eller whatever fuckeri som tänkas kan, "Jorden är platt" är ändå
längre ifrån verkligheten än den moderna vetenskapens beskrivning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kungadolf
Jag fick frågan vad jag ser med mina egna ögon. Har du problem att jag skriver vilka observationer jag gjort? Och sedan försöker förstå verkligheten med dom?
Det är ju exakt det som är en del av vetenskap..O.b.s.e.r.v.a.t.i.o.n.
"Se" är inte ekvivalent med "observation". Duktig idiot, du förstår att man behöver göra observationer. Sedan då? Vet du vad man gör sedan? Eller är "observation" allt som finns? Linjaler, passare, voltmätare, ekolod, termometrar, etc, etc, alla fysiska givare, är överflödiga eller kan ersättas av dina ögon eller?
Citat:
Ursprungligen postat av
Kungadolf
Vad är mer värt, mattematik och ord eller observation?
Givetvis är det observation.
Det förutsätter att man vet vad "observation" är. Du vet ju inte det, så vem är du att sålla?
Citat:
Ursprungligen postat av
Kungadolf
Här verkar det som att du sa något intressant.
Du kanske ska försöka säga något som är intressant också?
Citat:
Ursprungligen postat av
Kungadolf
Jag är nyfiken. Annars hade jag inte ifrågasätt utan svalt allting, eller hur? För då hade jag redan varit klar.
Vad i helvete är det du inte förstår? Du är ju redan "klar"? Du stirrar på något och tror att du gjort en "observation", sedan är du klar. Du har svalt första bästa dumheter du läst eller hört på YT eller andra lågkvalitativa källor.
Så sluta "svälja" allting och tro att du är "klar"! Som jag sagt nu flera gånger, hade din idé om vad "vetenskap" är, hade vi varit klara på stenåldern. Inget annat än "stå och glo" hade behövts. Ingen empiri eller systematik, ingen hypotesprövning, ingen falsifikation, inga experiment.
Du ljuger alltså när du påstår att du är "nyfiken". Du är inte nyfiken alls. Du tror att det räcker med att titta på något, sedan kan man allt om det. Du tror att Jorden är platt därför att du inte förstår vad du ser, du har inte förstått att man måste ställa frågor och gå vidare. Att man INTE sväljer allt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kungadolf
Man visar en bra observation. Man går igenom hur det fungerar. Man kan se DET med sina egna ögon.
...M.a.n... Slipper... L.y.ss.n.a på mattematik och ord som kan vara fantasi.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kungadolf
Exakt ord och termer kan jag inte.
Det jag vill ha, se, är demonstrationer på atmosfären. Ge mig inte ett papper med ord som förklarar hur verkligheten opererar, ge mig oklippta filmer på det där man går igenom det SAKLIGT.
Hahaha!
Förlåt, men jag kan inte annat än bara skratta nu. Du är ju så dum, så instängd, så lättlurad. Du vill ha
filmer som är oklippta? För då kommer du förstå allting alldeles själv? Ingen utbildning behövs, inga experiment, ingen metodik, inga mätinstrument. Ingen verifikation, ingen falsifikation. Ingen peer-review.
Vad händer om din lika blåsta granne gör precis samma sak som du, men ni
kommer fram till olika saker? Din "metod" finns inte. Det är ingen metod och kan inte ge koherenta svar. Hade "titta" fungerat, hade vi som sagt konstruerat mobiltelefoner på stenåldern. Inga experiment behövs. Kvantmekanik är självklart. Allt är självklart. Bara titta på månen, så vips, vet man vad det är.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kungadolf
Klart det saknas. Det saknas demonstrationer på atmosfären. Det saknas vetenskap på magnetiska.
"Det saknas vetenskap på magnetiska"? Är det språket du vill ha? Du begriper inte världen, för den är inte skriven på "magnetiska"? Eller är du bara helt enkelt så lågintelligent, obildad, korkad och arrogant att du tror att du inget behöver av den systematik som givit oss all kunskap om världen?
Citat:
Ursprungligen postat av
Kungadolf
Dom visar datorgjorda bilder på planeter, galaxer, även på atomen.
Förutom när "dom" visar rena rama, analoga fotografier. Jösses. Du kan för i helvete se Jupiter och dess största månar i ett helt vanligt jävla analogt teleskop och har kunnat göra det i hundratals år! Vintergatan kan ses med blotta ögat. Atomer kan inte ses i normal mening alls, men de kan avbildas eller visualiseras. Atomer är löjligt, löjligt välgrundade och verkliga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kungadolf
Ser ut som fejkade bilder också på skiten.
Sedan är det mattematik och ord man får som "förklaring" vilket inte är förklaringar.
Kan man inte förklara det på ett simpelt sätt så vet man inte hur verkligheten opererar.
Jag har svårt att förklara för min hund hur en dator fungerar eller hur vulkanutbrott sker. Det betyder att min hund är dum, inte jag. Jag förstår nämligen. Det är alltså DU som är dum som inte förstår förklaringarna, inte den som kommer med förklaringarna!
Vad är en icke-fejkad bild enligt dig? Ditt löjliga insiktslösa bekymmer är att en bild är fejkad eller inte beroende på vad DU tycker om den. Du har alltså förutfattade meningar. Eftersom du inte tror på planeter, så är en bild på Jupiter fejkad. Du kan alltså inte ändra uppfattning, inte lära dig nytt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kungadolf
Ge demonstrationer, illustrationer m.m.
Hahaha! "Illustrationer"? Jag kan ge dig en illustration på en rund jord. Du kommer inte tro på den. Jag kan ge dig en illustration på en platt jord. Du kommer svälja den hel. Sorry, men du har inga som helst förutsättningar att förstå detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kungadolf
Varför tror du man ifrågasätter jordens form? För att det är roligt? Gud vad roligt det är och bli attackerade hela tiden för att man tror jorden kan vara platt.
Nej, för att man har en sällsynt kombination av dumhet och arrogans, predispositionerad av religion eller annan dogmatism.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kungadolf
Pseudo-vetenskap. Jag vet att dom ljuger men inte exakt om vad.
Jepp, den uppfattningen är pseudovetenskaplig. Och smått paranoid. HUR du vet att "dom ljuger" kan du inte förklara och givetvis vet du inte om "exakt vad", för du har inte den blekaste aning om vad för egenskaper månen, Jorden, ljuset, stjärnor, etc, har och du är inte intresserad heller.