Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
När det inte finns bevis så var jag nyfiken på vad motivet skulle vara att hjälpa sin man, som diskussionen gällde i konversationen du lade dig i. Så nu är vi färdiga med den.
Här var diskussionen som jag bröt in i:
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Citat:
Ursprungligen postat av
L.D.
Inte heller fru Bs eventuella inblandning har väl utretts tillräckligt bra.
Vad skulle motivet till fruns inblandning vara?
Jag lämnade motivet att AN hatade Vatchareeya. Att en hustru ofta hjälper sin make är ett annat motiv. Har du fått svar på din fråga? Hade AN motiv?
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Det är alltid svårt att säga motiv till 100%, och det är sekundärt. K verkar ha ohälsosamma fantasier och har tidigare strypt en flickvän tills hon nästan förlorade medvetandet. Så det var förmodligen något han fullföljde den här gången.
Förra flickvännen berättade i polisförhör att Kim hade tagit strypgrepp på henne när de hade sex. Två dagar senare ändrade hon det till att han hade tagit strypgrepp när de satt i soffan. Hennes trovärdighet sjönk betydligt med det och hennes förklaring i tingsrätten till den ändrade historien är inte alls trovärdig. Hon har berättat att hon har pratat strypsex med Kim.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
K själv har transporterat den dit, om den öht har lämnat lägenheten.
Du får vara lite mer precis. Hur transporterade han tejprullen utan att hans DNA hamnade på den? Om han hade handskar, vart tog de vägen sedan? Om den inte lämnade lägenheten, hur kom Vatchareeyas blod på den?
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Varför är det troligt? Bara för två är samma så måste den tredje vara det? Nej.
Nej, jag skrev inte att det måste vara samma sorts tejp, det behöver inte ens vara sannolikt, det är troligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Ändå verkar han ha använt den, kanske var det då han insåg det?
Han verkar inte ha använt den, den saknar hans DNA.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Vad sägs om rättens bedömning som du länkade:
Förekomsten av Vatchareeya Bangsuans DNA på
såväl tejprullens pappersdel som på själva tejpen förstärker SKL:s bedömning att
den tejp, som påträffades i Vatchareeya Bangsuans hår, kommer från samma
tejprulle. Den omständigheten att tejpbitarna och tejpen på rullen inte kunde
sammanpassas kan förklaras med att delar av tejpen på rullen efteråt använts för
andra ändamål, vilket gör att tejpbitarna och tejpen på rullen inte kunde sammanfogas.
Att det sannolikt är två olika tejprullar med samma ursprung, där Vatchareeya tog dem, är en hypotes som aldrig domstolarna fick höra.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Nu är du bara anal.
Nej, jag tycker att du ska kalla sakerna vid sitt rätta namn:
spekulation.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Det rimligaste är att det inte är planterat. Kriminalteknikern säger att det inte ser ut som att det är planterat.
Konstigt att det inte användes som bevis i domstolarna om det är sant. Jag påstår inte att FL ljög avsiktligt, men han kan ha missförstått teknikern. Även om teknikern sa det undrar jag vad hen hade för referens. Hen kan rimligen aldrig ha sett blod som uppdagats som planterat om det är så sällsynt med planteringar som du gör gällande, och även planterat blod kan variera i utseende, beroende på om det har strukits ut, droppats eller hällts. Kriminaltekniker DL säger ingenting om blodet har planterats eller inte, och han får inte heller frågan. På åklagarens fråga om man rent teoretiskt hade kunnat tillsätta blodet på kanten utan att öppna bagageluckan svarade DL i princip nej, vilket är svar på frågan om blodet kan ha planterats utan att öppna luckan. Försvaret frågade om blodet kan ha tryckts ner i listen genom mekanisk påverkan vid strykning, och fick till svar att det är möjligt. Varken åklagare eller försvar vågade fråga om blodet kan ha planterats därför att svaret kunde ha gått dem emot.
letspanic, vänligen citerar mig på ett korrekt sätt, annars får jag inga citeringsaviseringar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Det där blir ett konstigt resonemang. Då kan du ju lika gärna säga -- det fanns inget som tydde på att det inte var planterat, vilket talar för att det var planterat.
Men jag kan hålla med om att det verkar vara ovanligt med planteringar.
Du skriver att det verkar vara ovanligt med planteringar. Har du hängt med i diskussionen som jag har haft med
letspanic om det? Det är få fall som har uppdagats och det finns ett stort mörkertal. Det är då bevisen har missats eller nonchalerats och även då planteringen har lyckats. Och då menar jag inte bara att bevisen har pekat ut fel gärningsman utan även då gärningsmannen har gått fri.
Det måste också vara möjligt att utföra en plantering, och i de fallen är givetvis plantering vanligare eftersom alla planteringar sker då.
Blodplantering i avsikt att sätta dit någon annan är svårare. Det kan ske genom att blod från den man vill skylla på planteras på en brottsplats eller något som kan sättas i samband med brottet, t.ex. ett mordvapen. Men det kräver att man har färskt blod från syndabocken. Ett annat sätt är att man tar blod från ett brottsoffer, företrädesvis ett våldsbrottsoffer, och applicerar det på en plats eller ett föremål som kan sättas i samband med syndabocken. Det krävs också att brottsoffret inte kan avslöja den riktiga gärningsmannen. Håll med om att plantering måste vara mycket vanligare i dessa situationer, vilket är ett fåtal av alla brott.
När det gäller plantering av Vatchareeyas blod krävs det bara en sak utöver detta, gärningsmannen (eller naturligtvis hens eventuella medhjälpare) måste veta att Vatchareeya var i Kims bostad och var Kim hade sin bil. Vatchareeya kan ha berättat för någon innan hon gick till Kim vart hon skulle och träffat denne efter att ha varit hos Kim. Vatchareeya kan också ha berättat det i SMS eller berättat det för någon som hon träffade efter besöket. Mordet på Vatchareeya uppfyllde dessa krav. Dessutom hade gärningsmannen gott om tid att räkna ut att och hur en bevisplantering skulle kunna ske. Situationen var i det närmaste idealisk för en bevisplantering. Anser du att bevisplantering skulle vara osannolik?